Välkommen! Nu ska vi komma igång med att skapa med kod.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Algoritmer och interaktiv Python
Advertisements

HFF:s P02 Läsprojektet 2015 Ett samarbete mellan Huskvarna bibliotek och Huskvarna FF.
Insändare Insändare hittar man oftast i tidningar. Alla kan skriva insändare och i en insändare tycker man något. Ofta om en speciell fråga Det kan vara.
Blue bot. framåt, bakåt, sväng vänster, sväng höger, paus och stopp.  Blue-Bot har sex enkla programmeringssteg:
Välkommen till bildspelet om S2S Följ bara instruktionerna på skärmen För tränaren/ledaren: ett fullständigt videobibliotek av moment och övningar. förbered.
Blue bot. framåt, bakåt, sväng vänster, sväng höger, paus och stopp.  Blue-Bot har sex enkla programmeringssteg:
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
Med efterföljande After Work. Repetition från tidigare samt nyheter och fördjupning Intresseinriktningarna och kunskaperna är olika. Möjlighet till att.
STUDIETEKNIK Hur lär man sig?. H ÄLSA - Försök att få så bra sömn som möjligt - Ät ordentligt, mindre socker - Träna och promenera - Försök att få en.
Välkommen! Nu ska vi skapa smarta, roliga eller knasiga program!
Kom igång med - Disgen Modul 3
Så fungerar en dator Mental bild av en dator
Gud är alltid god Matteus 6:33, 7:7-11.
Välkommen! Nu ska vi koda våra egna berättelser. Det var en gång…
Python.
Insändare Vad kan vi om insändare?
INFÖR NATIONELLA PROVET
7 frågor Ett verktyg för att göra en tydlig, fullständig och specifik beskrivning av ett problem.
Förhållningsregler Järfälla hC Team 07.
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation
Konsten att läsa sakprosa
Välkommen! Nu ska vi koda våra egna berättelser. Det var en gång…
Hämtning och installation av nytt program till din dator
Föreläsning 2 Programmeringsteknik DD1310
Hitta databaser.
RMI Av: Josefina & Sarah DS04.
Vecka 37 Tisdag den 12:e september 2017 Dagens namnsdag Åsa Åslög.
Filmanalys.
Information till alla regionens medarbetare
Programmeringsträff 2. Programmeringsträff 2 Lgr 11 om programmering Centrala innehållet matematik Algebra 1-3 – Hur entydiga stegvisa instruktioner.
Läsförståelse.
Närvaro
Roligt lärande! Varför? Vad ? Hur?.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Skriv ut en ansedel, kontrollera - modul 5
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
CASE Jolanda Riissanen
Närvaro Närvaro
Sök uppgifter om släktingar
Typiska kännetecken för instruktioner
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
Programmering 4-6 Allt finns i en Padlet.
Grundläggande datavetenskap 4p
Manual för nedladdning av GeoSuite borrhål från
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Så här infogar du den här bilden i en egen presentation
Diagnos och delaktighet
Glasklart? ”Planområdet genererar trafikströmmar som måluppsöker destinationer i kommersiella regioncentra, vilka erbjuder faciliteter som inte tillhandahålles.
Inspirationslådor Workshop i digitalisering förskola och skola.
Hur man gör för att boka HSO’s lokaler i allaktivitetshuset
MOBBNING ELLER INTE? ? NEJ! GRÄL
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Dags för kontroll Vilka personer har jag registrerat?
Algoritmer.
FIRST LEGO League 2018 Östersund
Eftisklubb på finska för ettor vid Vasa övningsskola
Alkohol och tonåringar För dig som är förälder EN BROSCHYR FRÅN IQ
Användarinstruktioner för
Användarinstruktioner för
Tips för det praktiska ledarskapet
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Vi kodar & programmera vår egen saga
Så här infogar du den här bilden i en egen presentation
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Instruktioner för tävlingsledare
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Presentationens avskrift:

Välkommen! Nu ska vi komma igång med att skapa med kod.

Vi kommer att skapa spel, berättelser och program i Scratch, ett programmerings- språk som bygger på block, lite som pussel eller Lego.

Varför kod? Allt digitalt som finns runt omkring oss är uppbyggt av kod skriven av människor. Du kan också vara med och påverka koden! Ett tips: Tänk först - koda sedan! streamad musik robotar mobiltelefon spel

Vad är programmering? Instruktioner för hur problem ska lösas i ett språk som en dator kan förstå Det finns flera olika programmeringsspråk Att programmera är inte bara att skriva kod, det är hitta lösningar på problem Problem kan ofta lösas på flera olika sätt! Tips: Klura först - koda sedan! Problem > Lösning > Kod

Algoritm En instruktion som löser ett problem Ett program består av flera algoritmer Datorn gör exakt det du säger åt den, därför måste algoritmen vara: 1. i rätt ordning 2. exakt 3. fullständig En algoritm är som ett recept!

Källa: Algoritm för makaroner Invärden: Makaroner, kastrull, vatten, spis, sil, tallrik Resultat: Färdig-lagade makaroner, klara att äta. Fyll kastrull till hälften med vatten. -- fyll(kastrull, vatten, storlek(kastrull) / 2) Häll i makaroner i kastrull. -- häll(makaroner, kastrull) Placera kastrull på spis och aktivera spis. -- placera(kastrull, spis) && aktivera(spis) Låt koka tills makaroner är mjuka. -- medan(makaroner != mjuka) vänta Ta av kastrull från spis och häll ut innehåll i sil. -- placera(kastrull, !spis) && häll(kastrull, sil) Häll i makaroner från sil på tallrik. -- häll(sil, tallrik) Ät makaroner -- ät(makaroner)

Olika typer av instruktioner Sekvens – kommandon som sker i tur och ordning först – sedan – sist Villkor – olika val för kommandon om – då – annars Repetition – upprepar kommandon i ”loopar” för alltid, upprepa X gånger, tills…

Vill du tjuvkika på koden som finns bakom en webbsida? Öppna webbläsaren, gå till sidan du vill undersöka och tryck CRTL + U