Konsten att övertyga.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Advertisements

E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Föräldramöte 12 september 2011
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Musik & kommunikation 50p.
COPYWRITING Det berättas att en amerikansk copywriter på väg hem från sitt arbete brukade passera en blind tiggare i parken. Tiggaren hade en kartonglåda.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Att inte tro på allt vi läser och ser…
Reklambudskap Varför går vi på allt?.
Insändare Struktur och respons.
Ett arbetsområde om poesi
Bilders uttryck En presentation om hur olika färger och vinklar kan påverka uttrycket i en bild.
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
Källkritik på Internet
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att övertyga ! Disposition och mall.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Studieteknik och inlärning
Vänsterpartiet Retorik Vänsterskolan.
KÄLLKRITIK En metod.
Retorik – Läran om konsten att övertyga
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
Idrottspsykologi.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Debattartikel.
Hur du tar hand om din kunskap
Kommunikation.
Definitioner Kränkning paraplybegrepp där mobbning, trakasserier, diskriminering och övrig kränkande behandling ingår. Kränkning är när man blir illa behandlad.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Nationer, ideologier och folkmord genom
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Vad är propaganda? Jenny Manning Åsa Gårdsskolan ht 2015.
Genrer Krönika 1 Carmen Winding, Bäckaskolan 7-10 sär, Gnosjö –
Reportage.
Krönika Vad? Hur? Varför?.
Religionskunskap Att undersöka tro.
4 processer att behärska:
Reklam Vem får synas och hur?.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden?
Välkommen till svenska 1
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
KÄLLKRITIK Då man bedömer källor är det viktigt att man är källkritisk. Det blir allt viktigare ju mer information som samlas i molnet, i internet.
Kommunikation.
Retorik.
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Resonerande text Använd din elevbok!
KÄLLKRITIK En metod.
Tyck som jag! Om metoder för påverkan
Filmtajm!.
Retorik.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas
Måndag den 5 februari 2018.
Ett samarbetsprojekt mellan
Reklam eller redaktionellt budskap?
Propaganda och bilders makt – Bild är ett språk
Vill du bli mästerdetektiv?
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Presentationens avskrift:

Konsten att övertyga

Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga Vad tänker du på när du hör ordet propaganda? Diskutera 5 min Vad är det första du kommer att tänka på när du hör ordet propaganda? Är det något positivt eller negativt eller kan det vara både och? Kan du komma på något sammanhang när ordet propaganda har använts?  Har du sett någon propaganda nyligen?

Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga …är mer eller mindre systematiskt bedriven verksamhet … Propaganda… …som syftar till att med hjälp av språk, bilder eller andra symboler… …påverka människors åsikter, värderingar eller handlingar i en bestämd riktning.

Det är viktigt att skilja på olika sorters propaganda Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga Det är viktigt att skilja på olika sorters propaganda Vit propaganda har en tydlig avsändare och ett tydligt budskap. Svart propaganda är när källan utger sig för att vara någon annan. Grå propaganda kallas det när källan är okänd.

Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga Det finns propaganda inom demokratins ramar, budskap som respekterar de mänskliga rättigheterna. Det finns även propaganda utanför demokratins ramar, där mänskliga rättigheter kränks.

Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga Fem tekniker som ofta används i propaganda: Spela på känslor Attackera motståndaren – skapa ”vi” och ”dem” Förenkla, vinkla, ljuga – om fakta och information Tilltala en viss målgrupp. Svara till en viss mottagares behov och värderingar Repetera en idé, föreställning eller budskap Obs! Oftast används och kombineras flera av dessa tekniker.

Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga Varför ska vi träna på bildtolkning? Vi avkodar och tolkar bilder dagligen. Tränar vi på att läsa bilder stärks vår förmåga att granska och problematisera det vi ser. På nätet sprids mängder med bilder och filmer. Många med otydliga avsändare och en del med tveksamma budskap. Om vi lär oss några av de knep som kan användas för att paketera budskap effektivt, är det lättare att ifrågasätta vad vi ser. Lär vi oss dessa knep blir det lättare för oss att bilda en egen uppfattning om en viss bild eller films budskap.

Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga Spela på känslor

Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga

Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga

Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga

Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga Sammanfattning – Spela på känslor Propaganda som spelar på känslor vill väcka starka känslor i dig såsom rädsla, hopp, ilska, sympati, avsky och upphetsning. När vi känner starkt blir vi mer mottagliga för det budskap som propagandisten vill förmedla. Enkla knep som används är: Olika färger (rött upplevs ofta varmt och dramatiskt medan blått upplevs mer kallt) Ljussättning och färgkorrigering (t.ex. används ofta mjukt ljus med varma färgtoner för positiva känslor och kallt, hårt ljus med mörka färgtoner för att skapa dramatiska och negativa associationer) Bilder som väcker känslomässiga associationer Ett tilltal som t. ex. uppmanar till dåligt samvete, eller ilska Dramatisk musik vid rörliga bilder

Attackera motståndaren – skapa ”vi” och ”dem” Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga Attackera motståndaren – skapa ”vi” och ”dem”

Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga

Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga

Tyskland enligt Tyskland Tyskland enligt USA USA enligt Italien Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga Tyskland enligt Tyskland Tyskland enligt USA USA enligt Italien USA enligt USA

Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga

Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga Sammanfattning – Attackera motståndaren, skapa ”vi och dem” Denna propagandateknik vill skapa ett ”vi” och ”dem”- tänk. ”Vi” är den egna gruppen och ”dem” är de andra. De andra kan det vara meningsmotståndare men det kan också vara en helt påhittad fiende. Tekniker som används är: Skapa en motståndare genom att peka ut en person eller en grupp Rita karikatyrer av motståndaren Skapa metaforer som avporträtterar motståndaren på ett motbjudande sätt Smutskasta dessa personer och grupper, förstöra deras rykte, uppvigla till hat och likgiltighet Göra den egna gruppen mer attraktiv att tillhöra genom att göra allt som står ovan.

Förenkla, vinkla, ljuga – om fakta och information Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga Förenkla, vinkla, ljuga – om fakta och information

Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga

Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga

Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga

Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga 1. 2. Klicka på video för att spela via YouTube. Klicka på video för att spela via YouTube.

Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga Sammanfattning – Förenkla, vinkla, ljuga – om fakta och information Komplexa problem och företeelser beskrivs med enkla förklaringar och lösningar. Tekniker som används kan vara: Strunta i att nyansera fakta genom att bara presentera en sida av något Bildmanipulation av olika slag såsom retuschering och beskärning Ta bilder ur sina sammanhang och kombinerar med andra bilder, musik/ljud och texter för att på så sätt skapa nya betydelser I rörlig bild kan experter och ”vittnen” användas för att låta dem uttala sig om en viss sak/händelse för att skapa trovärdighet

Tilltala en viss målgrupp Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga Tilltala en viss målgrupp – Skapa igenkänning – Tilltala en mottagares behov och värderingar

Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga

Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga

Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga

Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga

Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga Sammanfattning – Tilltala en viss målgrupp Denna propagandateknik kan tala till dig som medlem i en familj, som pojkvän, genom din etniska tillhörighet, det du gör/intressen, dina hobbys men även till dina värderingar och förhoppningar inför framtiden. Denna typ av propaganda vill gärna aktivera allmän mänsklig längtan såsom att bli älskad, att känna samhörighet, att bli sedd osv. Vanliga knep som används: Paketera sitt budskap med en typ av bildreferens och estetisk smak som den tänkta målgruppen känner igen och tilltalas av. Använda sig av en känd person som du ser upp till eller gillar. Tilltala dina föreställningar om hur du vill vara eller bete dig för att vara omtyckt.

Repetera en idé, föreställning eller budskap Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga Repetera en idé, föreställning eller budskap

Hur repeterar avsändaren sitt budskap? – Att göra sin röst hörd Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga Hur repeterar avsändaren sitt budskap? – Att göra sin röst hörd Stoppa miljöförstöringen Stoppa miljöförstöringen NER MED REGERINGEN Det är för oroligt på våra gator… Stoppa miljöförstöringen JAG HATAR HUNDAR! Stoppa miljöförstöringen

Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga

Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga

Månlandningen var fejkad! Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga Månlandningen var fejkad!

Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga Budskap som delas på nätet

Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga Sammanfattning – Repetera en idé, föreställning eller budskap Den här propagandatekniken handlar om att upprepa, repetera och pränta in sitt budskap tills det upplevs som en vedertagen sanning. Många sociala medier är plattformar som bygger på repetition. Genom att folk gillar och delar vidare repeteras budskap ytterligare och kan spridas till många. Det är tacksamt att göra sin röst hörd på sociala medier, men det kan vara svårt att veta vem som var ursprunglig avsändare och vad innehållet du just delade egentligen betyder. Det är viktigt att komma ihåg det egna ansvaret- vad just du gör på sociala medier spelar roll.

Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga Uppdrag: Analys Du ska tillsammans med din grupp analysera en propagandafilm utifrån de fem kriterierna: Spela på känslor Attackera motståndaren – skapa ”vi” och ”dem” Förenkla, vinkla, ljuga – om fakta och information Tilltala en viss målgrupp. Svara till en viss mottagares behov och värderingar. Repetera ett budskap

Propaganda och bilders makt – Konsten att övertyga Film 1 Film 2 Film 3 Film 1: https://www.youtube.com/watch?v=o77drj7R-tA Film 2: https://www.youtube.com/watch?v=tYrBSTBHCS4 Film 3: https://www.youtube.com/watch?v=lrJxqvalFxM