Human- och naturvetenskaper 1800-talets universitetspolitik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En ny vetenskaplig tidskrift om lärande och undervisning inom högre utbildning.
Advertisements

OM professioner (exempelvis följeforskare)
Hypoteser och teorier.
18 maj 2009 Esbjörn Hellström, Lund
regler för orsaksforskning John Stuart Mills ( ) regler för orsaksforskning fyra (eller 5) induktiva metoder (enligt Nordisk familjebok)
Deduktion och induktion ”Välgrundade” vetenskapliga (slut)satser förutsätter giltiga eller åtminstone trovärdiga slutledningar.
Vetenskapsteori och forskningsmetodik
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Den vetenskapliga(?) psykologin
Att läsa humaniora vid Uppsala universitet
Historiens historia Historia och historiesyn under 3000 år.
Kurspresentation Virtuell produktion Bertil Gustafsson
Vetenskapligt arbete Eva Friman, HUB 2010.
Publiceringsstrategier Helena Juhlin, UB Institutionen för kulturvetenskaper Bild från GU- journalen nr
Hermeneutik Tolkningslära.
Historia, Metod, Kunskap Att skapa mening. Tiden Att placera det förflutna i ett meningsfullt sammanhang Den kronologiska tiden Den subjektiva tiden (inifrånperspektiv)
Hermeneutik tolkningskonst tillämpas inom humaniora
Psykologins historiska framväxt
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Allmän Introduction Allmän Introduction Principerna.
Etik, försiktighet och hållbar utveckling med havet i särskilt beaktande Christian Munthe Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori flov.gu.se.
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
L U N D S U N I V E R S I T E T I V Ä R L D S K L A S S.
En grupp universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Ann-Katrin Perselli Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Kausalitet Teorier och hypoteser gäller ofta orsakssamband.
Konsten att skapa olika slags värde ur avfall Hervé Corvellec Institution för Service Management Lunds Universitet Renova, 12 mars 2013.
Filosofiska fakulteten. Universitetets organisationsplan 2 2 UNIVERSITETSLEDNING Rektor, Prorektor, Universitetsdirektör, Bitr. universitetsdirektör Rektors.
media literacy - medialukutaito – medieläskunnighet scientific literacy tieteellistä lukutaitoa vetenskaplig läskunnighet.
EN SENSATIONS-, AKTIONS, OCH INTERAKTIONSTEKNIK. KUNSKAPEN OMORGANISERAS.
Institutioner och aktörer
Klassificering av vetenskaper Aprioriska vetenskaper formella vetenskaper matematik logik.
Introduktion NTH 001 Teoretiska och historiska perspektiv på naturvetenskap Christopher Kullenberg 1.
Socialpedagogiska innebörder
Rhodes fyra-p-modell Från ”An Analysis of Creativity” (1961)
Håkan Carlsson Göteborgs universitetsbibliotek Fördelning av direkta forskningsmedel – pengarnas väg till institutionen för neurovetenskap och.
Klassificering av vetenskaper
Vilket värde har inspektörernas värderingar för värdet av tillsynen i socialtjänsten? Eva Hämberg Doktorand Socialt arbete Högskolan Dalarna SVUF konferens.
Klassificeringen av vetenskaper bygger åtminstone delvis på skillnader i metodik. Klassificeringen av vetenskaper kan även baseras på forskningsområden.
Definition En handlingsfrihet för den enskilde att, utan otillbörlig inblandning kunna kommunicera med sin omgivning och med allmänheten oavsett sätt och.
Kapitel 7 Kulturgeografi. Kulturers komponenter Kulturella egenheter (traits) – Objekt, tro, attityder, språk Kulturella grupper (complex) – Universella.
Callcenter i fokus 2012 Att tänka nytt kring syftet med Call Centers Siv Liedholm Neil Sandy The Systems Design Group.
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Akademiska värden - med fokus på ledarskap
Hegel Fichte, Schelling.
Akademiska värden - inledning till samtal
Akademiska värden SUHF:s Högre LedarProgram, HeLp 5 Noors 5 mars 2014.
Forskningsprocessen idealt
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Vetenskapsteori (och metod).
Wilhelm Kardemark Doktorand, religionsvetenskap
Psykologins historiska framväxt
Kunskapsteori och ontologi
Moderna tider Inledning.
Romantiken CA
Förnuft och emancipation
Historieuppfattningar före 1800

Hur bör vetenskaplig forskning bedrivas?

Bilder till Stockholms universitet - Humanistiska fakulteten - Slaviska, oktober 2015
fysiker, vetenskapshistoriker historiskt och sociologiskt perspektiv
Stressforskningsinstitutet
Att skriva uppsats Metodfrågor.
Vetenskapen och samhället del II
UPPLYSNINGEN ca
Bilder till Stockholms universitet - Humanistiska fakulteten - Polska, oktober 2015
Världsarvet en pedagogisk utmaning eller möjlighet?
Samverkan med föräldrar med ett annat språk och kultur
Bilder till Stockholms universitet - Humanistiska fakulteten - Ryska, oktober 2015
Bilder till Stockholms universitet - Humanistiska fakulteten - Tjeckiska, oktober 2015
Presentationens avskrift:

Human- och naturvetenskaper 1800-talets universitetspolitik

Kris? Tomas Forser (red.), Humaniora på undantag (1978)

Begreppet humaniora Studia humaniora – ”mera mänskliga studier” Humanism? Studia humanitatis vs. studia divinitatis Ars vs. scientia

