Specialpedagogiska skolmyndigheten

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Advertisements

Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Skola och arbetsliv i samverkan
Den nya skollagen.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Betyg gymnasiet Denna bild skall användas som 1:a bild/välkomstbild vid varje seminarie-start. I rubriken anges namnet på seminariet I underrubriken anges.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Stat – Huvudman - Profession
Betyg i årskurser där man ej haft undervisning i ett ämne
Välkommen till Vikenskolan
Skoljuridik för lärare
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Högskoleförberedelse
Borlänge 13 maj 2014.
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Skollagen 2010:800 Betygens primära funktioner
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Den individuella utvecklingsplanen
Verksamhetsstöd gymnasiet
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Elevassistenter och det lärande uppdraget
Planering och genomförande av undervisningen
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
Särskilt pedagogiskt stöd
Nämndplan 2015.
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Barn och elever i behov av stöd Barn- och utbildningsnämnden
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
INFÖR BETYGSPROGNOS GY VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Barns behov eller Vem tolkar barns behov?. I behov av särskilt stöd I skollagen: I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn.
INFÖR BETYGSPROGNOS HT2015 – ELEVER SOM LÄSER ÅRSKURS
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
”Nu ska ni få visa vad ni lärt er. För att det ska bli rättvist får alla samma uppgift att lösa – klättra upp i trädet!”
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Specialpedagogiska skolmyndigheten Wern Palmius, RBU Konferens 2017
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Vad är studiehandledning?
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Bedömning och betygsättning
Ny Remissrutin till BUP
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Dagens diversifierade klassrum
Nyheter i skollagen från och med
Personen från Skolverket
Presentationens avskrift:

Specialpedagogiska skolmyndigheten Stöd i specialpedagogiska frågor

Tillgänglighet en fråga för elevhälsan Hur ska skolan anpassas för att eleven ska kunna genomföra och lyckas med sin utbildning? Skolan gör skriftlig plan tillsammans med föräldrar och elev om hur skoldagen ska vara möjlig och hur den ska anpassas. Ex. på frågor som behöver besvaras i en plan: Hur hanteras trötthet/uttröttbarhet? Hur hanteras perioder av okoncentration/sömn? Hur hanteras behov av vila? Hur reduceras mängden arbetsuppgifter? Hur hanteras hög frånvaro? Hur hanteras infektionskänslighet? Osv..

Tillgänglighetsplan Vem vinner på en plan? Rektor: kvalitetssäkring av undervisningen Lärarna: trygga med anpassningarna och kan ge fungerande undervisning Eleven: man kan, vill och orkar vara med Föräldrarna: får vara föräldrar Kamraterna: får en kompis som är med Planen om anpassningarna är en överenskommelse med skolan och kräver en pågående diskussion. Obs, att inte anpassa är en fråga om diskriminering!

Hur beskrivs stödet till eleven i styrdokumenten för skolan?

Gymnasieförordningen 13 kap 28 § Skollagen 1 kap 4§ I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn och elever ska ges stöd och stimulans så att de utvecklas så långt som möjligt. En strävan ska vara att uppväga skillnader i barnens och elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen. Gymnasieförordningen 13 kap 28 § För en elev som har behov av extra stöd i skolarbetet ska stödundervisning anordnas.

Läroplan för gymnasiet sid 6 En likvärdig utbildning innebär inte att undervisningen ska utformas på samma sätt överallt* eller att skolans resurser ska fördelas lika. Hänsyn ska tas till elev­ernas olika förutsättningar, behov och kunskapsnivå. Det finns också olika vägar att nå målen. Särskild uppmärksamhet ska ägnas åt de elever som av olika anledningar har svårigheter att nå målen för utbildningen. Därför kan undervisningen aldrig utformas lika för alla. Skolan har ett särskilt ansvar för elever med funktionsnedsättning. Därför inte heller bedömningen.*

Läroplanen för gymnasiet sid 10 Alla som arbetar i skolan ska: • ge stöd och stimulans till alla elever så att de utvecklas så långt som möjligt, • uppmärksamma och stödja elever som är i behov av särskilt stöd, och • samverka för att göra skolan till en god miljö för utveckling och lärande. Läraren ska: • utgå från den enskilda elevens behov, förutsättningar, erfarenheter och tänkande.

