Målsättningar utvidga förrådet av termer och uttryck som är aktuella i modernt arbetsliv använda modeller för kommunikation som idag ses som retoriskt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Tyck till på Lnu.se Feedback/förslagslådor – vad ger det?
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Designprocessen Idé Research Presentation Omarbetning
Mål och betygskriterier
Rummet som medium Åsa Thelander Fil.dr.. Vad ska vi diskutera?  Rummet som medium - betydelse  Olika perspektiv på rummet  Rummet i förhållande till.
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Insändare Struktur och respons.
Att hålla en presentation
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Positiva och negativa bilder av idrottsrörelsen. Intern kraft – fördomar finns…
WORKSHEETS ERBJUDANDEN. Gårdagens uppgifter! AFFÄRSMÅL.
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Tolka en platsannons Driven Lyssnande Stresstålig Social kompetens
Sociala medier som påverkningskanal Anne Salovaara-Kero: Mamma Annorlunda & Normalstörd.
principer som beskriver
5 principer som beskriver kommunikation på den sociala webben.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Retoriska arbetsprocessen
Propaganda Vad är propaganda?.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Exempel på skriftligt omdöme
Ungdomars medievanor Undersökning och analys av vilka digitala mötesplatser ungdomar rör sig på.
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
Från inledning till presentation Svenska inom teknik Sandra Uitto 2016.
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
Sociala medier källkritik. Att kunna kommentera under ett flöde Bloggar inklusive kommentarsfält Twitter Facebook, Google+ eller Linkedin. fotosidor som.
R EDOVISNINGS AFFISCH V ETENSKAPLIG POSTER. A FFISCHEN Affischen är en sammanfattning av en kurs eller projekt för att väcka intresse och ge en snabb.
ANVÄNDARBETEENDE Kompetensgruppsarbete E-tjänster inom vägsektorn Flåm.
Källor Ett samarbete mellan svenska och religionskunskap ht- 15.
Kunskapsprogram inom digital affärsutveckling
Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden?
En bild talar också ett språk, men bilder som inte har ett tydligt symbolspråk kan vara svåra att tyda – som avsändaren vill – om man inte hjälper läsaren.
Att skriva en nyhetsartikel
Tänker och känner? Hör? Ser? Säger och gör? Svårigheter Framgångar.
Muntlig presentation Svenska 1.
Svenska som andraspråk 3
Förändring i organisationer
Företags kommunikation med kunderna
Reklam.
Argumenterande genre Att blogga i grupp.
Sociologi Introduktion.
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Novellanalys.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Ett samarbetsprojekt mellan
Förutom yrkeskunskaper…
Reklam eller redaktionellt budskap?
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Sveriges största möbelhandlare
Kommunikationsprocesser
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Tips för bättre kommunikation
KRUT ATT GE PLATS.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Målsättningar utvidga förrådet av termer och uttryck som är aktuella i modernt arbetsliv använda modeller för kommunikation som idag ses som retoriskt effektiva

En kund ≈ en mottagare ≈ en användare En kund = den som köper (eller nyttjar) viss produkt eller tjänst- kan vara privatperson, företag (B2B), institution… En mottagare = den som lyssnar eller läser i kommunikationsprocess (t.ex. presentation, webbplats) En användare = den som använder tjänsten/produkten Liknande begrepp: beställare, besökare, klient, konsument, brukare, …

Hurdana kunder/mottagare/användare är ni? Diskutera! Var handlar ni helst? I fysiska butiker eller på nätet? Hur skaffar ni information om produkter som intresserar er? Har ni varit delaktiga i något företags uppköp (B2B)? När har ni varit särskilt nöjda eller missnöjda som kunder/mottagare/användare? Varför? Får ni ofta och fyller ni i kundenkäter och kundförfrågningar av olika slag? Har ni synpunkter om sådana?

Era produktpresentationer Produkten kan vara en fysisk produkt, en tjänst, (ett företag), en metod, en idé, … Ni väljer mottagare + kontext, alltså vem ni presenterar för och i vilket sammanhang (t.ex. mässa, internt möte, besök, webbplats, …)

Storytelling kopplar produkten till en människa/människor = det intressanta! väcker känslor och engagemang Fungerar i olika former (presentation, video, text…) och på olika plattformar -> någon som mottagaren kan identifiera sig med, känna med Grundstrukturen i en berättelse: En hjälte har en önskan, ett mål. Det finns något hinder, något problem, ett hot Hjälten klarar av problemen och når målet ? ! Läs mer i: Nancy Duarte: Resonate (och Slide:ology)

Mer om berättelser Typiska roller: Hjälte Monster/skurk/hot/motståndare Hjälpare/givare Typiska mönster och former Hjälte möter monster > vinner Fattig/olycklig > rik/lycklig Hjälte får uppdrag, utmaning > klarar det Antihjälte med negativa drag blir klokare > blir hjälte Komedi Tragedi

Några exempel på storytelling http://www.volvotrucks.com/TRUCKS/SWEDEN-MARKET/SV-SE/PARTS_SERVICE/SERVICE-CONTRACTS/VOLVO-GOLD-CONTRACT/Pages/gold-contract.aspx http://www.medtronic.se/sjukdom/parkinsons-sjukdom/produkt/dbs/kinetra/ http://www.writing.engr.psu.edu/slide_handouts/mimi_overbaugh.pdf Wikipedia, Matthew Yohe: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Steve_Jobs_Headshot_2010-CROP.jpg Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license Wikipedia: ”Ingvar Kamprad började sälja tändstickor redan vid fem till sex års ålder och som tioåring cyklade han runt i bygden och sålde julglitter, fisk, tändstickor, med mera."

Andra sätt att engagera mottagaren Använd kontraster Ge information emotionell laddning Din åsikt – alternativ åsikt Dåtid/nutid – framtid Uppoffring – vinst Passivitet – handling Omöjligt – möjligt Vanligt – speciellt Fråga - svar analogier, dramatisering, provokativa bilder, humor, överraskningar, erbjudanden, överenskommelser Diagram, tabeller, fakta, processer…

Kliv in i lyssnarnas skor Motstånd och risker. Visa förståelse! Vad finns att vinna? Visa! Barndom, ungdom, jobb, ekonomi, livsstil, drömmar, värderingar, vardag, bekymmer…

Exempel: ”Massage lönar sig” ”Jag ska tala om massage eftersom jag studerar till massör och… ” Hur många av er sitter framför skärmar mer än x timmar per dag? Ni kanske såg i nyheterna härom veckan att… Känner du igen det här? Det kallas dålig hållning… Massagens historia. Massage kom till Finland år… När din mormors mamma var en liten flicka kom den första kända massören till Finland. Han kom från…. Kanske också Reagan-exemplet här

Traditionell och modern presentationsstil enl. Duarte talaren bakom podiet > scenen används seriös, monoton ton > variation, entusiasm uppläst text, statiska bilder > få bilder, rörelse avbrott och respons undviks > avbrott planeras, samverkan uppmuntras kunskap om ämne > förundran, respekt för ämne felfritt, omständligt > mänskligt, minnesvärt, kortfattat ensidigt framförande > utrop, skrivande, ritande, spel, sång, frågor Läs mer i Duarte ”Resonate” s. 138 f.

Sociala medier. Vem använder: Facebook? Twitter? Instagram? Periscope? Snapshot? (YouTube) LinkedIn Bloggar, vloggar, annat?