Välkommen! Nu ska vi komma igång med att skapa med kod.
Vi kommer att skapa spel, berättelser och program i Scratch, ett programmerings- språk som bygger på block, lite som pussel eller Lego.
Varför kod? Allt digitalt som finns runt omkring oss är uppbyggt av kod skriven av människor. Du kan också vara med och påverka koden! Ett tips: Tänk först - koda sedan! streamad musik robotar mobiltelefon spel
Vad är programmering? Instruktioner för hur problem ska lösas i ett språk som en dator kan förstå Det finns flera olika programmeringsspråk Att programmera är inte bara att skriva kod, det är hitta lösningar på problem Problem kan ofta lösas på flera olika sätt! Tips: Klura först - koda sedan! Problem > Lösning > Kod
Algoritm En instruktion som löser ett problem Ett program består av flera algoritmer Datorn gör exakt det du säger åt den, därför måste algoritmen vara: 1. i rätt ordning 2. exakt 3. fullständig En algoritm är som ett recept!
Källa: Algoritm för makaroner Invärden: Makaroner, kastrull, vatten, spis, sil, tallrik Resultat: Färdig-lagade makaroner, klara att äta. Fyll kastrull till hälften med vatten. -- fyll(kastrull, vatten, storlek(kastrull) / 2) Häll i makaroner i kastrull. -- häll(makaroner, kastrull) Placera kastrull på spis och aktivera spis. -- placera(kastrull, spis) && aktivera(spis) Låt koka tills makaroner är mjuka. -- medan(makaroner != mjuka) vänta Ta av kastrull från spis och häll ut innehåll i sil. -- placera(kastrull, !spis) && häll(kastrull, sil) Häll i makaroner från sil på tallrik. -- häll(sil, tallrik) Ät makaroner -- ät(makaroner)
Olika typer av instruktioner Sekvens – kommandon som sker i tur och ordning först – sedan – sist Villkor – olika val för kommandon om – då – annars Repetition – upprepar kommandon i ”loopar” för alltid, upprepa X gånger, tills…
Vill du tjuvkika på koden som finns bakom en webbsida? Öppna webbläsaren, gå till sidan du vill undersöka och tryck CRTL + U