MOOCs och hur de påverkar oss

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
McLuhan: Understanding media
Advertisements

• Religionsvetare/Filosof • Forskare inom cyberreligion • Föreläsare/Debattör (etik.blogspot.com) • Distansstrategiskt ansvarig – Högskolan Dalarna Jan.
Biologisk mångfald och Mångfaldskonventionen i Sverige
Ebba Ruhe & Anneli Åström Biblioteksdagarna 25 maj 2007
Anneli och Christians Datorskola
Snapchat.
Huru vi for västerled för att finna att datorn blott är ett verktyg och att lärandets heliga Graal funnits inom räckhåll hela tiden.
En presentation för dig som är lärare
Vår tids paradox Klicka för nästa sida .
EU 2020 strategin •Bakgrund –Den ekonomiska krisen har raderat bort flera års ekonomisk och social utveckling. –Samtidigt rör sig världen snabbt framåt.
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Vi är den lilla skolan mitt i city med nära till allt!
MOOCs – en utmaning för högskolan
Vad innebär val av vårdenhet?
Marknadsföring & Internet
VAD KOSTAR DET AVGIFTSFRIA LÅNET?
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Behövs det pengar? Byteshandel.
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Fri utbildning på elituniversitet för alla – en realitet, en möjlighet och ett hot Vägledardagen 5 mars 2014 Karin Apelgren Studentavdelningen, Uppsala.
Digitala portföljer i lärarutbildningen LIKA 9 mars 2006 Jonas Gustafsson
School of Economics and Management | Xxxxxxxxxxxxxxxx | Xxxxxxxxxxxxxx | (D) D Month YYYY Varför tillväxt är farligtVarför tillväxt är farligt? FRÉDÉRIC.
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
OPEN CAMPUS Almedalen 2014 Virtuellt Campus ”Ett personligt campus utifrån mitt lärande”
Avdelningen för IT och inköp, Uppsala universitet TREF-punkt Visby maj 2009 Anna Åhnberg, projektledare Svante Svedin, innehåll/webbplats.
Vilka av oss blir kvar, vilka försvinner?
Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Introduktionskurs Industriell ekonomi ht 2010 Tel
Professor och forskningschef bodahlbom.se aktivering.se sust.se Staying Alive Bo Dahlbom.
Kap 13: Marknadsföring i framtiden
Ger Växelverkan Vetenskapen Värde?
Marknadsföring av turism
NOTIS – Ökad arbetslivsanknytning i utbildningen
1997 Ulrika Holm, kommunikationsdirektör,
THE ABB – FG WILSON AND CATERPILLAR CASE Problemanalys ABB strategi var att på djupet förstå kunders behov och hjälpa dessa kunder för att bli mer konkurrenskraftiga.
Låna pengar direkt? Pengar fattas för det mesta kan man tycka. Åtminstone fattas de just då de behövs som mest. Hur många gånger har du fått försaka något,
Del 1. Exempel på svar på frågor Del 2. De samhällsekonomiska målen (politisk ekonomi)
Syfte: Att utveckla förmågan att värdera dina val och handlingar utifrån H E M Kunskapskrav: Konsekvensförståelse för att kunna göra smarta val samt kunna.
Islam. Islam är den religionen som är en utav de största religionerna i världen Muslimer 1 miljard troende.
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
ANVÄNDARBETEENDE Kompetensgruppsarbete E-tjänster inom vägsektorn Flåm.
H2000 Branschkunskap – lär känna din bransch Kopiering tillåten © Liber AB 8:1 PRODUKTUTVECKLING.
Rejås 1 (17) – Fri programvara är enkelt Datakonsult Marcus Rejås OSS och Ekonomi - Finns det ekonomi.
Aktuella trender inom högre utbildning med inriktning mot hållbarhet
Best Practice i sociala medier
Familjeekonomi Samhällskunskap åk 4.
Monopolistisk konkurrens
Mellankrigstiden.
Studenten i centrum, flexibelt lärande vägen framåt
Ledtråd: ett vasst vårtecken!
Ungdomarnas medieanvändning
Varför MOOC? Trender: Globalisering Individualisering
Nationalekonomi – vad är det?
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Monopolistisk konkurrens
Nätverksträff 14 febr Uppföljning.
Geografi / samhällskunskap
Ledtråd: ett vasst vårtecken!
Bostäder för alla- hur når vi dit?
Sveriges bagare och konditorer
IAEG-SDG Arbetsgrupp för geodata
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
De globala målen Skulle kunna prata om detta hela dagen. Överlevnadsfrågor, men ger också möjligheter till nya affärer. Det händer mycket och utvecklingen.
Ersättnings kollen.se.
FSO dagar 2019.
Handelsbarometern April 2019.
Bättre hälsa och kul på jobbet!
Presentationens avskrift:

MOOCs och hur de påverkar oss Per Ödling Professor i telekom Lunds universitet

MOOCs - Fyra aspekter Massive open online courses - MOOCs Högre kvalitet på kurserna Billigare för universitetet Billigare för studenterna och Ny marknadssituation Och marknadsanalysen visar att slutet är nära!

