Aktivitetslista för utveckling av näringslivsklimatet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Från idé till lönsamt företag. 2. Från idé till lönsamt företag 3. Definitionen av Mentorskap för ALMI •Mentorskap är en ömsesidig relation där båda.
30 – 18 – 11 – – 134 – 124 – – 76 – 75 – 62.
Samordningsförbundet. Förstudie Arena Projektperiod 1 febr – 31 dec 2014 Projektledare; Päivi Johansson.
CINERGY – kreativ samverkan och verktyg för regional tillväxt Regionala nämnden 14 september 2011.
Samverkan kring förebyggande barn- och ungdomsarbete Dokumentation
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Regional digital agenda för Östergötland
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Kommunikationsplan Uppdrag Med bakgrund från GO-konferensen 2008 gavs sekretariatet i uppdrag att arbeta fram en kommunikationsplan för GÖTEBORG- OSLO.
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Pedagogiska året förskolan solrosen reviderad juli 2013
Mälardalens kompetenscentrum för Hälsa och Välfärd MKHV
Erbjudande - Examensarbete Högskolan i Skövde 2013.
Ramverk för patientmedverkan
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
+ Aktiviteter inom projektet: Evidensbaserad praktik inom funktionshinderområdet Hanna Egard, följeforskare
Erbjudande - Examensarbete Högskolan i Skövde 2013.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Talangrekrytering Kompetenskansliet 13 november 2014.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Ortsutveckling Skebokvarn
Västervik Företagandet i Västervik skall vara Enkelt-Roligt-Lönsamt Roger Psajd 2010.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
RUS- Internat Kilsbergen Fokus år 2011 Strategimallar – enkätsvar (kartläggning av målområdena) Sätta en grund för organisationen/rollerna – möten.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Landsbygdsstrategin och Landsbygdssäkring Christina Nordin Landsbygdsdepartementet Sjöbo 15 oktober 2012.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 19 november 2012.
Handlingsplan, ännu bättre service Vi vill bli ännu bättre! Vi ska bli ännu bättre!
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Temagrupp Bild och form 20 september 2013.
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Entreprenörsregionen AB Divisioner: Värdegrund? Vad står vi för? FlowPower Vårt erbjudande? Vad är varumärket laddat med? Service- och tjänsteavdelning.
Näringslivsstrategi Strategin ska omfatta följande: Avgörande kriterier och förutsättningar för att nya företag ska vilja etablera sig i Nacka och för.
Bygd o stad i balans. Möjligheternas Örnsköldsvik- en hållbar och tillgänglig landsbygd för företag att verka i och för människor att leva i och besöka.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Vision 2030 Resultat från medborgardialog. En vision i sitt sammanhang (schematisk) Vision 2030 Prioriterat område 1 Prioriterat område 3 Prioriterat.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
Ramverk för patientmedverkan
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Digital plattform Delaktig kommunikation
Fokus Yrkesutbildning VO
Upplägg En nätverksdriven samverkanslösning för smartare etablering på arbetsmarknaden Skellefteå, 31 oktober
Nuvab Näringslivsprogram
LRF Dalarna Livsmedelsstrategi och Samverkan i matkedjan
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Omställningen av hälso- och sjukvården

Vad innebär regionbildningen?
Kommunikationssatsning skyddad natur Läget just nu
Förstudie Friluftslivets år 2020
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Regionalt cancercentrum Sydöst - platsbesök 30 september 2014
Där idéer blir verklighet
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Samverkansprojekt för bättre hälsa
Jeanette Schlaucher Miljöstrategiska enheten Länsstyrelsen Skåne Hej!
Förbättra klubbkvalitet
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

Aktivitetslista för utveckling av näringslivsklimatet

Aktivitetslista Kommunal service Platsens attraktivitet Under våren 2017 har Gislaveds kommun genom intervjuer och en workshop genomfört en dialog med näringslivet. Syftet har varit att hitta sätt att förstärka och utveckla relationerna och samarbetet. Arbetet har resulterat i 14 konkreta aktiviteter som ska vara avslutade inom ett år. Aktiviteterna är indelande i fem fokusområden. Kommunal service Platsens attraktivitet Mötesplatser och samarbeten Kommunikation Framtidens industri

