Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skola och arbetsliv i samverkan
Advertisements

Patricia Staaf • Föreståndare Centrum för akademiskt lärarskap, Malmö högskola (tidigare prefekt med uppdrag att arbeta högskoleövergripande med breddad.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Summering av brainstorm 2
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Nordisk studiestödskonferens Erik Pedersen Vice ordförande.
Jörgen From Anu Ylitalo Pedagogisk Digital Kompetens DELTAGARE Åbo Akademi Hanken.
Annika Ghafoori Kvalitetsdrivet 2013 En öppen högskola?
Lärcentrum som infrastruktur för vuxnas lärande
Vetenskap för lärare Fil.dr Annika Elm Fristorp Bitr. Sektionschef
Linköpings universitet
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
om strategisk påverkan och lärande utvärdering Västsverige mars 2010
1 Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv Jöran Rehn Uppsala universitet.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Grupp 5 Hur samarbetar lärare, lärocenter och bibliotek i undervisning av informationskompetens?
Lärande, kommunikation och IT
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Hur blir man klok på universitetet?
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Benkt Wiklund Enheten för näringsliv och samhälle.
Huvudämnesstudier KME
Naturvetenskap och teknik i samhället Kompetensutveckling inom akademin Sara Nyberg, ECE/Lärande Olle Dahlborg, Sveriges Ingenjörer Adela Rodrigo, KTH.
Betyg och internationell mobilitet - avrapportering till Forum för internationalisering Sveriges universitets- och högskoleförbund.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Studentkåren Malmö Lena Petersson, Ordförande. Studenters perspektiv på karriär och Alumni Det är inte i första hand studenten som ska bli anställningsbar,
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
År 3 År 1 Studiegång Förskola, 210 hp (kull 11) År 2 UK8 970A01 970A02
Från breddad rekrytering till inkludering
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Utmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson Högskolan Kristianstad.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Välkommen till studentdagen 2016
Verksamhetsplan FSV 2016.
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Högskolepedagogik för Utmaningsbaserat lärande
Slöjdlärares planeringsarbete!
Validering inom Lärarlyftet
Universitet och högskolors framtida roll – samspel med UKÄ
Sociologi Introduktion.
Tony Wågman Utredare Universitetsledningens kansli
Prioriterade frågor för utbildningen
SUHFs Högre LedarProgram, HeLP
LÄROPLANEN 2014 (2016) Vad är nytt?
Vård på distans av diabetiker inom Närhälsan
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Grundlärarutbildningarna
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Arbetsintegrerat lärande
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Hur kan den högskolepedagogiska utbildningen stödja breddat deltagande? Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik Verksamhetsledare, Högskolepedagogik Högskolan Väst Trackit, Stockholm 22 maj 2017

Högskolepedagogisk utbildning ”visa kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som grund för att arbeta professionellt som lärare inom högskolan inom sitt ämnesområde och för att medverka i högskoleutbildningens utveckling”. Rekommendation om mål för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning samt ömsesidigt erkännande (Rek 2016:1)

Pedagogiskt yrkeskunnande jdjdj Ämnes- didaktik Pedagogiskt yrkeskunnande Högskole-pedagogik Pedagogik

Högskoleläraren kunnande Undervisnings- skicklighet Pedagogisk skicklighet Presentationsteknik Retorik

Högskolepedagogiska teman akademins utbildningshistoria, lärandeteorier, retorik undervisningsformer, pedagogiska metoder, studiekultur, lärmiljö, presentationsteknik, intersektionalitet, genus, normmedveten pedagogik, likabehandling, jämställdhet, studentinflytande, funktionsnedsättning, kursutveckling, kvalitetssäkring, yrkesetik, plagiat, juridik, etik, högskoleförordning, värdegrund, examination, formativ & summativ bedömning, kursvärdering, återkoppling, studentdrivna aktiviteter, pedagogisk digital kompetens, digital lärmiljö, IT i undervisningen, internationalisering, hållbar utveckling och mycket mer…

Breddat deltagande handlar om… ”ett stöd för att göra den akademiska världen begriplig och hanterlig till att beskrivas som en resurs för den som vill höja sin kunskapsnivå” (UHR, 2014, s.23). ur rapporten ”Från breddad rekrytering till breddat deltagande - en analys av hur lärosäten presenterar sitt arbete med lika möjligheter till studier”

Kursdeltagaren ska: kunna möta studenter på ett inkluderande sätt samt ha kunskap om regelverk och stöd för studenter med funktionsnedsättningar, Rekommendation om mål för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning samt ömsesidigt erkännande (Rek 2016:1)

Vad vet du om din/a student/er?

Fråga dem!

Högskolepedagogiska kursuppgifter Pedagogiska projekt: egna didaktiska dilemman! Beforska undervisningen! Respondenter: studenter och arbetslivets förespråkare m.fl. Kvalitativ datainsamling: fokusgruppsintervju, studiebesök, auskultationer m.m. Högskolepedagogiska arenor: konferenser och tidskrifter, samt bloggar och interna webbreportage

Läraktiviteter i Högskolepedagogik Undervisningen: Vem vet vad? Samverkan med enheter såsom studentstöd o disciplinnämnd Träningsarena. Ex. att handha ”myggan” Studiekultur: Utforma lärmiljön (inkl. sociala ytor) för ökad flexibilitet Skapa digitala lärobjekt – pedagogisk digital kompetens Studentdrivna aktiviteter – Kamratrespons – Kriterier

Examinera i Högskolepedagogik Poster som uttrycker lärares ”didaktik” Öppen inbjudan: inför studenterna Kollegiala nätverk av pedagogisk skicklighet

Utmaningar för högskolelärare Föreställningar: ”Vad ska läraren kunna efter avslutad kurs” Tala mer om lärare med funktionsnedsättning! Kontinuerlig kompetensfördjupning: ”Re-certifiering” av Högskolepedagogik Öppna aktiviteter för icke-kursdeltagare

Hur kan den högskolepedagogiska utbildningen stödja breddat deltagande? Meningsskapande Variation Transparens

e-post: urban.carlen@hv.se Kommentarer och frågor? Urban Carlén e-post: urban.carlen@hv.se

Konstruktiv länkning Lärandemål: förväntat kunnande Undervisning: läraktiviteter Examination: ”kunskap-i-handling” Konstruktiv länkning

Workshop: Utbildningsmål kunna möta studenter på ett inkluderande sätt samt ha kunskap om regelverk och stöd för studenter med funktionsnedsättningar, Kursplan: konstruktiv länkning genom: Aktiva verb? förväntat kunnande på avancerad nivå Kursuppgift/er? tillämpbart och användbart Undervisning? träningsarena Examination? bevisen Återkoppling? grupphandledning

Normkritisk pedagogik (5 hp) Redogöra för och diskutera normkritiska teorier i relation till studenters villkor i högre utbildning Reflektera kring betydelsen av normkritisk pedagogik för lärarrollen, relationen till studenterna samt den högre utbildningens sociala och kulturella strukturer och villkor Tillämpa normmedvetna perspektiv och metoder för att kunna möta alla studenter på ett inkluderande sätt Kritiskt granska och bedöma tillämpning av normkritiska perspektiv och undervisningsmetoder inom det egna ämnet/området, egen och andras undervisning, samt i relation till organisatoriska förutsättningar

Tack!