Ånglokskörning Eldning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
RYMDEN.
Advertisements

När man skjuter ett skott i innebandy är det framförallt två faktorer som påverkar hur långt ut i sidled bollen kommer att gå: Kroppens läge och lutning.
Göran Bergdal ´- April 2006 OK Inte OK X •Detta är utgångsbilden vi skall jobba med framöver. Och den gäller högerhänta. Inte Bill Clinton. •De första.
Trafikplan Karlsborg Muddringsarbeten. Trafik plan Avseende trafik under muddrings arbeten Allmänt Under arbetet med muddrings projektet kommer en intensiv.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Tryck I en bomb använder man sig av tryck-kraft för att skapa förstörelse. Nu kommer förklaringen på vad tryck är. Tryck är en kraft – tryckkraft. Tryck.
Nivåanpassad träning För att inkludera alla
ARBETSMILJÖ och SÄKERHET
Skottövning Spel Dribblingsövning Nickövning Två måls spel
Information från LÄNGOMBUDSMÖTET Våren Sophuset vid lokalen Någon har städat sitt garage/Vind?? Detta är helt oacceptabelt Så här får det inte se.
Värme. Med värme menar vi i dagligt tal den temperatur som vi kan mäta med en termometer.  Värme är en form av energi.  En viss temperatur hos ett ämne.
Neptunus är en blå planet. Och den har ingen fast mark.
Varför gör vi denna satsning?
Värme och väder del 2.
Kort om | Funktionsmembran
Vatten.
Inte störa – inte förstöra
ERGONOMI Vad är det?.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Vulkaner Jordens ventiler.
Fotbollsövningar Pojkar 03
Bild: Jönköping energi och Upptech Text: Maria Sparf, Upptech
Av Loke BOB IS GOIN TO SPACE.
Pneumatik FOR 1209.
Vintern kall och grå Sitter och fryser så, så Djuren sover då
Blodomloppet Blodomloppet.
CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna
Meteorologi Läran om vädret Göran Stenman och Thomas Mesumbe.
Värme och väder del 1.
Det finns ett spel som heter bonka bäver.
Grävling Grävlingens spår liknar en mycket, mycket liten människofot.
Brännare, fanta/ölburk med lite vatten i, vattenbad vid sidan om Vi värmer Fantaburken tills vattnet börjar koka, sedan vänder vi den hastigt ner i ett.
För att inkludera alla Ljusdal IF
Text av Emran Safi Myskoxe.
Värme. Med värme menar vi i dagligt tal den temperatur som vi kan mäta med en termometer.  Värme är alltså en form av energi.  En viss temperatur hos ett.
Varg Vedad Arifovic 2012.
Mullvad Mullvaden är ett djur som inte tycker om människor. Mullvaden är perfekt anpassad till ett liv under marken i gångar.
Rymden – vårt solsystem
Meteorologi Vad bli det för väder?.
Kommunikationspass Jag heter
Hjärtat & Blodomloppet
Hur kan det blåsa? Varför svalnar en kopp choklad när den får stå? Hur kan vi spara värmen i husen? Vad är dimma?
Säsongen 2013/2014 Nästa säsong Ekonomi Laget.se Prag Föräldramöte 24 April 2014 Innebandy P-02.
Huden Gulbhar Zaynal Lyrfågelskolan 2016 Vt.. Huden är kroppens största organ.
ÄAIK P03:BLÅ Lag & Spelarutveckling NIVÅANPASSNING.
Övningsbank Ispass VSK F07 ”Övningsbank - ispass VSK F07.pptx”
ÖVNINGAR P03 v Roberth Bromér. Bollteknik I denna organisation har varje spelare var sin boll, och en egen yta att jobba i. Spelaren tar med.
Vid sjön. Sötvatten Inte salt vatten Sjövatten kallas sötvatten.
Sparsam körning (Evo) Panel-PC
Nu går vi i mål med vecka BE ® BrucElvis
ÖVNINGAR P03 - målvakt bas
Utvärdering och planering Akademin
Naturen på vintern Åk
ÖSlJ PANNARMATUR Dag Bonnedal 2016.
ÖSlJ 2016 ÅNGLOK Dag Bonnedal 2016.
Underhåll båtled Översyn efter vinterns härjningar
ÖSlJ BROMSAR & SMÖRJNING Dag Bonnedal 2016.
Ispass lördag 8:00-9:00 VSK F-07
AIK P03, V33-10, måndag, Driva / Vända / Bollbehandling, steg 1: ca
Naturlandskap blir kulturlandskap
AVSLUTNING 2016 BP 07-5.
P 05 Hejarramsor ALLMÄNNA RAMSOR (Lödde 3 ggr efter ramsan) VID MÅL
Banarbets- processen.
Varifrån kommer kranvattnet?
Varifrån kommer kranvattnet?
LOKOMOTIVET!!!.
Komma igång med Scratch
Träningspass 1 (passning, anfallstaktik)
Uppvärmning totalt 30 min.
Året 2018 – Varmt, soligt och torrt
Presentationens avskrift:

