Kundtjänst i mindre kommun – går det? Offentliga rummet 2016.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tyck till på Lnu.se Feedback/förslagslådor – vad ger det?
Advertisements

Förhandlingschef/Chefsjurist
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Skane.se Förnyelse inom varumärkesprojektet 2012.
Ett utvecklingsprojekt för hela Ulricehamns kommuns nya organisation och dess medarbetare. Projektägare: Ulricehamns kommun Projektperiod: –
Medborgarservice i Skellefteå kommun
Informationsenheten, reflektioner under arbetets gång • Medborgarfokus. Tightare samarbete med den olika enheterna i förvaltningarna (huvudredaktörer+publicister.
Systemkarta.
E-tjänster Upplands Väsby
Kommunkompassen Sundsvall Oktober Kommunkompassen 1.Offentlighet och demokrati 2.Tillgänglighet och brukarorientering 3.Politisk styrning och kontroll.
Caroline Fruberg, Utvecklingsledare i Landstinget i Jönköpings län
Sammanfattning och summering Offentliga rummet 2014
Plan för att genom platsbesök stödja och stimulera Regionala cancercentrum 2013.
Ett processinriktat arbetssätt
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
i kommuner, landsting/regioner
Socialförvaltningen. Projekt Projektets början  21 maj Informationsmöte om 24 timmarsmyndigheten  juni Tällberg Försörjningsstöd Serveringstillstånd.
Mål- och resultatstyrning
Dalslands kommuner Agenda Avtalet Demo Organisation Tidsplan E-Tjänster Kommunikation Övrigt.
MEDBORGARKONTORETS UPPGIFT Information Vägledning Rådgivning Blanketter Handläggning av vissa ärenden Ärenderegistrering, upplysning i alla ärenden.
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
2 2. Kommunens vision är att vara en framsynt tillväxtkommun, attraktiv att bo och verka i.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Att tillsammans påverka!
Öka servicen genom att använda fler kanaler så som e-tjänster, webb, telefon, e-post, sociala medier och personliga besök. Hålla webben mer uppdaterad.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Camilla Björck Mora Orsa miljökontor Helsingborg april 2011
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Uppdragsredovisning. Samverkan kommun och Arbetsförmedlingen  Dialog pågår. Nytt möte planerat till september Ensamkommande barn  Erbjuder tjänster.
Sambruk:s projekt.
Möte fackliga ref.grupp Vad händer – kort om Medborgarcenter Pågående aktiviteter Planer inför det fortsatta arbetet Frågor.
1No. 1 e-förvaltning – se verksamheten ur kundens perspektiv.
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Regional Digital Agenda för Gotland. Bakgrund och syfte En digital agenda för Sverige, november 2013 Konkretisering av EU:s mål för Europa Syftet med.
Kompetensförsörjning lärare och socialsekreterare ”Verktygslådan” AttraheraRekryteraIntroduceraEngageraVäxla.
Norrtälje Kommun - På väg. Fakta Norrtälje Kommun ca invånare ca invånare Sveriges största skärgårdskommun 1/3 av Stockholms län till ytan.
Myndighetens nuläge och strategi för framtiden – här finns utmaningarna! Svensk Inkasso den 21 april 2016 Christina Gellerbrant Hagberg rikskronofogde.
Näringslivslunch 16 december. Varmt välkomna  Tillståndsguiden  Parkeringsplan  Ny bygglovschef.
Birgitta Laurent. Så får små företag chansen Exempel på hur Nacka, Nynäshamn, Tyresö och Värmdö försöker underlätta för små företag -Företagarseminarium/Informationsmöte/Företagsmässa.
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Introduktion till The Rational IT Model
Avvikelsehantering En säker verksamhet = en säker arbetsmiljö!
Att starta, planera och driva projekt
Nu rapporterar vi i Treserva!
på personer i behov av hjälp
KOMMUNIKATIONSINDEX- NYTT I MEDARBETARENKÄTEN 2014
Kvalitet i stödverksamheten Lunds universitet
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 16 vecka
Bild av esf-projektets tänkta process och målgrupp
Övergripande uppföljningar 2017
Nuvab Näringslivsprogram
Förskrivarutbildning hjälpmedel vid hörselnedsättning och dövhet
Regionalt cancercentrum Sydöst - platsbesök 30 september 2014
Effektkarta för extern webbplats
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Angered En gemensam äldreomsorg.
Förskrivarutbildning hjälpmedel vid synnedsättning
Att starta ett aktivt barnrättsarbete
Förmånskollen 2019.
Supportstrukturer inom SAMSA
Förbereda analys och beslut
Att starta ett aktivt barnrättsarbete
MedControl Instruktion för ärendeansvarig
Presentationens avskrift:

