Att stötta en kollega som lär sig svenska

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Samtala om böcker.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Att träna Läsförståelse
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Föräldramöte 12 september 2011
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Muntligt Jag kan….
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Konsten att leda sig själv
Samma fast olika eller olika fast samma?
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Ordet kommer ifrån latinet och betyder gemensam.
Ett arbetsområde om poesi
Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Begrepp.
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Diskussionstillfälle 4
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Att stötta en kollega som lär sig svenska Delegationen för arbetsplatslärande vid yrkesintroduktionsanställningar (YA)1.
Teamwork med tolk ” En icke evidensbaserad Hanna-metod” Hanna Stålarv Lundberg verksamhetsledare/socialkonsulent Samordningsteamet Hallsta/Sura Telefon:
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Läslyft – läskompetens i styrdokument och undervisning.
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Talspråk - kommunikation.  Språk är “ett mänskligt system för kommunikation”.  I talande språksystem skapar man mentala symboler (tänker i bilder) som.
Oscar Pripp Uppsala universitet.  Att reflektera över sitt sätt att tänka och agera  Att lära sig om hur vi brukar uttolka varandra  Att lära sig hur.
Kommunikationsprocesser
Stresshantering och säljplanering
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Svenska Inner Wheel Rådet
Svenska som andraspråk 3
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Tips för det praktiska ledarskapet
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Att läsa mellan raderna
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Etik & moral.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Verksamhetsbeskrivning
Workshop Arbetsplatslärande.
Helhet och allsidighet
Satsschema - Hur använder man det?
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Religion.
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Varför gör du inte det du vill göra? Tror du att det är fel på dig?
Tips för bättre kommunikation
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Att stötta en kollega som lär sig svenska Delegationen för arbetsplatslärande vid yrkesintroduktionsanställningar (YA)

Bra förutsättning för att lära språk är Möjlighet att kommunicera på svenska En tillåtande atmosfär En lugn omgivning utan stress Möjlighet att kommunicera på svenska – Det är viktigt att få möjlighet att lyssna, prata, läsa och skriva på det nya språket. Men det kan vara svårt till exempel i ett fikarum när många pratar samtidigt och man inte vet vad samtalen handlar om. Tillåtande atmosfär – Ingen vill göra bort sig genom att säga fel, men när man lär sig ett språk måste man ta den risken. Man är i ett underläge när man inte behärskar språket. Då är det viktigt att de som lyssnar har förståelse. Man kan skratta tillsammans åt roliga misstag, men då gäller det att den som gör misstaget förstår det roliga. Man skrattar med – inte åt. Lugn omgivning utan stress - Ofta lättare sagt än gjort på arbetsplatsen, men kom ihåg att man inte kan lära sig hur fort som helst. Delegationen för arbetsplatslärande vid yrkesintroduktionsanställningar (YA)

För den som lär sig är det viktigt att Känna sig motiverad att lära sig Känna sig trygg och inkluderad Få möjlighet att använda språket Våga göra misstag Våga fråga och reflektera Bli uppmuntrad att delta i svenskundervisning känna sig motiverad att lära sig – Försök att hjälpa den nyanställda att hitta motivation. känna sig trygg och inkluderad – Det är lättare att kommunicera om man vet att man är med i ett sammanhang och att man är välkommen. få möjlighet att använda språket – Det är inte alltid så mycket kommunikation på jobbet, det beror på hur arbetet är utformat. Ibland kan det vara lättare att visa med kroppspråk vad som ska göras än att förklara muntligt. Försök vara kreativa och utnyttja de tillfällen som finns. våga göra misstag – Har vi en tillåtande atmosfär på vår arbetsplats? våga fråga och reflektera – Uppmuntra den nyanställda att fråga och reflektera i arbetet. bli uppmuntrad att delta i svenskundervisning – Man kan lära mycket språk på arbetsplatsen, men inlärningsprocessen går lättare och blir effektivare med någon form av undervisning. Delegationen för arbetsplatslärande vid yrkesintroduktionsanställningar (YA)

Motivation Motivation uppstår inte av sig själv Motivation uppstår när man upplever mening och sammanhang Att lära sig ett nytt språk kräver tid och kraft Motivation uppstår inte av sig själv – Det är många faktorer som påverkar motivationen. Motivation är beroende av omgivning och faktorer som personligheten, vilken social situation man har osv. Motivation uppstår när man upplever mening och sammanhang – Att man ser att man kan påverka sitt eget liv i en önskad riktning. Det har stor betydelse på vilket sätt man tror att man får användning av språket. Att öka chansen att få jobb, nya vänner och möjlighet att förstå det samhälle man har kommit till kan öka motivationen. Är man osäker på om man kommer att stanna i landet, har bekymmer med bostad, skola för barnen osv kan motivationen sänkas. Att lära sig ett nytt språk kräver tid och kraft - Det är ett livslångt projekt att lära sig ett språk helt och fullt, även om man kan uppnå en bra nivå på kortare tid. Om man bemöts positivt och ser vinsterna med att lära sig språket ökar motivationen. Delegationen för arbetsplatslärande vid yrkesintroduktionsanställningar (YA)