Kommunal service

Kommunal service 1 . Etablera ”En väg in” Som ett led i arbetet att bli en bättre serviceorganisation etableras ”En väg in” för företagsärenden som innebär kontakt med flera olika kommunala verksamheter. Servicen kallas den lotsande organisationen. Istället för att företaget har flera olika kontakter samlar kommunen experter från alla myndighetsområden och erbjuder en kontaktperson. Kontaktpersonen nås via kommunens kontaktcenter – en väg in. Målet är att Gislaveds kommun ska ha en tydlig väg in för näringslivsfrågor och bli ännu bättre på tillgänglighet, tydlighet och enkelhet i sin dialog med näringslivet. Ansvarig: Avdelningen för Hållbar utveckling Klart: senast augusti 2017

Kommunal service 2 . Vidareutveckla ”den lotsande organisationen” Företagare i Gislaveds kommun önskar ofta professionellt stöd från en lotsande och stöttande kommunorganisation – det är i samspel med kommunen som de kan utveckla företagen och näringslivet. Ett projekt för att arbeta vidare med ”den lotsande organisationen” genomförs under hösten 2017. Målet är att Gislaveds kommun ska vara en ännu mer serviceinriktad och lotsande organisation 2018. Konkreta aktiviteter tas fram inom projektet. Ansvarig: Avdelningen för hållbar utveckling Klart: årsskiftet 2017/18

Kommunal service 3. Introducera ”Bygglov över disk” Företagare och invånare i Gislaveds kommun kommer att erbjudas bygglov snabbare när ”Bygglov över disk” introduceras. Detta kommer att gälla vissa bygglovsärenden. Ansvarig: Bygg- och miljöförvaltningen Klart: augusti 2017

Kommunal service 4. Förenklade miljötillsynsrapporter Gislaveds kommun kommer att ta fram omarbetade tillsynsrapporter som ska göra dokumentationen tydligare och enklare. Det ska vara lätt att uppfatta vilken bedömning som har gjorts vid tillsynsbesöket och vad man eventuellt ska åtgärda. Även återkopplingen till företaget ska snabbas upp. Tillsynsrapporten ska likna ett bilbesiktningsprotokoll och vara färg- och symbolkodat. Ansvarig: Bygg- och miljöförvaltningen Klart: oktober 2017

Platsens attraktivitet

Platsens attraktivitet 5. Platsvarumärkesarbete Gislaveds kommun behöver upplevas som en mer attraktiv plats att bo och arbeta på samt att besöka. Platsens attraktivitet kan då bli en motor för ett välmående och brett näringsliv. Ett första steg i arbetet är att ta fram ett platsvarumärke som beskriver en framtida bild av platsen och vilka strategiskt viktiga tillgångar som ska lyftas fram. Arbetet ska också innefatta budskap till olika målgrupper och en strategi för hur kommunens styrkor och det som särskiljer oss från andra marknadsförs. Processen kommer att involvera näringslivet. Ansvarig: Kommundirektör Processens start: oktober 2017

Platsens attraktivitet 6. Plan för att stimulera ett ökat byggande Gislaveds kommun behöver öka byggandet och attrahera både offentliga och privata aktörer till att vilja investera och bygga bostäder i kommunen. För att stimulera ett ökat byggande utformas nu en handlingsplan för att bl.a. hitta aktörer som vill bygga samt identifiera attraktiva områden att bygga på. Ansvarig: Avdelningen för hållbar utveckling Klart: november 2017

Mötesplatser och samarbeten

Mötesplatser och samarbeten 7. Vidareutveckla och marknadsföra livinggislaved.se I Gislaveds kommun behöver aktörer samarbeta för att utvecklas. Gislaveds kommun kommer att vidareutveckla och omarbeta den befintliga webbsidan livinggislaved.se. Den ska bli en naturlig mötesplats för näringslivet och en självklar landningssida för att locka invånare, besökare och företag. Mycket bra finns redan idag. Vi behöver utveckla den och marknadsföra att den finns. Arbetet görs i två steg, en första uppdatering tidig höst 2017, därefter en anpassning för att webbplatsen ska kunna utgöra en plattform för kommande platsvarumärkesutveckling. Ansvarig: Gislaved Näringsliv AB Klart: steg 1, september 2017

Mötesplatser och samarbeten 8. Framtidsplan för samarbetet mellan skola och näringsliv Gislaveds kommun behöver skolor som förbereder de unga för dagens och framtidens näringsliv. Skolan är också en förutsättning för att platsen ska upplevas som attraktiv samt för att kommunens företag ska hitta kompetens för framtiden. Gislaveds kommun ska tillsammans med näringslivet skapa en framtidsplan för hur skola och näringsliv kan samverka. Ansvarig: Gislaved Näringsliv AB och barn- och utbildningsförvaltningen Klart: december 2017

