ST-Studierektorsträff

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En bra ST-utbildning.
Advertisements

Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Studierektor/universitetsadjunkt
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare
Den nya specialiseringstjänstgöringen för läkare
OGUs mål OGU är en intressegrupp inom SFOG vars mål är att värna och arbeta för bra utbildning och arbetsförhållanden för ST-läkare inom obstetrik och.
Nya ST-regler - vad händer med geriatrikspecialiteten?
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Mål och betygskriterier
Kompetensutveckling Processansvarig: Ulrika Sjöholm
SPUR – vad är det? Utvecklingen av kvaliteten i läkares vidareutbildning Sveriges läkarförbunds och Svenska Läkaresällskapets stiftelse för utbildningskvalitet.
PLUS Program för Lärande och Utveckling i Svensk hälso- och sjukvård för utlandsutbildad personal 1 oktober 2013 Inger Hagqvist
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
Övergripande studierektorsfunktionen Sörmland GRUNDUPPDRAG Huvuduppgifter för Övergripande studierektorerna är att på sjukvårdsledningens uppdrag skapa.
Sven Karlander Övergripande studierektor UMAS Nya ST i Region Skåne.
STUDIEREKTORER AT/ST Sörmland
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
STUDIEHANDLEDNING I ÅTTA STEG
Förslag till ny specialistutbildning
Mälardalens kompetenscentrum för Hälsa och Välfärd MKHV
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Behov av habilitering och rehabilitering
CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna
Detta är God Vård.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare
SOSFS 2012:9 Ändring i föreskrifterna och allmänna råden (SOSFS 2000:1) om läkemedelshantering i hälso- och sjukvården Föreskrifter är bindande regler.
– överenskommelse mellan de halländska kommunerna och
Studentmedverkan i förbättringsarbete Ett samarbete mellan Landstinget i Östergötland och Hälsouniversitetet i Linköping.
Nya ST 2015 Mars 2015 Version
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare Anna Sundberg och Frida Nobel.
Studierektorsinformation
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Nya ST 2015 Mars 2015 Version
Nya ST SOSFS 2015:8 Gäller alla med legitimation efter 1 maj 2015
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
Region Östergötland Studierektorsdag 24 sept 2015 Övergripande ST-studierektorer Maria Randjelovic och Lovisa Farnebo.
Futurums verksamhetsidé Futurum ska utveckla och stödja lärande, forskning och kunskapsspridning inom landstingets verksamheter i samverkan med andra aktörer.
Kort information om TYK = Tidig YrkesKontakt Läkarutbildningen i Göteborg HT 2016 Marie Walther, kursledare TYK
Region Östergötland Om ST Vt-2016 Lovisa Farnebo, MD, PhD Övergripande ST-studierektor Överläkare ÖNH-kliniken.
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
Region Östergötland Introduktionsdag för nya ST- läkare Maria Randjelovic Övergripande ST-studierektor
Nya föreskrifter för ST - ännu nyare ST SOSFS 2015:18.
Nya samarbetsformer för framtida kompetensförsörjning Malin FerbasMaria Ingvarsson
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
AT-utvärdering 2016 Region Skåne
Övergripande ST-studierektor
Neurorehabilitering i Primärvården
Bedömningsmetoder.
Svenska som andraspråk 3
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv
Problembild som grund för Socialstyrelsens förslag
Ulrika Henriksson Studierektor BUP Stockholm
Nya ST studierektorer allmänmedicin Västmanland
Ett inspirationsmaterial inför samtalet mellan chef och medarbetare.
Välkommen till Regional Handledarkonferens 29 nov 2018
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
Behandlingsbegränsningar i vården
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

