Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Att kläcka och vaska idéer
En presentation för dig som är lärare
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
GYMNASIESÄRSKOLA GYMNASIE SÄRSKOLANS MATEMATIK NATURKUNSKAP
Massmedia och reklam.
Formellt, skarpt och snyggt
Att hålla en presentation
Eller formativt lärande…
Programmering B PHP Lektion 2
Demokrati och hur Sverige styrs
Ta ställning och handla!
Det här bildspelet visar en del av innehållet i Friskverktyget - Privat. Starta bildspelet genom att i PowerPoint klicka på Bildspel i toppmenyn och sedan.
Svenska inom teknik, H2 Lektionen den 15 okt Kommer igång med tungvrickare Dagens text Den finska och svenska arbetskulturen Övning 1) Likheter och.
Kunskapskrav och matriser
7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.
Varför är det viktigt med lagar i ett samhälle? (7C tänker)
LÄSVANOR EN PRESENTATION FRÅN DAGSPRESSKOLLEGIET.
Så möter jag media Martin Karlberg, utbildningsvetenskapliga fakulteten.
Massmedia och reklam.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Massmedia.
Nationer, ideologier och folkmord genom
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
 Prata om två former av demokrati.  Prata om vad ett parti har för uppgift och hur de jobbar.  Diskutera begreppet lycka och uttrycket ”största möjliga.
Låna pengar direkt? Pengar fattas för det mesta kan man tycka. Åtminstone fattas de just då de behövs som mest. Hur många gånger har du fått försaka något,
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Hur viktig är sanningen? Om vår gemensamma verklighet.
Det förändrade medielandskapet och demokratin
Köp, köp, köp! Om reklamens påverkan.
Lära för livet!.
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
Det nya medielandskapet och demokratin
Svenska dagstidningar står i en brytpunkt
Att gilla eller inte gilla? Om vår egen roll i sociala medier.
Jag ser dig – jag ser dig inte! Om hat.
Vad är okej? Om kränkningar på nätet.
Att skriva en resonerande text
Veckans fördjupning handlar om en sak som de flesta har hemma
Demokrati och din medievardag. Om filterbubblor
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Varför tycker jag som jag gör? Om våra informationskällor.
Hur tänker du kring medieutvecklingen? Om det nya medielandskapet.
Det där tror jag inte på! Om egenintresse.
Vem sa det? Om anonymitet.
Måste du veta vem jag är? Om anonymitet.
Resonerande text Använd din elevbok!
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Introduktion källkritik
MASSMEDIA.
Vem är det som styr oss? Om konspirationsteorier.
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Det nya medielandskapet och våra relationer. Om kränkningar på nätet.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
Varför män till förskolan? & Vilka män till förskolan?
Måndag den 22 januari 2018.
Data och att presentera data
Den som säger sanningen är fri! Om sanningsbegreppet.
Workshop Arbetsplatslärande.
Reklam eller redaktionellt budskap?
Byt perspektiv – från reklam till journalistik
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Övning Tid: 40 minuter Problemträdet.
NOLLTOLERANS I UPPLAND
Kontinuitetshantering – Scenarier med diskussionsunderlag
Presentationens avskrift:

Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift Vilken information tar du del av via medier? Om din egen mediekonsumtion. Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift Denna övning är en fördjupning av diskussionsövningen “Demokrati och din medievardag” där deltagarna ombeds göra ett enkelt cirkeldiagram på hur de använder sociala medier.

Syfte med övningen Skillnaderna i vad vi tar del av för information skiljer sig mycket åt beroende på vilka vi är. Det kan till exempel handla om ålder, kön, intresse och utbildning, men också vilka typer av nätverk vi har. Syftet med övningen är att diskutera och undersöka sitt eget beteende i dagens informationssamhälle. Det egna beteendet och informationsflödet ska jämföras med någon annans och reflektion ska ske kring de eventuella skillnadernas orsaker och konsekvenser.

Diskutera Finns det några fördelar med ett medieutbud där de allra flesta konsumerar samma saker? Finns det några nackdelar med ett medieutbud där de allra flesta konsumerar samma saker?

Egen uppgift Denna övning sträcker sig över en vecka och måste därför påbörjas på en lektion och avslutas på en annan. Den går ut på att du ska jämföra din mediekonsumtion med någon ur en annan generation. Det kan med fördel vara till exempel din mamma eller pappa.

Egen uppgift Dokumentera följande under tre dagar, två vardagar och en helgdag: Hur lång tid lägger du ner på internet? Vad gör du där? Vilka sidor lägger du mest tid på? Hur mycket tittar du på tv? Vilka kanaler och program tittar du på? Vilka dagstidningar läser du? Hur mycket tid lägger du på detta? Vad i tidningarna läser du? Skriv ner några exempel på artiklar som många delat med dig i sociala medier. Skriv ner några exempel på saker du själv publicerat i sociala medier och vilka reaktioner det fått.

Egen uppgift Din samarbetspartner ska göra samma sak under samma tid och lämna det skriftligt till dig. Jämför resultaten och lyft fram likheter och skillnader. Analysera resultatet och reflektera kring vilken betydelse det kan ha om skillnaderna är stora samt vilka skillnader som kan vara viktigast.

Resultat Berätta om era resultat och diskutera: Hur påverkar innehållet du tar del av i sociala medier din verklighetsuppfattning? Hur kan det påverka samhället i stort?