Nätverket Svenska nus skolbesök

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Elevråd på SFI vad är det?. Du som är elev på SfI har möjlighet att påverka din utbildning. Det betyder att du kan tala om vad som fungerar bra och vad.
Advertisements

Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Muntligt redovisning LUBNA HASHIM. Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Ämnesspecifik läskompetens Kontext - Handlar om att kunna läsa och förstå en text utifrån det sammanhang den finns i. Lärarens jobb blir att ge en förförståelse.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
1 Innan Du börjar … angående Internetbaserade kurser /15 Källa:
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Nya Glasögon Utbildning av yrkeslärare i hållbart byggande och energieffektivisering.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Styckeindelning Anette Wahlandt Språkhandledare.
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Svenska som andraspråk 1
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Catrin Eriksson Biblioteksdagarna Växjö 2017
Institutionen för svenska språket
Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare
Ungdomarnas medieanvändning
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Konsten att läsa sakprosa
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Vi ger oss själva och andra arbetsro
Temaarbete – Mamma Mu Ella, Klara & Marika.
Elevråd på SFI vad är det?.
Välkomna till klass SI16D!
Elevråd på SFI vad är det?.
IT-stöd i undervisningen – Inventering av digitala resurser på webben
Öppet hus Skolans namn Datum.
Vi är varandras lärmiljö
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Etik- planering.
Nätverk för lärare på fritidshem
Svenska i gymnasieskolan
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Innehåll i och användning av läromedel.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Typiska kännetecken för instruktioner
Skolledningskonferens
En modell för flerspråkighet i förskola och förskoleklass
Enkät i gymnasieskolan 2015
Lärares planeringsarbete!
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Bedömning för lärande 31/10
Smartare möten – effektivare uppföljning
Enkät i gymnasieskolan
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Systematiskt kvalitetsarbete
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Navigator-nätverkets seminarium: Svenskspråkiga ungas uppfattningar om eget liv, välmående och framtid ons kl
Hur vi jobbar med samhällskunskap
Eftisklubb på finska för ettor vid Vasa övningsskola
Tips för det praktiska ledarskapet
Enkät i gymnasieskolan
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Katedralskolans ordningsregler
Presentationens avskrift:

Nätverket Svenska nus skolbesök En etnografisk studie om skolbesökens kommunikativitet och påverkan på de finskspråkiga gymnasisternas motivation för svenskstudier

Syfte Hurdan roll har eleverna på en Svenska nu-lektion? I vilken mån får eleverna kommunicera på svenska på lektionen? Ökar en Svenska nu-lektion elevernas motivation för att studera svenska? Tycker svensklärare att Svenska nus skolbesök gynnar undervisningen, och om de gör det, på vilket sätt?

Material & metod Tre skolbesök på tre gymnasier: Erkki Kuronen, Kenneth Nilsson, Petra Bergström Observationer Intervjuer: 15 elever, 3 lärare

Kommunikativitet Hurdan roll har eleverna på en Svenska nu-lektion och i vilken mån får de kommunicera på svenska på lektionen? Kommunikativ uppgift: språkbruket fokuserar på betydelsen i stället för formen ett kommunikativt mål kontakten med livet utanför klassrummet (Harjanne 2006: 85)

Motivation 2. Ökar en Svenska nu-lektion elevernas motivation för att studera svenska? Self-determination theory behovet av att känna sig autonom, kompetent och samhörande med de andra inre motivation (Deci & Ryan 1985; Deci & Ryan 2002)

Kompetens vs. utmaning (Delle Fave & Massimini 2005)

Resultat Både klasserna och gästerna var väldigt olika varandra Generellt ställde eleverna och lärarna sig positivt till skolbesöken Skolbesöken stöder läroplanens krav på meningsfulla inlärningssituationer, autentiska möten med svenska språket och skolans samarbete med olika aktörer (Utbildningsstyrelsen 2016)

Skillnader mellan gästerna - kommunikativitet

Motivation

Slutsatser – De goda praktikerna Lektionerna var sinsemellan olika: alla innehöll fungerande praktiker ur kommunikativitets eller motivationens synvinkel Bra att hålla lektionen i ett mindre klassrum Gästen ska kräva att eleverna använder svenska och ställa frågor som inte kan besvaras med ett ord Lektionens utmaningsnivå ska inte bli för hög: gästen kan t.ex. översätta de viktigaste orden och använda gester

För lärare Önskvärt att lärarna informerar Svenska nu om gruppens kompetensnivå före skolbesöket När det gäller de mer krävande lektionerna är det viktigt att eleverna bekantar sig med ämnet i förväg Det kan vara riskabelt för lärare att boka en gäst via Svenska nu alltför ofta

Frågor & diskussion