Från mångsyssleri till specialiserad mångfald

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Advertisements

Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Ett arbete med att etablera
Månadsbokslut maj 2012 Sociala Stödresurser. Månadsbokslut maj 2012 VERKSAMHETSRESULTAT Ingen större förändring i förhållandet till T1. Fortsatt fokus.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Mål- och resultatstyrning
MODIGT MEDARBETARSKAP
Får kommunens invånare veta vad de vill veta? Stefan Fölster, Anders Morin, Monica Renstig, Karin Westlin.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Kompetens KUB Kvalitet. IFLA:s beskrivning av bibliotekens uppdrag Bibliotek inspirerar människor till att drömma och att förverkliga sina drömmar, att.
Detta är God Vård.
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Gemensamma mål för samverkan Strategigrupp äldrevård Samverkansrutiner - primärvård, sjukhus och kommun Habo kommunMullsjö kommun.
Beställning av tjänster
Månadsbokslut mars 2012 Sociala Stödresurser. Månadsbokslut mars 2012 VERKSAMHETSRESULTAT Läget i verksamheterna är bra. VSS är i ständig förändring,
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Case – Sjukfrånvaro Vimmerby kommun
Reviderad Vår Policy Trygghet Vårdat språkbruk Empati Respekt Självförtroende Jämställdhet.
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Mål och Handlingsplan 2009 Kommungemensamma Mål och aktiviteter inom chefsförsörjningsområdet 2009.
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Nämndplan 2015.
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Samarbete i teamet och ett rehabiliterande synsätt i myndighetsutövningen IngaLill Karlström, Östersunds kommun. E-post:
Serviceförvaltningens styrkort 2012 – 2015 Fastställt av regionstyrelsen Serviceförvaltningen Affärsidé Som en del av Region Gotland utvecklar.
Uppdraget är framtiden, barnen och eleverna. Information om ny organisation av förskolorna i Tyresö kommun.
Genomföra - brukarundersökning årligen - höja svarsfrekvensen - minst 90 % skall vara nöjda Syfte En temperaturmätning som signalerar hur våra brukare.
Kundvalet. Medborgarna kan välja Hemtjänst 1992 Skola 1992/1993 Barnomsorg 1994 Ledsagning & avlösning 1998 Särskilt boende, äldre, 2001 Familjerådgivning.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiv arbetsplats för medarbetarna Information till funktionshinderråd.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Så styrs Nacka. Öppenhet och mångfald Bild människor Ex. bild finns på äldre som pratar med yngre på bibliotek.
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Nätverksträff Trygg hemma 12 oktober 2015
Jämställd och jämlik hälsa för ett hållbart Gävleborg
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
på personer i behov av hjälp
Heby kommuns kvalitetspolicy
NÄR VÄLFÄRDEN GÅR FRÅN DELTID TILL HELTID
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Jämlik psykiatrisk vård
KPR april 2018.
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Intro 2016.
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Introduktion till processen för balanserad styrning
Processen för Balanserad Styrning
Verksamhetsplan 2018 Sektor ÄO/HS LSG
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Från mångsyssleri till specialiserad mångfald Fyra år i utveckling

Starten maj 2000

Produktionsnämnden Inriktningsmål Tillhandahålla kommunal verksamhet i egen regi, i den omfattning och den kvalitet som efterfrågas

Äldrenämnden Nacka skall vara en kommun där man åldras i trygghet Inriktningsmål Nacka skall vara en kommun där man åldras i trygghet Äldreomsorgen skall bygga på respekt för individens integritet och rätt till självbestämmande Effektmål Andelen nöjda personer (och anhöriga) inom äldreomsorger skall öka. (Mäts genom brukarundersökning) För varje individuellt ärende skall finnas mål och göras utvärdering/uppföljning. (Mäts genom intern statistik/uppföljning) Beslut skall vara välgrundade och korrekta och inte föranleda ändring av överordnande instans. (Mäts genom att följa upp besvärsärenden)

Socialnämnden Inriktningsmål Invånare i kommunen som är i behov av omsorg eller vård skall erbjudas sådan av hög kvalitet med möjlighet till valfrihet. Effektmål Andelen nöjda personer (och anhöriga) inom handikapps- och övriga omsorger skall öka. (Mäts genom brukarundersökning) För varje individuellt ärende skall finnas mål och göras utvärdering/uppföljning. (Mäts genom intern statistik/uppföljning)

Kundval krav på organisationen fortsättning Ett ökat krav på att tala om vilka vi är och vad vi gör och vad vi vill stå för. Detta för att underlätta och ge underlag för den enskilde att kunna välja Marknadsföring Fokus på att bli efterfrågad Ekonomi Kravet ställs högre på den enskilda medarbetaren att kunna ta ansvar i mötet med kunden. Detta ställer samtidigt höga krav på organisationen att kunna möte den upp och ge medarbetarna möjligheter att kunna ta detta ansvar fullt ut. En sammanhållning i gemensam värderingsplattform. Väl genomtänkta produktionsmål och strategier och handlingsplaner som stärker och bygger upp organisationen. Vi måste naturligtvis göra känt för våra kunder och intressenter vad vi står för och vad vi vill erbjuda från vår verksamhet

Kundval krav på organisationen Kompetens Flexibilitet i arbetssätt och planering Kvalitetsutveckling Kvalitetssäkring Rutiner administrativa Tydligt fokus på vad som efterfrågas och av vem Vad innebär kundvalet för vår kommunala organisation? Det ställer en rad nya krav som i och för sig alltid finns men det blir mer synligt på det här sättet. Kundfokus blir oerhört tydligt. Vilket medför att det är det unika mötet mellan medarbetare och kunder som allt sker Medarbetarnas ansvar och befogenheter blir oerhört fokuserade. Där kommer också kravet på kompetens och kompetensutveckling. Utveckling av kvaliteten och att säkra kvaliteten blir väldigt tydligt i fokus.

