Nyheter i TTJ från Egenskydd

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tågfärd – Allmänt Banverkets lärarledda utbildning i JTF, Bilaga 8 Tågfärd Berätta – att regler för tågfärd finns i Järnvägsstyrelsens trafikföreskrifter.
Advertisements

Säkerställd intern styrning och kontroll
Europeiska kommissionens förslag till:
Ett steg in och en ny start Statliga myndigheters skydd mot korruption
Badrum i Knivstas nya äldreboende
LSO på skadeplatsen.
Krav på tillförlitlighet i TSD trafikstyrning och signalering
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Fjärde Järnvägspaketet Förslag till ändring av direktiv om järnvägssäkerhet Susanna Angantyr och Folke Bark Arlanda
Riskbedömning vid ändring i verksamheten
Repetitionsutbildning i elsäkerhet Banverkets elanläggningar
Nyheter i BVF 923 version 4.0, gäller från
Klicka på knappen i högra hörnet för att starta övningen
GNS järnväg Håkan Sjöström
Tågföljd och kontrollmöte
SÄO A-arbete blir i JTF A-skydd
Bombhot Klicka på knappen i högra hörnet för att starta övningen
Järnvägsstyrelsens trafikföreskrifter, historik
Vanliga fel vid riskbedömning
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Genomförandeplan av TSD drift (2012/757/EU)
Signal i stopp Signalsäkerhetsanläggningen skall användas så långt det är möjligt. JTF bil Signal i stopp När tågklareraren beviljar passage av.
Strandskydd och miljöpolitik
Broms allmänt Bilaga broms grundar sig på föreskrifterna om bromsar och bromssystem i SJF312. Bilagan innehåller regler om broms vid tågfärd, spärrfärd.
Bevakning av driftplatser
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Ny strandskyddslagstiftning
Spärrfärd Vagnuttagning och A-fordonsfärd slås ihop och kallas i JTF för spärrfärd. Reglerna för spärrfärd finns i JTF framtagna för de olika trafikeringssystemen.
Kravönskemålsprocessen LPL-möte Umeå. Bakgrund i korthet »Införandestöd och projektsupport Skapa upp ett ramverk (Jira) för att hantera support.
Termer – Allmänt I Järnvägsstyrelsens trafikföreskrift är en del termer förändrade, de kan även ha fått ny eller ändrad definition. Det kan tyckas dumt.
Läkaren beskriver de medicinska förutsättningarna
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Ska du lämna anbud eller utföra tjänster för Halmstads kommun?
Lex Sarah Lex Sarah är en del i det lagstadgade systematiska kvalitetsarbetet. Gäller för verksamheter inom SoL och LSS. Syftet är att verksamheten ska.
Arbete i spår Förslag på inriktning av kortsiktiga lösningar för att förbättra riskbilden vid arbete i spår…
SBAR för strukturerad kommunikation
Riskgranskning av organisatoriska förändringar
Detaljplan enligt nya PBL seminarium på länsstyrelsen Sammanställning av diskussionsfrågor.
Särskilt pedagogiskt stöd
Välkomna JTF referensgrupp 26 maj Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.
Riktlinjer för misskötsamhet
Hur berör ATEX direktivet Pulverlackerande företag
Företagsklimat Företagares och politikers syn på skatter, regler och kostnader Skillnader i synen på företagsklimatet 2010 Dalarnas län.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Kommunikationsprocesser
Regel 13 Bollen spelas som den ligger.. Regel 13 Bollen spelas som den ligger.
Nyheter i TTJ från
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Kronobergs län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Kalmar län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Blekinge
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Upplands län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Gotlands län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Södermanlands län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Skåne län
Nyheter i TTJ från Signal i stopp
Presentation av ledningssystemet
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Jönköpings län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Örebro län
Statusbedömning av byggnadsverk
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Dataskyddsförordn ing GDPR- ny lag som gäller
Nyheter i TTJ från Modul 4 och 6
Information om arbetsmiljö Ombudsträff Vision, Skövde
Nyheter i TTJ från Skydds- moduler
Intern styrning och kontroll
Informationsmaterial Nyheter TTJ för Trafikledning
Att håll och utvecklas som ledare
Riskanalys av XXXXXXXXXXX
Presentationens avskrift:

