Från mångsyssleri till specialiserad mångfald Fyra år i utveckling
Starten maj 2000
Produktionsnämnden Inriktningsmål Tillhandahålla kommunal verksamhet i egen regi, i den omfattning och den kvalitet som efterfrågas
Äldrenämnden Nacka skall vara en kommun där man åldras i trygghet Inriktningsmål Nacka skall vara en kommun där man åldras i trygghet Äldreomsorgen skall bygga på respekt för individens integritet och rätt till självbestämmande Effektmål Andelen nöjda personer (och anhöriga) inom äldreomsorger skall öka. (Mäts genom brukarundersökning) För varje individuellt ärende skall finnas mål och göras utvärdering/uppföljning. (Mäts genom intern statistik/uppföljning) Beslut skall vara välgrundade och korrekta och inte föranleda ändring av överordnande instans. (Mäts genom att följa upp besvärsärenden)
Socialnämnden Inriktningsmål Invånare i kommunen som är i behov av omsorg eller vård skall erbjudas sådan av hög kvalitet med möjlighet till valfrihet. Effektmål Andelen nöjda personer (och anhöriga) inom handikapps- och övriga omsorger skall öka. (Mäts genom brukarundersökning) För varje individuellt ärende skall finnas mål och göras utvärdering/uppföljning. (Mäts genom intern statistik/uppföljning)
Kundval krav på organisationen fortsättning Ett ökat krav på att tala om vilka vi är och vad vi gör och vad vi vill stå för. Detta för att underlätta och ge underlag för den enskilde att kunna välja Marknadsföring Fokus på att bli efterfrågad Ekonomi Kravet ställs högre på den enskilda medarbetaren att kunna ta ansvar i mötet med kunden. Detta ställer samtidigt höga krav på organisationen att kunna möte den upp och ge medarbetarna möjligheter att kunna ta detta ansvar fullt ut. En sammanhållning i gemensam värderingsplattform. Väl genomtänkta produktionsmål och strategier och handlingsplaner som stärker och bygger upp organisationen. Vi måste naturligtvis göra känt för våra kunder och intressenter vad vi står för och vad vi vill erbjuda från vår verksamhet
Kundval krav på organisationen Kompetens Flexibilitet i arbetssätt och planering Kvalitetsutveckling Kvalitetssäkring Rutiner administrativa Tydligt fokus på vad som efterfrågas och av vem Vad innebär kundvalet för vår kommunala organisation? Det ställer en rad nya krav som i och för sig alltid finns men det blir mer synligt på det här sättet. Kundfokus blir oerhört tydligt. Vilket medför att det är det unika mötet mellan medarbetare och kunder som allt sker Medarbetarnas ansvar och befogenheter blir oerhört fokuserade. Där kommer också kravet på kompetens och kompetensutveckling. Utveckling av kvaliteten och att säkra kvaliteten blir väldigt tydligt i fokus.
