Hede Station – Utveckling 2025 Masterplan för stationsområdet med närmaste omgivningar Uppdraget Förutsättningar Analys / Alternativ Förslag - Masterplan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tågtrafiken i Skåne Nordväst idag och i morgon? vad vill inom Pågatåg Øresundståg.
Advertisements

TMALL 0141 Presentation v 1.0 Punktinsatser för effektivare tågtrafik på Västra stambanan – Göteborg-Skövde.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Broförbindelse centrum – hälsostaden Allmänna förutsättningar Förutsättningar bro Bro i ett spann –Bågbro –Snedkabelbro Bro i flera spann –Tvärspänd bro.
Lyckade Företagsområden Bra kommunikationer- Nära till flygplatser, bra allmänna kommunikation, bra vägförbindelser. Rimliga avstånd för personalrekryteringar-
Patientdatalagen –Anpassad behörighet –Spårbarhet –Spärr För att användare ska kunna tilldelas korrekta och ändamålsenliga behörigheter krävs att vårdgivaren.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Förslag till upplägg (denna sida behöver inte vara med sen)
Informationsmöte VA till Varola
Revidering av riktlinjer gällande särskilt boende för äldre
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Insändare Vad kan vi om insändare?
uppföljning av bostadsplanering och byggande
Exempel Stadsliden 2:3 Planprogram
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Integrerad infrastruktur-/ samhällsplanering som bidrar till attraktivitet, tillväxt och hållbarhet Christer Karlsson.
Riktlinjer för betygssättning
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Sammanfattning workshop kommunfullmäktige Del av arbetet inom Fördjupad översiktsplan Strömstad.
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Trafik- och parkeringsutredning Långdrag/Saltholmen TPuls
Planeringsunderlag för klimatanpassning och klimat- och energi
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Vilken planeringsprocess?
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Norrtåg Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka:
SIMAIR i Trafikverkets region Syd
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg
”Flexibilitet” – i en ny tid
Barn och ungas delaktighet
Elevstödsprocessen Skapa en undervisning som möter alla elever
Goda livsvillkor, livslångt lärande & välutvecklad ideell sektor.
Attefallshus Attefallshus Byggavdelningen Stadsbyggnadskontoret
Cykel information Agneta Nordström
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Vårdförbundet Verksamhetsplan
Samhällsbyggnadsenheten
Grundsärskolan Uppdraget Arbetsgrupp Anders Hedborg (ordf)
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Systematiskt kvalitetsarbete
Möjligheter till finansiering?
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Rekrytering med lokala jobbspår
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Områdesarbete i Botkyrka kommun
Språkombud En språkstödjande funktion inom vård och omsorg samt hälso- och sjukvård.
Agenda Projektets uppdrag Vad har projektet identifierat?
Presentationens avskrift:

Hede Station – Utveckling 2025 Masterplan för stationsområdet med närmaste omgivningar Uppdraget Förutsättningar Analys / Alternativ Förslag - Masterplan Etapper Januari 2016

Hede Station – Utveckling 2025 Uppdraget

Hede Station – Utveckling 2025 Uppdraget: Uppdraget omfattar att visa på hur Hede station kan utvecklas till 2025 samt ha utblickar mot Vilka åtgärder behöver göras för att stationen skall bli den attraktiva station och viktiga knutpunkt som behövs i det framtida Kungsbacka med ökat kollektivt resande? Hur kan stationen stödja den stadsutveckling som planeras i dess närområde?

Hede Station – Utveckling 2025 Förutsättningar

Hede Station – Utveckling 2025 Befintlig situation – Dagens bebyggelse Björkris 2 Volym- / detaljhandel Verksamheter Skola Hede Station

Hede Station – Utveckling 2025 Befintlig situation – Planerade utbyggnader ? Björkris 2 Voxlöv 2 Tölö ängar 2 Tölö ängar 3 Tölö ängar 4 Tölö ängar syd Voxlöv 1 Volym- / detaljhandel Verksamheter Skola Hede Station

Hede Station – Utveckling 2025 Övergripande målsättningar / prioriteringar: 1.Den attraktiva, effektiva knutpunkten Hede med huvudfokus på byte mellan pendeltåg och bil 2.Den attraktiva stadsutvecklingen kring Hede station som katalysator / framtidsresurs

Hede Station – Utveckling 2025 Befintlig situation

Hede Station – Utveckling 2025 Reservat för 4-spår och skyddsavstånd (bebyggelse) p g a farligt gods Ev 4-spårsutbyggnad (+2 spår) Ev fyrspårsutbyggnad (+2 spår) Bostäder (80m) Verksamheter (50m) Parkering etc (30m)

Hede Station – Utveckling 2025 Analys / Alternativ

Hede Station – Utveckling 2025 Analys / Alternativ: Framtida placering och utbredning av: -Pendelparkering (markparkering/p-hus) -Bussterminal -Plattformsförbindelse (gångbro) -Resecentrum -Stationsnära bebyggelse ?

