Utbildningsutredningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Carina Begquist Palm, 12 april
Advertisements

Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Kraven på kunskaper i finska i det åländska arbetslivet
Ekonomisk utsatthet och social trygghet på Åland
Statistik från Årsrapport 2014
Rekrytering – därför väljs inte de mest kompetenta till jobben
Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län
0/27 Richard Palmer & Jouko Kinnunen Utbildningsutredningen 2005.
Arbetskraftsdeltagande Procent, säsongsrensade kvartalsvärden.
Utbildningsstudien 2013: resultatredovisning. Allmänt om studien På uppdrag av LR (hösten 2012) Baserar sig på samma metod som ESF-finansierade projektet.
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
LÄRARSITUATIONEN VID DE FINLANDSSVENSKA YRKESLÄROANSTALTERNA PETRI SALO ÅBO AKADEMI/ÖSTERBOTTENS HÖGSKOLA/PEDAGOGISKA INSTITUTIONEN.
Företagens kompetensbehov Företagens kompetensbehov Våren 2006.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer Februari 2006.
Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2014 Prognos för arbetsmarknaden i Jämtlands län 2015 Maria Salomonsson Analysavdelningen
Vårmötets deltagare 2014 Material insamlat våren 2014 Powerpoint sammanställd, 2015, av Daniel Larsson, utredare, Linnéuniversitetet.
Länsstyrelsen Material insamlat hösten 2014 Powerpoint sammanställd, 2015, av Daniel Larsson, utredare, Linnéuniversitetet.
Arbetsmarknadsprognos för kultur och media 2011 Arbetsförmedlingen Kultur Media.
Arbetsmarknadsutsikterna Örebro län Prognos för arbetsmarknaden Fredrik Mörtberg Analysavdelningen.
BNP i Sverige Procentuell förändring, fasta priser.
Arbetskraftsdeltagande och sysselsättningsgrad i olika åldersgrupper 2014 Procent av befolkningen.
/MP % Förändring i BNP och antalet sysselsatta (15-74 åringar) , % Källa: Åren 1985–2014 Statistikcentralen, prognos 2015–2019 FM.
Var finns jobben? Bedömning till och med första halvåret 2017 Presskonferens 29 juni 2016 Håkan Gustavsson Prognoschef.
Arbetsförmedlingens projekt och stöd För att nyanlända arbetssökande snabbare ska kunna etablera sig på arbetsmarknaden Anna Ålund
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Mora Särskilt boende.
FASTIGHETS- BRANSCHENS REKRYTERINGSBEHOV RAPPORT
PROGNOS hösten 2015 Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län.
Ny sacorapport: Akademikers arbetsmarknad. Bakgrund och syfte Begränsad information om akademikernas arbetsmarknad Inte en målgrupp för arbetsmarknadspolitiken.
Var finns jobben? Bedömning för 2016 och en långsiktig utblick Presskonferens 3 februari 2016 Håkan Gustavsson Analytiker.
Personalen inom social- och hälsovården 2013 Finland Reijo Ailasmaa.
Folk i rörelse Medborgerligt engagemang i Sverige
Studie om yrkes- och lärlingssystemen i Norden Johanna Enberg och Göran Melin Reykjavik den 22 maj 2014.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Snabbspår för snabbare etablering av nyanlända
PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Rekryteringsbehov av arbetskraft och utexaminering av studenter på Åland enligt olika framtidsscenarier (Data från ÅSUBs utbildningsutredning (2006))
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2015
Allhelgonaundersökning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Vägval för livslångt lärande
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Fastighetsbranschen behöver dig!
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
DAGORDNING 15 december, Kramfors
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Kvalitetsenkäten för studerande mäter folkbildningskvalitet på fyra områden Redovisningen återspeglar de fyra perspektiven som ingår i enkäterna: deltagarnas.
Korta fakta om staten som arbetsgivare
ingenjör Karin Andersson, Studie- och yrkesvägledare, Sfi sandviken
Högre dekorativa utbildningar
Kvalitetsenkäten för studerande mäter folkbildningskvalitet på fyra områden Redovisningen återspeglar de fyra perspektiven som ingår i enkäterna: deltagarnas.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Utbildningsutredningen 2005 Richard Palmer & Jouko Kinnunen

Utbildningsutredningen Projektets huvudsyften: 1) att kartlägga och analysera det nuvarande utbildnings-behovet hos på Åland boende individer (åldern 17-60 år) 2) att göra en prognos över utbildningsbehovet på Åland för de kommande 10 åren

Utbildningsutredningen Projektets upplägg

Utbildningsutredningen Det informella lärandet omfattar någon form av målmedvetenhet men det är icke-formaliserat, och ofta löst strukturerat och kan ske i olika sociala miljöer Den informella utbildningen kan omfatta olika former av organiserade lärotillfällen men dessa saknar oftast sådant som allmänna antagningskriterier, hierarkiska betygsnivåer och fastslagna pedagogiska metoder. Den formaliserade utbildningen karaktäriseras av en fast struktur i form av fastställda antagningskriterier, inskrivning, läsordningar, betygssystem, kronologisk- kvalitativa nivåer, läroplaner och pedagogiska metoder.

Utbildningsutredningen Enkätens huvudfrågor: I vilken omfattning har (och har inte) enskilda människor på Åland ett utbildningsbehov? Handlar det om pågående studier, om vidareutbildning, eller handlar det om ett framtida behov? Varför vill man utbilda sig? Var man vill utbilda sig? Hur omfattande utbildning efterfrågas och i vilken form vill man ha denna utbildning? Vilka utbildningsområden efterfrågas? I vilken omfattning vidareutbildar sig yrkesarbetande och hur har man upplevt nyttan av denna vidareutbildning?

