Mätning: Arbetssätt som möjliggör sammanhållen vård i hemmet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Varför är det viktigt att mäta?
Advertisements

Patientenkät sommaren -13
Effektivitet Patientsäkerhet
Välkommen till Ledardagen!
En presentation av enheten
Vad ska vi göra /vilka aktiviteter ska vi göra här och nu för att förbättra strokevården och rehabiliteringen ? Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur, Arjeplog kommun.
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
RIKSSTÄMMAN 2008 – samverkan i vården eller att bygga broar Hilmaprojektet Inger Nordin Olsson Samordnande distriktsöverläkare Doktorand, Allmänmedicinskt.
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
Preventivt arbetssätt Mål/ målområde Åstadkomma förbättringar Påverkansanalys – Bättre liv för sjuka äldre Bättre liv för sjuka äldre 2013 Bättre liv för.
Förbättringsarbete Säker utskrivning
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
Avdelning/mottagning på
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
Psykiatriskt samsjuklighetsteam Piteå. Bakgrund Våren 2009 gjordes en översyn av klinikens missbruks & beroendevård, där framkom att patienter med samsjuklighet.
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Onödiga återinläggningar – nej tack!
Läkarmedverkan i hemsjukvård
Bra planering skapar trygghet
Resultat: Under de två veckorna med schemalagda promenader har de utförts 10 dagar av 14. Välbefinnandekurvan hos de boende visar på en minskad oro och.
Akutteamet vid Storviks HC. Hösten 2014 Läkartider som inte räcker till… Minskad arbetstid på ordinarie läkare Hyrläkare som uteblir Upplevelse av att.
Projekt Vårdokumentation LE Karin Nilsson Projektansvarig
Introduktion till hälso- och sjukvården i Sverige April 2016 Hälso- och sjukvård för nyanlända Finns även tillgänglig digitalt på
Vad är landstinget? I Värmland finns tre sjukhus. De finns i Arvika, Karlstad och Torsby. Det finns cirka 30 vårdcentraler. Några är landstingets och några.
Vaggeryds kommun Hur arbetar jag som arbetsterapeut i socialpsykiatri i Vaggeryds kommun?
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Region Östergötland När katastrofen är ett faktum… Handlingsplan akut och långsiktigt för personal och patient.
Processledare Tomas Ahl Tjänsteansvarig Inera Dokumentation från socialtjänst, omsorg och hemsjukvård – hur får vi med den? Processledare Per Brantberg.
Resultat av fokusgrupper Vad är en bra hjälp för dig i din situation?
Vad är 1177 Vårdguiden?.
COPD6-mätning sparar tid
Framtidens nära vård Delbetänkande
Medarbetares erfarenhet Enkät jan 2017
Mobila team Test Mobilt Estherteam
nu finns inga tvivel längre
Utbildning av patienterna för att minska telefonrådgivning
Hemsjukvårdsreformen i Östergötland
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Linköping Samverkan i Söderhamn.
Arbetsgrupp nya kontakttyper
Esther åker till sjukhus
Förslag från tjänstemannaberedningen
Projekt Mobila team: Ersättningssystem
Drop-in mottagning för provtagning
Samtalsterapeut direkt
Arbetssättet Mobila Estherteam
Mobilt Estherteam Huskvarna
Välkommen till Lättakuten! Odensvi Läkarmottagning
Snabbare patientflöden och fler tillgängliga läkartider med hjälp av triagering i Primärvården. Bakgrund: Blir allt svårare att erbjuda våra patienter.
Fokus efter start av MSS
Resultat test Samordnad vårdplanering på distans
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Arbetsgrupp start juni 2017
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Mobil hemsjukvårdsläkare Borås
Arbetstyngdsmätning socialsekreterare Barn och Unga
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
Samordningssköterskans uppdrag
Stefan Segerman Emma Borgstrand
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
VÅRDPLANERING UTIFRÅN PATIENTENS PERSPEKTIV
Förutsättningar Vinster.
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Nära vård i samverkan Förändrade arbetssätt inom Primärvården och Specialiserade vården/ambulansverksamheten i samverkan med kommunerna genom utökad samverkan.
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
Den här presentationen innehåller:
Närsjukvårdsteamet, SÄS Borås Martin Tirler, överläkare Cecilia Johansson, sjuksköterska Vi tänkte prata om teamet, våra resultat och framgångsfaktorer,
Lagen om samverkan vid utskrivning från slutenvård (SVU)
Presentationens avskrift:

