N YA L ADOK PÅ K UNGLIGA KONSTHÖGSKOLAN (KKH)- S Å HAR DET GÅTT Gunnar Råhlén och Anette Eriksson NUAK

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
NUAK Förnyad förvaltning
Advertisements

Ladok3 NUAK
Lokala teknikmiljöer Utredning GEM-0001-A NUAK Jenny H Svensson, Projektledare.
Ladok Lärosäte Lokala system Behörighets- katalog Idp Personal Studenter CSN SCB NyA Etc. Lärosäte Lokala system Behörighets- katalog Idp Personal Studenter.
Resultathantering i Ladok3
Ladok3 .
LPL möte Förnyad förvaltning
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Studentgränssnittet i nya Ladok »Öppen frågestund, »Daniel Erlandsson, områdesproduktägare.
Mottagning och produktionssättning av nya Ladok
Aktuellt från förvaltningen
Dokumentation Workshop Stockholm | Målsättning Gå igenom en students väg från programmets start till examen via Byte av program Byte av programtillfälle.
Informationsmöte »Administratörer i Uppsala »Den 26 mars 2015.
U TBILDNING I NYA L ADOK Underlag från informationsdag den 4 juni 2015.
I NTRODUKTION TILL NYA L ADOK Version
LPL-TRÄFF Anette Eriksson & Anna Åhnberg Uppsala
M ILJÖER, I NTEGRATIONER OCH S UPPORT Erik Wallenberg, Jenny Sandqvist LPL-möte, Uppsala.
S TUDIEDELTAGANDE I NYA L ADOK Anette Eriksson, Catherine Zetterqvist, Annette Larsson , NUAK Uppsala.
Johan Sjödin & Anna Åhnberg Uppsala
Sv Teknisk strategi i NyA Planering Presentation på NUAK Reijo Soréus Pass 2:7.
D EMO AV VERSION B Adobe Connect, den 16 februari 2016.
Övergripande beskrivning av Ladok - produktbeskrivning Catherine Zetterqvist.
Nya Ladok: så här långt »Karolinska institutet den 5 februari 2014 »Catherine Zetterqvist och Lisa Eliasson.
U PPFÖLJNINGSLEVERANSEN NUAK den 21 september 2015 Katja Taavo, Catherine Zetterqvist.
Uppföljning – Ladok3 Öppen frågestund
N YA L ADOK P RODUKTPLAN OCH VERSIONER Kompetensutvecklingsdagarna 24 november, Konstfack Anette Eriksson och Sophia Hansson Ridman.
A KTUELLT I NUVARANDE L ADOK OCH REGISTERVÅRD Hans Persson Ladokträff i Gävle – reviderad version.
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Använd funktionen ”Raise hand” om du vill ställa fråga –Eller använd.
N YA L ADOK – EN INTRODUKTION. 2 Era önskemål En presentation över hur Ladok3 är tänkt att se ut En presentation av hur hela flödet utifrån MIT-miljön.
L ADOK Gävle Ladok3-projektet Fas 1 3 Leveranser Resultathantering är överlämnad och den är produktionssatt. Version C är produktionssatt.
E XAMENSHANDLÄGGNING I NYA LADOK Anna Sandberg Telléus NUAK
D RIFT, TEKNIK OCH SUPPORT I L ADOK 3 Konstfack Nätverksträff Jenny Sandqvist och Mattias Holmlund.
Ö PPEN FRÅGESTUND Adobe Connect, den 22 juni 2016.
B EVISHANDLÄGGNING ( EXAMEN ) I NYA L ADOK Nätverksträff 25 november, Konstfack Anette Eriksson, Sophia Hansson Ridman och Linda Strand- Lundberg.
Införandestöd och Leveransplanen »Ladok3 Informationsdag »Malin Zingmark – Förnyad förvaltning »Lars Cronfalk - Ladok3/Införandestöd.
L AODOK 3 R ESULTATHANTERING – LEVERANS PÅ NUVARANDE L ADOK Gunnar Råhlén, Produktansvarig Resultat Ladok förvaltning NUAK, Uppsala
Resultat så här långt Ladok - produktbeskrivning Catherine Zetterqvist, Anette Eriksson.
L ADOK 3- PROJEKTET Version SystemöversiktSystembeskrivning Ladok3-funktionalitet månader före ursprunglig plan. Syftar till tidig.
I NFÖR PRODUKTIONSSÄTTNING AV NYA L ADOK Malin Zingmark 4 juni 2015.
INFORMATIONSDAG R ESULTATLEVERANSEN Anette Eriksson och Gunnar Råhlén Karolinska Institutet 4 juni 2015.
L ADOK PING UNDER PRODUKTIONSSÄTTNINGSTIDEN NUAK, Linda Strand Lundberg och Stellan Englén Ladokkonsortiet.
Ö PPEN FRÅGESTUND 16 DECEMBER Dagens agenda Resultatleveransen version 1.4 Information om uppföljningsleveransen mm Utvecklings- och leveransstrategi.
N YA L ADOK : I NNEHÅLL UNDER UTV. F AS 2 NUAK 2016.
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Använd funktionen ”Raise hand” om du vill ställa fråga –Eller använd.
L ADOK PING UNDER PRODUKTIONSSÄTTNINGSTIDEN Ladokträffen i Gävle, Linda Strand Lundberg och Stellan Englén Ladokkonsortiet.
Öppen frågestund Den 1 februari 2017.
Öppen frågestund Den 29 mars 2017.
Etablering och hantering av personer i nya Ladok
Öppen frågestund Den 4 maj 2017.
Öppen frågestund Adobe Connect, den 22 juni 2016.
Så här förbereder vi oss på Lunds universitet
Förberedelser alias/skyddade personuppgifter inför produktionssättning
Demonstration av version A
Ärendestöd i nya Ladok NUAK den 20 september 2016
MIT-miljön Ladok3 informationsdag Arlandia.
bevishandläggning i nya ladok webbutbildning
Adobe Connect, den 16 februari 2016
Programhantering - studieplan
Öppen frågestund Den 30 november 2016.
Ladok3-projektet Status
Öppen frågestund 16 november 2017
Mars 2017 Johanna Belzacq, Erik Wallenberg Studentavdelningen
Öppen frågestund 14 mars 2018 Adobe Connect.
CSN:s informationsutbyte med Ladok
Webbutbildning : Kurstillfällesbyten Katja Taavo, Karin Schelen
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Lathund-Ladok Kurstillfällesbyte
Sammanställning av anteckningar i Ladok
GDPR - LADOK NUAK 2018 GUNNAR RÅHLÉN.
Ladok-Lathund Programplanering
Presentationens avskrift:

