Kapitel 28 ”Controlling Market Power. Anti-trust and Regulation” Regleringar av marknader. – Naturliga monopol – Konkurrensbegränsningslagstiftning – Avreglering.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Konkurrensbegränsande Offentlig säljverksamhet Förbud 1 januari 2010
Advertisements

Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Samhällsekonomi.
1 Frukostseminarium den 13 februari 2009 Claes Langenius och Joakim Sundbom Den nya konkurrenslagen.
FÖRETAGSEKONOMI 1 Annan placering av kapitel 1!?
Samhällskunskap B Moment: Samhällets ekonomi Oskar Walther
1. Varför finns det pengar?
Föreläsning 3.
FL 3 kap 4,7,9,10,17 Förra kapitlet visade hur efterfrågan och utbud samspelar på marknaden. Under vissa förutsättningar sades att de kommer mötas i jämvikt.
PSI Vad är det? Vad är på gång?
Ekonomiska system.
Etiska Rådet – On Tour – Underprissättning.
Offentlig upphandling (LOU) Ändringar från och med 15 juli 2010
Att tänka på vid klimatkompensation
Branschorganisationer och konkurrensreglerna
Lagen om offentlig upphandling (LOU)
Certifierad miljörevisor
Myndigheters försäljning av nödvändig information – vad krävs för en väl fungerande konkurrens och ökad konsumentnytta? Stockholms Handelskammare Den 11.
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Kapitel 11 Prissättning.
Oslo Fjärrvärme i konkurrens TPA-utredningens förslag Ulrika Jardfelt VD Svensk Fjärrvärme.
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
Aktiviteter och upplevelser
Föreläsning 6 •Imperfekt konkurrens:
Ett företag vid ofullständig konkurrens
FL 2 kap 3 Prismekanismen Fokus för kapitel 3 :
E.ONs syn på prisförändringsprövning Hearing om förslag på åtgärder för utvecklade fjärrvärme- marknader till nytta för kunder och restvärmeleverantörer.
Konkurrensregler för Shipping – under förändring
Anmälningsområden i Sverige Svenska Kraftnäts åtagande till EU-kommissionen och föreslagen marknadsdelning.
Vad kan offentliga sektorn göra? 1.Institutioner lagar och andra regler kontroll och övervakning, domstolar och myndigheter 2.(direkt) marknadspåverkan:
Ekonomiska system Viktiga begrepp
Föreläsning 7 Marknadsmisslyckanden: • Imperfekt konkurrens
Ekonomiska System Alla länder har ett ekonomiskt system:
Företag.
Ekonomiska system Oskar Lunden, Finland, Övriga Norden –
Vad gör statsmakten? ger lagar, regler, och regleringar
Effekterna av av/omreglering inte säkra och måste analyseras marknad för marknad Prisnivå/prisstruktur Produktivitet (intern effektivitet, X-efficiency)
Privatisering eller offentligt ägande? Privatisering tar sin utgångspunkt i New Public Management (NPM), och är (var) en reaktion på svårigheten att finansiera.
Kapitel 8 Utbudsteorin utvecklad: Kostnader och produktion David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 6th Edition, McGraw-Hill, 2000.
PBL - översynen PBL kom 1987 Ändrat finansieringssystem 1993 Förändring av risk och roller Idag marknadsorientering Förändra PBL !
Vad kan offentliga sektorn göra? 1.Institutioner lagar och andra regler kontroll och övervakning, domstolar och myndigheter sanktioner 2.(direkt) marknadspåverkan:
Regleringar: främja effektivitet eller särintressen? Marknadsmisslyckanden och regleringsmisslyckanden !
Vad kan offentliga sektorn göra? 1.Institutioner lagar och andra regler kontroll och övervakning, domstolar och myndigheter sanktioner 2.(direkt) marknadspåverkan:
INKÖP/ UPPHANDLING.
Byggprocesen –lagar sdfgd. Byggprocesen –lagar sdfgd.
Varför beter sig ekonomin som en berg- och dalbana?
S AMHÄLLSEKONOMI. Ordet ekonomi betyder hushållning -alltså att få det man har att räcka till.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
/ Otto Kärki Asfaltkartell i Finland / Otto Kärki Sammanfattning av kartell År 1994 – 2002 Nyttan till företagen: över 500 M€
Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp) Kan EPF hitta en annan produktion och fördelning som ökar välfärden i samhället?
Hur kan man öka insynen på elmarknaden - och varför är det viktigt? Sven–Olof Fridolfsson, fil dr Thomas P. Tangerås, docent
Högre brödpris gör att antalet bagerier nu ökar för första gången på decennier. Sveriges bagare och konditorer Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi.
Ekonomi & Handel Genomgångar.
Pengar Byteshandel De första mynten Papperssedlar – Sverige först 1661
Monopolistisk konkurrens
Ekonomiska system Oskar Lunden, Finland, Övriga Norden –
Upphandlingslagstiftningen
There is no such thing as a free lunch!
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Sveriges bagare och konditorer
Monopolistisk konkurrens
KAPITEL 9 Pris och moms.
KAPITEL 13 Marknadsför rätt.
Produkt, pris, plats och påverkan
There is no such thing as a free lunch!
Dataskyddsförordn ing GDPR- ny lag som gäller
Sveriges bagare och konditorer
Presentationens avskrift:

Kapitel 28 ”Controlling Market Power. Anti-trust and Regulation” Regleringar av marknader. – Naturliga monopol – Konkurrensbegränsningslagstiftning – Avreglering och privatisering av offentliga monopol. 1

Naturligt monopol Utmärkande kännetecken – avtagande styckkostnad, höga fasta kostnader, relativt låga marginalkostnader. Typiska exempel: Elnät, (fasta) telenät, järnvägar, broar och vägar. 2

