Välkomna ! LAU Romanska bågar Inne i den väldiga romanska kyrkan trängdes turisterna i halvmörkret. Valv gapade bakom valv.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Advertisements

Välkomna till Pedagogen!
Välkommen ! LAU325 HT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
LAU325 VT 2015 Välkommen !.
Välkommen ! LAU325 VT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
VFU VERKSAMHETSFÖRLAGD DEL AV UTBILDNINGEN
Välkommen ! LAU325 HT Inger Lindvall, kursansvarig ********* Anna Spetz, kursadministratör Björn Flising, studievägledare Liv.
Kursguider: Ett pedagogiskt redskap? Docent Christina Keller, Sektionen för informatik, Jönköping International Business School.
Internationaliseringsprojek t vid NMS Studentutbyte med lärarutbildning i Vlissingen, Holland 3st grundlärarstudenter åk 1-3, termin 7, välkomnar och besöker.
Barn- och ungdomsvetenskap Masterprogram 120 hp Göteborgs universitet Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Examensarbete För civilingenjörer i -maskinteknik -industriell ekonomi -datorsäkerhet -spel och programvaruteknik 1.
Exjobbsinformation för EI studenter V12 Arbetsrutiner: studieinformation/Examensarbete// Sök intressant projekt Använd.
Pedagogiskt program för Uppsala Universitet. Innehåll Förutsättningar för studenternas lärande Utveckling av utbildningen Pedagogisk kompetensutveckling.
INTRODUKTION Höstterminen 2016 INSTITUTIONEN FÖR TILLÄMPAD IT.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Att samarbeta pedagogiskt över språkgränserna Chloé Avril och Sara Ehrling Institutionen för Språk och Litteraturer.
Välkommen ! LAU325 VT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
Andreas Gunnarsson, studierektor/kursansvarig, Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Ulrika Agby, studievägledare/administratör,
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Välkomna!.
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Svenska som andraspråk 1
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
”ST innehåller många delmål som ska uppfyllas med lärandemetoden kurs.
Akademisk litteracitet med fokus på läsning Ett samarbetsprojekt mellan högskolebiblioteket och Avdelningen för språk och litteratur på UKK Lina Andrén,
PRODUKTIONS- OCH KVALITETSTEKNIK 7,5 hp, helfart
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
Pedagogik.
Rondundervisning på läkarprogrammet
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Nätverk för lärare på fritidshem
Svenska i gymnasieskolan
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Formativ undervisning – workshop 1 - introduktion
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Ny lärarutbildning start ht-11
Organisation och omvärld 15 högskolepoäng, avancerad nivå (FH2102)
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Robot- och Automatiseringsteknik grund (RAG 100)
Malmö högskola - försöksverksamhet med
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
VFU VERKSAMHETSFÖRLAGD DEL AV UTBILDNINGEN
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Information av Elsa Trolle önnerfors och studievägledningen
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Årskursinformation för blivande åk 3
Årskursinformation Årskursinformation A
Årskursinformation åk 4-5
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Ekonomisk styrning (722A14) 2019 Kursansvarig Henrik Nehler
Digitalisering handlar inte om IT utan om ett sätt att tänka: öppenhet och samarbete eller göra allt själv bakom lyckta dörrar? Bättre och effektivare:
Problembaserat lärande (PBL)
Kursansvarig KPU: Leif Mideklint: och Maria Terning:
Presentationens avskrift:

Välkomna ! LAU

2 Romanska bågar Inne i den väldiga romanska kyrkan trängdes turisterna i halvmörkret. Valv gapade bakom valv och ingen överblick. Några ljuslågor fladdrade. En ängel utan ansikte omfamnade mig och viskade genom hela kroppen: ”Skäms inte för att du är människa, var stolt! Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt. Du blir aldrig färdig, och det är som det skall.” Ur diktsamlingen ”För levande och döda” (1989) av Thomas Tranströmer …

Introduktion med kursledningen: / RAST / Introduktion med seminarieledare: -efter lunch alt. i morgon Idag 3

Inger Lindvall, kursansvarig Carina Olsson, kursansvarig Anette Olin, kursledare Annica Nyman-Alm, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör Björn Flising, studievägledare Lena Lundholm, VFU-ansvarig, LUN 4

fr.o.m Två parallella lärarprogram LP01 Lärarprogrammet 2001 En examen med olika inriktningar LP11 Fyra olika program med olika inriktningar Fyra olika examina 5

LP01 - AUO termin 3 Period 1: LAU325 (325-bologniserad) (Lärandets villkor HFU/VFU; Pedagogen) Period 2: LAU 370/390/395 (examensarbete) 6

