Lämplighetsprov i antagningen till lärarutbildningen 2016 Erfarenheter vid JU och LNU med fokus på antagningsprocessen
…Förutsättningarna Pilotverksamhet, ett begränsat antal söktillfällen vid JU och LNU Prövningen utgör grund för både behörighet och urval Besked i samband med första urval
Vilka omfattades Samtliga sökande oavsett prioritet på ansökan. Samtliga sökande oavsett behörighet
Inbjudan Samtliga sökande uppmanades att boka tid för att genomföra prövningen på plats vid det lärosäte man sökt utbildningen. …och informerades om att prövningen var obligatoriskt för möjligheten att erhålla en utbildningsplats.
Förberedelser i NyA Åtgärdskod för att hindra de sökande från att gå igenom BM Nya modeller för meritvärdering och urval Meddelande för sökande som ska strykas i urvalet mot bakgrund av att de ej gjort prövning alternativ inte fått godkänt resultat.
Utmaningar för Antagningen Inget systemstöd för grundläggande behörighet för lärarutbildning Inget stöd för maskinell meritvärdering Manuell inläggning av avvisningsmeddelande
Utmaning för lärarutbildningen Välja rätt sökalternativ Dimensionera rätt resurser för prövningen Hantera flödet av frågor från inbjudna sökande och övriga Leverera ett resultat i rimlig tid till Antagningen
Prövningens innehåll – förmågor som bedöms (Lnu) Kommunikativ förmåga - Visad förmåga att förstå (begripa) ett innehåll - Visad förmåga att göra sig själv begriplig Förmåga att träda fram Förmåga att se andra Förmåga till självreflektion och motivation
Nyfiken? https://fsv.lnu.se/webbtest/
Resultatet Ungefär en tredjedel av de sökande genomförde lämplighetsprövningen Överlag positivt mottagande Endast ett mindre antal fick omdömet ”Ännu ej lämplig” De flesta men inte alla fullföljde prövningen. Inga kända överklagande (oklart JU).
…frågor?