3 of 23 Hur bestämmer det naturliga monopolet sitt utbud?  FIGUR 28.1  Tillämpa marginalprincipen. Naturliga monopol 28.1

Marginalprincipen (än en gång): Fortsätt att utöva en verksamhet så länge marginalintäkten överstiger marginalkostnaden. Välj den nivå där marginalintäkt = marginalkostnad 4

5 of 23 Vid q = enheter är MC = MR (d) q = kan säljas för $27 (b) Då q = är styckkostnaden $21 (c) Monopolets vinst: (27-21)*70 000

Stora vinster brukar ju locka in nya företag på marknaden. Vad händer om ett konkurrerande företag etablerar sig? Vart och ett av de två företagen möter en lägre efterfrågan än monopolet gjorde när det var ensamt. 6

Antag att det nu finns två företag och att de har halva marknaden var.  FIGURE28.2  Om vart och ett producerar q = kan de sälja för $27 (punkt d) Men det täcker inte längre styckkostnaden (Long run Average Cost, LAC) Det finns inget val av q där efterfrågan tillåter företagen att ta ut ett pris som täcker kostnaden. Företagets efterfrågekurva Marknadens efterfrågekurva 7

Reglering av naturliga monopol Staten kan reglera det pris ett naturligt monopol får sätta. För både privata och offentliga monopol kan det reglerade priset sättas på den lägsta nivå där producenten täcker sina kostnader. Offentliga monopol – möjligt att välja ett lägre pris och subventionera. Det kan vara samhällsekonomiskt bättre med ett pris under AC (Average Cost) när AC > MC 8

9 of 23 Prisreglering  FIGUR 28.3 Med reglering sätt priset p = 12 Då säljs enheter och p = AC Företaget täcker precis sina kostnader.

Problem: Hur får den reglerande myndigheten korrekt information om kostnaderna? 10

Konkurrensbegränsningslagstiftning Svensk konkurrenslagstiftning – Konkurrensbegränsningslag 1953 – Konkurrenslag 1982 – Konkurrenslag 1993 anpassad till EU- lagstiftningen. 11

– Lagarna 1953 och 1982 : – Missbruksprincipen: ingripande endast skall kunna ske mot konkurrensbegränsningar som i det enskilda fallet påvisas ha en skadlig verkan. – Förhandlingsprincipen: Lagtillämpningen har i stor utsträckning skett inom ramen för förhandlingar med berörda företag. Lagen 1993 och EU:s regler: – principen om förbud mot konkurrensbegränsande avtal. 12

Konkurrensverket Den myndighet som tillämpar lagen är Konkurrensverket ( Konkurrensverket kan ålägga företag böter. Om företaget inte godkänner föreläggandet går saken till Stockholms tingsrätt. Tingsrättens dom kan överklagas till Marknadsdomstolen. 13

Konkurrenslagens förbud: Förbud mot samarbete som begränsar konkurrensen Företag som är konkurrenter får inte komma överens om priser, rabatter eller leveransvillkor. De får inte heller dela upp marknaden mellan sig. Sådana karteller är allvarliga lagöverträdelser. Förbud för företag att missbruka en dominerande ställning Ett företag som är så starkt att det kan agera utan att ta hänsyn till sina konkurrenter har en dominerande ställning. Sådana företag har ett särskilt ansvar och får inte missbruka sin marknadsmakt genom till exempel underprissättning och leveransvägran. (från konkurrensverkets hemsida 14

konkurrensbegränsande samarbeten Prissamarbete. Begränsningar eller kontroll av produktion, marknader, teknisk utveckling eller investeringar. Marknadsuppdelning. Diskriminering.. Kopplingsförbehåll. 15

Missbruk av dominerande ställning Oskäliga inköps- och försäljningspriser (över- och underpriser). Begränsning av produktion och marknader. Diskriminering Kopplingsförbehåll. 16

Några exempel: Prissättning på läkemedel: Dagens Nyheter priserna priserna Flygpriser: SAS och Maersk fälldes i juli för brott mot EU:s konkurrenslagstiftning. Flygbolagen SAS och danska Maersk Air fick böta närmare 400 miljoner kr resp. 130 miljoner kr. Året innan hade det uppdagats att företagen hade ingått ett hemligt avtal om uppdelning av marknaden. 17

Företag som bryter mot reglerna kan dömas till böter. Exempel: Asfaltkartellen dömd i maj Marknadsdomstolen fann det styrkt att företagen kommit överens om priser och delat upp marknaden vid statliga och kommunala upphandlingar under åren 1998 – Böter: NCC AB kr Peab Asfalt AB kr Peab Asfalt Syd AB kr Peab Sverige AB kr S. Grus & Asfalt AB kr 18

Företag som anklagats för missbruk av ledande ställning: Microsoft Telia 19

Stat och kommun får inte gynna enskilda företag till exempel vid upphandlingar eller genom direkta eller indirekta subventioner. Övervakas också av Konkurrensverket. 20

Granskning av företagssammanslagningar: Fusioner av företag som skulle ge alltför stor marknadsandel kan stoppas. Exempel: Planer på sammanslagning av Volvo och Saab (innan de såldes till Ford och GM) hindrades av EU-kommissionen. 21

Avreglering och privatisering: Tidigare offentliga monopol på bl a kollektivtrafik, el och telekommunikationer har skett över hela västvärlden sedan talet. Ibland öppnas en del av verksamheten för konkurrens medan en del förblir monopol (elnät – elhandel, järnvägsbanor – tågtrafik). I Sverige: Telia, Posten, TV, Apoteket, tågtrafik, elbolag. Resultat – allt från goda till usla. 22