Nödvändigt verktyg för kommunens hantering av elever.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett utvecklingsprojekt i Landstinget i Jönköpings län
Advertisements

Carina Bergqvist Torvallaskolan
Solen Skolskjuts Roadmap Peter Heikki
Domarassistenten.com - en introduktion för domare
Ledarutveckling över gränserna
Slides från Astando Digitalisering GC-nät.
Solen Skolskjuts Användarmöte / /23.
DAGENS TEMA Lagerlokalisering!.
Grävningstillstånd –webbtjänst för samverkan i Stockholm
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Remiss 8 januari till 14 februari Vad ville vi veta? Är analysen relevant och korrekt? Kontroll av uppgifter om butiker o bensinstationer i kartorna Ger.
Stefan Johansson Informationskvalitet - Jämförelse av hur några kommuner informerar om ämnet skolskjuts.
Information + tjänst = service online. Papper 30% Elektroniskt 70% Nu krävs det hårt arbete för varje procentenhet som går från P till E. Eller en.
Caroline Fruberg, Utvecklingsledare i Landstinget i Jönköpings län
Välkomna till Färila skola läsåret 14/15
GIS Arena Dalarna. GIS-Arena GIS Arena Dalarna Projektägare: Falu kommun Region Dalarna Dalatrafik Borlänge kommun Falu kommun EU Mål 2 Norra.
Karin Larsson GIS-centrum Lunds universitet
En känsla av service Upplevd tjänstekvalitet i en av bibliotekets kompletterande tjänster.
Introduktionskurs för användare Del 1
Flexibelt studerande. Bakgrund  Myndigheten för Skolutveckling i den av Kairos Future drivna studien Skola 2021: Kairos Future Skola 2021Kairos Future.
Solen Skolskjuts 6.9 Nyheter - Topp 16.
Krav på nya KartBas Undanröja problem med dagens version. Ge en ny plattform för ny funktionalitet tekniskt personellt Nå nya kunder.
RIB Karta Ny medlem i RIB-familjen!.
Nyttan med standardisering
Klimatanpassad vinterväghållning i Norrköpings Kommun Leif Lindberg Teknisk chef Norrköping kommun
Cartesia Skolskjuts Cartesia Skolskjuts är ett marknadsledande och kvalificerat beslutsstödssystem som effektiviserar och kvalitetssäkrar skolskjutsplaneringen.
PEPPOL – en infrastruktur för effektivare e-kommunikation.
Regional samling Maria Jonasson Disposition Trafiksäkerhetsarbete idag Pågående arbeten Samarbetsavtal med Vägverket Trafiksäkerhet avsiktsförklaring.
Nya föreskrifter och allmänna råd
GIS-samverkan Södertörn
”Skolarea”/”skolportal” kommunikation mellan hem och skola
Study Manager är en SharePoint-lösning som ger lärare och administratörer möjlighet att lägga till och administrera självrättande övningar och uppgifter.
Föreläsning 5Forskningsmetodik 2005 Forskningsmetodik lektion 6.
1. Vad är egentligen GIS ? GIS Attityder Förmåga hos användaren OrganisationTeknik Doktrin/Strategi EtikArbetsmetoder Information.
Varför UNIKUM? Genom att arbeta med IUP via Internet och verktyget Unikum vill vi uppnå flera saker: Ökad delaktighet i planeringen från föräldrar och.
Trafikundersökning Beckombergaskolan 2014
Skolskjuts.
Håkan Carlsson Göteborgs universitetsbibliotek Fördelning av direkta forskningsmedel – pengarnas väg till institutionen för neurovetenskap och.
LÄGET kan presenteras på kartor
Analysmetoder ©Ulrik Mårtensson, Naturgeografiska Institutionen, Lunds Universitet och StrateGIS, Skåne Län.
3D Rerun.
A P R Lärmiljö Administrativ plattform: Pedagogiska verktyg
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
Regler om huvudmannaskap för platser där allmänheten ska ha tillträde
Lönekriterier – ett stöd till chefer. Varför lönekriterier?  Att ha tydliga lönekriterier är en förutsättning i samband med lönesättning.  Kriterierna.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Webinarie - Hastighetsdata 2016 Emma Klasson
Vaggeryds kommun Hur arbetar jag som arbetsterapeut i socialpsykiatri i Vaggeryds kommun?
Hur du ansöker på gymnasievalswebben ”gymnasiestudera.se” Av Bergendahl Moa och Liljebäck Johan VT-2016.
Att mäta tillgänglighet Susanna Laurin
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Införande av nya lösningar Spyken – Områdesteam träff
MedControl Hantering av händelse och avvikelse samt teknik och övrigt
Automatkodade busslinjer på emme-vägnätet: Pilot Skåne
Heby kommuns kvalitetspolicy
Nödsituation.
Bakgrund Efter bildandet av VMF Qbera år 2000 fanns ett flertal olika transporthandledningar och avlastningsinstruktioner från de tidigare virkesmätningsföreningarnas.
Dataskyddsförordn ing GDPR- ny lag som gäller
Registrera hjärtstartare i Sveriges Hjärtstartarregister
Chef Viktig information till dig som chef gällande nya lönesystemet.
IT Databas Göran Wiréen
NVDB på webb 2012 Dragana Hrstic
Dags att ansöka om skolskjuts
PrimärvårdsKvalitet Stämmer våra data?
Dags att ansöka om skolskjuts
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Dags att ansöka om skolskjuts
Nordisk Adresskonferens 2007
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Nödvändigt verktyg för kommunens hantering av elever. Solen skolskjuts Nödvändigt verktyg för kommunens hantering av elever.