Nyheter i TTJ från 2017-06-01 Egenskydd

Bakgrund ”Inspektion” av tåg Lokförare behöver vistas mellan trafikerade spår Dagens regelverk hanterar inte detta behov på ett tillräckligt bra sätt Reglerna är baserade på evakueringsreglerna med kompletteringar efter riskanalys Reglerna gäller endast i system H och E2. Handledning Punkterna kommer fram vid klickning. Med jämna mellanrum behöver lokförare vid oplanerade tillfällen "inspektera" sitt tåg och måste då ibland vistas mellan trafikerade spår. Nuvarande regelverk och rutiner upplevs inte täcka in sådana situationer på ett tillräckligt bra sätt med följden att farliga situationer uppstår. Behovet av kompletterande regler har lyfts av järnvägsföretagen som bedömer detta som angeläget och ett prioriterat område i. Den nya regeln baseras på de evakueringsregler som redan finns och innebär på att tågklareraren avspärrar aktuellt spår och föraren kortsluter spårledningen. Regeln gäller i system H och system E2.

Allmänt Oplanerat behov av utvändig kontroll eller andra åtgärder Kan t ex vara misstänkt: - Varmgång - Tjuvbroms - Hjulskada - Fel på strömavtagare - Eller annat fordonsrelaterat fel. Egenskydd används endast på huvudspår och i system H samt E2. Handledning Gå igenom de inledande reglerna för ”EGENSKYDD VID KONTROLL AV FORDON VID DETEKTORLARM OCH FORDONSFEL I TRAFIKERINGSSYSTEM H OCH E2”. Regeltext Om det oplanerat uppkommer behov av utvändig kontroll eller andra åtgärder på fordonssättets utsida och detta endast kan utföras genom att föraren eller tillsyningsmannen vistas inom säkerhetszonen för ett annat trafikerat huvudspår, ska föraren eller tillsyningsmannen vidta åtgärder (egenskydd) med hjälp av tågklareraren för att skydda den egna förflyttningen i säkerhetszonen. Det oplanerade behovet kan vara misstänkt varmgång, tjuvbroms, hjulskada, fel på strömavtagare eller annat fordonsrelaterat fel. Åtgärderna vidtas endast för huvudspår närmast fordonssättet och kan begränsas till den sida varifrån åtgärderna ska utföras. Reglerna för egenskydd kan endast tillämpas i trafikeringssystem H och E2.

Genomförande Vid behov av egenskydd kontaktar föraren tågklareraren Tillsammans beslutas vilka spår egenskyddet ska omfatta Spår anges sett till tågets eller spärrfärdens färdriktning. - Vänster - Höger - Båda sidor För spärrfärd på linjen kan upp- eller nedspår också anges. Handledning Gå igenom de inledande reglerna för genomförande. Regeltext Vid behov av egenskydd ska föraren eller tillsyningsmannen kontakta tågklareraren innan fordonet lämnas. Föraren eller tillsyningsmannen och tågklareraren beslutar gemensamt vilka spår som berörs genom att ange om egenskyddet ska vara på vänster, höger eller båda sidor om tåget eller spärrfärden sett till färdriktningen. För spärrfärd på linjen kan upp- eller nedspår också anges.

Dialogslinga genomförande Handledning Gå igenom dialogslingan.

Dialogslinga genomförande Handledning Gå igenom dialogslingan.

Avsluta Handledning Gå igenom dialogslingan om hur egenskydd avslutas. Gå igenom följande regeltext: Om föraren eller tillsyningsmannen efter vidtagna åtgärder bedömer att spårfordon inte kan föras från platsen, ska åtgärderna för egenskyddet avslutas innan hjälpfordon begärs eller eva-kuering påbörjas.