ST-Studierektorsträff 9 nov 2016

Välkomna! Program 08.30 Välkommen och inledning Aktuell ST-information om kurser mm   09.00 Utlandsutbildade läkare Ny väg till svensk läkarlegitimation Stöd vid introduktion -Utökat stöd från International Office 09.30 Kaffe 09.50 ST-barometern 2016 Resultatöversikt Jämförelser med LiÖ resultat 2013 och med övriga universitetssjukhus Grupparbete egna resultat 12.00 Lunch 13.00 Nya ST-riktlinjer Region Östergötland 14.30 15.00 ST-studierektor i Region Östergötland Uppdrag Resurser Stöd 16.00 Avslut

Aktuell ST-information Aktuellt om kurser för ST-läkare Gemensam kunskapsbas invärtesmedicinska specialiteter Flaskhalsar inom sidotjänstgöring ST i allmänmedicin

Utbildningscurriculum för ST-handledare i RÖ Grundutbildning ST-handledare ST-LIV ST-introduktion för HL och ST-läkare Studierektorsutbildning +SR-möten

Kurscurriculum Östergötland Obligatoriska kurser för alla specialiteter   Delmål a1 Medarbetarskap, ledarskap och pedagogik Ingår i "ST-LIV" Delmål a2 Etik, mångfald och jämlikhet Ingår i vår kurs "Etik för ST-läkare" Delmål a5 Medicinsk vetenskap Ingår i vår kurs ”Forskningsmetodik för ST-läkare” Delmål a6 Hälso- och sjukvårdens organisation Ingår i ST-LIV Lagar och andra föreskrifter Ingår i vår kurs ”Juridik för ST-läkare” Obligatoriska kurser för många specialiteter    Delmål b1 Kommunikation med patienter och närstående Ingår i vår kurs ”Patientkommunikation för ST-läkare” Delmål b2 Sjukdomsförebyggande arbete Ingår i vår kurs "Patientkommunikation om levnadsvanor -motiverande samtal" Delmål b3 Läkemedelsbehandling Ingår i Socialstyrelsens webb-kurs "Specialitetsövergripande klinisk farmakologi för ST-läkare" Delmål b4 Försäkringsmedicin Ingår i vår kurs ”Försäkringsmedicin för ST-läkare” Delmål b5 Palliativ vård i livets slutskede Ingår i vår kurs ”Palliativ vård i livets slutskede” A-mål 16,5 dgr B-mål 8,5 dgr Totalt 25 dgr = 5 v/5 år, alltså 1 v/utbildningsår i ST. För mer info se ST-hemsidan

Kommunikationskurs SOSFS 2015:8 - även kirurgiska spec Ny regi sedan våren 2016 4 dgr

Gemensam kunskapsbas invärtesmedicinska specialiteter Tre standardmallar för tjänstgöringsplan rörande gemensamma c-delmål inom invärtesmedicinska specialiteter Lapptäckesmodellen för US-läkare Medicinkliniksmodellen för US-läkare Lokal medicinkliniksmodell för LiM och ViN Alla tre modellerna inkluderar 3 månader på vårdcentral

Svensk specialistläkare Vägar till svensk specialistläkare Region Östergötland Svensk specialistläkare AT Vikariat ST TULE-prov Ej specialist 3:e land Ej Leg Läkarutbildning EU/ EES –vissa länder Svensk läkarutbildning Svensktalande Leg läk Läkarutbildning EU/ EES Specialistläkare EU/ EES vissa specialiteter Specialist 3:e land Praktisk tjänstgöring Strukturerad introduktion och komplettering Leg läk Läkarutbildning EU/ EES KUL Maria Randjelovic, 2016-09-05 Prov-tjänstgöring Kunskaps-prov

Stöd vid introduktion av utlandsutbildade läkare i Region Östergötland Utbildnings-mottagningar Prov-tjänstgöring/ Praktisk tjänstgöring Introduktions-utbildning Språk

Vad är nytt? Språkutbildning B2 till C1 Introduktionsutbildning Finansiering av provtjänstgöring Etableringssamordning –praktisk hjälp vid utlandsrekrytering Språksnabbspår för nyanlända med sjukvårdsutbildning

