GREJ OF THE DAY Forntidens andra ålder på tidslinjen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Människans äldsta historia
Advertisements

Revolution Vad är en revolution?.
Här kommer lite fakta om Jordbruk.
Ämnesövergripande kunskapskontroller
Grekerna.
Naturlandskap och kulturlandskap.
Naturlandskap blir kulturlandskap
stenåldern, bronsåldern och järnåldern
Istiden, Stenåldern, Bronsåldern och Järnåldern
Allra första kameran År 1826 gjordes den allra första kameran av fransmannen Joseph Nicéphore Niépc men det tog åtta timmar att exponera bilden och den.
Tre religioner – systerreligioner. Judendomen, kristendomen, islam Tre olika religioner men mycket gemensamt Kommer från samma del av världen Abraham.
Jag är stor och har bara ett öga. Vem är jag? 1.Cyklon X.Hedning 2. Cyklop.
D ET FINLÄNDSKA STÅNDSSAMHÄLLET. D E FATTIGA Obesuttna = personer som inte ägde sin egen jord Torpare = obesuttna som hyrde en gård och jord med hjälp.
Evolution! Hur livet utvecklas. Först kom BIG BANG En stor expansion som skapade alla stjärnor och planeter vi känner till Ca 14 miljarder år sedan.
Leddjur Insekter, kräftdjur, spindeldjur och tusenfotingar
KEDJAN AV HJÄLP BÖRJAR MED DIG Hungerdagen 15 – Du kan hjälpa! Kuva: Leena Koskela Hungerdagen 15 – 17.9.
Pingvinresan  Klass 1a har gjort en bok om pingviner.  De såg delar av dokumentärfilmen Pingvinresan.  De fick tillverka egna pingviner, som sedan fotograferades.
Östra Europa Puls Geografi Europa. Länder i östra Europa s  Ryssland  Vitryssland  Ukraina  Rumänien  Bulgarien  Moldavien
Södra Europa Puls Geografi Europa s Länder i södra Europa s  Portugal  Spanien  Italien  Slovenien  Kroatien  Bosnien- Hercegovina.
Lärobok ”Utkik, religion”
Vikingatiden Historia åk 4
De första samhällena När människan långsamt gick över från
Ledtråd: ett vasst vårtecken!
En snabbkurs i orientering
KÄRLEK.
Det spelar roll vad du gör och säger
Svenska språkets historia
Ta dig ett litet kex…… … å var beredd på lite för här kommer vecka BE
Den industriella revolutionen
Vikingatiden Historia åk 4
Språkens samhörighet.
Djuren på vintern.
Historia åk 4 Repetition inför vikingatiden
Forntiden.
Grej of the Day ”populär konstnär”.
Naturlandskap blir kulturlandskap
Att vara gatuhund i Rumänien
Huvudregel: Inte störa – inte förstöra!
Medeltiden Ca v.t.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Historia.
Historia.
Romarriket 753 f.Kr-476 e.Kr.
Upplysningen 1700.
Vilka får plats hos oss? Välkomna till en eftermiddag omkring Mångfald, Värdegrund och bemötande Ledarforum 2018.
Dagens ledtråd: Läskig dag...
Ledtråd: ett vasst vårtecken!
Människans utveckling
Här kommer en mall på hur du kan skapa en Grej of the Day
Hinduismen Den äldsta världsreligionen, flera tusen år gammal!
Ledtråd: ett vasst vårtecken!
Månadens konstnär i april 2018
LOKOMOTIVET!!!.
Svara på frågorna genom att använda texten på s
Medeltiden The Dark Ages
Barnkonventionen.
Varifrån kommer alla sopor – och vad händer sedan?
Homo sapiens.
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Det handlar inte om oss Markusevangeliet 1:32-39
Vincent Van Gogh Målare och konstnär Född i Nederländerna
Samband Y-axel Graderat 4 Kordinatsystem 3 2 1
Sachsenhausen.
Arbetsmiljö inom restaurang
Föräldrarmöte P07 Säsong 2016
Historia HT 2018 Catharina Glaas, Marlene Sjölander
Angereds unga stadsutvecklare
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Presentationens avskrift:

GREJ OF THE DAY Forntidens andra ålder på tidslinjen.

STENÅLDERN

-Tideräkning f.Kr. och e.Kr. -Föda -Samlare -Bofasta -Verktyg -Skinn -Spjut -Hällmålning

Stenåldern f.Kr f.Kr.  Människorna vandrade tills de hittade en bra plats att bygga hydda på.  De stannade på samma ställe så länge det fanns mat i närheten.  Hela familjen hjälptes åt att samla mat. T.ex. fisk, bär och insekter. På vintern t.ex. älg.  De förstörde aldrig naturen.  Samlarna ägde inte mycket saker.  När de samlades och hade fest så brukade de måla på sten/berg – hällmålning.  Blev bofasta.  Började odla gräs och tämja boskap.  Långa arbetsdagar när de sådde vete och korn.  Odlarna kallades för bönder. De tyckte sig äga marken.  Djur från andra länder kom hit. Bl.a. get, oxe och får.  Skaffade husdjur som hundar och grisar. Jägarstenåldern – tiden då man flyttade. Samlarna/jägarna Bondestenåldern – tiden då man började odla. Bönderna "Kom med till stenåldern" Del 1 "Kom med till stenåldern" Del 2

1. Vad tillverkades kläderna av? 2. Hur fick de tag i föda? 3. Vilka verktyg fanns? 4. Om tusen år, vad tror du vår nutid kommer att kallas? Rita hur din boplats skulle se ut.