Välkomna!.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lärosätenas indirekta kostnader SUHF-statistiken SUHF-statistiken 2013/Ann-Kristin Mattsson/
Advertisements

Lärosätenas indirekta kostnader SUHF-statistiken 2015 uppdaterad statistik SUHF-statistiken /Ann-Kristin Mattsson/
Välkommen till studentdagen Nytt nationellt kvalitetssystem för högre utbildning…
Bengt-Ove Boström Vicerektor för kvalitetsfrågor Ledamot av SUHF:s expertgrupp för kvalitetsfrågor - som förberett det ställningstagande som.
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Regeringsuppdrag som påverkar HfR Susanne Wallmark HfR
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Högre utbildning för Hållbar utveckling, HU2,
Återkoppling från Socialstyrelsens workshop 27/
Verksamhetsplan och budget
Styrmodell.
Välkommen till studentdagen 2016
Länsgemensam ledning i samverkan
Aktörer rektorsutveckling
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
En plattform för samhällsekonomisk analys
Förslag till utvärdering av forskning VID GÖTEBORGS Universitet– RED19
DiVA systemägarmöte
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Aktuella Utbildnings-frågor
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
SUHF:s kvalitetskonferens 24 augusti 2017
Vård- och omsorgscollege återcertifiering
Kvalitetsmätningen hösten 2017
Fonden för europeiskt bistånd till dem som har det sämst ställt (FEAD)
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Välkommen till dialogmöte! #Forskning
Medarbetarundersökning 2018
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Stiftelsen för Kunskaps- och Kompetensutveckling
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Miljömålen består av tre slags mål
Folkhögskolans allmänna kurs och SeQF
Systembilden. Välkomna Upptaktsmöte utvärdering av förskollärar- grundlärarutbildningar 15 mars 2018.
Länsgemensam ledning i samverkan
Metod för utvecklings-arbete
Uppföljning folkhögskola
Goda livsvillkor, livslångt lärande & välutvecklad ideell sektor.
En demensstrategi för Sverige – hur jobbar vi vidare?
Uppföljningsmodellen i Stockholm
Program 16,30 – 16,45 Inledning Göran J och Per S
Gymnasieutvärdering – för utveckling av Din skola
Strategi för hälsa ”Strategi för hälsa innebär att Sveriges viktiga välfärdsverksamheter; skola, socialtjänst, vård- och omsorg, hälso- och sjukvård ska.
Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad
Pär Vikström Utredare Folkhälsomyndigheten 22 september 2016
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Målstyrning och verksamhetsplanering
Enhetsaudits och andra verktyg –
Sektor utbildnings rutin för introduktion av nyutbildad personal
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
XX Benchmarking 2 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
Hållbar utveckling måste vara
Dokumentera rätt i vården
Revisionsredogörelsen 2017
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Länsstyrgruppen Uppdrag och organisering
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Funktionshinderspolitik i Göteborgsregionen 7 mars 2019 Linnéa Björk och Erik Lindqvist Länsstyrelsen Västra Götalands län.
Presentationens avskrift:

Välkomna!

Program Välkomna Annika Pontén, vikarierande myndighetschef Det nya kvalitetssäkringssystemet och tematiska utvärderingar Lisa Jämtsved Lundmark - enhetschef Hållbar utveckling, utvärderingens upplägg Henrik Holmquist, projektledare Aspektområden och bedömningsgrunder Henrik Holmquist UKÄ, Göran Finnveden, bedömargruppens ordförande, Barbro Robertsson, sakkunnig bedömargruppen

Nationellt system för kvalitetssäkring av högre utbildning

Utgångspunkter för kvalitetssystemet Sammanhållet system Kontrollerande och kvalitetsdrivande Utvecklas i samråd med lärosäten, studenter och arbetsliv Utbildningarnas användbarhet Studenterna tydlig roll

Fyra komponenter Examenstillståndsprövningar Granskningar av lärosätenas kvalitetssäkringssystem - alla Utbildningsutvärderingar – ett urval Tematiska utvärderingar

Tematisk utvärdering Tematiska utvärderingar som utgår från uppgifter som lärosätena ska ansvara för… - som bedöms vara väsentliga för kvaliteten i högre utbildning; - kan bidra till viktig kunskap, nationella jämförelser och vilka resultat som har nåtts i en viss fråga. Stor betydelse för lärosätenas utvecklingsarbete. (Kvalitetssäkring av högre utbildning, regeringens skrivelse 2015/16:76)

Utvärdering av hållbar utveckling UKÄ ska genomföra en utvärdering av universitets och högskolors arbete med att främja en hållbar utveckling utifrån kraven i högskolelagen. ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö, ekonomisk och social välfärd och rättvisa.” (1 kap. 5 §) Redovisas senast den 1 september 2017.