Hede Station – Utveckling 2025 Bussterminal och pendelparkering –Östra eller Västra sidan? Beijer utgör en ofrivillig styrande förutsättning pga begränsad markåtkomst. Detta är en starkt styrande förutsättning som begränsar möjligheterna på västra sidan! Pendelparkering placering? Pendelparkering är mest attraktiv på den västra sidan: -De flesta ska avresa från den västra, norrgående plattformen under tidspress att missa tåget. Bussterminal placering? Bussterminal är mest attraktiv på den västra sidan; -För linje 717 är västra sidan klart bäst för kortaste körväg -För stadstrafiken spelar öster eller väster mindre roll. -Tidspress att missa tåget på morgonen talar för den västra sidan förutsatt att bussarna väntar in tåget på eftermiddagen. Öster Väster

Hede Station – Utveckling 2025 Slutsats: Den optimala lösningen där både bussterminal och tyngdpunkten av pendelparkeringarna ligger på den västra sidan begränsas kraftigt av Beijerfastigheten. Pendelparkeringar placeras därför som huvudalternativ huvudsakligen på den östra sidan för att skapa entydighet. På sikt kan ett attraktivt p- hus för pendelparkeringar skapas på den del av Beijerfastigheten som vetter mot plattformen. Pendel-P Bussterminalen placeras på den västra sidan för kortaste körvägar och tydligt, väl exponerat läge Bussar Bussterminal och pendelparkering –Östra eller Västra sidan?

Hede Station – Utveckling 2025 Bedömningsparametrar: A.Brons möjlighet att effektivt komplettera vägporten som plattformsförbindelse i förhållande till plattformslängd, parkeringar etc B.Stråkets potential för befintlig och tillkommande bebyggelse? Alternativ 1 Alternativ 2 Ny plattformsförbindelse (bro) –Var då? Två alternativ: 1.I förlängningen av infarts-axeln mitt på plattformarna 2.I förlängningen av axeln från GC- porten och nuvarande bussterminal Bef vägport Slutsats: A.Alternativ 1 utnyttjar bäst kapaciteten för parkeringar utmed hela plattformen ger den effektivaste resenärslogistiken och kompletterar vägporten bäst B.Alternativ 1 skapar bäst möjligheter för ett öst-västligt stråk som både kopplar till verksamhets- /handelsområde i väster, Björkris och eventuellt kommande tätortsexpansion norrut.

Öppnare visuellt tydligt stadsrum Hede Station – Utveckling 2025 Stadsrumsanalys Grundidéer: Stråk Öst-Väst -Stationsområdet blir på sikt en länk mellan stadsdelarna väster och öster om Västkustbanan Bebyggelse stöttar stråk -Öst-västliga stråk via stationen skall stöttas av bebyggelse för kontinuitet och trygghet i stadsrummet Överblick -Överblick från rondellen mot resecentrum Landmärke -Stationsområdets viktiga roll förtjänar att pekas ut av någon form av landmärke i form av högre bebyggelse

Hede Station – Utveckling 2025 Alternativ 1 Nytt resecentrum (vänthall, kiosk, café etc) –Var då? Rese- centrum Resecentrum bör placeras: 1.I bytespunkten mellan transportslag 2.I korsningspunkten för stråk 3.Där flest personer förväntas spendera väntetid. 4.Där de kommersiella möjligheterna är bäst (bl a hög tillgänglighet med bil för ökat kundunderlag) 1.Placering mellan tåg och buss 2.Invid den nya plattformsförbindelsen 3.Mest väntetid spenderas på den västra plattformen i väntan på tåg mot Göteborg och i väntan på buss 4.I änden på huvudinfarten från det yttre vägnätet

Hede Station – Utveckling 2025 Alternativ 1 P-hus -Var då? Både brons och p-husets attraktivitet bör ökas genom en direkt koppling till p-huset! Allmänt: Pendelparkering i p-hus är generellt sett mindre attraktivt än markparkering Följande fördelar med p-hus kan skapas genom rätt placering/utformning: -Extra närhet / bekvämlighet i förhållande till plattform och planskild plattforms- förbindelse -Elektronisk platsanvisning och lättsökt effektiv layout -Väderskydd hela vägen från bil till tåg P-huset bör utnyttjas som barriär gentemot störningar/farligt gods på spåret, framför allt gentemot de tillkommande bostäderna P-hus Rese- centrum

