Handläggning Ekonomiskt bistånd

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HANDLÄGGARDAG OM EKONOMISKT BISTÅND
Advertisements

Lag om psykiatrisk tvångsvård LPT
Myndighets-presentation
RÄTTSSÄKERHET Från grundlag till Allmänna råd EU-MEDBORGARE
Johan Alfredsson Stadsjurist Stadsledningskontoret
SOCIALTJÄNSTLAGEN SoL
MISSBRUKARE EES-MEDBORGARE HFD-DOMAR
Schablon eller inte till villaboendekostnader?
(Fri-)rörlighetsdirektivet 2004/38/EG
Handläggning enligt SoL
Hur lagar kommer till. Kap1
Utgångspunkter vid biståndsbedömning
Socialrätten – en översikt
Socialtjänstlagen, SoL
RÄTTSSÄKERHET 1. LEGALITET 2. OBJEKTIVITET 3. OFFENTLIGHET
UPPSALA.
RÄTTSSÄKERHET JURIDISKT
1. Ska en ansökan som görs på telefon leda fram till beslut?
HANDLÄGGARDAG OM EKONOMISKT BISTÅND
EKONOMISKT BISTÅND RÄTTSSÄKRARE HANDLÄGGNING
HANDLÄGGARDAG OM EKONOMISKT BISTÅND
HANDLÄGGARDAG OM EKONOMISKT BISTÅND
Vi ska gynna den fria rörligheten
HANDLÄGGARDAG EKONOMISKT BISTÅND
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
HANDLÄGGARDAG EKONOMISKT BISTÅND
RÄTTSSÄKERHET LEGALITET OFFENTLIGHET OBJEKTIVITET BESLUT INOM RIMLIG TID ÖVERKLAGNINGSMÖJLIGHET Stockholm, torsdag 24 januari 2013 ÖVERKLAGNINGSMÖJLIGHET.
Lex Sarah Lex Sarah är en del i det lagstadgade systematiska kvalitetsarbetet. Gäller för verksamheter inom SoL och LSS. Syftet är att verksamheten ska.
En heldag om ”spontanister” och lite annat om ekonomiskt bistånd Halmstad 27 mars 2012.
HELDAG OM EKONOMISKT BISTÅND
RÄTTSSÄKERHET Från grundlag till Allmänna råd, journalskrivande Från grundlag till Allmänna råd, journalskrivande ÄNDRA GYNNANDE BESLUT Oj då, det blev.
RÄTTSSÄKERHET LEGALITET OFFENTLIGHET OBJEKTIVITET BESLUT INOM RIMLIG TID Östersund, tisdag 24 september 2013 ÖVERKLAGNINGSMÖJLIGHET.
Fem punkter RÄTTSSÄKERHET EU-MEDBORGARE MISSBRUKARE STUDERANDE
Handläggarhalvdag om ekonomiskt bistånd
HANDLÄGGNING AV EKONOMISKT BISTÅND
EKONOMISKT BISTÅND RÄTTSSÄKRARE HANDLÄGGNING GÖTEBORG 4 FEBRUARI 2015
HANDLÄGGARDAG OM DOKUMENTATION
ÖVERKLAGNINGSMÖJLIGHET ÖVERKLAGNINGSMÖJLIGHET
Synpunkter, klagomål och beröm
Utsatta EU-medborgare i Trollhättan. Dagens regelverk är utformade utifrån grundtanken med fri rörlighet och att de personer som kommer hit förutsätts.
Återkoppling avgifter, ”semesterkommuner” och medborgarnas rörlighet och kommunal hälso- och sjukvård Läns- och regionförbund 16 september 2015 Helena.
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Introduktion till FREDA Eslöv 28 januari 2014 Om utredning enligt socialtjänstlagen.
Och andra frågor vid handläggning av ekonomiskt bistånd Trollhättan 8 april 2016.
VAD ÄR DET?.  Socialtjänsten skall se till att alla människor har en ekonomisk och social trygghet.  Socialtjänsten skall se till att alla kan ta del.
Rapport OM MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR MISSFÖRHÅLLANDE ENLIGT LEX SARAH 14 kap.3 § SoL 24b § LSS Gäller hela socialtjänsten samt all verksamhet vid.
Handläggning Ekonomiskt bistånd 27 januari 2016 Stockholm Nils Allan Danielsson självutnämnd specialist.
Handläggning Ekonomiskt bistånd 21 oktober 2015 Stockholm.
Handläggning Ekonomiskt bistånd 19 oktober 2016 Botkyrka Nils Allan Danielsson självutnämnd specialist.
Innehåll Socialtjänstens roll – integrerande samhälle Tre krav (villkor?) för rätt till ekonomiskt bistånd.
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
EU-medborgare Missbrukare Ideellt skadestånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
självutnämnd specialist
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
RÄTTSSÄKERHET Socialarbetarens roll: INTE allmänheten, gemene man Legalitet, objektivitet, offentlighet, beslut inom rimlig tid, möjligt att överklaga.
God Man till ensamkommande barn
RÄTTSSÄKERHET Socialarbetarens roll: INTE allmänheten, gemene man Legalitet, möjligt att överklaga, offentlighet, beslut inom rimlig tid, objektivitet.
Självutnämnd specialist
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Handläggning Ekonomiskt bistånd
Information från Försäkringskassan
Presentationens avskrift:

Handläggning Ekonomiskt bistånd 1 februari 2017 Stockholm Nils Allan Danielsson Nada självutnämnd specialist

RÄTTSSÄKERHET Legalitet, objektivitet, offentlighet, sidorna 1 - 3 RÄTTSSÄKERHET Legalitet, objektivitet, offentlighet, beslut inom rimlig tid, möjligt att överklaga Socialarbetare är inte ”mannen på gatan” ”kvinnan på gatan” Rättvisa: lika för alla??