Syftet med att anskaffa Solen Skolskjuts Att ge alla skolbarn i Uppsala kommun en rättvis bedömning, när det gäller rätten till skolskjuts. Att genom systemet få möjlighet att bättre samordna skolskjutsen, och genom det spara pengar åt kommunen. Att med optimal säkerhet, kunna ge ett korrekt avstånd mellan hemmet och skolan!

Uppbyggnad Elevinformation importeras från kommunens system Extens Informationen består av adress(er) personnummer, telefonnummer. Informationen från folkbokföringen, är alltid huvudadress, sedan kommer alternativa adresser vid delat vårdnad, som vi kallar växelvis boende.

Tidtabeller hållplatser Struktur Extens Solen Fast Solen Folk Elevdata GIS-data Solen Skolskjuts Solen Rutt Vägdata Trafikdata NVDB Egna kartlager (gång/cykel Tidtabeller hållplatser Farliga vägar

Steg 1. Geokoda adressen Första steg består i att geokoda de adresser som finns för varje elev. Solen Fast hämtar från fastighetsregistret koordinaterna för varje adress, om de finns där. Adressen får en punkt i GIS-kartan. Vi har haft problem, när barn har varit skrivna vid fastigheter som inte är bostäder, men skogsfastigheter.

Steg 2. Beräkna avståndet Andra steget är att beräkna avståndet från skolan till hemmet. Systemet utgår från den kortaste farbara väg, kombinerar gångväg, cykelväg och bilväg. Återkommer mera till detta sedan.

Steg 3. Besluta Tredje steget är att besluta om eleverna får skolskjuts, och om de får ett ospecifierat busskort, eller designat skolskjuts. Kriterier är avstånd, trafiksäkerhet, och upptagningsområde. Upptagningsområdena ligger i ett eget kartlager. Kan ses i kartan.

Steg 4. Ansluta Fjerde steget är att ansluta eleven till en ändamålsenig skolskjuts. Skolskjutsen följer tidtabell från UL, som är inläst. Här spelar avståndet till hållplats in. Hållplatserna ligger i ett kartlager inmätt med koordinater. Om möjligt så ansluts eleven till en skolskjuts som har hållplats närmare än det avstånd som är gränsvärdet för eleven.

Steg 5. Skapa egna turer (opt.) Om inte skolskjutsturerna passar in för alla elever, måste man ta hand om dessa. Lösningen är antingen att föräldrar skjutsar mot ersättning, eller att man skapar egna turer för taxi till skolan. Taxi kan också kombineras med buss. Systemet genererar en förväntat tidtabell för körningarna!

Hur påverkar vägdata systemet. På många sätt Steg 1 Så är man beroende att formaten i Fastighetsregistret, kartan och Folkbokförningen stämmer och är överens. Jo bättre man följer normerna, ju mindre fel inträffar. Steg 2. Korrekta vägdata är viktiga för att mätningen skall fungera som den är tänkt. Vägdata som inte är komplett eller korrekt ihopkopplat, ger fel värden för avståndet.

Vägdata Vägarna måste vara korrekt inmätta, det är en klar fördel om gångvägar och trottoarer är med. GC vägar hämtas från kommunens cykelkarta, men behöver kompletteras med cykelvägar inne på bostadsområden och kvartersmark. Anslutningar till cykelvägarna måste med!

Vägdata forts Snöröjning av cykelvägar är viktigt att få med, om en väg inte snöröjs, så måste den kunskapen vara med i systemet. Steg 5 förutsätter att data om hastigheter, regler, LTF, vägförhållanden finns att tillgå för systemet.

Samordning av vägdata För att få en korrekt bedömning så måste de olika kartlagren samordnas Nationella vägar är ju samordnade med lokala vägar i NVDB GC-vägar långs med nationella vägar, behöver kopplas samman med lokala GC-vägar Dessa måste kopplas samman med varandra, och med lokala GC-vägar på privat mark och på kvartersmark.

Nästa steg Nästa steg är att vi lägger ut mätvägar, och kartor med avstånd från skolan, på webben. Ställer stora krav till korrekthet, då trovärdigheten brister, om det är fel. Syftet är att ge direkt återkoppling till medborgarna. Detta avlastar personalen på skolorna, som inte måste svara på alla frågor och om varför avståndet inte stämmer överens med tex Google Maps,

Framtiden Ur det första embryo till GIS-system, så växer nya tjänster för samhällsnytta fram. Ex WWW, mobilbranschen Kommunerna är beroende av Vägdata Kollektivtrafikens tillgänglighet för rörelsehindrade kan dokumenteras och göras tillgängligt för almänheten. Planering av tidtabeller, blir bättre. Realtidssystem med positionering blir bättre och mer tillförlitlig.

Slutsats I framtiden så kommer vi vara beroende av ett samordnat, i hoplänkat GIS-system, för en mängd av tjänster för medborgarna.