Mätning: Arbetssätt som möjliggör sammanhållen vård i hemmet Huskvarna Mätning: Arbetssätt som möjliggör sammanhållen vård i hemmet 2016 Jan 2017 Träffar VC-kommun Mest admin. Olika mycket olika VC Gemensamt identifiera patienter med behov Samverka i mobilt team Gemensamma hembesök ibland men inte formaliserat Gemensamma hembesök Kommunen får kontakt med läkare vb Ibland svårt Konsultationstid läkare Regelbunden tid finns planerat Sittronder regelbundet SIP görs i hemmet Ibland. I Planerat 2017-02-09 Mobilt Estherteam Vetlanda

Mobilt Estherteam Huskvarna Fungerar bra att få kontakt men svårt att få tag i rätt person Kräver mycket administration och tar tid! 2017-02-08 Mobilt Estherteam Huskvarna

Mobilt Estherteam Huskvarna Sammanfattning från enkät: Vilka mötesplatser finns, där du arbetar, för samverkan och samarbete mellan vårdcentral och hemsjukvård? Tyvärr har mötesplatserna nu blivit mest "administrativa" vilket inte ger mervärde för patienten Telefon Träffas 1-2 ggr/termin 2017-02-08 Mobilt Estherteam Huskvarna

Mobilt Estherteam Huskvarna Upplever du att du saknar något i ditt arbete för att kunna möta patienters behov av vård i hemmet? Ge gärna flera exempel Gemensam syn: Tillsammans se patientens behov och arbeta utifrån det. Samsyn kring vem som har hemsjukvård Helhetssyn och gemensamt helhetsansvar. Behov av information VC behöver mer information om patientens situation Återrapportering om pat tillstånd. Uppföljning av palliativa pat Smidigt forum för att utbyta info. Gemensam journal. Medarbetare I vissa hemsjukvårsteam behöver personalsituationen förbättras för att personal där ska orka med Kontakt med läkare Avsedda tider med läkaren. Direktkontakt med läkaren. Mer hembesök med läkaren. Snabbare läkarkontakt, direktnr till personal på vc på samma sätt som de kan nå kommunens ssk direkt. Aktuellt telefonnummer till aktuell jourläkare, regelbunden telefontid på vardagar för ev. läkarkontakt. Direktkontakt med läkare mera ofta. 2017-02-08 Mobilt Estherteam Huskvarna

Mobilt Estherteam Vetlanda Skatta hur du uppfattar möjlighet att få kontakt i ett patientärenden med "den andra parten" (hemsjukvården/vårdcentralen). Namn Antal % 1 - Mycket svårt 2 3 17,6 4 8 47,1 5 6 - Mycket enkelt Total 17 100 Svarsfrekvens 100% (17/17) Kommentar: Varierar mellan olika vårdcentralen Bra med vårdadminstratrörer/samordnare Inte alltid läkare finns på plats för telefontid kl 12.00-12.30. Vi ssk i HSV ringer ofta många gånger och går därefter ner till VC för att leta upp en läkare. Väl på VC kan det ta tid att vänta på att läkaren äter/har patient. Samma kommentar som på fråga 1. 2017-02-09 Mobilt Estherteam Vetlanda

Mobilt Estherteam Vetlanda Sammanfattning från enkät: Vilka mötesplatser finns, där du arbetar, för samverkan och samarbete mellan vårdcentral och hemsjukvård? Mötesplatser: Inga vad jag vet GPV varannan vecka Ronder Konsultationstider på VC Fokusgrupp: Kommun-VC 1 gång/kvartal Daglig kontakt: Kommunssk – läkare på VC via tfn, direktnr till läkare/mottagning, Kommunssk kommer ofta till VC Telefon: Telefontid varje dag kl 12. Vi ringer även ssk på VC via journummer. Ringer till VC när det behövs. Får uppdrag via fax Ev bokningsbara 15 min tider, vet ej när eller på vilka vårdcentraler det gäller, dålig information om detta Telefontider med läkarna Olika med olika VC. Svårt att veta vilken PAL och vem man ska ringa. Inte alltid läkare är på plats, vid semester är det annan läkare som knappt läser journalen och knappt bryr sig som fixar till något... Direkt tfn nr till all HSL-personal 2017-02-09 Mobilt Estherteam Vetlanda

