Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

ÖSlJ 2016 9 BROMSAR & SMÖRJNING Dag Bonnedal 2016.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "ÖSlJ 2016 9 BROMSAR & SMÖRJNING Dag Bonnedal 2016."— Presentationens avskrift:

1 ÖSlJ 2016 9 BROMSAR & SMÖRJNING Dag Bonnedal

2 Friktion Rullande Glidande Kraft = friktion * last f Låg fo
Hög Rullande fo f friktionskoefficient hastighet Låg Hög Glidande ÅLL1949 Kraft = friktion * last KEÅ Dag Bonnedal

3 Bromsar Hävstångsbroms Skruvbroms Virå Lessebo Helgenäs
Bromsblock (Bromssko) Bromshänge Bromsaxel Bromsbom Bromsdrag Vantskruv ÅLL1921 Bromsen efterjusteras endast med vantskruven närmast bromsaxeln. Dag Bonnedal

4 Ångbroms a Ångtillopp b Till bromscylinder c Avlopp d Bromsmanometer
Henschel a Ångtillopp b Till bromscylinder c Avlopp d Bromsmanometer Stängd Justera alltid handtaget så att läckaget blir så litet som möjligt! Annars tvättas oljan bort och ventilen skär. Lundberg 1902 Broms Dag Bonnedal

5 Lokbroms Lotta Hunneberg KEÅ Virå Dylta Dag Bonnedal

6 Lokbroms ÖSlJ 5 Hamra KLJ 3 Målerås Hhn 1969 Kosta 1947
Jvm ÖSlJ 5 Hamra Hhn 1969 hävstångsbroms + ångbroms DB KLJ 3 Målerås Kosta 1947 skruvbroms Äldre krav från Väg och Vatten: Loken skulle ha skruvbroms eller hävstång + ångbroms. Dag Bonnedal

7 Lokbroms K.M. Nelsson, Nian Emsfors Utbromsning 3 Dylta 100 %
KEÅ O Blom K.M. Nelsson, Nian Emsfors Utbromsning 3 Dylta 100 % 4 KM 80 % 5 Hamra 70 % 6 Sexan 160 % 8 Emsfors 140 % 9 Nian 90 % Max summa blocktryck/adhesionsvikt Dag Bonnedal

8 Smörjkopppar Nålsmörjning Veksmörjning ÅLL1949 Dag Bonnedal

9 Smörjkopp ÅLL1949 Dag Bonnedal

10 Smörjpump Friedmann (typ NS) Mot veven: normalläge
Mot glaset: glaset avstängt Mot en pump: den pumpen tar bara från glaset Detta är inte en smörjpress! Friedmann (typ NS) Dag Bonnedal

11 Smörjpump Friedmann spärrventil Dosering Insugsskede och tryckskede
ÅLL1949 28 Matarkolv och slid 29 Reglerkolv 35 Backventil Dag Bonnedal

12 Lubrikator Virå Svårreglerad oljematning
KEÅ DB Virå Svårreglerad oljematning Oljedroppar syns ej i siktglasen Sliderna ”råmar” svagt vid för lite olja Olja droppar ur pysarna vid för mycket Hälften av oljan kvar vid dagens slut Dag Bonnedal

13 Lubrikator Lessebo Oljematning nästan omöjlig att reglera.
DB Lessebo Oljematning nästan omöjlig att reglera. Saknar kondensbehållare Ångan kondenserar i oljebehållaren När man har mottryck i slidskåpen så stiger temperaturen till över 100 grader När mottrycket försvinner stötkokar det kondenserade vattnet och oljan flödar Dag Bonnedal


Ladda ner ppt "ÖSlJ 2016 9 BROMSAR & SMÖRJNING Dag Bonnedal 2016."

Liknande presentationer


Google-annonser