Vart kan jag vända mig? Varför hör ingen av sig om min operation?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Patientsäkerhetslagen
Advertisements

Patientlag 1 februari Bakgrund om utredningen • Utredningen tillsattes av regeringen den 24 mars 2011 • Till utredare utsågs Johan Assarsson, dåvarande.
När du har synpunkter och frågor på vården/tandvården i Region Skåne
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Socialdepartementet Vårdkvalitet ur ett patientperspektiv SSN 23 november 2010.
Bakgrund och syfte Krav i patientsäkerhetslagen:
Viktiga utgångspunkter
Patientnämnden.
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Delaktighet inom hälso- och sjukvården 1 Juni 2014 BjH.
Patientnämnden Oberoende instans för utredning av problem i vården.
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 Del 1, 1 – 7 kap
Patientlagen Ny lag som reglerar vad som gäller ur patientens perspektiv Börjar gälla 1 januari 2015 Patientlagen ger en samlad bild av vad som gäller.
MAS Kompetensutvecklingsdagar Tack för att vi fick komma!!
Ny patientlag 2015 Syftet med lagen är att stärka och tydliggöra patientens ställning samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet.
DIVISION Landstingsdirektörens stab Ny patientlag Lagen träder ikraft den1 januari 2015.
Bakgrund och sammanfattning med inriktning mot primärvård
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Patientlagen och informationsplikten 2014:
Patientlagen 1 januari 2015 Den 1 januari 2015 införs en ny patientlag i Sverige. Hälso- och sjukvårdslagen försvinner och ersätts av Patientlagen och.
Patientlagen 1 januari 2015.
Patientlagen och informationsplikten
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Patientlagen 2014: Den 1 januari 2015 träder den nya patientlagen i kraft. Syftet är att stärka och tydliggöra patientens ställning. Lagen ställer.
Diagnos och delaktighet
Patientlagen och information till patienter och närstående
Landstingets ledningskontor Patientlagen 1 januari 2015 Bakgrund och sammanfattning med inriktning mot specialistvård.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Patientnämnden Patientnämnden är en oberoende/fristående instans dit patienter och anhöriga kan vända sig då det uppstått problem i kontakt gällande all.
Patientnämnden 2010.
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Lex Maria Bakgrund: 1936 avled ett antal patienter på Maria sjukhus i Stockholm till följd av felbehandling.
Patientnämnden 2007.
Patientlagen Maria Funk Anna-Karin Woodhouse Löfsved.
Landstingets ledningskontor  Ny Patientlag  Etik, korruption och oegentligheter Jens Larsson, Chefsjurist
Barnets rättigheter i nya patientlagen
När och hur skall Lex Maria anmälan göras och vad skall den innehålla.
Patientlagen 2014:821 Texten är framtagen och reviderad ( ) av länets Medicinskt Ansvariga Sjuksköterskor tillsammans med Kunskapscentrum för.
Patientmaktsutredningen Landstinget i Värmland mars 2014 Patientlag.
Vad är landstinget? I Värmland finns tre sjukhus. De finns i Arvika, Karlstad och Torsby. Det finns cirka 30 vårdcentraler. Några är landstingets och några.
Patientmaktsperspektivet Johan Assarsson. En ny Patientlag – vad innebär det?
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Lex Sarah - ett verktyg för bättre kvalitet Riktar sig till dig som jobbar inom Sektor LSS, VoF, Östersunds kommun Bildspelet tar upp: - vilket ansvar.
Barns Röst. För och med: Barn med NPF år och yrkesverksamma inom BUP & Hab Mål: Ökad delaktighet i den egna vården Av: Riksförbundet Attention i.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Stockholms län Resultat för Camillas hemtjänst & service i Täby (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Patientlagen 1 januari 2015 Under 2011 gav regeringen utredaren Johan Assarsson i uppgift att lämna förslag på hur patientens ställning inom och inflytande.
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Lex Maria.
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Do I Look Like An Idiot Teach Back
Kvalitetsarbete.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
Övergripande uppföljningar 2017
Patientlagen (2014:821).
Patientlagen och informationsplikten 2014:
Effektiv, trygg och säker utskrivning
ATTENTION! Nelli Kalnak, leg logoped, PhD
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Utvidgad uppföljning i Primärvården Förstärkt vårdgaranti
Patientnämnden 2009.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Behandlingsbegränsningar i vården
Presentationens avskrift:

Vart kan jag vända mig? Varför hör ingen av sig om min operation? Jag är inte nöjd med omvårdnaden! Jag har fått en vårdskada! Trots vårdplaneringen så fungerar inte hjälpen hemma! Vad hände med min remiss? Hon var så otrevlig mot mig på hälsocentralen! Vart kan jag vända mig då det gäller äldreomsorgen i min kommun? Vart kan jag vända mig?