Kundtjänst i mindre kommun – går det? Offentliga rummet 2016

Mitt i Öresundsregionen invånare Knappt anställda i kommunen, varav 7 medarbetare i kundtjänst Kävlinge kommun…

Processen Beslut Juni 2013 Politikerna fattar beslut om projektet ”Tillgänglighet & Service” där kundtjänst är en 5 viktiga delar Projektgrupp Hösten 2013 En projektgrupp med deltagare från alla förvaltningsdelar sätts ihop och arbetet mot en kundtjänst börjar Ärendelista Juni 2014 Uppstart Dec 2014 Lansering April 2015 Etablering Rutiner Servicemätning Utökat teamet Ärendelista 2.0 En ärendelista på de ärenden som ska läggas i kundtjänst beslutas Teamet rekryteras och de första med- arbetarna börjar Efter två månaders utbildning slår vi upp dörrarna till kundtjänst

Processen Beslut Juni 2013 Politikerna fattar beslut om projektet ”Tillgänglighet & Service” där kundtjänst är en 5 viktiga delar Projektgrupp Hösten 2013 En projektgrupp med deltagare från alla förvaltningsdelar sätts ihop och arbetet mot en kundtjänst börjar Ärendelista Juni 2014 Uppstart Dec 2014 Lansering April 2015 Etablering Rutiner Servicemätning Utökat teamet Ärendelista 2.0 En ärendelista på de ärenden som ska läggas i kundtjänst beslutas Teamet rekryteras och de första med- arbetarna börjar Efter två månaders utbildning slår vi upp dörrarna till kundtjänst

Barnomsorg Färdtjänst Felanmälan Renhållning Bygglovshandledning Parkeringstillstånd Resebidrag

KUND Kundtjänst och e-tjänster är frontdesk Hemsida E-tjänster Gör det själv Information Vägledning Administrativa förberedelser Handläggning Kundtjänst Handläggning Utredning Beslut Förvaltning

Jag hjälper dig med ditt problem…. … och jag tar med mig din feedback till veckomötet, gör ett inlägg på Facebook och ser till att informationen uppdateras på webben ärenden Ca 700 e-tjänster och 5000 e-mejl Kundtjänst avslutar 45% av alla ärenden som inkommer till kundtjänst –Vi mäter ur ett kundperspektiv –Målet är att nå 65% efter 2 år i drift

Svagheter Sårbart Generalister Växel i kundtjänst Styrkor Liten kommun Liten grupp Strategisk placerade Dialog med förvaltningar Kommunikationsavd. Projekt

Framgångsfaktorer Efterfrågat av politiker & ledningsgrupper Bilden av Kävlinge Tydligt uppdrag Medarbetarna Kontinuerlig uppföljning

Resultatet

Från plats 87 till 3!

Kävlinge är Sveriges KvalitetsKommun! ” den kommun som lyckats bäst med att utveckla demokrati, service, arbetsmiljö och företagsklimat”

Utmaningar Hitta utvecklingsmöjligheter i de ärenden vi har Finna balans under året Socialförvaltningen Kontaktuppgifter på webben Digitalisering & e-tjänster Service & Tillgänglighet fas 2 Entreprenad

3 saker vi vill att ni tar med er AttitydKundfokusRelationer