Barn och ungdomars utveckling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Anna Jonsson Barnsjuksköterska Regional samordnare för Första linjen och En väg in Region Skåne Marie Golsäter Barnsjuksköterska.
Advertisements

Fotbollsåret 2012 för Oddevolds P02! Träningsfilosofi Spelsätt Negativt Positivt Cuper Sammandrag Lite bilder.
MIN AKTIVITET Vi är många som tycker om att röra på oss! Vad är det som händer med oss då?
SISU Idrottsutbildarna Sköndals IK. Innehåll Barns utveckling Att förebygga skador Två vanliga fotbollsskador.
Luleå Hockey Team 08. Luleå Hockey Unga Utvecklingsgruppen Ulf, Helge och J-Tränare Ungdomsansvarig Helge Lauritsen.
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
VÄLKOMNA ALLA RÖRELSEINSPIRATÖRER!. Friskis&Svettis för barn Familjejympa Lekfull jympa för barn och vuxna tillsammans. Från 2 -6 år. Knatte För barn.
Föräldrar Trappan – PHC Ungdom. Varför har vi denna presentation? - Det finns många fel-/missuppfattningar om vad det betyder att bli/vara hockeyföräldrar.
Föräldrarmöte Flickor 06/07 Fotboll VÄLKOMNA!
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
Active Student Participation ASP Att komma igång med ASP - för lärare Frågor att fundera över.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 2.
TRIVSELREGLER VALLENS IF F98 I omklädningsrummet :  Att alla sänker ljudnivån.  Att alla skall få en plats att byta om på.  Att alla håller ordning.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Frukostmöte i Nässjö 6 juni 2015
Studie- och yrkesvägledare Finns på skolan: Måndag – Fredag
Lekterapins behandling av barn och unga med stickrädsla
Svenska som andraspråk 1
Ungdomarnas medieanvändning
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
IT-Spåret.
Konsten att läsa sakprosa
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Fotbollen i Hovsta Vision
Föräldramöte 20 november 2016
Värderingar Spårvägen F98
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Nyttjande av stimulansbidraget för andra målgrupper
FLER SIMIDROTTER Lena Johansson, Wisby Simsällskap
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Hur blir ett lag BRA?  Vi i laget På match & träning Jag som spelare
Att bemöta och bli bemött
Vi är varandras lärmiljö
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Välkomna! INNEHÅLL Skolan berättar om vilka utmaningar de har haft under terminen. Socialtjänstens förebyggarteam presenterar vilka problem de upplever.
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Erfarenhetsutbyte 25 november
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Ha kul ihop man måste få något gott på avslutningen
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Föräldramöte Fredrik fihn | linda helgesson | anders NÄS | ANNA JOHANSSON | mikael bergeby.
Kurs mindfulness Studenthälsan
Barn och ungas delaktighet
Puberteten Vad är det för något..?
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Regiongemensam elevenkät 2016
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
- Att vara personlig och beröra
-från tanke till handling
FRIIDROTT 7-10 ÅR INTRODUKTION.
Det enskilda barnet ska vara förskolans,
Vad är målet? Hur kommer vi dit? På vilket sätt?
Information om licenser:
Kurs mindfulness Studenthälsan
Målformulering att sätta upp mål
Föräldrarmöte P07 Säsong 2016
Djuren möter ungdomskulturen
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Välkomna till Ungoteket! Dagens tema: Ledarskap
Hjälp, vad skall jag göra…
Presentationens avskrift:

Barn och ungdomars utveckling

Vi ska gå igenom: Hur kommunicerar vi med barn? Förutsättningar. Motoriska och Sociala Förutsättningar eller hinder vid inlärning Pedagogiska barnområden Avslut av lektion

Hur kommunicerar vi med barn? ”Less is more” - Försök att hålla instruktionerna korta. Barn lär sig lättare genom att pröva och att du visar dem. ”Säg inte, inte” - Försök att berätta för dina elever vad de SKA göra istället för att fokusera på hur de INTE ska göra. ”Prata inte över huvudet” - Tänk på att kommunicera på deras nivå. Anpassa ditt språk och din höjd till dina elever. Lär dig elevernas namn så fort som möjligt.