Utbildningsutredningen Respondenternas sysselsättning

Utbildningsutredningen Utbildningsnivån hos ålänningar i åldern 25-60 år Anm.: Siffrorna inom parentes representerar den finländska Statistikcentralens koder för utbildningsnivåer Källa: ÅSUB:s utbildningsenkät

Utbildningsutredningen De vanligaste utbildningsområdena och nivåerna hos ålänningar i åldern 25-60 år

Utbildningsutredningen Studier och utbildningsbehov efter åldersgrupp (Procentuella andelar inom respektive åldersgrupp) Källa: ÅSUB:s utbildningsenkät 2005

Utbildningsutredningen Varför vill man utbilda sig? (procent av de svarande som angivit respektive alternativ) Källa: ÅSUB:s utbildningsutredning

Utbildningsutredningen Var vill man utbilda sig? Källa: ÅSUB:s utbildningsutredning

Utbildningsutredningen Utbildningsbehovets omfattning hos kvinnor och män i olika ålderskategorier Källa: ÅSUB:s utbildningsutredning

Utbildningsutredningen Preferenser för olika utbildningsformer bland kvinnor och män i åldern 25-60 år (procentuella andelar*) *) Siffrorna grundar sig på överlappande svarsalternativ, vilket innebär att en enskild individ kan vara representerad i flera staplar Källa: ÅSUB:s utbildningsutredning

Utbildningsutredningen Utbildningsbehovet inom olika sektorer och branscher. Andel svarande (procent) med ett behov Källa: ÅSUB:s utbildningsutredning

Utbildningsutredningen De populäraste ämnena hos dem som efterfrågar yrkes-och examensinriktade utbildningar: matematik (6,6%) data (5,9%) allmänutbildning (5,8%) företagsekonomi (5,4%) redovisning, administration (5,4%) pedagogik/psykologi (4,8%) språk (4,6%) juridik (4,3%)

Utbildningsutredningen De populäraste ämnena hos dem som har ett utbildningsbehov relaterat till sitt arbetsliv: data (35 %) språk (24 %) redovisning, administration (23 %) företagsekonomi (22 %) pedagogik/psykologi (18 %) arbetarskydd, arbetssäkerhet (15 %) juridik (13 %) el- och IT-teknik (12 %) medicin (12 %) matematik (10 %)

Utbildningsutredningen De populäraste ämnena hos dem som efterfrågar kurser/utbildningar för vilka de har ett allmänt intresse språk (29 %) pedagogik, psykologi (24 %) data (21 %) jord-, skogsbruk, trädgårdsskötsel (17 %) konst (16 %) juridik (16 %) samhällskunskap/politik (16 %) fritid, ungdom (15 %) biologi, miljö (15 %)     

Utbildningsutredningen De populäraste ämnena bland individer i åldern 17-60 år med ett utbildningsbehov Källa: ÅSUB:s utbildningsutredning

Utbildningsutredningen Uppskattning av antalet individer i åldern 17-60 år med behov av yrkes- /examensinriktad utbildning som vill studera på heltid 2006-2010 Källa: ÅSUB:s utbildningsutredning 2005

Utbildningsutredningen Uppskattning av antalet individer med behov av yrkes- /examensinriktad utbildning som vill studera på heltid 2006-2010 (efter åldersgrupper) Källa: ÅSUB:s utbildningsutredning

Utbildningsutredningen Uppskattning av antalet ålänningar i åldern 17-50 år som skulle vilja studera på heltid till en examen på Åland per år under perioden 2006-2010, efter område Källa: ÅSUB:s utbildningsutredning

Utbildningsutredningen Andel anställda som fortbildat sig under det senaste året, efter ålder och kön Källa: ÅSUB:s utbildningsutredning

Utbildningsutredningen Andel av de yrkesverksamma som fortbildat sig under det senaste året (procent, efter utbildningsnivå) Källa: ÅSUB:s utbildningsutredning

Utbildningsutredningen Fortbildningsfrekvens efter skola. Procent av de utexaminerade som fortbildat sig under det senaste året Källa: ÅSUB:s utbildningsutredning 2005

Utbildningsutredningen Genererar utbildning mer utbildning? Det beror på… högskoleutbildade har i betydligt högre grad än andra ett utbildningsbehov, men bland dem som har ett behov (högskoleutbildade och andra), inverkar inte den tidigare utbildningsnivån på omfattningen av den utbildning som efterfrågas. högskoleutbildade fortbildar sig i betydligt högre grad än andra:”Åt den utbildade skall fortbildning vara givet”. kvinnorna fortbildar sig mer sällan än männen, och därtill erbjuds kvinnorna i betydligt mindre utsträckning än männen fortbildning av sin arbetsgivare. ”Åt männen skall vara givet längre fortbildning än åt kvinnorna”.

Utbildningsutredningen Om man får fortbilda sig beror också på vilken sektor man jobbar inom… Inom den offentliga sektorn fortbildar sig 53 % av kvinnorna och 55 % av männen Inom den privata sektorn fortbildar sig 38 % av kvinnorna och 47 % av männen men…

Utbildningsutredningen Fortbildningsfrekvensen skiljer sig mycket mellan det privata näringslivets olika branscher Andel anställda (procent) som fortbildat sig under det senaste året Källa: ÅSUB:s utbildningsutredning

Utbildningsutredningen Slutsats: för att ha den bästa chansen att din arbets-givare skall satsa på din fortbildning bör du vara: högskoleutbildad man anställd inom bank- och försäkringsbranschen