Individuell studieplan En elevs individuella studieplan ska, när det är aktuellt, innehålla uppgifter om: vilken studieväg eleven går på och om de val av kurser eller ämnesområden som eleven har gjort, huruvida eleven följer ett fullständigt eller utökat program, vilka kurser som ingår i elevens fullständiga program och, om eleven följer ett utökat program, vilka kurser som ligger utanför det fullständiga programmet, huruvida eleven följer ett individuellt anpassat program och i så fall vilka kurser som har bytts ut, huruvida eleven följer ett reducerat program och i vilken omfattning samt om möjligt vilka kurser som har tagits bort,

Individuell studieplan forts. En elevs individuella studieplan ska, när det är aktuellt, innehålla uppgifter om: elevens studier i grundskolans ämnen, och andra insatser som är gynnsamma för elevens kunskapsutveckling och som är avsedda att ingå i utbildningen om eleven följer ett introduktionsprogram. (Skolverket 2012, Den individuella studieplanen i gymnasieskolan, sid 4)

Stöd för kunskapsutveckling Bedömning För att följa och stödja elevernas kunskapsutveckling behöver bedömningen vara en integrerad del i undervisningen där den enskilda eleven kontinuerligt kan få återkoppling på: vad han eller hon hittills har utvecklat, vad eleven behöver utveckla för att nå kunskapskraven samt hur undervisningen ska ge eleven möjlighet att utveckla detta. (Skolverket 2011, Allmänna råd, Planering och genomförande av undervisningen, sid 19)

Anmälnings- och utredningsskyldighet Rätt till särskilt stöd Anmälnings- och utredningsskyldighet 8 § Om det inom ramen för undervisningen eller genom resultatet på ett nationellt prov, genom uppgifter från lärare, övrig skolpersonal, en elev eller en elevs vårdnadshavare eller på annat sätt framkommer att det kan befaras att en elev inte kommer att nå de kunskapskrav som minst ska uppnås, ska detta anmälas till rektorn. Rektorn ska se till att elevens behov av särskilt stöd skyndsamt utreds. Behovet av särskilt stöd ska även utredas om eleven uppvisar andra svårigheter i sin skolsituation. Samråd ska ske med elevhälsan, om det inte är uppenbart obehövligt. Om en utredning visar att en elev är i behov av särskilt stöd, ska han eller hon ges sådant stöd. (Skollagen sid 12)

Rätt till särskilt stöd Åtgärdsprogrammet – en pedagogisk planering Målen ska beskrivas som: vad är det som eleven ska kunna, förstå och göra? hur ska eleven visa sin kunskap? Åtgärderna ska visa: de förutsättningar som undervisningen bör ge eleven för att nå målen hur tillgängligheten ska tillgodoses vilka förutsättningar behöver skapas för att eleven ska kunna visa sin kunskap så att den kan bedömas Utvärderingen ska visa: om undervisningen har skapat förutsättningar för eleven att nå de satta målen Intervallen ska vara täta vad gäller utvärderingar.

Stödet ska inte upphöra vid E Skollagen 3 kap 3§ Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål. Elever som lätt når de kunskapskrav som minst ska uppnås ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling.

Läroplan gymnasiet sid 15 Läraren ska vid betygssättningen: utnyttja all tillgänglig information om elevens kunskaper i förhållande till de nationella kunskapskrav som finns för respektive kurs, beakta även sådana kunskaper som en elev har tillägnat sig på annat sätt än genom den aktuella undervisningen*, och utifrån de nationella kunskapskrav som finns för respektive kurs allsidigt utvärdera varje elevs kunskaper. *till exempel vilka kunskaper fanns före insjuknandet

Gymnasieförordningen Stödåtgärder - rätt att gå om en kurs 9 kap. 1 § Om en elev inte har fått lägst betyget E på en kurs, har eleven rätt att gå om kursen en gång. Har eleven slutfört kursen två gånger och inte fått lägst betyget E får eleven gå om kursen ytterligare en gång, om det finns särskilda skäl. En elev som inte har fått betyget E på gymnasiearbetet har rätt att göra om det en gång. Om en elev har fått betyget F på en stor andel av kurserna under ett läsår får eleven, om det finns särskilda skäl, gå om också sådana kurser som eleven fått lägst betyget E på under läsåret.

