Ånglokskörning Eldning april 2015
Innehåll Lok- och verkstadssituation Linjekännedom Körteknik Kolförbrukning Nya lokkort
Lokläget HAMRA försenad, nästa år EMSFORS, återstår provtryckning, höjt tryck KM, begränsade tjänstgöring som tidigare VIRÅ, armaturjobb NIAN, ny rökskåpslucka, 100 år 28 augusti LESSEBO, domlock, grenrör. Gävle 23 maj HUNNEBERG, nya tuber, nytt rökskåp Hjulsvarvning svetsning, ny profil lok 1, 5 & 7.
Lokläget 2 Otillräckliga resurser för långsiktigt underhåll Saknas lokansvariga Saknas verkstadsjour Stort gemensamt ansvar ”Någon” kommer inte att fixa Jag är tillgänglig på mobil 070-522 4953
Linjekännedom Nu femte året på Taxingebanan Vi borde ha hunnit lära oss… Men, många förare, eldare och bromsare har fortfarande otillräcklig linjekännedom & rutin 5 turer i A-trafik, men bara 2 i D-trafik Förarens ansvar att utbilda eldare & bromsare
Linjekännedom - Taxingelinjen Karlsborgsvägen Sjölundsvägen Badplatsvägen Söy Skallaholmsbron Balders brygga Hedlanda gård Hön Ekuddsvägen Hdt Sjöbyggevägen Tx Solviksvägen Frisks väg Länsgränsen Åsgård Härnön Lgn Lär er profil och platsnamn utantill! Ta turer som eldare och bromsare Utbilda eldarna och bromsarna
Linjekännedom - körteknik Rör regulatorn så sällan som möjligt Finjustera med omkastaren Låt hastigheten sjunka sakta i motlut Accelerera aldrig i motlut
Linjekännedom - bromsning Håll rätt på slacket ”Spela dragspel”, men stilla vals! Låt bromsaren göra jobbet, ge feed-back
Linjekännedom - eldning Några indikationer från lokkorten 2014: Samma med medel som 2013, men Virå tillkommit, övriga ökat. KM & Nian 20 % över Virå och Hamra Virå samma Mfd - Lgn och Lgn -Tx. KM och Nian påtagligt lägre förbrukning på Tx än på Lgn. Nian påtagligt lägre förbrukning efter 15 augusti?
EMSFORS Trång fyrbox Dåliga gångegenskaper Begränsade vattenförråd MEN: Bästa verkningsgrad i dragkrok vid forcering Ta igen tid i uppförsbackarna Tjata och visa aspiranter eldning i bakhörn Tala med Tbfh om tidhållning Fylld tank och hög nivå i pannan vid avgång
Rök!
Påeldning Anpassad eldning Minska inte på sotaren!
Påeldning Isolering Vatten Fyr Vi har inte råd med stagbultsbrott!
Påeldning Kallt lok 3,5 timmar Ljummet lok 2,5-3 tim. Varmt lok 2-2,5 tim. Elda helst inte på kvällen innan OK, om tjänst före kl. 10.
Eldningsteknik Elda lite och ofta! Fyren: Tunn, röd, sval vid stillastående Tjockare, gulvit, het vid hård belastning Sprid kolen, knyck till med skyffeln Vänd skyfflen in i bakhörnen Spela "tre i rad": elda i nio rutor, minns dragen, minst i mitten Ingen brun rök! Grå rök OK. Springa i luckan (sekundärluft), sotare mars 2013
Hål i Fyren För tunn fyr rycks sönder av draget Ger kalluft i vissa tuber Luftöverskott kan ge kväveoxid (miljöskadligt) Störst risk i bakhörnen
Spela tre i rad Fram Bak Vänster Höger Tänk fyren i 9 rutor Varje ruta är bara drygt 2x2 dm, dvs. ½ skyffel Elda 2 eller 3 rutor vid varje påeldning Minns föregående drag och planera de kommande Släng aldrig på en skyffel om du inte vet var den behövs
Skyffelteknik Två varianter att sprida kolet: Håll bakhörnen täta För skyffeln i sidled, låt kolet rinna av Luta skyffeln framåt och knyck till när kolet faller Håll bakhörnen täta In med hela skyffelbladet innanför luckan och vänd runt mycket snabbt
Tajming! Ny påeldning när röken ljusnar ALLTSÅ: Ta in vatten när trycket stiger Dämpa ångbildning när vattenståndet stiger ALLTSÅ: Elda efter skorstenen Kör injektorn efter manometern Manövrera dampen efter vattenståndsglaset
Torrkokning
Säkerhetsventilen Varje avblåsning drar mycket ånga Och därmed även ett antal skyfflar kol Märks i bränsleförbrukningen!
Nya lokkort behövs Vilka rubriker? Synpunkter? Att användas även för motorlok i trafiktjänst? Hur skall de tryckas? Förvaras även vid gröna skåpet i verkstaden Låt korten vara kvar på loken!
Lokkort 23 km t.o.r. Tx Läsliga signaturer! Lokföraren ansvarig Ointressant vem kör Varje signatur i en ruta Särskild tillsyn Kolförbrukning Fullt kort kvar på loket Kort finns i hurtsen i redovisningsrummet
Driftstörningar Varmgång Fjäderbrott Glander Vattenståndsglas Gångvärme under 50 °C Förhöjd värme, risk 50 – 100 °C Varmgång över 100 °C Fjäderbrott Glander Vattenståndsglas Vattestånd Tubläck
Reservbilder
A1.3 Övningskörning Eldaraspirant Ensamt lok Eldare En eller två turer per dag Flyttar själv lok Lokföraraspiranter Hälften av turerna Växling!
A1.4 Nybakade förare Ej enbemannat Ej mörkerkörning Ej eldarelev (med liten vana) Ej låta eldare köra OK låta föraraspriant köra Vid tveksamhet ring Lokm/CMa!
A4. Körning Uppsikt Signaler Samråd med bromsaren Växling Tågtjänst Pålok Mörkerkörning
A4. Bromsning Redundanta bromssystem Slack i tåget Kvalificerat bromsjobb Feedback till bromsaren Uppmuntran, med i gänget Viktig rekryteringsväg
Ånglokstjänst B1. Klargöring Särskild tillsyn Grundkontroll Påeldning Avsyning Smörjning Putsning Utkörning Vattenståndsglas Injektorer, backventiler
B2. Körteknik God fyr, kör mjukt! Pådrag
B2. Körteknik God fyr, kör mjukt! Pådrag Våtånga – Överhettare – Kompound Slirning Jäsning Soteld Pyskranar
B4. Förråd B5. Avställning Vatten, köra 23 km t.o.r. Tx? Kol, lokkort! Vattenstånd Slaggning Fyren Stallning