N YA L ADOK PÅ K UNGLIGA KONSTHÖGSKOLAN (KKH)- S Å HAR DET GÅTT Gunnar Råhlén och Anette Eriksson NUAK

2 Ladok 3 Produktplan version A-I Produktions- sättningsteam Koordinator Utbildning Information Integrationer Processtöd Registervård Ladokkonsortiet 2016 Förvaltning Underhåll Ladok2 Resultat Uppföljning Förbereda Ladok3

3 ”Till sin hjälp har de haft produktionssättningsteamet från Ladokkonsortiet, som dels svarat på frågor kring och visat hur systemet fungerar, dels varit behjälpliga med den faktiska inläggningen av uppgifter.” ”– De har varit fantastiska, säger Helen Okou.” Ref:

4 Live 1/9 ”- Det här är en otroligt viktig milstolpe, inte bara för oss i Ladok3-projektet, utan för hela sektorn. Nu är det på riktigt! säger Johan Sjödin, huvudprojektledare för Ladok3-projektet.” ” – Vi var så glada att ni var så på, och ni var så glada att vi var så på, säger Annelie Hovberger, studieadministrativ chef och lokal objektägare på KKH när hon tänker tillbaka.” Ref:

5 Ligger på Skeppsholmen/Stockholm 230 studenter 2 program inom Fri Konst Ca 25 kurser inom Fri Konst och Arkitektur 65 anställda varav 45 lärare

6 Varför valde Konsortiet KKH som första lärosäte? Inget arv i Ladok Små Enkelt utbildningsutbud Litet behov av komplext systemstöd då man haft manuella processer för till exempel utfärdande av examen Inga integrationer Inga externa krav, använder inte NYA tex

7 Förberedelser inför införandet Utbildning i konceptet ”Ladok” Kartläggning av utbildningar Teknisk lösning för inloggning (IDP) Exportera ut studenter ur KonstDoc för att formatera och etablera i nya Ladok Konvertera lokala Personnummer till Interrimspersonnummer (T-nummer) Identifiera verksamhetsprocesser som kan påverkas av nya Ladok

8 Grunddata och mallar Manuell inläggning av tex Perioder Studielokalisering (ort) Huvudområde Organisationsstruktur Behörigheter Användare IK-mallarna användes