Mobilt Estherteam Vetlanda Direkt från enkät: Vilka mötesplatser finns, där du arbetar, för samverkan och samarbete mellan vårdcentral och hemsjukvård? Har fokus grupp med vårdcentralerna samt kommunen 1 gång i kvartalet ungefär. Vi träffas dagligen, kommunssk har egen tid avsatt hos läkare på VC. Direkttelefon nummer in till läkare och mottagning . Kommunssk kommer ofta förbi för att boka tid eller diskutera ev behov. Vi når också kommunens ssk lätt genom telefon. ? Telefontider till VCUppdrag via fax TelefontidEv bokningsbara 15 min tider, vet ej när eller på vilka vårdcentraler det gäller, dålig information om detta Palliativa besök.Besök vc vb.Telefon/fax kontakt. Telefontiden med läkarna. Inga vad jag vet. Telefon och telefontiderTelefontider fungerar bästa på Aroma och deras läkare.Bra Liv ok - mer sv årt att veta vilken PAL och vem man ska ringa.Avonova - fungerar så där. Inte alltid läkare är på plats, vid semester är dett annan läkare som knappt läser journalen och knappt bryr sig som fixar till något... Telefontider GVP varannan vecka. Telefontid varje dag kl 12. Vi ringer även ssk på VC via journummer. vårdcentralen Planerade läkarbesök på Särskilda boende. Telefontider med patientansvarig läkare.Möjlighet att boka in 30 minuter en gång/vecka för patienter i ordinärt boende., Fokusgruppsmöte, konsultationstid, direktnummer till samtlig HSL-personal Ronder,telefontid,fax,telefon 2017-02-09 Mobilt Estherteam Vetlanda

Mobilt Estherteam Vetlanda Vetlanda: Sammanfattning från enkät Upplever du att du saknar något i ditt arbete för att kunna möta patienters behov av vård i hemmet? Ge gärna flera exempel Tid: Tillgänglighet och möjlighet för läkarna Mötesplatser: Möte med hemtjänstpersonal på deras APT. Tillgång till rond för hemsjukvårdspatienter Tid med läkare Hembesök: Hembesök med läkare, (som idag är svårt att boka in) Hembesök tillsammans med annan personal tex kommunssk/ eller självständigt Läkare: Hembesök hos dåliga patienten tillsammans med läkare. Saknar uppföljning av läkare! Det ligger helt på ssk att komma ihåg att följa upp behandlingar. ex medicinändringar. Lättare tillgänglighet till läkare. Både telefontider och att få ut till hembesök. Inte bara hembesök vid palliativt möte! Vid hemsjukvård stannar mycket på ssk-nivå. Läkare gör t.ex förändringar via telefon. Krävs att ssk driver frågor. Önskar att det vore lättare att genomföra hembesök med läkare för palliativbedömning på kort varsel. Ofta drar det ut på tiden alldeles för länge. Fler läkare. Längre telefontider med de vårdcentraler som inte ligger på "vår" ort. Vårdsamordnarens roll: Utnyttja vårdsamordnarsköterskan på VC bättre, tex telefontider till även den ssk och inte bara läkare. Många ärenden kan vara enklare att ta med ssk och spara läkarens tid. Medicinlistor Kunna dra ut aktuella medicinlistor! Planer Vårdplaner för patienten för den medicinska vården. Man skjuter från höften och tar problemen när de kommer, ingen bra framförhållning i många lägen.- Dokumentation Insyn i varandras dokumentation Samma journal för kommunen som för Landstinget. 2017-02-09 Mobilt Estherteam Vetlanda

Mobilt Estherteam Vetlanda Direkt från enkät: Upplever du att du saknar något i ditt arbete för att kunna möta patienters behov av vård i hemmet? Ge gärna flera exempel Utökad tillgänglighet för våra läkare att kunna ta hand om våra kunder i hemmet. Tidsaspekten samt kraven på vårdcentralerna skapar mycket stressande situationer. Möte med hemtjänstpersonal på deras APT. Hembesök tillsammans med annan personal tex kommunssk/ eller självständigt Tillgång till just rond och hembesök med VC. Utnyttja vårdsamordnarsköterskan på VC bättre, tex telefontider till även den ssk och inte bara läkare. Många ärenden kan vara enklare att ta med ssk och spara läkarens tid. -Kunna dra ut aktuella medicinlistor!-Tid med läkare och gärna hembesök hos dåliga patienten tillsammans med läkare.-Vårdplaner för patienten för den medicinska vården. Man skjuter från höften och tar problemen när de kommer, ingen bra framförhållning i många lägen.- saknar uppföljning av läkare! Det ligger helt på ssk att komma ihåg att följa upp behandlingar. ex medicinändringar. När man pratar med sjuksköterska på vårdcentralen så får man ibland till svar ring på telefontiden. Ibland är det bättre att de forskar i problemet innan telefontiden. Hembesök av läkare är väldigt svårt att boka in. Lättare tillgänglighet till läkare. Både telefontider och att få ut till hembesök. Inte bara hembesök vid palliativt möte! Vid hemsjukvård stannar mycket på ssk-nivå. Läkare gör t.ex förändringar via telefon.Krävs att ssk driver frågor Önskar att det vore lättare att genomföra hembesök med läkare för palliativbedömning på kort varsel. Ofta drar det ut på tiden alldeles för länge. Fler läkare. Längre telefontider med de vårdcentraler som inte ligger på "vår" ort. Insyn i varandras dokumentation Samma journal för kommunen som för Landstinget. 2017-02-09 Mobilt Estherteam Vetlanda