Ånglokskörning Eldning april 2015

Innehåll Lok- och verkstadssituation Linjekännedom Körteknik Kolförbrukning Nya lokkort

Lokläget HAMRA försenad, nästa år EMSFORS, återstår provtryckning, höjt tryck KM, begränsade tjänstgöring som tidigare VIRÅ, armaturjobb NIAN, ny rökskåpslucka, 100 år 28 augusti LESSEBO, domlock, grenrör. Gävle 23 maj HUNNEBERG, nya tuber, nytt rökskåp Hjulsvarvning svetsning, ny profil lok 1, 5 & 7.

Lokläget 2 Otillräckliga resurser för långsiktigt underhåll Saknas lokansvariga Saknas verkstadsjour Stort gemensamt ansvar ”Någon” kommer inte att fixa Jag är tillgänglig på mobil 070-522 4953

Linjekännedom Nu femte året på Taxingebanan Vi borde ha hunnit lära oss… Men, många förare, eldare och bromsare har fortfarande otillräcklig linjekännedom & rutin 5 turer i A-trafik, men bara 2 i D-trafik Förarens ansvar att utbilda eldare & bromsare

Linjekännedom - Taxingelinjen Karlsborgsvägen Sjölundsvägen Badplatsvägen Söy Skallaholmsbron Balders brygga Hedlanda gård Hön Ekuddsvägen Hdt Sjöbyggevägen Tx Solviksvägen Frisks väg Länsgränsen Åsgård Härnön Lgn Lär er profil och platsnamn utantill! Ta turer som eldare och bromsare Utbilda eldarna och bromsarna

Linjekännedom - körteknik Rör regulatorn så sällan som möjligt Finjustera med omkastaren Låt hastigheten sjunka sakta i motlut Accelerera aldrig i motlut

Linjekännedom - bromsning Håll rätt på slacket ”Spela dragspel”, men stilla vals! Låt bromsaren göra jobbet, ge feed-back

Linjekännedom - eldning Några indikationer från lokkorten 2014: Samma med medel som 2013, men Virå tillkommit, övriga ökat. KM & Nian 20 % över Virå och Hamra Virå samma Mfd - Lgn och Lgn -Tx. KM och Nian påtagligt lägre förbrukning på Tx än på Lgn. Nian påtagligt lägre förbrukning efter 15 augusti?

EMSFORS Trång fyrbox Dåliga gångegenskaper Begränsade vattenförråd MEN: Bästa verkningsgrad i dragkrok vid forcering Ta igen tid i uppförsbackarna Tjata och visa aspiranter eldning i bakhörn Tala med Tbfh om tidhållning Fylld tank och hög nivå i pannan vid avgång

Rök!

Påeldning Anpassad eldning Minska inte på sotaren!

Påeldning Isolering Vatten Fyr Vi har inte råd med stagbultsbrott!

