När du tar en gammal sak och ger den ett nytt användningsområde När du tar en trasig sak, kompletterar med nytt material och gör om prylen När du använder.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Att kläcka och vaska idéer
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Storyline Storyline är en pedagogisk metod och ett pedagogiskt förhållningssätt som ursprungligen utvecklades i Skottland 1965 fick Skottland en ny läroplan.
Vad är teknik?.
Tungelstaskolan f-9 framställt av Ylva, Lotta och Ronny
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Att skriva projektrapport
Teknisk rapportskrivning
Digitalt klassrum och nätbaserat möte Sommarens lärande stunder.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Eller formativt lärande…
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Bedömning.
PBS i förskolan (Katina Thelin).
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Utvärdering i HK?.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
PA1201 Projektarbete 100 p.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
En guide för arbeten i SO
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad
Exempel på skriftligt omdöme
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Elev loggbok.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Fritt Broderi.
Min friggebod Skiss i 3D Miljö/omgivning Vad den ska användas till Material Motivera materialval Jämför med ett annat material, varför är ditt val bättre?
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
BIOMIMETIK ANN-KRISTIN JONSSON George de Mestral  I början av 1900-talet levde en liten pojke i Schweiz som hette George de Mestral. Han älskade.
Formativ undervisning – träff 1. Tankar om att vara förstelärare  Hedrande att få detta uppdrag  Mycket att leva upp till.  Dubbla roller – både kollega.
Vem tror du att du är? (Fritt efter introduktionen på Sveriges släktforskarförbunds hemsida) Värmlands Släktforskarförening Okt. 2015/AJ 1.
Uppsats. Du ska skriva en uppsats om något som har med musik att göra! Det kan till exempel vara en grupp eller ett instrument Du kommer att få lektionstid.
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
Lära för livet!.
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation
Rädda klassrummet.
Djuren möter ungdomskulturen
Kreativa verktyg och metoder
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
Jenny Manning Åsa Gårdsskola
Idrott måndag: Teori i G3
Välkomna till vår förberedelseklass
Förvaring Du kommer att få skapa en egen produkt med hjälp av de tekniker och material du provat på de senaste veckorna!
Designa en sittmöbel Frånvarande, se länkar:
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Olika sätt att föra fram sin åsikt, samtala och diskutera
Identitet Sömnadsprojekt åk 7 Hösten 2016
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
Nätverksträff för lärare på fritidshemmet
Djuren möter ungdomskulturen
Rädda klassrummet SLÖJD.
Identitet Sömnadsprojekt
Så här arbetar jag/vi med Idrottsmedelapplikationen
Träff 16 Välkomna!.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Presentationens avskrift:

När du tar en gammal sak och ger den ett nytt användningsområde När du tar en trasig sak, kompletterar med nytt material och gör om prylen När du använder gamla saker som materialkälla

Tänk igenom vad du skulle vilja göra Fundera på vilka material som skulle passa Fundera på hur du ska kunna lösa olika problem som kan uppstå Gör en skiss Behöver du inspiration? Leta här:

Diskutera olika lösningar med din lärare Gör en ritning (om möjligt i skala) som berättar tydligt hur du skall göra Skriv ner en noggrann planering (bruksanvisning i punktform) När den är godkänd kan du börja arbeta med det praktiska

Skriver du dagbok efter varje lektion i slojd.nu Använder du facktermer och fackuttryck Berättar hur och vad du gjort Berättar vad du lärt dig, om du lärt dig något nytt. Berättar vad du ska göra vid nästa tillfälle

Du tar en bild på din produkt Du skriver en utvärdering i ha din dagbok som underlag, och bifoga din bild på ditt alster

Eleverna tar med sig material hemifrån såsom kläder, gardiner eller andra textila material som kan användas som material till en ny produkt. En del material kan vi tillhandahålla på skolan. Eleverna får också kombinera gammalt material och nytt. I den här uppgiften får du stort utrymme för din kreativitet och du får stora möjligheter att visa vad du lärt sig gällande arbete med verktyg, redskap och maskiner. Arbetena blir synnerligen individuella och ger stora utmaningar till att hitta lösningar på problem. Eleverna ska ge förslag på lösningar på de problem som dyker upp under arbetets gång. Eleven reflekterar över sin arbetsinsats under arbetets gång i skriftlig form i

Eleverna skissar upp sin återbruksidé och diskuterar med sin lärare. Eleven gör en mer noggrann ritning/ritar av befintligt mönster. Därefter tänker eleven igenom arbetsgången och skriver ner den kort i punktform. Nu tar det praktiska arbetet vid. Under arbetets gång kommer de att få försöka att så långt det är möjligt lösa problem som dyker upp på egen hand och ge förslag på lösningar.

Lycka till!