Hur kommunicerar vi med barn? Att kommunicera genom lek Barn har en medfödd lust att lära genom lek Drivkraften i leken är ofta spänning Lära genom att lyckas / lämpliga utmaningar Skapa positiva upplevelser i snön

Förutsättningar barn Motoriska Sociala 4-5 år. Finmotoriken börjar utvecklas. Benstyrkan ökar. Stort rörelsebehov. Egocentriska och har svårt att ha förståelse för andra i en grupp. Börjar kunna följa enkla instruktioner. 6-8 år. Bättre finmotorik och även lättare att koordinera arm-benrörelser. Kroppens proportioner går mer mot en vuxens. Ökad hormonproduktion ger skiftande humör. Har lättare att visa hänsyn för andras tankar och åsikter. 9-12 år. Lättare att ta in information och omvandla till snowboardåkning. Perceptionen utvecklas och förmågan till avståndsbedömning. Grupptillhörigheten viktig. Sociala 4 – 5 år. Tråkigt att vänta på sin tur Stort ego; - Varför måste jag vänta när någon ramlar? Börjar kunna ta enkla/konkreta muntliga instruktioner för lek/rörelser. Gillar både att härma och att upprepa. Gör som du gör, inte som du säger. 6 – 8 år. Ökad hormonproduktion påverkar humöret. Glad och pigg till tvär och sur på nolltid. Skolmogna, kan inordna sig i grupp. Förstår att ledaren måste hjälpa alla. Lättare att ta hänsyn till andra. Har lättare att förstå instruktioner. 9 -12 år. Vissa passar bäst i barngrupper andra i tonårsgrupper. Viktigt med rätt grupp. Lyssnar gärna och aktivt till andras åsikter. Viktigt med grupptillhörighet Jobbigt att misslyckas inför andra.

Förutsättningar ungdomar Motoriska Pubertet 12 – 13 flickor, 13 – 14 pojkar. Snabb längdtillväxt kan leda till sämre koordination. Skelettet växer snabbare än musklerna. Inlärning av nya rörelser blir svårare. Sociala Mer självständiga / oberoende. Frigörelse från föräldrar, närmar sig vuxenrollen Pendlar mellan att känna sig vuxen och att vara barn Pinsamt med lekar men kul ändå? Vill passa in, försöker undvika att misslyckas

Förutsättningar/ hinder för inlärning Motivation / vilja Rädsla Yttre förhållanden Du (instruktören) Föräldrar Utrustning Förutsättningar för inlärning Motivation / vilja Trygghet Glädje / lek Du (instruktören) Föräldrar Utrustning

Pedagogiska barnområden Inbjuda till att ha roligt Möjlighet till nya utmaningar plan-flack-brant Avskiljt från andra nedfarter Banor, terrängvågor, hopp, boxar Följa barnens utveckling under veckan, gradvis öka svårighetsgraden på utmaningarna.

Avslut av lektion Föräldrar Avslut av lektion Föräldrar kommer att reflektera över ditt ledarskap och engagemang vilket i sin tur kommer att påverka barnens inställning till dig och snowboardskolan. Att prata med föräldrarna är viktigt, tänk på att barn i de övre ålderssegmenten vill vara vuxna och kanske sköta kontakten med dig själv. Avslut av lektion Se till att hålla ett tydligt avslut. Något återkommande som barnen lär sig känna igen. Summera lektionen på ett enkelt sätt tillsammans. Ta dig tid att prata med föräldrar, föräldrar vill höra hur det går. och du skapar ett förtroende som kommer att hjälpa dig.

Att fundera över Hur utvecklar vi barns åkning genom lek? Har du tillgång till ett bra nybörjarområde? Vad kan du göra om du inte har tillgång till ett bra nybörjarområde? Lämplig utmaning i barnets ögon eller dina? Vad är viktigt att tänka på i utrustningsväg? Föräldrar: - Ni leker ju bara, lär dom sig något?