Dysleximässan 2016 Hur kan man mäta läs- och skrivutveckling? Karin Taube.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Välkommen till föräldramöte åk 4-6
E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Att träna Läsförståelse
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
Att skriva sig till läsning
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Mål och betygskriterier
Barns och elevers språk-, läs- och skrivutveckling
Ett arbetsområde om poesi
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
SVENSKA.
Vad är läsförståelse? Vilka olika faktorer påverkar möjligheten att förstå det man läser? Vad är lässtrategier? Vilka strategier använder sig en god läsare.
Och bedömningen av laborationen Vad ska vi lära oss?
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Språklig medvetenhet.
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Planering för svenskundervisningen
Hur gör du för att förstå en text?
Kurs läs och skriv Återkoppling
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Läs- och skrivutredningskurs
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Exempel på skriftligt omdöme
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Ljungbackens skola Föräldrafrukost Måndagen 12 november 2012 Hur arbetar skolan med läs- och skrivutveckling? Hur kan du som förälder på bästa sätt stötta.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Ljungbackens skola Föräldrafrukost Tisdagen den 6 oktober 2015
SUA – Skriva.
Läs- och skrivkurs 7 oktober - engelska
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
eller vad den också kallas: cykeln för undervisning och lärande
- Hon läser så bra, snabbt och med flyt. - Nu läser han kapitelböcker själv, så nu behöver vi inte högläsa längre. Vad är egentligen läsning?
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
”The single most important activity for building the knowledge required for eventual success in reading is reading aloud to children.” National Academy.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Orebro.se Välkommen till Lärardagen 10 augusti 2016 Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska åk 1-3.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
4 processer att behärska:
Svenska som andraspråk 3
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Nationella proven i svenska
Föräldramöte Tomtebogård
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Hur gör vi när vi läser?.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Svenska – skriva berättelser
Föreläsning Svenska II
Viggen veckobrev v. 4 Pedagoger: Mia, Jossan och Linda
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
3 faser och 19 punkter Avsnitt 3
Argumenterande text.
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Tips för bättre kommunikation
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Dysleximässan 2016 Hur kan man mäta läs- och skrivutveckling? Karin Taube

Tre frågor angående mätning av läs- och skrivutveckling ska besvaras: Varför? Vad? Hur? DatumSidfot3

DatumSidfot4 Förutsättningar för god läs- och skrivutveckling

De viktigaste förutsättningarna för en positiv tidig läsutveckling Bokstavskännedom (27%) Fonologisk medvetenhet (21%) Aktivt ordförråd (20%) Passivt ordförråd (11%) (Scarborough, 1998) DatumSidfot5

DatumSidfot6

Att läsa och skriva är språkliga processer som båda inbegriper en mer teknisk och en mer innehållslig sida. Läsning= Avkodning X Förståelse av språk Skrivning= Inkodning x Budskapsförmedling DatumSidfot7

Avkodning vid läsning Att känna igen ord. Pseudoläsning Logografisk läsning Fonologisk/alfabetisk läsning Ortografisk läsning DatumSidfot8

Inkodning vid skrivning Skriva läsligt för hand, skriva på dator och att kunna stava. Interpunktion. DatumSidfot9

Kontrollerade och automatiserade processer Kontrollerade processer är långsamma, uppmärksamhets- krävande och ansträngande. De används vid mer komplicerat tankearbetet (lära oss nya färdigheter, lösa svåra problem, när vi ska förstå vad någon säger). Vi kan inte utföra två sådana processer samtidigt. Automatiserade processer inträffar snabbt utan ansträngning och ofta utanför det medvetna. Sådana processer ställer mycket låga krav på uppmärksamhet och är ofta svåra att kontrollera eller hindra. DatumSidfot10

Från kontrollerad till automatiserad avkodning och inkodning Avkodning och inkodning är till en början uppmärksamhetskrävande kontrollerade processer. Efter många övningstillfällen övergår de till att bli automatiserade processer. Att läsa med flyt innebär att avläsa ord korrekt, snabbt, med korrekt intonation och utan större ansträngning. Att skriva med flyt innebär att skriva ned ord snabbt, läsligt och korrekt stavat och utan större ansträngning. DatumSidfot11

DatumSidfot12 Goda och självständiga läsareSvaga och osjälvständiga läsare Före läsning en Aktiverar tidigare kunskap Förstår vad som är syftet med läsningen Väljer lämpliga strategier Börjar läsa utan förberedelse Läser utan att veta varför Läser utan att bedöma hur texten ska angripas Goda och självständiga läsareSvaga och osjälvständiga läsare Före läsning en Aktiverar tidigare kunskap Förstår vad som är syftet med läsningen Väljer lämpliga strategier Börjar läsa utan förberedelse Läser utan att veta varför Läser utan att bedöma hur texten ska angripas Under läsning en Är fokuserade och uppmärksamma Kommer med antaganden och förslag Använder sammanhanget i texten för att förstå nya ord och uttryck Använder textens struktur för att förstå bättre Kopplar ny information till tidigare information Kontrollerar sin egen förståelse Är medvetna om när de förstår Är medvetna om vad de har förstått Blir lätt distraherade Läser för att få det gjort Registrerar inte när de eventuellt inte har förstått Registrerar inte vilka ord och begrepp som är viktiga Förstår inte hur texten är strukturera Kopplar inte ny information till tidigare information Begriper inte att de inte förstår Efter läsning en Reflekterar Ser framgång som ett resultat av insats Sammanfattar Söker kompletterande information Slutar att tänka på innehållet i texten när de har läst färdigt Uppfattar framgång som ett resultat av tur