Äldre och Omsorgerna Värderingsplattformen Våra värderingar Kommunikationsprojektet Växaprojektet Genomförda mässor Äldrebilaga Alleatoprojektet Målarbetet

Äldre och omsorgerna forts Hemtjänstprojektet KuBen Projekt översyn omsorg, socialpsykiatri och personlig assistans Organisationens roll Lärande organisation

Bemanning Kompetens utveckling Vision KuBen Resultat enhet

Roller Organisationen

Roller Organisationen

Äldre & Omsorgernas fyra målområden

Ledningsorganisation Äldre och Omsorgerna Verksamhetsområden m. ledningsgrupper Social-psykiatri Äldre-boenden Omsorg Hem tjänst Gemensamt ledningsforum Äldre & Omsorgerna Strategisk ledningsgrupp Strategiska projekt och stödprocesser

Förändringsarbetet fortsättningen Äldreomsorgsprojektet Analys och åtgärdsprogram Åtgärder hos finansieringen Kvalitid Införandet av Tuppen och Medvind Psykiatrin lämnade oss, gick över till VSS Vårt nya ledningsarbete och mål 2004 Med sikte på balanserande styrkort Kvalitetssäkring, den fortsatta utvecklingen

Ledningsorganisation Äldre och Omsorgerna Verksamhetschef Representanter från verksamhetsområden Representanter från projekt/stödprocesser Strategisk ledningsgrupp Strategiska projekt och stödprocesser Fördjupnings- frågor Temadagar Grundläggande Gemensamt ledningsforum Äldre & Omsorgerna Ledningsgrupper för verksamhetsområden Omsorg Personliga assistenter Hemtjänst Äldreboende

Mål - Ekonomi Att Äldre & Omsorgerna ska ha ett resultat i balans Att det är ledningsgruppens gemensamma ansvar att verka för ett resultat i balans Resultatenhetschefen har ansvar för att väl förankra enhetens ekonomiska information/process till medarbetarna Att det är varje medarbetares ansvar att verka för bästa resursanvändande

Mätmetoder - Ekonomi Mäts genom samtliga månadsavstämningar och tertial samt årsbokslut Medarbetarenkät

Strategier/handlingsplaner - Ekonomi Att fortsätta med den strategiska ekonomigruppen Att fortsätta utveckla verktyg för uppföljning och kontroll av den ekonomiska utvecklingen på enhetsnivå och för hela verksamhetsområdet Ekonomiutbildning Ge inblick och förståelse för alla våra olika ekonomiska ersättningssystem och förutsättningar. Med kundval som fokus (utifrån den politiska viljeinriktningen)

Strategier/handlingsplaner – Ekonomi (fortsättning) Varje enhet har att göra sina medarbetare informerade och delaktiga i den ekonomiska spelregler som gäller (hos oss) Ett pedagogiskt verktyg ska skapas, tas fram, för att understödja arbetet med att göra medarbetarna informerade och delaktiga Aktuell ekonomiinformation på Äldre & Omsorgernas hemsida

Mål - Ledarskap Att vi ska ha kompetenta ledare som kan möta framtiden Att chefer och ledare ska vara nöjda med de förutsättningar som ges för ett framgångsrikt ledarskap Att medarbetare ska känna att ledarskapet är engagerat och tydligt

Mätmetoder - Ledarskap Medarbetarenkät Effekten mäts även genom måluppfyllelse inom andra målområden Utvecklingsamtal

Strategier/handlingsplaner - Ledarskap Skapa kompetens och kravprofil för chef och ledare. Gemensamt och individuellt ledarutvecklingsprogram, vilket kan innehålla ren kunskapsförstärkning men även mentorskap och olika former av handledning. Fördjupad kunskap i teamarbete och teamroller. Teamrollsanalys

Strategier/handlingsplaner – Ledarskap (fortsättning) Systematiskt arbetsmiljöarbete för chefer Erfarenhetsutbyte externt Utveckla strategier och beredskap för att hantera omställning och förändringar av verksamheten

Mål - Kund Att vi ökar våra marknadsandelar Att kunderna väljer oss som det bästa alternativet Att andelen nöjda kunder i Äldre & Omsorgerna ska öka

Mätmetoder - Kund Mäts genom årlig kundundersökning Mäts genom statistik från kommunens finansiär

Strategier/handlingsplaner - Kund Tillsätta strategisk grupp – Kund Koppla kundundersökningen till analys och handlingsplaner Marknadsananlys Anbudsprocessen – hitta strategier

Mål - Medarbetare Att vi ska sänka sjukfrånvaron Att medarbetare ska vara nöjda med att jobba i Äldre & Omsorgerna

Mätmetoder - Medarbetare Medarbetarenkät Temperaturmätning Sjukstatistik Hälsoprofil Utvecklingssamtal

Strategier/handlingsplaner - Medarbetare En strategisk grupp är inrättad med syfte att ta fram modeller och verktyg för att stödja processers behov av utveckling på respektive resultatenhet. Processerna som gruppen fokuserar på är: Rehabilitering Förebyggande hälsoarbete i arbetslivet Delaktighet, inflytande Friskvård, vad är det? Sunda arbetsmiljöer och att förstärka arbetsmiljöarbete

Fortsättning följer Tack för mej! Christina E. Klang