Introduktionsutbildning för utlandsutbildade nyanställda läkare i RÖ Introduktionsvecka och valbara kurser Kommunikation Spelregler och värderingar Samhälls- och författningskunskap Försäkringsmedicin Clinicum Hygien Medicinska baskunskaper tex Antibiotika Vissa kurser generar ST-intyg Återkoppling till deltagare, handledare och verksamhetschef Ingen kurskostnad Start våren 2017 Sara Kinert Studierektor Angelica Edin Utbildningssekreterare

Svenska språket/Språktest Nivå C1 rekommenderas vid anställning Språktest vid anställning via Folkuniversitetet International Office finanserar språkutbildning från B2 till C1

Skillnad mellan B2 och C1 Nivå B2 Kan förstå huvudinnehållet i komplexa texter om både konkreta och abstrakta ämnen, inklusive fackmässiga diskussioner inom det egna specialområdet. Kan delta i samtal så pass flytande och spontant att ett normalt umgänge med modersmålstalare blir fullt möjligt, utan ansträngning för någondera parten. Kan producera tydlig och detaljerad text inom ett brett fält av ämnen, förklara en ståndpunkt i ett aktuellt ämne samt framhålla såväl för- som nackdelar vid olika valmöjligheter.   Nivå C1 Kan förstå ett brett urval av krävande, längre texter och urskilja underförstådda betydelser. Kan uttrycka sig flytande och spontant utan att i större utsträckning söka efter ord och uttryck. Kan använda språket flexibelt och effektivt för såväl sociala som studie- och arbetsrelaterade ändamål. Kan producera tydliga, välstrukturerade och detaljerade texter om komplexa ämnen. Kan på ett planerat sätt med olika medel organisera och binda samman en text till en sammanhängande helhet.

ST-barometern 2016 Tydliga förbättringar av handledning och återkoppling Bättre möjlighet att uppnå målen i målbeskrivningen US sticker ut positivt jämfört med övriga universitetssjukhus Stora skillnader mellan verksamheter i Region Östergötland Fortfarande saknar 20% skriftligt utbildningsprogram Alltför glesa handledarträffar Teoretiska studier… Passet får ta 30 min

Utbildningsbakgrund

ST-planering

Handledning och instruktion

Handledning av min huvudhandledare ger mig god vägledning och stöd i min professionella utveckling Svarsalternativ 1: Stämmer helt 2: Stämmer delvis 3: Stämmer dåligt 4: Stämmer inte alls

Frekvens handledningsträffar

Teoretiska studier

Bedömning och återkoppling

Min kliniska kompetens bedöms och jag får återkoppling Svarsalternativ 1: Stämmer helt 2: Stämmer delvis 3: Stämmer dåligt 4: Stämmer inte alls

Dokumentation av bedömning

Utbildningsklimat och krav

Hur bra är ST?

Min ST har hittills gett goda förutsättningar att nå målen i målbeskrivningen Svarsalternativ 1: Stämmer helt 2: Stämmer delvis 3: Stämmer dåligt 4: Stämmer inte alls

Arbete med egna resultat Läs egna resultat (15 min) Diskussion i mindre grupper (45 min) Vad ser du i dina resultat? Vilka områden behöver din verksamhet ta tag i? Behövs stöd utifrån? (Högre chefsnivå/ ST-kansliet) Redovisning i storgrupp Vilka frågor diskuterade ni extra? Vilka områden behöver hanteras gemensamt?

Nya ST-riktlinjer Nya delar Styrdokument ST (Lokala riktlinjer för ST, mallar, mm) Planera och dokumentera ST Utökade delar Målbeskrivningen Handledning Kompetensvärdering och återkoppling (dokumentation…)

Individuell inläsning av dokumentet Dela in i två diskussionsgrupper Invändningar? Vad saknas? Andra synpunkter?

Studierekt0rsuppdraget

Uppdragsbeskrivning Studierektorn samordnar verksamhetens ST-utbildning så att den till såväl innehåll och form som interna och externa delar ger ST-läkaren goda förutsättningar för att uppnå specialistkompetens. ST-studierektorn är ST-utbildningens ”advokat” och utgör en organisatorisk stödfunktion till ST-läkare, handledare och verksamhetschef.