Högre kvalitet på kurserna Att nå en given inlärningsnivå tar 25-50% kortare tid än vid traditionell undervisning En god MOOC är bättre än en god vanlig kurs Pedagogiken innehåller videosnuttar, frågeformulär, nätfora, etc MOOCs-en förbättras mycket snabbt Kvalitetshöjningen kan hämtas hem även i klassrum! Se David Black-Schaffer.

Billigare för universitetet MOOCs har lika stor eller större kursutvecklings-kostnad jämfört med en vanlig kurs Men marginalkostnaden per student kan göras till nära noll – tio eller tio miljoner studenter kostar lika lite Digitala medier plus peer-to-peer ger skalbarhet Drivkraften bakom utvecklingen av MOOCs är att öka effektiviteten i det amerikanska universitets-systemet.

Billigare för studenterna Kan plugga hemifrån (eller från en fin strand) Inga böcker behövs Spar tid på flera sätt Spar kursavgift (om det finns någon sådan) Ger också studenterna ökad valfrihet och nya konsumtionsbeteenden – jmf youtube-stjärnor

Ny marknadssituation Q*bert Skrivmaskinerna Varven Textilindustrin Universiteten (de 800 Europeiska) Ny teknologi Globalisering

Nulägesanalys Vi lever i ett statligt reglerat Oligopol Vi har ingen reklamvana Vi är inte globala aktörer (får inte ens vara) Vi har inte kommit långt med den nya pedagogiken De (=amerikanerna) har massor av MOOCs De har global marknadsvana och framgång De har fungerande affärsmodeller Nu finns en hel Master’s (Georgia Tech, Udacity, AT&T) Billig, men inte gratis. AT&T tar affärsrisken Vad gör Stanford President John L. Hennessy?

John L. Hennessy gör att om fyra år Är vi skrivmaskiner (från Facit) i en värld av IPads! Hur?

John L. Hennessy kommer med Mördande reklam Ett riktigt schysst varumärke Fina kurser som ges av Nobelpristagare (och en duktig VD för det svenska dotterbolaget)

Kunden röstar med fötterna! Hur väljer de unga? Vad väljer de unga?

När utbudet och reklamen väl finns Tillräckligt många unga väljer då: Det som är enkelt - minimera förändringen Det som är billigt - pengar till annat Det de redan är vana med – kunskap från nätet Det coolaste varumärket Men vi gamlingars campuserfarenhet? (Dubbelt fel) Vi skulle aldrig vilja vara utan den (alla minnen!) Men det är inte VI som ska välja nu

Istället för att betala hyra och mat? Man kan köpa fina märkeskläder som definierar en som person, bli kung i baren på discot, resa, eller, i Norrland, köpa en:

Att läsa på distans Ca 90.000 läser på distans redan idag Enligt Högskolekanslersämbetet Trots det magra utbudet Motsvarar två Lunds Universitet Kommer tillräckligt många att lockas av John L. Hennessy för att vi ska gå under? Utan tvekan JA!

Repetition: Vad har de som inte vi har? Saknar regleringsbrev, är inte myndigheter Starka varumärken! Stort tankeförsprång Superb marknadsvana Kan vi övervinna detta? Knappast.

För de som tror att vi har en chans När de riktigt starka varumärkena kommer: The Google Internet Institute Garanterat jobb på Google till de 1000 bästa The CocaCola Marketing University McDonalds School of Economics etc. Gör det så mycket att det blir ett USA-oligopol?

En av tre – hur illa kan det bli? Vi tappar i endast ett av tre uppdrag - GU. Gör det så mycket då? Söktrycket går ner under ett Vi får allt mindre pengar till GU Vi väntar för länge med minskning av kurser och folk och kör ekonomin i botten Forskningen alena kan inte bära den centrala administrationen och ekonomin går i botten bortom allt hopp om egen räddning

Timeline Om två till fem år viker underlaget – 2018 Under fem år bygger vi ett skuldberg – 2023 Utb.dept. kör varvsstöd i fem år – 2028 Jag har räknat fel på fem år – 2033 2033 slås vi ihop till Sveriges Universitet och blir Lunda-sajten härnere. Så vi kör halvtomma universitet med förlust i femton år och sedan röjer staten upp åt oss.

Sist över kanten? Av de ca 800 Europeiska ska nog de flesta bort. Vilket svenskt står längst?

Luleå klarar sig längst Gör reklam Använder sitt läge och klimat ”Plugga och åk skidor”

Vad göra? Hämta hem den nya pedagogikens kvalitetshöjning till dagens kurser Använda lägesbundenhet om möjligt Jämför med LTU (Luleå) Satsa på lokalt material, t.ex. på material på svenska eller speciella områden som mat, skog och gruvor Ha beredskap för att studentunderlaget viker utveckla andra uppdrag och krympa kostymen i tid Hoppa på eller skapa en MOOCs-plattform vars varumärke är starkare än Stanford & MIT

Vad göra? Eller: ”The nice thing about not planning is that failure comes as a complete surprise rather than being preceded by a period of worry and depression.” ”Ignorance is bliss”!