STUDIETEKNIK Hur lär man sig?. H ÄLSA - Försök att få så bra sömn som möjligt - Ät ordentligt, mindre socker - Träna och promenera - Försök att få en.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Advertisements

Att läsa och studera.
Studieteknik och inlärning
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Studieteknik Vad ska det vara bra för?.
Hjälpmedel Västerbotten Fjärrkommunikation för personer som inte kan _tala_ i vanlig telefon Några bilder kommer från ett utbildningsmaterial om alternativ.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
Intensivperiod i svenska -förskoleklass v.4 – v
Hur man skriver CV. Nya ord Färdighet – gebėjimas Kontaktuppgifter – asmens duomenys Erfarenhet – patirtis Meriter – nuopelnas Övrigt – kita Kunskaper.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Dagens genomgång Bakgrundsfaktorer Strategier Studieteknik Kompensatoriska hjälpmedel Samordnare Ingvor Berndt,
Värdegrund för laget framtaget av spelarna i samband med anti mobbing kvällen. Spelarna har gemensamt kommit fram till de viktigaste värdeorden för: -Spelarna.
RETORIK Så bygger du ett bra tal. RETORIK Konsten att påverka andra människor Kunna genomskåda andras budskap Varför köper vi en viss produkt? Varför.
Oskrivna och skrivna regler i Kallhälls scoutkår Hälsodeklaration, personuppgifter och kontaktuppgifter Kåren har som policy att ta in en ny hälsodeklaration.
Lathund för administratörer  Om lagledarrollen  LOK-stöd.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Logotyper. //Bild med olika exempel på logotyper – olika sorters sammansättningar i logotypen, olika stilar osv.//
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
TRIVSELREGLER VALLENS IF F98 I omklädningsrummet :  Att alla sänker ljudnivån.  Att alla skall få en plats att byta om på.  Att alla håller ordning.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Hur du kan lära bättre!.
Studieteknik - tips och ideer
Inför nationella provet i svenska
En snabbkurs i orientering
Svenska som andraspråk 1
PRAO vecka 16 & 17 ( april).
Torsdag 25 februari.
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Människokännedom.
När det gick på Var visst vecka 43 BE ® BrucElvis
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
Titel 92 punkter Av Namn Efternamn, Namn Efternamn, Namn Efternamn och jag förstås allt i 36 punkter Grupp X.
KORT KJOL Christina Wahldén.
Wordgenomgång.
Kognitionspsykologi Kognition Psykologi Perception Minne Tänkande
Retorik för kvinnor Talarens Namn Datum Vänsterpartiets kvinnonätverk
IT-stöd i undervisningen – Inventering av digitala resurser på webben
Förbättra den kognitiva tillgängligheten
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Att diskutera och argumentera!
Steg för livet
Iris Rosengren Larsson
Etik- planering.
Läsförståelse.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Att leva med……. Här presenterar du dig. ”Vem är jag å vad gör jag här hos er?”
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Lektion 1 Grönsaker, frukt och bär
Hur skriver man en berättande text
Kurs mindfulness Studenthälsan
CASE Jolanda Riissanen
PRAO Praktisk arbetslivsorientering Datum x/x – x/x
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Typiska kännetecken för instruktioner
Elliot Dahl Maria Karlsson.
Barnkonventionen.
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Dags för kontroll Vilka personer har jag registrerat?
Kurs mindfulness Studenthälsan
Målformulering att sätta upp mål
Djuren möter ungdomskulturen
Inför nationella provet i svenska
Kreativa verktyg och metoder
Om Tro.
Helig Ande.
Presentationens avskrift:

STUDIETEKNIK Hur lär man sig?

H ÄLSA - Försök att få så bra sömn som möjligt - Ät ordentligt, mindre socker - Träna och promenera - Försök att få en studiemiljö hemma utan distraktioner

H JÄRNAN Vänster halva Tala och tänka logiskt Analysera Uppfatta tid Läsa, skriva, räkna Höger halva Sjunga Teckna Se helheter Leva sig in i andras känslor Minnas innehåll Tänka fritt, drömma och fantisera

- Organisera dina studier - Dela upp och planera arbetet - Prioritera – vad är viktigast? - Planera din studiedag. Ta korta pauser. - Använd en pärm för att sortera papper - Anteckna mycket och repetera hemma

L ÄSTEKNIK Skriv stödord i marginalen och stryk under ord Slå upp nya ord och definiera dem – skriv upp! Olika typer av läsning: Översiktsläsning – när du vill veta snabbt vad en text handlar om Sökläsning - när du bara letar svar på frågor Kritisk läsning – Vad tycker du? Fråga dig själv. Djupläsning – Med anteckningar och stödord – vanligast!

S KRIVA EN TEXT Vad är det för typ av text? Sök information eller hitta inspiration. Gör en sammanfattning: Vad handlar det om? Var och när hände det? Varför?

K ONTROLLERA TEXTEN Läs sedan igenom vad du har skrivit och kontrollera att du har fått med allt viktigt. Förstår man språket? Är språket anpassat till genren? Kontrollera att du har delat in i stycken, interpunktion och stavning Be om respons från en vän eller klasskamrat Läs igenom en gång till

A KTIV OCH PASSIV KUNSKAP Det vi kan använda Kan vi närsomhelst ta fram ur minnet Det vi känner igen Hjälper oss att förstå Aktiv kunskapPassiv kunskap

M INNESTEST Ris Dator Kaka Sikeå Höns Apelsin Ros Nattduksbord Hund Finland Brevlåda Syster Papper Penna Is Skjorta Solstråle Busschaufför Fotografi Ombudsman Svenska Renault Soldat Svans

M INNESKURVA

R EPETITION ÄR KUNSKAPENS MODER Repetion 1 – Efter ca 10 minuter, innan du har börjat att glömma: Vad har jag just läst? Vad var viktigast? Vad måste jag komma ihåg? Repetition 2 – Nästa dag. Vad läste jag igår? Hur mycket kommer jag ihåg? Försök att komma ihåg enbart med minnets hjälp Repetition 3 – Efter en vecka Repetition 4 – Efter en månad