ST-formalia För verksamhetens räkning bevaka och kommunicera förändringar i regelverk och riktlinjer för ST Utarbeta och föreslå lokala riktlinjer för ST i verksamheten Utarbeta en grundmall för skriftliga utbildningsprogram för ST i verksamheten Säkerställa att det finns en mall för introduktionsprogram för nya ST-läkare och andra underläkare i verksamheten

Praktisk planering och uppföljning av ST-tjänstgöringen Bistå handledare och ST-läkare i upprättandet av ett skriftligt individuellt utbildningsprogram Minst årligen ta del av dokumenterade bedömningar av ST-läkares kompetensutveckling Tillsammans med schemaläggare ansvara för kontakt, samordning och övergripande planering för sidoutbildning och externa kurser och själv vara kontaktperson för andra specialiteter inom den egna specialiteten Säkerställa internutbildning för ST-läkare, samt bidra till att erforderliga externa kurser arrangeras för att fullfölja specialitetens målbeskrivning för ST Följa upp och utvärdera ST-utbildningen, samt samordna SPUR-inspektion inom verksamheten

Stöd till ST-handledare i deras uppdrag och egen kompetensutveckling Bistå verksamhetschefen när handledare ska utses, samt vid intygandet av uppnådd specialistkompetens Hålla kontakt med ST-handledare och arrangera handledarträffar i verksamheten Leda specialistkollegium

Övrigt Att följa den pedagogiska utvecklingen inom området och medverka i relevanta nätverk regionalt, nationellt och internationellt Delta i relevanta nätverksträffar för ST-studierektorer i Region Östergötland och nationellt Facilitera lösning av eventuella problem och meningsskiljaktigheter mellan olika aktörer inom ST

Resurser för uppdraget Avsatt arbetstid motsvarande 10-50 % av en heltidstjänst beroende på antal ST-läkare inom ansvarsområdet, samt hur stor del praktisk planering och kursutveckling som ingår i uppdraget Ekonomiska och administrativa resurser för att kunna genomföra uppdraget Tidsbegränsat förordnande med fast lönetillägg i relation till uppdragets omfattning Adjungering till klinik- och centrumledningsmöten i diskussion om ST-relaterade frågor regelbundet och vid behov

Uppföljning från ST-kansliet Årlig checklista begärs in ST-barometer ca vart 3-4:e år SPUR-inspektioner

Checklista studierektorer Verksamheten har verksamhetslokala riktlinjer för ST Verksamheten har en mall för skriftliga individuella utbildningsprogram Verksamheten har en mall för ST-kontrakt Verksamheten har en mall för introduktionsprogram för nya ST-läkare och andra underläkare Verksamheten har målbeskrivningar för de vanligaste sidotjänstgöringarna både för era egna ST-läkares vanligaste sidotjänstgöringar och för sidotjänstgöringar för ST-läkare från andra specialiteter/ verksamheter hos er

Årlig översyn Alla ST-läkare och vikarierande underläkare har en namngiven handledare som har gått handledarutbildning Alla specialister har gått handledarutbildning (”Grundkurs för ST-handlerare”/ ”ST-LIV”) Alla nyanställda ST-läkare och deras handledare har gått ”ST-introduktion för handledare och ST-läkare” Minst en handledarträff har hållits i verksamheten under året

Forts. årlig översyn Alla ST-läkare har ett skriftligt individuellt utbildningsprogram efter 6 mån tjänstgöring Alla skriftliga individuella utbildningsprogram har reviderats minst en gång under året Alla ST-läkare har ett ST-kontrakt efter 6 mån tjänstgöring Alla ST-läkare har diskuterats på specialistkollegium under året Det finns minst 4 dokumenterade enskilda bedömningar av varje ST-läkares kompetens gjorda under året