MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs för samhällets krisberedskap …när det händer, där det händer! Vill du göra en insats?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utbildningskonferens Tylebäck 21 september 2013 KL 16:30 – 17:30.
Advertisements

Information om MTE Falun
Välkomna till introduktionsdag MTE
Frivilliga Automobilkåren och Bilkåren MTE Introkurs 2016-
Ny anställningsordning och befattningsstruktur vid LTU Erik Höglund, prorektor.
Att hitta inspiration i nedskärningarnas tid Britta Åkerlund Avdelningschef Sollentuna socialkontor Niklas Ristarp Connie.
Överenskommelse med Strålsäkerhetsmyndigheten.  har ett samlat ansvar inom områdena strålskydd och kärnsäkerhet  arbetar pådrivande och förebyggande.
| Gratis samhällsinformation I en webbportal för nyanlända på 10 språk Svenska Arabiska Ryska Tigrinska.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 3 – 4-5 November 2015.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap …när det händer, där det händer! Vill du g ö ra en insats?
ÖS Anvisningar. ÖS Anvisningar 2011 Bakgrund: ÖS anvisningar är de planeringsanvisningar som ÖS ger ut till kansliet och förbunden för att inrikta planering.
MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs f ö r samh ä llets krisberedskap En transportresurs att nyttja vid olika kriser i samhället såsom.
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Hur ser den nationella riskbilden ut idag och i framtiden
Exklusive nyanlända elever
PO-verksamheten i Skåne
SKL Trygghet & säkerhet
Krisberedskap – för social hållbarhet
Ramavtalet i korthet Vitvaror 2016
Information om MSB:s skogsbrandsdepåer
Vägen fram till strategin
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:3
Regional tillgång till idrottsanläggningar och kulturskola
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Lärarlöner Löneavtal Statliga satsningar Lokal lönebildning
LAG OCH RÄTT Samhällskunskap LPP.
Leda och utveckla en förening
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
Vägen till jobb går via studier
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Vård- och omsorgscollege återcertifiering
Kårchefsrådet 2017 Utbildning.
SKL Trygghet & säkerhet
Ansvar inom regeringskansliet
Arbetsformer XX vattenråd.
Fysiskt tvång - fasthållningar
Fler nyanlända i arbete
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Åtgärdswebben.
Ramavtalet i korthet Stationstankning 2017
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Insatser enligt LSS och SoL
Information om MSB:s skogsbrandsdepåer
Budgetdialog Kommunfullmäktige, kommunens revisorer, överförmyndaren och vänortskommittén.
Nu ökar vi takten för att nå miljömålen
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Demografisk utveckling. (Nya prognoser kommer i februari 2012)
↗ → ↘ Händelse Datum/Tid Avsändare Historik Händelsebeskrivning
Välkomna! strategi för Vilt-förvaltning
Diagnos och delaktighet
Regeringen Så styrs Sverige!.
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Ersättningskollen.
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Hållbar utveckling måste vara
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Inkluderande arbetsliv
Rekrytering med lokala jobbspår
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Information om MSB:s skogsbrandsdepåer
Föräldramöte i kullo skola
Upphandla nerifrån!.
Medarbetarrättighet -
Kursadministration- Aktivitetstillfälle
Kontinuitetshantering
Presentationens avskrift:

MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs för samhällets krisberedskap …när det händer, där det händer! Vill du göra en insats?

MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs för samhällets krisberedskap  MSB har sedan 2010 tillsammans med frivilliga försvarsorganisationer, främst FAK och Bilkåren, byggt upp denna krisberedskapsresurs för transporter  Syftet är att skapa en transportresurs för myndigheter, länsstyrelser och kommuner  Detta åstadkoms genom att ”poola” transportresurser inom respektive regioner/län Bakgrund och syfte med MTE

MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs för samhällets krisberedskap Översvämning, skogsbrand, snö- Oväder och långvarigt elavbrott är några exempel på vad som kan hända… …och då behövs du! Du behövs!

MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs för samhällets krisberedskap Har du ”tungt körkort” (buss, lastbil eller lastbil m släp), och inte är uppbunden av annat avtal för civil krisberedskap eller Hemvärn, är du välkommen att ingå i en MTE-pool i närheten av din bostad! MTE Motor- och transportenheter

MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs för samhällets krisberedskap Luleå/Skellefteå, Umeå, Östersund och Sundsvall i norr. Karlstad, Gävle/Falun, Mälardalen i mitt. Borås, Hässleholm och Eksjö i syd. Fn tio pooler i landet

 Samarbete mellan FAK och Bilkåren  Länsstyrelser ansvarar för MTE MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs för samhällets krisberedskap MTE - en resurs för transporter

MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs för samhällets krisberedskap  Medlem i Bilkåren eller FAK.  OK från arbetsgivare.  Ha en livssituation som gör det möjligt att ställa upp med kort varsel.  Ha en fysik och mental uthållighet som krävs vid övning och insats.  Inneha körkortsbehörighet för de fordon som är aktuella.  Genomgå grund- och specialutbildning såsom ADR (farligt gods), kran och lastväxlare mm, efter behov. Krav för att vara med i MTE

MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs för samhällets krisberedskap Organisation Ledningsgrupp 1 Enhetschef och 3 Ställföreträdare/ Operativ chef Bandvagnsförare, 25 st Bandvagnsförare/mekaniker, 2 st Bandvagnsförare/Bandtraktor- förare/Lastmaskin/Truck, 2 st Lastbilsförare, 20 st Bussförare, 7 st Elverksskötare, 14 st Ev Mekaniker/MC ord, MC/ Terränghjuling/Snöskoter, 2 st Ev MC-ord/Terränghjuling/ Snöskoter, 20 st Detta är en generell organisation av en MTE- pool. Förändringar görs utifrån respektive länsstyrelses behov.

MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs för samhällets krisberedskap  Bandvagnsförare/elverks- operatörer med avtal med Svenska Kraftnät eller Trafikverket kan inte samtidigt ha överenskommelse med MTE, med behov finns för både bandvagn och elverk också i MTE. Bandvagnar och elverk

MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs för samhällets krisberedskap  Ersättning vid insats - enligt det sk deltidsbrandmannaavtalet (ersättning utgår med f.n. 228 kr för den första timmen och med 151 för varje timme därefter. Under helgdagar och nätter ökas ersättningen med 50 %. Varje insats innehåller bara en ”första timme”.  Ersättning vid utbildning  Du är olycksfallsförsäkrad Ekonomiska villkor

MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs för samhällets krisberedskap Utbildningsstege Introduktion buss, lastbil, lastbil m släp (1 dag) Fortsättning lastbil/lastbil m släp (4 dgr) /buss (3 dgr) Repetition lastbil/lastbil m släp/buss (2 dgr) Div tilläggsutbildningar, t ex kran, lastväxlare, ADR (farligt gods), mm efter resp länsstyrelses behov Elverksoperatör (4 dgr)

MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs för samhällets krisberedskap Var med och gör en insats …när det händer, där det händer! Välkommen med din intresseanmälan!

MTE – Motor- och transportenheter En regional resurs för samhällets krisberedskap