LAU325 Lärandets villkor och process ur ett samspelsperspektiv – att knyta ihop säcken, få ihop alla delar… – att koppla ihop olika perspektiv… – verksamhetens olika villkor och ramar – möjlighet att förändra och utveckla – läraruppdraget / lärarrollen – komplexitet, relationer, egna värderingar, det egna ”bagaget”… 7

LAU325 Samspelsperspektiv Professionen Seminarium – innehåll Praktikbunden HFU Teorifärgad VFU Utvecklings- arbete Förstå & handla Seminarium – genomförande & deltagande (ta ansvar) Lagar + regler Ta ställning Värderingar, attityder Kunskaper om lärande Etik Kursmål Problematisera/ kritiskt granska Lärande Professionen Utvecklings- arbete Bedömning Juridik Konflikthantering LAU325 Litteratur + VFU Skapa mening Erfarenheter & insikter som man gjort tidigare Examens- arbete 8

Mål -att stärka kompetensen gällande Verksamhetsutveckling Bedömning Utvärdering Teorier om lärandeLagar&regler Yrkesspråk Yrkesetik Juridik Ledar-och medarbetarskap Konflikter Professionen TEORI OCH PRAKTIK ”en grund att stå på”

Teman / ”Paket” Föreläsningar Litteraturseminarier Workshops Basgruppsarbete Inläsningstid Skrivtid 10

Verksamhetsutveckling Föreläsning: Anette Olin Jonas Nygren Lars Havstad Litteratur: Folkesson; Hargreaves Litteraturseminarium, basgruppsarbete PM-presentation Utvecklingsarbete (VFU) Examination-skriftlig och muntlig

Konflikter på arbetsplatsen Arbetsvetenskap Föreläsning Håkan Kellgren m.fl Litteratur Jordan Föreläsning, litteraturseminarium inkl. workshop = ”obligatoriskt paket”

Bedömning, utvärdering, dokumentation Föreläsningar Gudrun Erickson Lisa Asp-Onsjö Ann-Charlotte Lindgren Lars-Åke Kernell Litteratur. Lundahl & Folke-Fichtelius; Black et al (325) alt Andersson Litteraturseminarium Basgruppsarbete

Teorier om lärande Föreläsning Silwa Claesson, Litteratur Illeris eller Jensen eller Johansson ; Säljö Litteraturseminarium Basgruppsarbete

Juridik Statsvetenskap Litteratur Nilsson Litteraturseminarium 1 Basgruppsarbete Litteraturseminarium 2

Professionen Samtliga föreläsningar Litteratur Colnerud&Granström; Irisdotter Aldenmyr & Hartman Litteraturseminarium Basgruppsarbete

VFU Riktlinjer för VFU: Brev till VFU-ledare och LLU:are OBS!!! VFU-plats!!! Heltid - delta i ”allt” + pröva del av utvecklingsarbete Besök av VFU-ledare Självvärdering, VFU-ledarens bedömning (+ LLU) Bedömning på Steg 4 17

GUL Kopplat till ditt x-konto alt GU > Student > Öppna sidor i GUL Skriv i rutan ”Frisök“ eller LAU325 Gemensam aktivitet + gruppaktiviteter 18

” Manualer” för kursen Kursguiden – för samtliga studenter och lärare – inkl kursplan Studieguide, läsordning e.dyl. + schema för respektive seminariegrupp Fortlöpande information på GUL… 19

20

Kursperiod 21 januari – 22 mars VFU On 30/1 4/2 – 22/3 Avbrott för HFU under sportlovsveckan V 7 (alt. 8-grupp C6)

Examination Vecka 12 22

Medverkande institutioner Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (ansvarig ) Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, IPKL Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, IDPP

Lärare från IPS, IPKL, IDPP = -Seminarieledare -Examinatorer 24

Övriga medverkande institutioner: Statsvetenskapliga institutionen: Juridik Institutionen för arbetsvetenskap: Konflikter på arbetsplatsen, konflikthantering 25

Betyg i relation till mål och kriterier Underlag för bedömning = obligatoriska moment: Litteraturseminarier och workshops Idépresentation av utvecklingsarbete (PM) Muntliga redovisningar Skriftlig dokumentation VFU 26

Utvärdering, uppföljning Kontinuerligt – samråd med seminarieledare, kontakta kursledning om problem uppstår Mittutvärdering före VFU:n Syntes och webbaserad utvärdering efter examinationen 27

KURSLEDNING (ansv) (ansv) (kursadministratör) (studievägledare) 28

LYCKA TILL!