Översättningsproblem Humaniora Arts and humanities Geisteswissenschaften Lettres et sciences humaines

Giambattista Vico (1668-1744) Scienza nouva (1725) Verum factum

De vetenskapliga revolutionerna Den (natur)vetenskapliga revolutionen Enhetsvetenskap Hot mot humanvetenskaperna? En humanvetenskaplig revolution ca 1750-1850? Historism

1800-talets universitetssystem Den lägre fakulteten blir den högsta – Kant Romantiken – idealism, nationalism, organismtänkande Bildung

Wilhelm von Humboldt (1767-1835) Humboldtuniversitetet i Berlin 1810 ”Om den inre och yttre organisationen av de högre vetenskapliga läroanstalterna i Berlin” (1809/1810) Vetenskap ”som ett ännu icke löst problem som alltid kräver förnyad forskning, till skillnad från skolan som inriktar sig på och lär ut färdiga och avslutade kunskaper” Från reproduktion till produktion av kunskap Akademisk frihet

Sammanfattning av Humboldts huvudidéer: 1. Forskning och undervisning ska vara fri 2. Forskning och undervisning ska tillsammans utgöra en enhet 3. Forskning ska leda till ny kunskap (prioritering av teoretisk grundforskning)

Humanioras århundrade ”Historiska skolor” - t.ex. Karl von Savigny, bröderna Grimm Leopold von Ranke (1795-1886) ”wie es eigentlich gewesen” Politisk historia Filosofiska system och historiefilosofi Hegel Leopold von Ranke

Naturvetenskapens expansion ”Den andra naturvetenskapliga revolutionen” ”Den andra industriella revolutionen” Tidskrifter och konferenser Positivism Specialisering Enhetsvetenskap som ideal

Wilhelm Dilthey (1833-1911) Hermeneutik Förståelse vs. förklaring Einleitung in die Geisteswissenschaften (1883) Andevetenskaper vs. naturvetenskaper Definition utifrån olika kunskapsobjekt

Nykantianismen Tillbaka till Kant Marburgskolan Den sydvästtyska skolan (Badenskolan/Heidelbergskolan)

Wilhelm Windelband (1848–1915) Nomotetisk vetenskap – det lagbundna ”Kunskapen om allmänna lagar har överallt det praktiska värdet, att det möjliggör ett förutseende av kommande tillstånd och ett ändamålsenligt ingripande av människan i tingens förlopp.” Idiografisk vetenskap – det historiskt unika/individuella ”det som så gäller om det individuella människolivet, det gäller mer än någonsin om den historiska processen i sin helhet; den har blott värde, om den har skett en gång”

Heinrich Rickert (1863-1936) Den historiska metodens urvalsproblem Värderelation, inte värdering ”en oöverskådlig mängd individuella objekt, i betydelsen att varje objekt är annorlunda än alla andra. Men bland dessa objekt beaktar historikern i första hand bara sådana objekt som i sin individuella egenart förkroppsligar, eller är relaterade till, kulturvärden.” Kulturvetenskaper vs. naturvetenskaper Definition utifrån logiska eller formella skillnader angående mål och uppgifter

Utanför Tyskland Thomas H. Huxley vs. Matthew Arnold – 1880-talet C. P. Snow: The Two Cultures (1959) Tre kulturer? Samhällsvetenskaper

Humaniora i Sverige En portalgestalt: Erik Gustaf Geijer (1783-1847) 1876: filosofiska fakulteten delas i två sektioner humanistisk vs. matematisk-naturvetenskaplig Först 1956 bli två fakulteter 1964: samhällsvetenskaplig fakultet Geijerstatyn, sannolikt 1890-tal (digitaltmuseum.se)

Efter 1800-talet Naturvetenskapernas segertåg och humanioras kris? Universitetsvärldens expansion och demokratisering

Tips på vidareläsning: Wilhelm Dilthey, Einleitung in die Geisteswissenschaften, 1883. Wilhelm von Humboldt, ”Om den inre och yttre organisationen av de högre vetenskapliga läroanstalterna i Berlin” [1809/1810], övers. Thomas Karlsohn, Psykoanalytisk tid/skrift, 2009: 26–27, s. 89–93. Heinrich Rickert, Kulturvetenskap och naturvetenskap, övers. Ola Agevall, Göteborg: Daidalos, 2013 [1899]. C. P. Snow, The Two Cultures, Cambridge: Cambridge University Press, 2014 [1959]. Wilhelm Windelband, ”Historia och naturvetenskap”, 1894. Rens Bod, A New History of the Humanities. The Search for Principles and Patterns from Antiquity to the Present, Oxford: Oxford University Press, 2013. Tomas Forser (red.), Humaniora på undantag? Humanistiska forskningstraditioner i Sverige, Stockholm: PAN/Norstedts, 1978. Thomas Karlsohn, ”Det romantiska universitetet”, Psykoanalytisk tid/skrift, 2009:26–27, s. 97–123. Bo Lindberg, ”’De rolige vetenskaperna’. Om humaniora före moderniteten” i Mohammad Fazlhashemi & Eva Österberg (red.), Omodernt och tankar i förmodern tid, Lund: Nordic Academic Press, 2009, s. 97–141. Tore Nordenstam, Från konst till vetenskap, Stockholm: Carlssons, 1994. Svante Nordin, Humaniora i Sverige. Framväxt – Guldålder – Kris, Stockholm: Atlantis, 2008. Helen Small, The Value of the Humanities, Oxford: Oxford University Press, 2013.