Hede Station – Utveckling 2025 Trappor och hiss direkt mellan bro- plattform-marknivå Resecentrum gränslande marknivå och plattformsnivå. Rak trappa i stråket på p-husgaveln leder snabbt och tryggt till bron från mark och p- husplan Snabb utanpåliggande ramp för direktinfart våningsvis i kombination med elektronisk platsanvisning Samlade logistikfunktioner; -Bro, Resecentrum, P-hus P-hus Rese- centrum

Hede Station – Utveckling 2025 Samlade logistikfunktioner; -Bro, Resecentrum, P-hus Resecentrum gränslande marknivå och plattformsnivå. P-plan med direkt access i plan till plattform eller bro Snabb utanpåliggande ramp för direktinfart våningsvis i kombination med elektronisk platsanvisning Rak trappa i stråket på p-husgaveln leder snabbt och tryggt till bron från mark och p- husplan Min 20 m (jmf Båstad, Lerum) (Min 30 m enl TRV rekom- mendation) Rese-centrum

Hede Station – Utveckling 2025 Orientering av bussterminal -Två alternativ: Pendel-P 320 pl Pendel-P 160 pl Pendel-P 220 pl Ö-term. 6hpl Bussterminal (ö-terminal) som del av öst-västligt stråk -Korta avstånd till plattform -Pendelparkering entydligt på östra sidan P-hus 600 pl Bortvalt: -Konflikt med huvudinfartsgata till området -Konflikt med Beijers kundparkering Pendel-P 320 pl Pendel-P 160 pl Ö-term. 6hpl Bussterminal (ö-terminal) utmed plattform -Korta avstånd till plattform -Pendelparkering entydligt på östra sidan Pendel-P 320 pl Pendel-P 160 pl Ö-term. 6hpl P-hus 600 pl

Hede Station – Utveckling 2025 Förslag - Masterplan

Hede Station – Utveckling 2025 Masterplan Alt 1A Framtida planskild förbindelse? Framtida gen koppling Park Idrott? Verksamh Pendelparkering 600 platser (p-hus) Pendelparkering 440 platser Beijer kundparkering Verksamhetsparkering 90 platser (+ca 150 platser i garage) Bost Bussar Ang Verksamh

Hede Station – Utveckling 2025 Framtida planskild förbindelse? Framtida gen koppling Bost Idrott? Park Verksamh Idrott? Verksamh ”Aktiva” bottenvåningar ! Bussar Ang Verksamh Masterplan Alt 1A

Hede Station – Utveckling 2025 Framtida planskild förbindelse? Framtida gen koppling Bost Idrott? Park Idrott? Verksamh Bussar Ang Verksamh Masterplan Alt 1B Verksamhetsparkering 90 platser (+ca 150 platser i garage) Pendelparkering 600 platser (p-hus) Pendelparkering 326 platser Beijer kundparkering Pendelparkering 170 platser Verksamhetsparkering 96 platser i garage Gångbro Alternativ- skiljande (Bost istället för Pendel-P) Alternativ- skiljande (Pendel-P)

Hede Station – Utveckling 2025 Framtida planskild förbindelse? Framtida gen koppling Bost Idrott? Park Idrott? Verksamh ”Aktiva” bottenvåningar ! Bussar Ang Verksamh Masterplan Alt 1B Gångbro

Hede Station – Utveckling 2025 Framtida planskild förbindelse? Framtida gen koppling Bost Idrott? Park Idrott? Verksamh Masterplan Alt 1B Gångbro

Hede Station – Utveckling 2025 Masterplan (alt 1B)

Hede Station – Utveckling 2025 Masterplan – Illustrationer Överblick

Hede Station – Utveckling 2025 Masterplan – Illustrationer

Hede Station – Utveckling 2025 Masterplan – Illustrationer

Hede Station – Utveckling 2025 Masterplan – Illustrationer

Hede Station – Utveckling 2025 Masterplan – Illustrationer

Hede Station – Utveckling 2025 Masterplan (alt 1B) - Storheter m m m m m m nya Cykel-P (2 nivåer) 180 nya Cykel-P (2 nivåer) 150 nya Cykel-P 96 P (garage 1 plan) 600 Pendel-P 326 Pendel-P 170 Pendel-P 92 P 157 P (garage 2 plan) Angöring 25 platser Gångbro Summering: Ny verksamhetsyta: m 2 ( m 2 ) Pendelparkering:1 100 platser Nya Cykel-P510 platser

Hede Station – Utveckling 2025 Etapper

Hede Station – Utveckling 2025 Etapper Delarna är relativt oberoende av varandra vilket skapar flexibilitet. En tänkbar tågordning skulle kunna vara: 1.Plattformsförbindelse (bron) 2.Angöringsparkering 4.P-hus 5.Bussterminal och verksamhetsområde 3.Resecentrum