9 Program och programtillfällen som pågår HT16 HT16 HT12 HT13HT15 HT14

10 Kurser + Kurstillfällen start HT16 Åk1, Kurs 1 Åk2 Kurs 2 Åk3 Kurs 3 Åk4 Kurs 4 Åk5 Kurs 5 HT16

11 Program + Programtillfällen där dessa kurstillfällen ingår Åk1, Kurs 1 Åk2 Kurs 2 Åk3 Kurs 3 Åk4 Kurs 4 Åk5 Kurs 5 HT16 HT12 HT13HT15 HT14

12 Lägg till ”historiska” kurstillfällen i Studieplan Åk1 Kurs 1 Åk2 Kurs 2 Åk1 Kurs 1 Åk2 Kurs 2 Åk3 Kurs 3 Åk1 Kurs 1 Åk2 Kurs 2 Åk3 Kurs 3 Åk4 Kurs 4 Åk1 Kurs 1 Åk2 Kurs 2 Åk3 Kurs 3 Åk4 Kurs 4 Åk5 Kurs 5 HT16 HT12 HT13HT15 HT14

13 Komplettera studieplanen med framtida kurstillfällen Åk1 Kurs 1 Åk2 Kurs 2 Åk3 Kurs 3 Åk4 Kurs 4 Åk5 Kurs 5 Åk1 Kurs 1 Åk2 Kurs 2 Åk3 Kurs 3 Åk4 Kurs 4 Åk5 Kurs 5 Åk1 Kurs 1 Åk2 Kurs 2 Åk3 Kurs 3 Åk4 Kurs 4 Åk5 Kurs 5 Åk1 Kurs 1 Åk2 Kurs 2 Åk3 Kurs 3 Åk4 Kurs 4 Åk5 Kurs 5 Åk1 Kurs 1 Åk2 Kurs 2 Åk3 Kurs 3 Åk4 Kurs 4 Åk5 Kurs 5 HT16 HT12 HT13HT15 HT14

14 Icke komplett funktionalitet Rättningar Tillgodoräknanden Masshantering Utbytesstudier Grupphantering Kursbevis

15 Vad har det gett KKH Säkerheten - när det gäller de uppgifter om studentens studier finns i systemet, godkännande och attest samt handläggningen Support – att det finns en central support, mindre sårbart Studentgränssnittet – avlastning för personal vid lärosätet och enklare för studenten Utdata – snabbare och säkrare utdata till CSN, SCB och årsredovisningen

16 Vad har det gett KKH Säkerheten - när det gäller de uppgifter om studentens studier finns i systemet, godkännande och attest samt handläggningen Support – att det finns en central support, mindre sårbart Studentgränssnittet – avlastning för personal vid lärosätet och enklare för studenten Utdata – snabbare och säkrare utdata till CSN, SCB, Mecenat och årsredovisningen. 1.En gemensam plattform som är lättare att integrera med 7 effektmål 4. Förbättrade möjligheter att effektivisera den lokala studie- administrationen 2. Ökad tillgänglighet och förbättrad identitetshantering 6. Hållbart och flexibelt systemstöd med en generaliserad struktur för utbildningar etc. 7. Ökad användbarhet och minimerad pappershantering 5. Högre tillförlitlighet i applikation och data och möta lärosätenas ökande krav på IT-säkerhet 3. Ökad kostnadseffektivitet för utveckling och underhåll

17 Vad har det gett Produktionssättningsteamet På riktigt med riktig data!! Vi har lärt oss produkten från grunden Grunddata/mallar Etablering Registrering Studieplan ”Manuell Informationskonverterare” Utbilda och supporta användarna på KKH Väl förberedda inför KMH:s produktionssättning (ytterligare funktionalitet och lite mer komplext)

18 Vad har det gett Ladok3-projektet Vi har lärt oss att testa och verifiera utlovad funktionalitet Vi har lärt oss att utföra en riktig produktionssättning från krav och utvecklingsmiljö, till driftorganisationen och till slut göra systemet tillgängligt för riktig användning med riktig information

19 Några ord från Driftcentralen Driften låter hälsa att det visserligen har varit rätt krångligt och stundtals smått kaotiskt med att få igång första lärosätet, men samtidigt har det varit väldigt lärorikt och nyttigt. Att det var just ett litet lärosäte som inte tidigare använt Ladok Nouveau har förstås underlättat eftersom man inte har behövt ta hänsyn till datakonvertering. Att lärosätet är litet har också underlättat kring backuper etc och dessutom har det varit en enkel, snabb och ”obyråkratisk” kontakt med dem.

20 ”– Det är fortfarande vissa saker som tar lite tid, men vi lär oss och får ta en sak i taget. I går rapporterade en lärare in de första resultaten i Ladok, han verkade tycka att det var lätt, det kändes skönt! säger Helen.” Ref:

21 Frågor?

22 Tack för oss!