Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet Var kommer jag ifrån? Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet Vad är meningen med livet? Vad händer när jag dör?
Religiösa livsåskådningar Kult och riter, kult är en hyllning/dyrkan av något. Ofta genom riter/religiösa handlingar. Gemenskap, i en församling kyrka. Etik, sed/vana, tankar om hur vi ska handla. Tro, att lita på en makt, en gud eller en andlig kraft. En viktig historia, om religionens uppkomst och hur världen och människan blir till. En bok där tron förklaras, tex bibeln, Koranen.
Människosyn Olika religioner och livsåskådningar beskriver olika uppfattningar om människan. På 1700-talet fanns ideen om att vi föds vi som blanka blad och fylls under livet?
Uppgift Fundera på om du tror att människan föds med egenskaper eller som ett blankt blad. Vad talar för det ena eller det andra?
Religion och samhälle Förhållandet mellan religion och samhälle skiftar från tid till tid och från land till land. På 1950-talet fick Sverige religionsfrihet. Idag är Sverige ett mångkulturellt land. Sekularisering betyder att religionen får en mindre betydelsefull roll i samhället.
Uppgift Fundera på, vad innebar sekulariseringen för religionerna i Sverige? Hur påverkas dom? Hur påverkas länder som tex Iran, där makten innehas av den högste religiöse ledaren?
Andra livsåskådningar - som inte är kopplade till någon religion Ateism (=inte gud) - Det som inte går att mäta eller kontrollera finns inte - Eftersom det finns ont i världen kan det inte finnas någon gud. Humanism (humanus=mänsklig) - ALLA människor är lika mycket värda - Människan är förnuftig och har egenskaper som inte djur har. - Människan är fri och ska vara fri Feminism (fe`mina=kvinna) - Kämpar för att kvinnor och män ska behandlas jämställt - Ifrågasätter gamla vanor och attityder om vad som är manligt och kvinnligt.
Uppgift Vad innebär det att våra könsroller är inlärda? Hur går det till? Hur kan man ändra på det?
Etik Det finns fyra etiska modeller Regeletik/Pliktetik Konsekvensetik Sinnelagsetik Dygdetik
Regeletik/Pliktetik Tanke: Exempel: Svårigheter: Regler och plikter kan hjälpa en människa att handla rätt. Exempel: Du ska inte döda, man ska hjälpa gamla och sjuka, man ska inte vara otrogen. Svårigheter: När två regler krockar, tex du ska inte stjäla men du ska också hjälpa dina föräldrar. Så om din mamma blir svårt sjuk och du måste stjäla medicin…?
Konsekvensetik Tanke: Exempel: Svårigheter: Konsekvenserna av en handling avgör om den är rätt. Exempel: Din mamma är sjuk och behöver medicin. Det är bättre att du stjäl medicin och får ett straff för det, än att din mamma dör. Svårigheter: Det går inte alltid att bedöma konsekvenserna i förhand. För vem ska konsekvensen vara bra? Dig? Din familj? Alla? När ska det vara bra? Nu eller på sikt? Vet vi säkert vad som är bra för oss?
Sinnelagsetik Tanke: Exempel: Svårigheter: Min tanke med handlingen avgör om den är god och rätt. Exempel: Om du tänker och önskar att det ska bli bra så är det rätt handlat. Du stjäl fel medicin till din mamma men du önskade att det skulle bli bra så det är rätt gjort. Svårigheter: Du behöver aldrig stå för det du gör, du tänkte ju att det skulle bli bra.
Dygdetik Dygder kan hjälpa oss att handla rätt. En dygd är en egenskap som tex mod, ärlighet eller uthållighet. Vi kan träna på och lära oss dygder.
Uppgift Beskriv hur en konsekvensetiker skulle resonera om någon ligger i en vak och håller på att drunkna. Vad skulle den personen göra om hon stod brevid?