Mötesplatser och samarbeten 9. Företagsbesök. En stor mängd företagsbesök har under de senaste två åren genomförts av kommunledningen. Aktiviteten har varit framgångsrik och skapat nya och utvecklade relationer mellan kommunen och näringslivet. Därför ska aktiviteten utvecklas till att omfatta också kommundirektörens ledningsgrupp. Syftet med dessa besök är i första hand att vara ett relationsskapande forum. Operativa styrgruppen för företagsklimat och näringslivssamverkan tar fram en plan för besöksaktiviteten. Aktiviten utformas i två delar: Företagsbesök från delar av kommundirektörens ledningsgrupp i en omfattning om i minst fyra företagsbesök per person och år. Några av gruppens möten förläggs varje år hos företag i kommunen. Ansvarig: Operativa styrgruppen Företagsklimat och näringslivssamverkan Klart: påbörjas hösten 2017

Mötesplatser och samarbeten 10. Fortsatt näringslivsdialog Ett välmående näringsliv kräver ett samspel mellan kommun och företag. Detta möjliggör Gislaveds kommun genom möten under flaggan ”Näringslivsdialog”. Två gånger om året kommer Gislaveds kommun att bjuda in till Näringslivsdialog - ett forum där näringslivet och kommunen får möjlighet att diskutera olika teman, dela med sig av kunskaper samt nätverka med varandra och andra aktörer. Ansvarig: Operativa styrgruppen Företagsklimat och näringslivssamverkan Arrangeras: två dialogmöten per år (våren och höst)

Kommunikation

Kommunikation 11. Samordna och utveckla kommunikationsarbetet Det händer mycket bra saker i Gislaveds kommun som vi vill nå ut med bredare. Kommunikationsfunktionerna behöver därför samordnas och utvecklas för att både öka kunskapen om det som sker och för att skapa stolta ambassadörer bland kommuninvånarna. Gislaveds kommun kommer därför att utvärdera befintlig struktur för kommunens kommunikation och vilka samordningsmöjligheter som finns inom kommunkoncernen (arbetssätt, resurser, strategi m.m.) med målet att kommunikationsfunktionerna ska förbättra dialogen med, och informationen till näringsliv och invånare. Ansvarig: kommundirektörens ledningsgrupp Klart: 1 januari 2018

Kommunikation 12. Kommunicera Gislaved Näringsliv AB:s roll och strategier Gislaved Näringsliv AB ska vara den naturliga mötesplatsen och partnern för näringslivet. Kunskapen kring deras roll och uppdrag är dock låg hos en del företagare i kommunen. Näringslivsbolaget arbetar därför fram en plan för att tydliggöra sin roll och uppdrag samt skapar en strategi för hur vi ska kommunicera det till näringslivet. Ansvarig: Gislaved Näringsliv AB Klart: December 2017

Framtidens industri

Framtidens industri 13. Förstudie - etablering av testbädd för industrin Gislaveds kommun har en tradition av företagande och är starkt förknippade med företagsamhet och Gnosjöandan. Det arvet bör utvecklas och vara en ledstjärna för näringslivet. Gislaveds kommun har potential att ta en position inom smart och innovativ industri. I kommunen finns framgångsrika företag inom en rad olika teknikområden och branscher. Det finns därför potential att något område kan utvecklas till att utgöra testbädd för industrin. Det vill säga ett nationellt ledande teknikcentrum för innovation och utveckling där nya idéer utvecklas och testas i praktiken redan under utvecklingsfasen. Gislaveds kommun kommer därför att göra en förstudie över förutsättningarna för att etablera testbäddar för industrin. Ansvarig: Gislaved Näringsliv AB Klart: 1 januari 2018

Framtidens industri 14. Skapa ett etableringscase Gislaveds kommun vill attrahera fler företag till kommunen. För att bättre förstå vad som krävs när en större etablering ska genomföras och för att ligga steget före i planering och genomförande behövs en tydlig plan. Gislaveds kommun ska därför forma ett etableringscase och en strategi hur vi agerar för att caset ska bli verklighet. Ansvarig: Gislaved Näringsliv AB Klart: December 2017

gislaved.se Operativa styrgruppen företagsklimat och näringslivssamverkan 2017.06.20