DOKUMENTATION (10) 1. Tillsyn, rättssäkerhet sidorna 4 - 8 DOKUMENTATION (10) 1. Tillsyn, rättssäkerhet 2. Utvärdering, verksamhetsutveckling 3. Handläggning 4. Ansökan, beslutsunderlag, bedömning, slutliga beslut, beslutsfattare, datum, lagparagraf(-er)

DOKUMENTATION (10) 5. Nämna Lex Sarah-rapportering sidorna 6 - 8 DOKUMENTATION (10) 5. Nämna Lex Sarah-rapportering 6. Kommunicering av uppgifter 7. Sökandes medgivande till att vi kontaktar annan 8. Förhandsbedömning 9. Övriga medverkande exv tolk, biträde, ombud 10. Överklagandehantering

sidorna 9 - 12 ÖVERKLAGNINGAR (4) 1. Bara göra rättidsbedömning, avvisa eller skicka vidare med övriga handlingar i ärendet 2. Får inte finnas misstankar om att vi försöker stoppa överklagningar från att nå förvaltningsrätten 3. Vårt beslut att bil inte är nödvändig för att sökanden ska ha en skälig levnadsnivå är överklagbart 4. Förvaltningsrätten är vår överinstans

ÄNDRA GYNNANDE BESLUT (6) sidorna 13 - 16 ÄNDRA GYNNANDE BESLUT (6) 1. Lita på vad vi säger 2. Återkallelseförbehåll i beslutet 3. Lämnat felaktiga uppgifter 4. Säkerhetsskäl 5. Ändra innan sökanden informerats 6. Förbiseendefel

ÅTERBETALNING (11) 1. Inget låneinstitut sidorna 17 - 22 ÅTERBETALNING (11) 1. Inget låneinstitut 2. Förskott på förmån eller ersättning, SoL 4 kap 1 § 3. Inte berättigad, SoL 4 kap 2 § 4. Lämnat felaktiga, eller utelämnat, uppgifter 5. Tre villkor för att kunna kräva tillbaka

ÅTERBETALNINGSVILLKOR(11) sidorna 17 - 22 ÅTERBETALNINGSVILLKOR(11) 6. Skriftligt, delgivet beslut 7. Skäl till återbetalningsvillkoret 8. Inte antas bli ur stånd att klara sin försörjning 9. Sökanden hör inte av sig 10. Kvittning (dra på kommande månaders norm) inte tillåtet att göra mot den enskildes vilja 11. Framställan till försäkringskassan är inte enligt SoL

EES-MEDBORGARE (13) 1. Hur kan vi bidra till den fria rörligheten? sidorna 23 - 30 EES-MEDBORGARE (13) 1. Hur kan vi bidra till den fria rörligheten? 2. Först kolla om sökanden har uppehållsrätt, 3. därefter kolla rätten till ekonomiskt bistånd 4. Utlänningslagen har många konkreta bestämmelser: 5. fyra olika kategorier (deras familjemedlemmar) har uppehållsrätt, 6. särskilda bestämmelser vid förändringar

EES-MEDBORGARE (13) 7. En anställd behåller uppehållsrätt, oftast sidorna 23 - 30 EES-MEDBORGARE (13) 7. En anställd behåller uppehållsrätt, oftast 8. En tredjelandsmedborgare som haft uppehållsrätt som familjemedlem kan i vissa fall ha kvar uppehållsrätten efter skilsmässa 9. Registreringsskyldighet bara för familjemedlem från tredjeland. 10. Permanent uppehållsrätt kan registreras

EES-MEDBORGARE 11. Vad räknas som anställning? sidorna 23 - 30 EES-MEDBORGARE 11. Vad räknas som anställning? 12. För arbetssökande gäller ”verklig möjlighet att få en anställning”, ingen 6-månaders ”frist” 13. Bedömning ”verklig möjlighet” förändras med tiden

GRÄNSDRAGNING MELLAN KOMMUNER (9) sidorna 31 - 38 GRÄNSDRAGNING MELLAN KOMMUNER (9) 1. Viktigt med samma synsätt om vi är utflyttnings- eller om vi är inflyttningskommun 2. Bosättningskommun, starkast anknytning, ansvarig 3. Vistelsekommun, akuthjälp 4. Den enskildes vilja har stor betydelse

GRÄNSDRAGNING MELLAN KOMMUNER (9) sidorna 31 - 38 GRÄNSDRAGNING MELLAN KOMMUNER (9) 5. Folkbokföringskommun - intagna 6. Placeringskommun – kommunen flyttat 7. Inget överlämnande av ekonomiärenden 8. Hot- och våldsutsatta – rätt att söka 9. Ej kommunarrest - men inte försämra möjligheter till ”självförsörjning”

PERSONER MED MISSBRUKSPROBLEM (8) sidorna 39 - 42 PERSONER MED MISSBRUKSPROBLEM (8) 1. Särbehandling 2. Göra så gott man kan, 3. inte kunna lösas på annat sätt, 4. reducera riksnormen 5. Tvång är ingen bra behandlingsmetod

PERSONER MED MISSBRUKSPROBLEM (8) sidorna 39 - 42 PERSONER MED MISSBRUKSPROBLEM (8) 6. Rätten till bistånd måste utredas, kan vara nödvändigt med personliga besök 7. Drogtest – möjlig, frivilligt och inte självständigt avgörande 8. Inte meningen att vi ska bevilja bistånd till droger

Det var allt ...

Det var allt ...