Läsförståelsestrategier Predicera Ställa frågor Dra slutsatser Kontrollera sin förståelse Skilja mellan viktigt och oviktigt Fokusera på textstruktur Sammanfatta DatumSidfot13

Skrivstrategier Anta läsarens perspektiv Planera Formulera Revidera DatumSidfot14

Centralt innehåll Åk 1-3 Svenska Läsa och skriva Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar. Enkla former för textbearbetning, till exempel att i efterhand gå igenom sin text och göra förtydliganden. Handstil och att skriva på dator. Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter. Alfabetet och alfabetisk ordning. Sambandet mellan ljud och bokstav. DatumSidfot15

DatumSidfot16 Hur kan läs- och skrivutveckling mätas?

Normering De åtgärder som möjliggör för den som använder ett prov att jämföra det enskilda resultatet med resultaten i en referensgrupp, det vill säga en normgrupp. Där ingår att överföra råpoäng till standardskalor. Standardisering De åtgärder som syftar till att få ett test och en testningsprocedur som gör de enskild individernas resultat så jämförbar som möjligt. Att administrera ett standardiserat prov innebär att den som administrerar testet exakt följer de administrationsanvisningar som finns. DatumSidfot17

DatumSidfot18

DatumSidfot19

DatumSidfot20 Mätning av förutsättningar för läs- och skrivinlärning

Observation av språk i förskoleklassen av Astrid Frylmark Uttal Sammansatta ord Meningsförståelse Skilja mellan språkljud Skriva namnet (Normgrupp: 810 elever) DatumSidfot21

Mätning av bokstavskunskap Ingrid Häggström DatumSidfot22

DatumSidfot23

Mätning av fonologisk medvetenhet Ingrid Häggström DatumSidfot24

Fler prov för mätning av fonologisk medvetenhet Duvan, Lilla duvan, Miniduvan av Wolff Fonolek av Olofsson och Hemmingsson DLS Åk 2 av Järpsten och Taube UMESOL Fonologisk medvetenhet av Tornéus, Taube och Lundberg (Oftast mäts ljudanalys, ljudsyntes, ljudsubtraktion och/eller att lyssna ut initialt ljud. ) DatumSidfot25

DatumSidfot26 Mätning av läs- och skrivutveckling

Mätning av ordavkodning Läskedjorna bokstavskedjor och ordkedjor av Jacobson (PRAAGSHHEV) (hejmatsnö) Ordavkodning av Olofsson Läst för årskurserna 1-5 av Elwér, Fridolfsson, Samuelsson och Wiklund (avläsning av både ord och nonsensord) LS-Klassdiagnoser i läsning och skrivning för högstadiet och gymnasieskolan av Johansson (avläsning av både ord och nonsensord) DatumSidfot27

Mätning av läsförståelse Vilken bild är rätt? av Lundberg DLS Bas av Järpsten DLS av Järpsten och Taube: Skolår 2 Läsförståelse och ordförståelse Skolår 3 Läsförståelse och ordförståelse Skolår 4-6 Läsförståelse, ordförståelse och läshastighet Skolår 7-9 och år 1 i gymnasieskolan läsförståelse, ordförståelse och läshastighet DatumSidfot28

DatumSidfot29

DatumSidfot30

DatumSidfot31

DatumSidfot32

DatumSidfot33

Mätning av inkodning Handlar om handskrivning, stavning, och enkel meningsbyggnad och interpunktion. DatumSidfot34

DatumSidfot35

DatumSidfot36

Budskapsförmedling Kvalitativa bedömningar av texter t ex: 1.Begriplig 2.Logisk uppbyggnad 3.Intressant/spännande/informativ/ rolig läsning 4.Ordval DatumSidfot37

DatumSidfot38

DatumSidfot39 PISA

Varför? ”..studerar effekterna av länders satsning på utbildning inom det obligatoriska skolväsendet. I vilken omfattning har femtonåringar de grunder som behövs för att kunna delta som aktiva samhällsmedborgare i sitt kommande vuxenliv? Syftet med PISA är just att undersöka i vilken grad olika utbildningssystem bidrar till att femtonåringar är rustade att möta framtiden.” DatumSidfot40

DatumSidfot41 VAD?

PISA:s ramverk för läsning A.TEXTER B.PROCESSER C.SAMMANHANG DatumSidfot42

A.TEXTER Medium (papper el. digitalt) Miljö (en författare el. läsaren kan förändra) Textformat (löpande, icke-löpande, blandade eller multipla texter) Texttyp (beskrivningar, berättelser, utredningar, argument och anvisningar) DatumSidfot43

B. Processer Söka och inhämta information Sammanföra och tolka Reflektera och utvärdera DatumSidfot44

C. Sammanhang Personliga Offentliga Utbildning Arbete DatumSidfot45

DatumSidfot46

DatumSidfot47 Hur mäter PISA?

DatumSidfot48

DatumSidfot49