Tematiska utvärderingar Uppgifter som bedöms vara väsentliga för kvaliteten i högre utbildning Hur lärosätena arbetar och vilka resultat som har nåtts i det aktuella temat Bidra till kunskap och nationella jämförelser och till kvalitetsutveckling Metod utvecklas och anpassas men ska i så stor utsträckning som möjligt följa metoderna i andra komponenter

Metod Bedömargrupp Yttrandet Bedömningsgrunderna

Processorienterad utvärdering Ej resultat Utgår från de mål lärosätena satt upp för att främja… Tillåter en variation av definitionen av hållbar utveckling Arbetas det systematiskt för att uppnå dessa mål Utvärderingen ska försöka beskriva och värdera hur lärosätenas processer bidrar till att säkra arbetet med hållbar utveckling Metoden kommer att följas upp

Aspektområden, perspektiv och bedömningsgrunder Styrning och organisation Miljö resurser och område Utformning, genomförande och resultat Uppföljning, åtgärder och återkoppling - har integrerats i övriga Studenters och doktoranders perspektiv Arbetslivets perspektiv Dessa två perspektiv har integrerats i miljö, resurser och område En utgångspunkt att bedömningsgrunderna hålls öppna och inte styr

Underlag för bedömning Självvärdering – finns en mall Dokument, exempelvis kursplaner, styrdokument – endast som kompletterande information i länkar, ej bilagor Bör ej överstiga 20 sidor Källor ska ha sidhänvisningar I självvärderingen värdera hur processen främjar arbetet med HU Övergripande nivå Vissa av lärosätet utvalda utbildningar – exempel

Exemplen bör inkludera Olika typer av utbildningar, till exempel Olika storlek Inom olika ämnesområden. Om möjligt. Olika utbildningsnivåer

Bedömargruppen Professor Göran Finnveden, vicerektor för hållbar utveckling, Kungliga Tekniska högskolan (ordförande, sakkunnig) Doktor Eva Friman, föreståndare SWEDESD, Uppsala universitet (sakkunnig) Docent Sofia Lundberg, rektor Handelshögskolan vid Umeå universitet (sakkunnig) Konstnärlig professor Henrietta Palmer, Chalmers tekniska högskola (sakkunnig) Doktor Barbro Robertsson, miljösamordnare Göteborgs universitet (sakkunnig) Doktor Håkan Rodhe, universitetslektor Lunds universitet (sakkunnig) Docent Per Sund, universitetslektor Mälardalens högskola (sakkunnig) Doktor Göran Carstedt, konsult med inriktning mot ledarskap för en hållbar framtid och hållbar affärsutveckling (arbetslivsföreträdare) Doktorand Anna Mogren, Karlstads universitet (studeranderepresentant) Studerande Linn Svärd, Lunds universitet (studeranderepresentant)

Yttrandet Ska ge återkoppling Lyfta fram positiva exempel Utvärdering: Varje lärosäte får en separat del med omdöme Samlat omdöme för varje aspektområde där bedömningsgrunderna berörs Samt ett samlat omdöme för hela lärosätet i två nivåer Nationell bild, gemensamma slutsatser och rekommendationer Lärosätesdelarna kommer att skickas på delning för faktagranskning – återkommer med tidplan senare

Omdöme Med stöd av bedömargruppens yttrande beslutar UKÄ om lärosätets omdöme. De två omdömesnivåerna är följande: Lärosätet har en väl utvecklad process för arbetet med hållbar utveckling inom utbildning. Lärosätets process för arbetet med hållbar utveckling inom utbildning är i behov av utveckling.

Bilaga 1 HÖR FÖLJER SEDAN HELA BILAGA 1.

Tidplan Självvärdering 7 mars Bedömargruppsmöte 1, mitten av mars Bedömargruppsmöte 2, två dagar i början av maj Delning i juni Rapport 1 september Uppföljningskonferens, november, december. Både kring resultat och utvärderingsprocessen som sådan