RENÄSSANSEN Ca: 1300-1700 Botticelli, The Birth of Venus, 1486
RENÄSSANSEN Betyder ”pånyttfödelse” – man väcker det antika Grekland till liv igen. Kulturell rörelse som smyger igång redan på 1300-talet, och sprids över Europa ända fram till 1700-talet. Handel, kulturutbyte och rikedom begränsar kyrkans makt något. Konstarterna blommar! Kyrkan fortfarande en dominant. Rafael, The School of Athens, 1509
RENÄSSANSEN Humanister studerade antiken: fick större plats i kulturlivet. ”Frigör människan från auktoriteter!” ”Kunskapssträvan ger värdighet!” ”Förverkliga dig själv!” Individualismen föds. Kulturen blir världslig. Da Vinci, Vitruvian Man, 1490
GARGANTUA Av Francois Rabelais (1494-1553) Romanen om Gargantua och Pantagruel Av Francois Rabelais (1494-1553) Jätten Gargantua föds ur sin mors öra och hans första ord är: ”Skål! Skål!”. Gargantuas aptit är enorm! Hunger, livsaptit, frihet och kunskapstörst. I romanens kloster finns inga murar, inga tider att passa: frihet. Den enda regeln: Gör vad du vill och har lust till, utan att skada andra. Från det antika Carpe Diem (Horatius)?
LEONARDO DA VINCI Renässansidealet: Individen som spränger bojorna, utforskar världen och förverkligar sig själv. Allkonstnären! Kulturen berör inte bara kyrkan – utan också världen vi lever i. Anonymt porträtt, ca: 1600 By Oren neu dag - self-madeThis vector image was created with Inkscape., CC BY-SA 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4036912
VIKTIGA FRAMSTEG Kopernikus (1543): solen är världens medelpunkt. Galileo Galilei: den heliocentriska läran bevisades. Columbus, Magellan, da Gama. Resor, kulturmöten, kolonialism. Boktryckarkonsten växer fram under 1400-1500-talen. (I Kina var man före) Gutenbergs bibel
Johannes Vermeer, Woman in blue reading a letter, 1662
DON QUIJOTE Miguel de Cervantes, ca: 1605 Medeltidens höviska riddarideal möter en brutal verklighet. Är det Don Quijote som är galen eller är det hans samhälle? Idealistens kamp mot den grymma och kalla omvärlden? En av de första romanerna – och en tidig satir och metatext Gustave Doré, 1863
Gustave Doré, 1863
UPPLYSNINGEN Ca: 1700-talet Voltaire By Gnathan87 - Own work, CC0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=16829039
Jordbävningen i Lissabon, 1755
UPPLYSNINGEN: SKRIV EN RAPPORT Ni skall skriva en varsin rapport på max en sida. Rapporten ska svara på frågan: Vilka tankar och idéer är typiska för upplysningstiden? Välj två tankar/idéer från upplysningstiden och beskriv dem. Hitta information i pålitliga källor. Böcker finns i klassrummet. Nationalencyklopedien finns på nätet. Du måste följa dispositionen här till höger Arbetet ska vara klart på __________ Vi sammanställer era fynd på tavlan då. Be om hjälp – vi gör detta tillsammans! Detta är grymt bra träning inför vetenskapen! DISPOSITION: Rubrik Frågeställning Redovisa dina svar (med källhänvisningar) Avslutning Källförteckning
Ur den buddhistiska traditionen: Ur gymnasiets läroplan: UPPLYSNING hur blir man upplyst? Ur den buddhistiska traditionen: Sila (etik) Samadhi (meditation) Prajna (insikt, kunskap) Ur gymnasiets läroplan: ”Kunskap är inget entydigt begrepp. Kunskap kommer till uttryck i olika former – såsom fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet – som förutsätter och samspelar med varandra. Undervisningen får inte ensidigt betona den ena eller den andra kunskapsformen.” Av Amitjain80 - Eget arbete, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=11036837