Äldre och Omsorgerna Värderingsplattformen Våra värderingar Kommunikationsprojektet Växaprojektet Genomförda mässor Äldrebilaga Alleatoprojektet Målarbetet
Äldre och omsorgerna forts Hemtjänstprojektet KuBen Projekt översyn omsorg, socialpsykiatri och personlig assistans Organisationens roll Lärande organisation
Bemanning Kompetens utveckling Vision KuBen Resultat enhet
Roller Organisationen
Roller Organisationen
Äldre & Omsorgernas fyra målområden
Ledningsorganisation Äldre och Omsorgerna Verksamhetsområden m. ledningsgrupper Social-psykiatri Äldre-boenden Omsorg Hem tjänst Gemensamt ledningsforum Äldre & Omsorgerna Strategisk ledningsgrupp Strategiska projekt och stödprocesser
Förändringsarbetet fortsättningen Äldreomsorgsprojektet Analys och åtgärdsprogram Åtgärder hos finansieringen Kvalitid Införandet av Tuppen och Medvind Psykiatrin lämnade oss, gick över till VSS Vårt nya ledningsarbete och mål 2004 Med sikte på balanserande styrkort Kvalitetssäkring, den fortsatta utvecklingen
Ledningsorganisation Äldre och Omsorgerna Verksamhetschef Representanter från verksamhetsområden Representanter från projekt/stödprocesser Strategisk ledningsgrupp Strategiska projekt och stödprocesser Fördjupnings- frågor Temadagar Grundläggande Gemensamt ledningsforum Äldre & Omsorgerna Ledningsgrupper för verksamhetsområden Omsorg Personliga assistenter Hemtjänst Äldreboende
Mål - Ekonomi Att Äldre & Omsorgerna ska ha ett resultat i balans Att det är ledningsgruppens gemensamma ansvar att verka för ett resultat i balans Resultatenhetschefen har ansvar för att väl förankra enhetens ekonomiska information/process till medarbetarna Att det är varje medarbetares ansvar att verka för bästa resursanvändande
Mätmetoder - Ekonomi Mäts genom samtliga månadsavstämningar och tertial samt årsbokslut Medarbetarenkät
Strategier/handlingsplaner - Ekonomi Att fortsätta med den strategiska ekonomigruppen Att fortsätta utveckla verktyg för uppföljning och kontroll av den ekonomiska utvecklingen på enhetsnivå och för hela verksamhetsområdet Ekonomiutbildning Ge inblick och förståelse för alla våra olika ekonomiska ersättningssystem och förutsättningar. Med kundval som fokus (utifrån den politiska viljeinriktningen)
Strategier/handlingsplaner – Ekonomi (fortsättning) Varje enhet har att göra sina medarbetare informerade och delaktiga i den ekonomiska spelregler som gäller (hos oss) Ett pedagogiskt verktyg ska skapas, tas fram, för att understödja arbetet med att göra medarbetarna informerade och delaktiga Aktuell ekonomiinformation på Äldre & Omsorgernas hemsida
Mål - Ledarskap Att vi ska ha kompetenta ledare som kan möta framtiden Att chefer och ledare ska vara nöjda med de förutsättningar som ges för ett framgångsrikt ledarskap Att medarbetare ska känna att ledarskapet är engagerat och tydligt
Mätmetoder - Ledarskap Medarbetarenkät Effekten mäts även genom måluppfyllelse inom andra målområden Utvecklingsamtal
Strategier/handlingsplaner - Ledarskap Skapa kompetens och kravprofil för chef och ledare. Gemensamt och individuellt ledarutvecklingsprogram, vilket kan innehålla ren kunskapsförstärkning men även mentorskap och olika former av handledning. Fördjupad kunskap i teamarbete och teamroller. Teamrollsanalys
Strategier/handlingsplaner – Ledarskap (fortsättning) Systematiskt arbetsmiljöarbete för chefer Erfarenhetsutbyte externt Utveckla strategier och beredskap för att hantera omställning och förändringar av verksamheten
Mål - Kund Att vi ökar våra marknadsandelar Att kunderna väljer oss som det bästa alternativet Att andelen nöjda kunder i Äldre & Omsorgerna ska öka
Mätmetoder - Kund Mäts genom årlig kundundersökning Mäts genom statistik från kommunens finansiär
Strategier/handlingsplaner - Kund Tillsätta strategisk grupp – Kund Koppla kundundersökningen till analys och handlingsplaner Marknadsananlys Anbudsprocessen – hitta strategier
Mål - Medarbetare Att vi ska sänka sjukfrånvaron Att medarbetare ska vara nöjda med att jobba i Äldre & Omsorgerna
Mätmetoder - Medarbetare Medarbetarenkät Temperaturmätning Sjukstatistik Hälsoprofil Utvecklingssamtal
Strategier/handlingsplaner - Medarbetare En strategisk grupp är inrättad med syfte att ta fram modeller och verktyg för att stödja processers behov av utveckling på respektive resultatenhet. Processerna som gruppen fokuserar på är: Rehabilitering Förebyggande hälsoarbete i arbetslivet Delaktighet, inflytande Friskvård, vad är det? Sunda arbetsmiljöer och att förstärka arbetsmiljöarbete
Fortsättning följer Tack för mej! Christina E. Klang