Svårt i svenskan Många vokaler – långa och korta, svåra att uttala Språkmelodi och betoning Samma ord kan betyda olika saker Ordspråk Många vokaler – långa och korta, svåra att uttala. Språk är uppbyggda på olika sätt; hur man sätter ihop ord och meningar, hur man uttalar och betonar. Vi har många vokalljud i det svenska språket och en del av dem är ovanliga eller finns inte i andra språk. Särskilt svåra är de som bildas långt fram i munnen: y, u och ö. Alla vokaler har också flera uttal och betoningar, som kan vara svåra att lista ut. Om man inte gör de långa vokalerna tillräckligt långa kan det leda till att betydelsen ändras. En glass är ju inte samma sak som ett glas. Hat och hatt är ett annat exempel, likaså ful och full. Språkmelodi och betoning - Vi har många olika sätt att betona orden så att de betyder olika saker. Någon har ställt stegen mot väggen. Jag hör på stegen vem det är som kommer. Det är små skillnader i uttalet som kan göra att betydelsen ändras helt. Även vilka ord som betonas i en mening kan ändra innebörden ”han hälsade på sin kusin” eller ”han hälsade på sin kusin”. Samma ord kan betyda olika saker - Ordet åt kan betyda tre olika saker: jag åt frukost, hon pekade åt höger, hon drog åt skruven hårt. Ett annat exempel: Det kan finnas många boende (människor) på ett flyktingboende (hus). Ord med flera betydelser, t ex sår, tår, tankar, leder till att man måste tänka efter och tolka utifrån det sammanhang ordet är med i. När vi sätter ihop vanliga verb med ytterligare ett litet ord kan betydelsen ändras helt. Att gå är ju inte samma sak som att gå bort och gå bort kan också ha olika betydelser beroende på sammanhanget. Att hålla något är inte samma sak som att hålla med om något. Ordspråk - kan vara svåra att förstå om sammanhanget är oklart. Att förstå vad det betyder när någon säger ” Det var ingen dans på rosor”, att ”dra öronen åt sig”, att ”bita i det sura äpplet” eller att man inte ska ”kasta sten i glashus” är inte alltid enkelt. Delegationen för arbetsplatslärande vid yrkesintroduktionsanställningar (YA)

Några vanliga svårigheter Man missförstår varandra Att korrigera språket utan att såra Indirekta uppmaningar kan vara svåra att förstå Kulturella skillnader Veta vad kan man säga till vem Man missförstår varandra – När man inte förstår kan man fråga om en gång, kanske två eller tre. Men sedan blir det obekvämt och man nickar att man har förstått eller säger ingenting. Ett sätt att säkra förståelsen kan vara att ställa frågor som: Vad har du förstått? Kan du beskriva hur du ser på det jag pratade om? Då får man en möjlighet att rätta till missförstånd och komma närmare en gemensam förståelse. Korrigera utan att såra – Man vet inte hur man ska rätta någon utan att såra. De flesta som ska lära sig språket vill ha hjälp och bli rättade i lagom dos. Att skapa en atmosfär där man kan tala med varandra om språkliga frågor och korrigera på ett respektfullt sätt är språkutvecklande. Språkutvecklingen stärks genom att man ger återkoppling, stämmer av och bekräftar att den andre och att man själv har förstått. Det är en balansgång att både rätta och ge utrymme för den som lär sig att själv hitta lösningar. Indirekta uppmaningar kan vara svåra att förstå – I svenskan uttrycker vi ibland uppmaningar på ett indirekt sätt som kan vara svårt att förstå för den som är van vid ett mer direkt språk. Om vi till exempel säger ”kan du öppna fönstret?” är det inte en fråga om personen kan öppna fönstret, utan en uppmaning att öppna fönstret. Kulturella skillnader - I Sverige uppfattas det som oartigt att avbryta andra. I andra kulturer är det artigt att avbryta andra eftersom man då visar intresse. En person, som säger saker på ett direkt och tydligt sätt, kan uppfattas som oartig av svenskar. Andra kulturella skillnader kan vara hur nära vi står varandra, hur vi tackar och hälsar o s v. Vad kan man säga till vem – Det kan vara svårt att veta hur man pratar med chefer, myndighetspersoner, kollegor etc och vad man kan säga till vem. Delegationen för arbetsplatslärande vid yrkesintroduktionsanställningar (YA)

Tips om hur du kommunicerar Visa när du vill kommunicera Prata om hur man kan rätta när det blir fel Försäkra dig, så gott det går, om gemensam förståelse Försök hitta ett gemensamt intresse Visa när du vill kommunicera – Det är inte alltid man har tid eller lust att prata, det kan vara svårt för den nyanställde att veta när det passar. Prata om hur man kan rätta språket när det blir fel – Fråga, lyssna och anpassa dig efter den du talar med. Försäkra dig, så gott det går, om gemensam förståelse – Det är lätt att tro att du och den du talar med uppfattar saken på samma sätt. Försök hitta ett gemensamt intresse – Den starkaste motivationen när man lär sig språket är att man kan kommunicera om det man vill och det som man tycker är viktigt. Delegationen för arbetsplatslärande vid yrkesintroduktionsanställningar (YA)