Påeldning Kallt lok 3,5 timmar Ljummet lok 2,5-3 tim. Varmt lok 2-2,5 tim. Elda helst inte på kvällen innan OK, om tjänst före kl. 10.

Eldningsteknik Elda lite och ofta! Fyren: Tunn, röd, sval vid stillastående Tjockare, gulvit, het vid hård belastning Sprid kolen, knyck till med skyffeln Vänd skyfflen in i bakhörnen Spela "tre i rad": elda i nio rutor, minns dragen, minst i mitten Ingen brun rök! Grå rök OK. Springa i luckan (sekundärluft), sotare mars 2013

Hål i Fyren För tunn fyr rycks sönder av draget Ger kalluft i vissa tuber Luftöverskott kan ge kväveoxid (miljöskadligt) Störst risk i bakhörnen

Spela tre i rad Fram Bak Vänster Höger Tänk fyren i 9 rutor Varje ruta är bara drygt 2x2 dm, dvs. ½ skyffel Elda 2 eller 3 rutor vid varje påeldning Minns föregående drag och planera de kommande Släng aldrig på en skyffel om du inte vet var den behövs

Skyffelteknik Två varianter att sprida kolet: Håll bakhörnen täta För skyffeln i sidled, låt kolet rinna av Luta skyffeln framåt och knyck till när kolet faller Håll bakhörnen täta In med hela skyffelbladet innanför luckan och vänd runt mycket snabbt

Tajming! Ny påeldning när röken ljusnar ALLTSÅ: Ta in vatten när trycket stiger Dämpa ångbildning när vattenståndet stiger ALLTSÅ: Elda efter skorstenen Kör injektorn efter manometern Manövrera dampen efter vattenståndsglaset

Torrkokning

Säkerhetsventilen Varje avblåsning drar mycket ånga Och därmed även ett antal skyfflar kol Märks i bränsleförbrukningen!

Nya lokkort behövs Vilka rubriker? Synpunkter? Att användas även för motorlok i trafiktjänst? Hur skall de tryckas? Förvaras även vid gröna skåpet i verkstaden Låt korten vara kvar på loken!

Lokkort 23 km t.o.r. Tx Läsliga signaturer! Lokföraren ansvarig Ointressant vem kör Varje signatur i en ruta Särskild tillsyn Kolförbrukning Fullt kort kvar på loket Kort finns i hurtsen i redovisningsrummet

Driftstörningar Varmgång Fjäderbrott Glander Vattenståndsglas Gångvärme under 50 °C Förhöjd värme, risk 50 – 100 °C Varmgång över 100 °C Fjäderbrott Glander Vattenståndsglas Vattestånd Tubläck

Reservbilder

A1.3 Övningskörning Eldaraspirant Ensamt lok Eldare En eller två turer per dag Flyttar själv lok Lokföraraspiranter Hälften av turerna Växling!

A1.4 Nybakade förare Ej enbemannat Ej mörkerkörning Ej eldarelev (med liten vana) Ej låta eldare köra OK låta föraraspriant köra Vid tveksamhet ring Lokm/CMa!

A4. Körning Uppsikt Signaler Samråd med bromsaren Växling Tågtjänst Pålok Mörkerkörning

A4. Bromsning Redundanta bromssystem Slack i tåget Kvalificerat bromsjobb Feedback till bromsaren Uppmuntran, med i gänget Viktig rekryteringsväg

Ånglokstjänst B1. Klargöring Särskild tillsyn Grundkontroll Påeldning Avsyning Smörjning Putsning Utkörning Vattenståndsglas Injektorer, backventiler

B2. Körteknik God fyr, kör mjukt! Pådrag

B2. Körteknik God fyr, kör mjukt! Pådrag Våtånga – Överhettare – Kompound Slirning Jäsning Soteld Pyskranar

B4. Förråd B5. Avställning Vatten, köra 23 km t.o.r. Tx? Kol, lokkort! Vattenstånd Slaggning Fyren Stallning