När jag var liten fanns det BÖCKER hemma hos oss Mamma LÄSTE HÖGT och jag LÄSTE SJÄLV Vi PRATADE om böckerna vi båda hade läst.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Advertisements

Samtala om böcker.
Fågelryttaren Författare Adam Blade
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Referat En sammanfattning.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Boksamtal.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Vår tids paradox Klicka för nästa sida .
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Skolbarn i sex till tolv årsålder behöver tio till elva timmars sömn.
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Boksamtal.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att samtala med ungdomar om tobak
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Ett arbetsområde om poesi
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Vad är du för typ av person?
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Värderingsövning/ fyra hörn
Skriva noveller.
”Böckernas bok” ”Den heliga skrift” ”Guds ord”
Vill du bli författare? Skrivande och läsande hör ihop. Om du vill bli en bra författare är det bra att läsa många böcker och många olika författare. Man.
Att Skapa Serier.
pedagogisk dokumentation
Utveckla skrivandet.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Skapande skola Kyrkskolan. Pengarna som tilldelats Kyrkskolan har använts till författarbesök. År 1-3 har haft besök av Helena Bross vid två.
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Hur kan barn bli mer delaktiga genom praktiskt vardagligt socialt arbete?
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
När jag var liten fanns det BÖCKER hemma hos oss Mamma LÄSTE HÖGT och jag LÄSTE SJÄLV Vi PRATADE om böckerna vi båda hade läst.
Genrer Krönika 1 Carmen Winding, Bäckaskolan 7-10 sär, Gnosjö –
Torsdag 26 november om muntlig framställning och uppgiften.
Läskalas och jubileumsyra! av Katinka Borg, Regionbibliotek Region Jönköping Det är mörkt klockan sju i november. Oavsett om det är morgon eller kväll.
Personlig försäljning Kap. 2
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Krönika Vad? Hur? Varför?.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
4 processer att behärska:
Svenska som andraspråk 3
Spontana boksamtal Om att arbeta läsfrämjande under bemannad tid på ett meröppet bibliotek.
Konsten att läsa skönlitteratur
Att skriva en resonerande text
Torsdag 26 november.
Novellanalys.
Genomgång - påminnelse Eget arbete
Filmtajm!.
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Måndag den 5 februari 2018.
Din lön och din utveckling
Krönika v.35-v.36 Du lär dig formen för en krönika
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Kortare arbetstid med heltidslön - Hur funkar det?
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Vad tycker du om boken Stjärnlösa nätter?
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Dag Justin Vilket intryck får du av En? Justin? Rhiannon?
Vad är 1177 Vårdguiden?.
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Lässtrategi Titta på rubrik och bilder.
NOLLTOLERANS I UPPLAND
Presentationens avskrift:

När jag var liten fanns det BÖCKER hemma hos oss Mamma LÄSTE HÖGT och jag LÄSTE SJÄLV Vi PRATADE om böckerna vi båda hade läst

Läsandet cirkel, modell av Aidan Chambers BÖCKER LÄSA RESPONS

BÖCKER LÄSA RESPONS VUXENSTÖD Läsandet cirkel, modell av Aidan Chambers BÖCKER LÄSA RESPONS VUXENSTÖD

Enabling adult Vuxenstöd Erfaren hjälpare I originalet står det ”the enabling adult” – dvs ”den vuxne som gör det möjligt”. Hur översätta? Vuxenstöd Erfaren hjälpare

BÖCKER; VÄLJA VUXENSTÖD ”LÄSA” RESPONS Läsandet cirkel, modell av Aidan Chambers BÖCKER; VÄLJA Bokbestånd, tillgång, åtkomlighet, ”LÄSA” Tid att läsa / lyssna RESPONS ”Jag tyckte om det. Jag vill göra det igen.” Vardagsprat Boksamtal VUXENSTÖD

Aidan Chambers: Böcker inom och omkring oss Reviderad samlingsvolym, 2011, tidigare ”Böcker omkring oss – om läsmiljö” och ”Böcker inom oss – om boksamtal”.

  ? De fyra grundfrågorna

Gilla  Vad gillade du/ni i eller med boken? Någon särskild person? Någon speciell händelse / scen? Något med språket? Tankar som boken gav? Något som överraskade positivt?

Inte gilla  Vad gillade du / ni inte? Händelser? Bristande trovärdighet? Språket? (Är boken översatt eller original?) ”Budskapet”?

Frågetecken Vad har ni för frågetecken kring texten? Finns det något ni undrar över? Sånt som du tyckte var konstigt, underligt? Saker som inte hänger ihop? Som man skulle vilja fråga författaren om ifall man fick möjlighet Något du inte stött på i andra böcker?

Mönster Vad kan du hitta för mönster i boken? Saker som kommer tillbaka vid flera tillfällen? Språkliga mönster / Berättartekniska mönster / Händelser eller beteenden som upprepas eller kontrasterar mot varandra? Liknar den här boken andra böcker du läst eller filmer du sett? Vad finns det för kopplingar till världen omkring oss? Kopplingar till ditt eget liv?

Allmänna frågor Skulle du vilja vara någon av personerna? Vem vill man vara vän med? Vem vill man slippa ... Vad väcker texten för känslor? Har du läst något annat som liknar denna? Vad har hänt innan berättelsen? Vad händer sedan? Vem skulle du rekommendera den här boken för? Motsvarade boken dina förväntningar? Det finns mängder av andra allmänna frågor som passar till alla böcker.

Specialfrågor – till H, H, H Hur gammal är Hanna? Hur lång tid har boken tagit? Vem skulle hunden varit om den inte varit hund? / Vem eller vad i Hannas liv symboliserar hunden? Vad gör hunden när den är borta på natten? Var är bokens vändpunkt? Vilken bild är otäckast?

Grundfrågorna är grunden för samtalet. Allmänna frågor tar man till när samtalet stannat upp. De passar alla böcker. Specialfrågor passar till just den bok ni jobbar med. Det är frågor som kan få diskussionen att ta ett rejält kliv framåt, som kan få just den boken att öppna sig.

”Barn pratar alltid symboliska.”

Boksamtal och läsecirklar När? Var? Hur? Varför? Vem? Vilka?

När? Kvällar? Helger? Hur länge hålla på? Hur ofta? På sommaren?

VAR? Vilka lokaler finns? Vilka för- och nackdelar finns? Hur sitter man? Vilken möjlighet för att skriva upp? Mysigt eller formellt? Avskräckande eller inbjudande – för vem? Ostört? Svårt att hitta till?

Hur? Liten grupp, regelbundna träffar? Större grupp, ”öppet” samtal, ingen föranmälan? Med eller utan fika? Hur bestäms bok till nästa gång?

VARFÖR? Fördjupning Gemenskap Växa som läsare (tänkare, människa) Spark i arslet!

VEM? Vem leder cirkeln? Samma person varje gång eller olika? För- och nackdelar … Vem är med – ”riktade” cirklar? Bara män, bara pensionärer, unga vuxna …

VILKA böcker? Liknande eller stor variation? Tema eller inte – Augustpristagare, deckare, historiska romaner, världen av idag … Bestämt i förväg eller låta gruppen bestämma efter varje träff? Poesi? Noveller? Grafiska romaner?

Läsandets arena

Våga leda men inte styra Vara lyhörd, lyssna till det dunkelt sagda Sammanfatta Lyfta fram enskilda utsagor

Våga avvakta tystnaden. Var beredd på att leda samtalet vidare om tystnaden blir för lång. Hur tysta storpratarna? Hur få de tysta att prata?