”Förskoleklassen en klass för sig” Förskoleklassen är en bro mellan förskola / skola och elevernas fortsatta lärande. Förskoleklassen omfattas av läroplanens två första delar: Skolans värdegrund och uppdrag. Övergripande mål och riktlinjer. För förskoleklassen existerar inga uppnåendemål men vi ska ha kännedom om skolans kursplaner och förskolans läroplan.
Eleverna ska: Utveckla tillit till sin egen förmåga och sitt eget sätt att lära Utveckla nyfikenhet och lust att lära Känna trygghet och lära sig ta hänsyn och visa respekt i samspel med andra Få goda förutsättningar för fortsatt lärande
ANSVAR Vi arbetar hela tiden med att eleverna ska lära sig att ta eget ansvar för sina saker, arbeten, ”läxor”, ta med frukt, hänga upp kläder, städa efter lek……..
Detta är ett exempel på hur vi planerar Tema:Lek Mål i läroplanen: Skolan skall sträva efter att varje elev känner trygghet och lär sig att ta hänsyn och visa respekt i samspel med andra Vad ? Bro Bro Breja Kompetenser och förmågor som tränas: Att vänta på sin tur Att viska Att samarbeta Kroppsmedvetenhet ( att dra lagom fort, att gå lagom fort ) Hur ? Berätta om leken Visa leken Provlek Fröken väljer vilka som ”står” Lek både ute, inne och på idrotten Samarbete mellan förskoleklasserna, lekdag Förstå lekregler i organiserad lek Förstå lekregler i organiserad lek
Just nu arbetar vi med bokprojektet: Memmo och Mysen söker efter färger. Ett projekt i samarbete mellan biblioteket, kulturrådet och Alvina förlag. Vi deltar i utställning på Åkermyntans bibliotek 16 april – 31 maj.