Vad är patientnämnden? En fristående instans att vända sig med problem som uppstått i möte med vården Lagen om patientnämndsverksamhet (1998:1656) anger att det ska finnas en patientnämnd i varje kommun och landsting Patientnämnden är ett samarbete mellan kommun och landsting

Lagen säger också.. § Nämnden ska utifrån synpunkter och klagomål stödja och hjälpa enskilda patienter och bidra till kvalitetsutveckling och hög patientsäkerhet i hälso- och sjukvården……. § Nämnden ska göra Inspektionen för vård och omsorg (IVO) uppmärksam på förhållanden som omfattas av myndighetens tillsyn……

Verksamheten består av: Politisk nämnd - sju ledamöter och sju ersättare - lämnar årsrapport - frågor av principiell art lyfts till fullmäktige Stödpersoner - gäller för tvångsvårdade (LPT, LRV, Smittskyddslagen) - PaN rekryterar, förordnar och utbildar stödpersoner Synpunkter/klagomål på vården - ring, skriv brev eller mejla till PaN - PaN framför synpunkterna till verksamhetsansvarig och begär svar - syftet är återkoppling till den enskilde samt förbättringsunderlag

Dina mest missnöjda kunder är din största källa till förbättring - Bill Gates

Antal registrerade PaN-ärenden/år 2007 - 2015 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015

Anmälningar/1000 invånare/närsjukvårdsområde till patientnämnden 2015 jämfört med 2014

Vad har vi sett i år? PaN-ärenden tertial 1 och 2, 2016 - i jämförelse med samma period 2015 Totalt 552 ärenden (539 ärenden 2015). 53 procent kvinnor och 47 procent män.

PaN-ärenden Div närsjukvård - PaN-ärenden tertial 1 och 2, 2016 Ca 55 procent av samtliga PaN-ärenden (51 procent kv/49 procent män) Felaktig behandling under/efter ingrepp och att patienter skickas hem för tidigt. Samtidigt upplevs ofta bristande information och att personalen inte lyssnade. Fel läkemedel eller fel dos av läkemedlet.

Patientnämndsärenden Div länssjukvård - PaN-ärenden tertial 1 och 2, 2016 Ca 30 procent av samtliga PaN-ärenden (53 procent kv/47 procent män) Felaktig behandling under/efter operationer och ingrepp, att patienter skickas hem för tidigt. Samtidigt upplevs ofta att personalen inte lyssnar trots att patienter/närstående påtalar att det inte står rätt till.

PaN-ärenden inom primärvård Cirka 25 procent av samtliga ärenden rör primärvården. Främst felaktig/fördröjd/utebliven behandling/diagnos. Inom kommunikation (ca 22 procent) främst bristfälligt bemötande. - Synpunkter på att inte ha fått genomgå någon vidare utredning trots klara besvär. Orsaken visade sig senare bero på spridd cancer. - Efter besök utlovas återkoppling om läkemedelsordination. Två veckor senare har ingen återkoppling skett och besvären förvärrats. Patienten funderar över vilka rutiner som finns på enheten. - Patienten besökte hälsocentralen för värk i fotleden och i ryggen. Innan patienten hann berätta om orsaken till besöket uttryckte läkaren att patienten inte skulle få något morfinpreparat utskrivet. Bemötandet gjorde patienten mycket ledsen.

PaN-ärenden inom allmänkirurgi/urologi Cirka 10 procent av samtliga ärenden rör kirurgi/urologi. (Ortopedin ungefär samma). Främst felaktig behandling följt av utebliven behandling/fördröjd diagnos. Inom kommunikation (ca 13 procent) vanligast med bristfälligt bemötande. Anhörig till avliden patient är missnöjd med bedömning, vård/behandling, omsorg och medicinering för patientens bensår som slutade med amputation och infektion. Anhörig även missnöjd med läkarens kommentarer och syn på patienten som människa. Patienten är missnöjd med felaktig behandling och diagnos samt brister i bemötandet vid buksmärtor. Initialt var bedömningen förstoppning, men det visade sig vara gallbesvär. Patienten är också missnöjd med läkarens bemötande och nonchalans avseende buksmärtorna samt vårdens hantering av biverkningar efter galloperationen. Patient och anhöriga har synpunkter på bristande information och funderingar rörande väntetider och behandling vid cancer. Patienten ställde många frågor innan hen avled och anhöriga har många frågor som de vill ha svar på om vad som hände.

Vanliga instanser vi informerar om Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag (LÖF) - en patientförsäkring för alla Kommunerna samt privatpraktiserande läkare och tandläkare utan vårdavtal med landstinget har tecknat patientförsäkring i andra försäkringsbolag. - Fråga vårdgivaren Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO) - Lex Maria - Lex Sarah - Enskilt klagomål Läkemedelsförsäkringen - 99 procent omfattas (ej naturläkemedel och homeopatiska läkemedel) - se Fass företagsregister, eller på enskilt läkemedel

Patientlagen Patientlagen började gälla den 1/1 2015. -Syfte: stärka patientens ställning och främja integritet, självbestämmande och delaktighet. Välja offentligt finansierad primärvård och öppen specialiserad vård i hela Sverige. Informationsplikten utökas med anpassning till individuella förutsättningar såsom ålder, mognad, erfarenhet och språklig bakgrund. Utvidgad möjlighet att få ny medicinsk bedömning i valfritt landsting. Bestämmelser om barns inflytande över sin vård införs i lagen. Innehåller även tidigare bestämmelser om exempelvis vårdgaranti och fast vårdkontakt. Bristande information/kunskap/resurser gällande informationsplikten - fast vårdkontakt och vårdgaranti. Mycket få barn som anmäler synpunkter. Kulturen äter strategin till frukost – Peter Drucker Bristande samordning skapar onödigt lidande och riskerar patientsäkerheten för de svårast sjuka patienterna.

Kontaktuppgifter Telefonnummer: 020-59 90 00 Anders Frisk, anders.frisk@nll.se Jessica Muhigana, jessica.muhigana@nll.se Margareta Kvick, margareta.kvick@nll.se Funktionsbrevlåda, norrbottens.lans.landsting@nll.se Patientnämnden, Landstingshuset, 971 89 Luleå I framtiden möjligt att anmäla synpunkter via 1177 Vårdguiden