Verksamhetsidé för BEAst

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mats Lenngren.
Advertisements

Presentation av BEAst verksamhet och projekt Peter Fredholm, vd på BEAst.
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
Elektronisk affärskommunikation – del 5 Logistikprogrammet.
Kurs BEAst Supply Effektivare varuförsörjning Peter Fredholm, vd på BEAst, November 2015.
Kurs BEAst Supply NeC Effektivare anläggningstransporter och maskintjänster Peter Fredholm, vd på BEAst, November 2015.
Socialdokumentation Består av två delar!
Borlänge stad Mellanrubrik Punkt Mellanrubrik Punkt Välkommen till Borlänge.
Sahlgrenska Universitetssjukhuset Budget 2016 Styrelsen den 27 november 2015.
Teknisk infrastruktur för biblioteksservice – vad är på gång?
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot.
Plast fönster.  fönster är ett viktigt behov för alla hem. Men när du söker efter nya PVC-fönster till en bostad, måste du gå för högkvalitativa fönster.
I ett globalt perspektiv växer nu många marknader snabbt och konkurrensen ökar också om kunderna. Hur bedömer du att detta påverkar.
Införande av DEP – Device Enrollment Program På Svenska: ERP (Enhetsregistreringsprogram) Införande av DEP – Device Enrollment Program På Svenska: ERP.
DIVISION Landstingsdirektörens stab Samverkan via video mellan landstinget och länets kommuner 25 april )Bakgrund 2)Hur det kommer att fungera efter.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
Moderna beredskapsjobb i staten
Socialt Entreprenörskap Tillväxtverkets roll och uppdrag
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Automatic Delivery Rewards
Allt flera svenskar - S-passiv facit
Miljöeffektiva transporter i byggsektorn, Regionala miljödagen
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring Bygga och Bo Att bygga ett nytt hus eller bygga till det hus du redan har, är något som för.
Smart Built Environment Utlysning mars 2016
Mellanhänder: Rätt eller fel? SOI 2017 Ann Fryksdahl, Konkurrensverket
Program Venjan 23 februari
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Grön uppföljning Agenda
Andreas Stubelius Peter Bennich
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
Fastighetsbranschens knäckfrågor för en framgångsrik digitaliseringsresa Patrik Larsson, Meta.
Förbättra den kognitiva tillgängligheten
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Information för it-handledare i pensionärsföreningar
Egentligen skulle Dan Olofsson berättat den här historien
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Moderna beredskapsjobb i staten
Dagstidningen som taltidning
Helpdesk Centrum för digitalisering
Projektledare - Wille Kyrk
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Uppdatering EIO Q – Nya ISO
Hur ska jag skydda mig och mitt företag mot bedrägerier?
UF Ett år som företagare Företagsamhet och arbetslivsfärdigheter i praktik Timme 4. och 5. – Affärsidé, personal och rådgivare.
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Skogsbrukstjänster utförs av
SGUs årsredovisning 2017.
GDPR General Data Protection Regulation
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Beställarträff Äldreomsorg
Rulla ut toolkit 2017.
Rulla ut toolkit 2018.
Nytt projekt för kvarstående justeringar efter omorganisationen
Finnveden Finnveden Metal Structures har nyligen gått från projektidé till kvalitetsstyrd produktionsplanering med hjälp av portfölj- och projekthanteringsverktyg.
Erfarenheter av dynamiskt Inköpssystem
Projektet ”Sluta faxa” på 15 minuter 
Digitaliseringssnurran
Referensgrupp
Våra medlemmar representerar ett tvärsnitt av det svenska samhället
ISOPA PRODUCT STEWARDSHIP PROGRAMMES
Hur vi kan hitta användning av massor istället för att deponera?
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Om standarden BEAst Supply Rental Laddas fritt ned på BEAst.se
Utgifter för miljöskydd inom massa- och pappersindustrin samt trävaruindustrin* Massa- och pappersindustrin har under många år lagt ner stora.
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Rapportering från användardagen ”Rening av rökgaskondensat”
Blodomloppet för vården
Presentationens avskrift:

Verksamhetsidé för BEAst ”Att ta fram standarder och tjänster för digitalisering och elektroniskt informationsutbyte, för effektivt och hållbart byggande” 1

Fakta om BEAst Cirka 100 medlemmar/ägare: Branschorganisationer, entreprenörer, handelskedjor, grossister, tillverkare, logistikföretag och systemleverantörer Verksamhet: Standardisering av branschens processer för e-kom Stöd för branschinförande Arbetsutskott som kraftsamlar inom olika områden Projekt, f.n. bla inom logistik och infrastruktur Tjänster, främst branschportal med 9 700 företag Information och utbildning Målsättningen är att stötta branschens användning av e-affärer med ökad produktivitetsutveckling som resultat 2

som skickas från Entreprenör till Leverantör Effektivt utbyte av projektinformation Pågående projekt inom BEAst. Introduktion av en ny standard för kontinuerlig uppdatering av projektinformation under projektlivscykeln från entreprenör till leverantör. Ett standardiserat arbetssätt för både entreprenör och leverantör leder till sänkta kostnader. Ett EDI-meddelande som skickas från Entreprenör till Leverantör Projektnummer Organisationsnummer Fakturamottagare Leveransadress Kontaktuppgifter Namn Tel E-post

Effektivt utbyte av projektinformation Vilka är fördelarna? Färre fel i fakturor (och andra dokument) spar tid Sänkta kostnader hos både Entreprenör och Leverantör Hos Entreprenören: Färre rättelser i ordersvar pga färre fel Färre fakturor returneras pga färre fel Färre fakturor rättas pga färre fel Färre frågor via samtal/mail kring projektinformation till organisationen Färre påminnelsefakturor och fakturor med dröjsmålsräntor pga färre fel Ökad säkerhet, svårare för bedragare att handla i butik i Köparens namn Enklare att uppdatera information med hög frekvens Hos Leverantören: Automatisk uppdatering av projektinformation, minskad manuell hantering Färre returnerade fakturor pga färre fel Färre samtal/mail om felaktig information i ordersvar och faktura Ökad säkerhet, svårare för bedragare att handla i butik i falsk Köpares namn Enklare att ta emot information från många köpare på ett standardiserat arbetssätt Enklare att ta emot uppdaterad information med hög frekvens

Effektivt utbyte av projektinformation Exempel på sänkta kostnader hos Entreprenör och Leverantör Bygg- och anläggningsbolag som skickar projektinformation till två stora leverantörer: Antal fakturor med fel gick från 5% till ”mindre än 1 promille” 5000 fakturor med fel per år gick till ”ett tjugotal” Leverantör som får projektinformation från tre stora bygg- och anläggningsföretag: Innan utbyte av projektinformation - ca 135 fakturor med fel/vecka  6 500 fakturor med fel/år - varje faktura med fel tar 0.5-1 h att ”lösa”  3250 h – 6500 h/år för att lösa fel Efter utbyte av projektinformation införts: ”En handfull” fakturor med fel/vecka

Effektivt utbyte av projektinformation Vill du veta mer om hur ditt företag kan effektivisera utbytet av projektinformation? Har du frågor om BEAst arbete eller de standarder som finns? Kontakta gärna Peter Fredholm: Tel: 0706 63 32 19 E-post: peter@beast.se Åsa Nilsson: Tel: 0709 38 26 96 E-post: asa.nilsson@beast.se Läs mer på www.beast.se