Nödvändigt verktyg för kommunens hantering av elever. Solen skolskjuts Nödvändigt verktyg för kommunens hantering av elever.
Syftet med att anskaffa Solen Skolskjuts Att ge alla skolbarn i Uppsala kommun en rättvis bedömning, när det gäller rätten till skolskjuts. Att genom systemet få möjlighet att bättre samordna skolskjutsen, och genom det spara pengar åt kommunen. Att med optimal säkerhet, kunna ge ett korrekt avstånd mellan hemmet och skolan!
Uppbyggnad Elevinformation importeras från kommunens system Extens Informationen består av adress(er) personnummer, telefonnummer. Informationen från folkbokföringen, är alltid huvudadress, sedan kommer alternativa adresser vid delat vårdnad, som vi kallar växelvis boende.
Tidtabeller hållplatser Struktur Extens Solen Fast Solen Folk Elevdata GIS-data Solen Skolskjuts Solen Rutt Vägdata Trafikdata NVDB Egna kartlager (gång/cykel Tidtabeller hållplatser Farliga vägar
Steg 1. Geokoda adressen Första steg består i att geokoda de adresser som finns för varje elev. Solen Fast hämtar från fastighetsregistret koordinaterna för varje adress, om de finns där. Adressen får en punkt i GIS-kartan. Vi har haft problem, när barn har varit skrivna vid fastigheter som inte är bostäder, men skogsfastigheter.
Steg 2. Beräkna avståndet Andra steget är att beräkna avståndet från skolan till hemmet. Systemet utgår från den kortaste farbara väg, kombinerar gångväg, cykelväg och bilväg. Återkommer mera till detta sedan.
Steg 3. Besluta Tredje steget är att besluta om eleverna får skolskjuts, och om de får ett ospecifierat busskort, eller designat skolskjuts. Kriterier är avstånd, trafiksäkerhet, och upptagningsområde. Upptagningsområdena ligger i ett eget kartlager. Kan ses i kartan.
Steg 4. Ansluta Fjerde steget är att ansluta eleven till en ändamålsenig skolskjuts. Skolskjutsen följer tidtabell från UL, som är inläst. Här spelar avståndet till hållplats in. Hållplatserna ligger i ett kartlager inmätt med koordinater. Om möjligt så ansluts eleven till en skolskjuts som har hållplats närmare än det avstånd som är gränsvärdet för eleven.
Steg 5. Skapa egna turer (opt.) Om inte skolskjutsturerna passar in för alla elever, måste man ta hand om dessa. Lösningen är antingen att föräldrar skjutsar mot ersättning, eller att man skapar egna turer för taxi till skolan. Taxi kan också kombineras med buss. Systemet genererar en förväntat tidtabell för körningarna!
Hur påverkar vägdata systemet. På många sätt Steg 1 Så är man beroende att formaten i Fastighetsregistret, kartan och Folkbokförningen stämmer och är överens. Jo bättre man följer normerna, ju mindre fel inträffar. Steg 2. Korrekta vägdata är viktiga för att mätningen skall fungera som den är tänkt. Vägdata som inte är komplett eller korrekt ihopkopplat, ger fel värden för avståndet.
Vägdata Vägarna måste vara korrekt inmätta, det är en klar fördel om gångvägar och trottoarer är med. GC vägar hämtas från kommunens cykelkarta, men behöver kompletteras med cykelvägar inne på bostadsområden och kvartersmark. Anslutningar till cykelvägarna måste med!
Vägdata forts Snöröjning av cykelvägar är viktigt att få med, om en väg inte snöröjs, så måste den kunskapen vara med i systemet. Steg 5 förutsätter att data om hastigheter, regler, LTF, vägförhållanden finns att tillgå för systemet.
Samordning av vägdata För att få en korrekt bedömning så måste de olika kartlagren samordnas Nationella vägar är ju samordnade med lokala vägar i NVDB GC-vägar långs med nationella vägar, behöver kopplas samman med lokala GC-vägar Dessa måste kopplas samman med varandra, och med lokala GC-vägar på privat mark och på kvartersmark.
Nästa steg Nästa steg är att vi lägger ut mätvägar, och kartor med avstånd från skolan, på webben. Ställer stora krav till korrekthet, då trovärdigheten brister, om det är fel. Syftet är att ge direkt återkoppling till medborgarna. Detta avlastar personalen på skolorna, som inte måste svara på alla frågor och om varför avståndet inte stämmer överens med tex Google Maps,
Framtiden Ur det första embryo till GIS-system, så växer nya tjänster för samhällsnytta fram. Ex WWW, mobilbranschen Kommunerna är beroende av Vägdata Kollektivtrafikens tillgänglighet för rörelsehindrade kan dokumenteras och göras tillgängligt för almänheten. Planering av tidtabeller, blir bättre. Realtidssystem med positionering blir bättre och mer tillförlitlig.
Slutsats I framtiden så kommer vi vara beroende av ett samordnat, i hoplänkat GIS-system, för en mängd av tjänster för medborgarna.