Hur kan den högskolepedagogiska utbildningen stödja breddat deltagande? Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik Verksamhetsledare, Högskolepedagogik Högskolan Väst Trackit, Stockholm 22 maj 2017
Högskolepedagogisk utbildning ”visa kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som grund för att arbeta professionellt som lärare inom högskolan inom sitt ämnesområde och för att medverka i högskoleutbildningens utveckling”. Rekommendation om mål för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning samt ömsesidigt erkännande (Rek 2016:1)
Pedagogiskt yrkeskunnande jdjdj Ämnes- didaktik Pedagogiskt yrkeskunnande Högskole-pedagogik Pedagogik
Högskoleläraren kunnande Undervisnings- skicklighet Pedagogisk skicklighet Presentationsteknik Retorik
Högskolepedagogiska teman akademins utbildningshistoria, lärandeteorier, retorik undervisningsformer, pedagogiska metoder, studiekultur, lärmiljö, presentationsteknik, intersektionalitet, genus, normmedveten pedagogik, likabehandling, jämställdhet, studentinflytande, funktionsnedsättning, kursutveckling, kvalitetssäkring, yrkesetik, plagiat, juridik, etik, högskoleförordning, värdegrund, examination, formativ & summativ bedömning, kursvärdering, återkoppling, studentdrivna aktiviteter, pedagogisk digital kompetens, digital lärmiljö, IT i undervisningen, internationalisering, hållbar utveckling och mycket mer…
Breddat deltagande handlar om… ”ett stöd för att göra den akademiska världen begriplig och hanterlig till att beskrivas som en resurs för den som vill höja sin kunskapsnivå” (UHR, 2014, s.23). ur rapporten ”Från breddad rekrytering till breddat deltagande - en analys av hur lärosäten presenterar sitt arbete med lika möjligheter till studier”
Kursdeltagaren ska: kunna möta studenter på ett inkluderande sätt samt ha kunskap om regelverk och stöd för studenter med funktionsnedsättningar, Rekommendation om mål för behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning samt ömsesidigt erkännande (Rek 2016:1)
Vad vet du om din/a student/er?
Fråga dem!
Högskolepedagogiska kursuppgifter Pedagogiska projekt: egna didaktiska dilemman! Beforska undervisningen! Respondenter: studenter och arbetslivets förespråkare m.fl. Kvalitativ datainsamling: fokusgruppsintervju, studiebesök, auskultationer m.m. Högskolepedagogiska arenor: konferenser och tidskrifter, samt bloggar och interna webbreportage
Läraktiviteter i Högskolepedagogik Undervisningen: Vem vet vad? Samverkan med enheter såsom studentstöd o disciplinnämnd Träningsarena. Ex. att handha ”myggan” Studiekultur: Utforma lärmiljön (inkl. sociala ytor) för ökad flexibilitet Skapa digitala lärobjekt – pedagogisk digital kompetens Studentdrivna aktiviteter – Kamratrespons – Kriterier
Examinera i Högskolepedagogik Poster som uttrycker lärares ”didaktik” Öppen inbjudan: inför studenterna Kollegiala nätverk av pedagogisk skicklighet
Utmaningar för högskolelärare Föreställningar: ”Vad ska läraren kunna efter avslutad kurs” Tala mer om lärare med funktionsnedsättning! Kontinuerlig kompetensfördjupning: ”Re-certifiering” av Högskolepedagogik Öppna aktiviteter för icke-kursdeltagare
Hur kan den högskolepedagogiska utbildningen stödja breddat deltagande? Meningsskapande Variation Transparens
e-post: urban.carlen@hv.se Kommentarer och frågor? Urban Carlén e-post: urban.carlen@hv.se
Konstruktiv länkning Lärandemål: förväntat kunnande Undervisning: läraktiviteter Examination: ”kunskap-i-handling” Konstruktiv länkning
Workshop: Utbildningsmål kunna möta studenter på ett inkluderande sätt samt ha kunskap om regelverk och stöd för studenter med funktionsnedsättningar, Kursplan: konstruktiv länkning genom: Aktiva verb? förväntat kunnande på avancerad nivå Kursuppgift/er? tillämpbart och användbart Undervisning? träningsarena Examination? bevisen Återkoppling? grupphandledning
Normkritisk pedagogik (5 hp) Redogöra för och diskutera normkritiska teorier i relation till studenters villkor i högre utbildning Reflektera kring betydelsen av normkritisk pedagogik för lärarrollen, relationen till studenterna samt den högre utbildningens sociala och kulturella strukturer och villkor Tillämpa normmedvetna perspektiv och metoder för att kunna möta alla studenter på ett inkluderande sätt Kritiskt granska och bedöma tillämpning av normkritiska perspektiv och undervisningsmetoder inom det egna ämnet/området, egen och andras undervisning, samt i relation till organisatoriska förutsättningar
Tack!