Gymnasieförordningen Reducerat program 9 kap. 6 § En elev kan befrias från undervisning i en eller flera kurser eller gymnasiearbetet om eleven önskar det och har påtagliga studiesvårigheter som inte kan lösas på något annat sätt. Reducerat program beslutas inom ett åtgärdsprogram.   Förlängd undervisning 9 kap. 7 § Huvudmannen får besluta att undervisningen på ett nationellt program för en elev får fördelas över längre tid än tre år, om eleven har läst ett reducerat program eller om det med hänsyn till elevens förutsättningar i övrigt finns särskilda skäl för det.

Gymnasieförordningen 8 kap. 24 § En elev i gymnasieskolan har rätt att genomgå prövning vid den egna skolenheten i alla kurser och det gymnasiearbete som ingår i elevens individuella studieplan, om eleven inte tidigare har fått betyg på kursen eller gymnasiearbetet eller om eleven har fått betyget F.

Gymnasieförordningen Förlängd undervisning 9 kap. 7 § Huvudmannen får besluta att undervisningen på ett nationellt program för en elev får fördelas över längre tid än tre år, om eleven har läst ett reducerat program eller om det med hänsyn till elevens förutsättningar i övrigt finns särskilda skäl för det.

Undantagsregel (PYS) Skollagen 15 kap. 26 § Om det finns särskilda skäl får det vid betygssättningen bortses från enstaka delar av kunskapskraven. Med särskilda skäl avses funktionsnedsättning eller andra liknande personliga förhållanden som inte är av tillfällig natur och som utgör ett direkt hinder för att eleven ska kunna nå ett visst kunskapskrav. De kunskapskrav som rör säkerhet och de som hänvisar till lagar, förordningar eller myndigheters föreskrifter ska dock alltid uppfyllas.

Nationella prov Det finns ingen beslutad relation mellan provresultat och betyg. (Skolverket 2012, Allmänna råd, Bedömning och betygssättning i gymnasieskolan, sid 25)

Anpassningar vid nationella prov Alla elever ska, så långt det är möjligt, få genomföra proven och känna sig delaktiga. Elever med funktionsnedsättningar (i undantagsbestämmelsens mening) har rätt till anpassningar. Anpassningen ska göras så att provet eller delprovet fortfarande prövar de mål som avses bli prövade. (Skolverket 2010, föreläsning av Peter Fagerlund)

forts. Anpassningar vid nationella prov Förlängd provtid. Uppdelning av provet på flera tillfällen. Möjlighet att skriva svaren på dator och eventuellt bearbeta den egna texten med hjälp av talsyntes. Möjlighet att få vissa instruktioner och uppgifter upplästa. Få svara muntligt. Förstorad text. Kopior på färgat papper. Punktskrift. Teckenspråkstolkning. Hörhjälpmedel eller andra kompensatoriska hjälpmedel som eleven behärskar. (Föreläsning av Peter Fagerlund, Skolverket, 2010)

Efter gymnasiet Gott om tid med studie och yrkesvägsledaren under gymnasietiden. Planera högskola i god tid.

Stödet på högskolan Samordnare på högskolor och universitet Det finns särskilda samordnare av pedagogiskt stöd på alla universitet och högskolor. Deras uppgift är att samordna pedagogiskt stöd som ska undanröja hinder och göra studiesituationen tillgänglig för studenter med funktionsnedsättning. Kontaktuppgifter och mer information finns på: www.studeramedfunktionshinder.nu www.spsm.se

Stödet på högskolan Planering i god tid Starta planeringen för sina studier i god tid eftersom vissa former av stöd kräver förberedelser. Det kan till exempel ta tid att få studielitteratur som e-bok eller att hitta en lämplig handledare. En studieplan och individuellt stöd måste utformas i samråd med den studerande och utgå från hans eller hennes önskemål samt från de krav som finns för att nå målet för studierna. Samtal om studiesituationen kan behövas både före och under studietiden eftersom förutsättningarna kan förändras. (SPSM, 2012, Att göra studiesituationen tillgänglig för vuxna med funktionsnedsättning)

Stödet på högskolan Stödinsatser för att öka den pedagogiska tillgängligheten Hjälp med studieteknik och organisering Lärarinsatser: extra handledning eller enskild undervisning Stödperson eller mentor Teknisk utrustning Tillgängliga läromedel Kognitivt stöd Anteckningsstöd Alternativa prov- och tentamensförhållanden Möjlighet till vila och förlängd studietid (även med studiestöd) (SPSM, 2012, Att göra studiesituationen tillgänglig för vuxna med funktionsnedsättning)