Tillträdesutredningen NUAK Tillträdesutredningen Presentationen Organisation Aktiviteter Synpunkter som framkommit Utgångspunkter och frågor.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Reell kompetens vid bedömning av behörighet och tillgodoräknande
Advertisements

Forskningsanknytning i den högre utbildningen BAKGRUNDSUPPGIFTER.
för sjuksköterskeexamen ©
Patricia Staaf • Föreståndare Centrum för akademiskt lärarskap, Malmö högskola (tidigare prefekt med uppdrag att arbeta högskoleövergripande med breddad.
ITHU och arbetsgrupp Studentportalsnätverket
Gävle den 12 november 2009 vhs.se - syvsidorna Vad är på gång just nu
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Sv Kvalitetsdrivet 2013 Studie- och yrkesväglednigens roll som kvalitetsdrivande faktor Nina Ahlroos Enheten för studieinformation.
Antagningssystemet – finns det någon räddning? NUAK 19 september 2011 Jörgen Tholin, Högskolan på Gotland.
Att söka till högskolan
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Universitets- och högskolerådet
Huvudområde/övergripande tema: Hållbar utveckling
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Håkan Carlsson Göteborgs universitetsbibliotek Redovisning från de bibliometriska arbetsgrupperna.
Arbetsuppgifter för GA och PA Joakim Lilliesköld.
Lunds universitet / Planering och utvärdering/ 4 december 2009 Pågående arbete, Planering & utvärdering Kartläggning Klart: 31 januari Ansvarig: Planering.
Syftar framåt. LU:s egna långsiktiga kvalitetsarbete
Högskolestiftelser Förslag om en ny verksamhetsform för universitet och högskolor.
Autonomiarbetet och Forskar/lärarkarriären Johan Schnürer
Sveriges lantbruksuniversitet GUR ska föreslå förändringar av anslagsfördelning och dimensionering av utbildningen på grundläggande och avancerad.
Avdelningen för nationell samverkan och inflytandestrukturen.
Verksamhetsstöd gymnasiet
Ny antagning till högskolan hösten 2010 Tillträdesregler – Behörighet Meritvärdering Urvalsgrupper Antagning Alternativt urval Britt-Marie Nilsson
Nya och Ladok3 NUAK 2014 Anders Mobjörk, UHR,
Att söka till högskolan med en examen från IB-programmet
UTBILDNING I Sverige.
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Nordiskt möte 5-6 okt 2004Jan Hagerlid E-publicering inom högskolan - Sverige.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Övergång gymnasieskola – högskola Helén Ängmo överdirektör, Skolverket
Bevarande av utbildningsinformation SUHFs expertgrupp för arkiv och informationshantering.
Utbildas lärare inom rätt ämnen? Välkommen till UKÄ:s frukostseminarium.
Anders Arnebert Reservantagning i NyA NUAK 2015.
Högskolans regler i praktiken – erfarenheter från tillsynsbesöken 1998–2012, rapport 2014:16 Caroline Cruz, projektledare.
Anstånd och studieuppehåll
Valda – ett stöd för lärosätet. Bakgrund - Uppdraget: Legitimerade lärare ska kunna få sina kunskaper och färdigheter kartlagda och likvärdigt bedömda.
Umeå universitet och flyktingfrågan pågående aktiviteter Internationellt Scholars at Risk (SAR) Är ett internationellt nätverk av universitet och högskolor.
SUHF:s expertgrupp för studieadministrativa frågor Cilla Häggkvist Biträdande chef för studentavdelningen vid Uppsala universitet Verkställande ledamot.
Nytt kvalitetssäkringssystem höjer ribban – studenternas bästa i sikte Universitetskansler Harriet Wallberg.
MAR-gruppens & Nätverkets aktiviteter MAR-gruppen  Fem representanter från MAR nätverket Tre arbetsterapeuter Tre arbetsterapeuter Två sjukgymnaster.
Klicka här för att ändra format Teknikcollege FILMFILM.
Sv Tillämpning av tillträdesreglerna Bra exempel och knepiga fall Amer Chuhan.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Uppföljning av förutsättningar för studentinflytande.
SUHF:s nationella bedömningsgrupp för antagning Carl Cyrén, Carbon Craft, Konstfacks vårutställning 2016.
Vad är och vad gör SUHF Sveriges universitets- och högskoleförbund.
Att söka till högskolan
Kvalitetssäkring av högre utbildning – en framtida försäkring
Anstånd och studieuppehåll
Aktuella forskningsfrågor Universitetsstyrelsen
Lite statistik och några förslag
Universitet och högskolors framtida roll – samspel med UKÄ
SUHFs Högre LedarProgram, HeLP
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
Kristian Dahlander Robert Åhlén Antagningsprocessen.
Sammanfattande dokumentation från länsworkshop om Strategi för hälsa
Att söka till högskolan
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Universitetsgemensam IT
Caroline Cruz, projektledare
Gunilla Herdenberg Biblioteksstämman 19 nov 2010
Att söka till högskolan
Validering av grundläggande behörighet, grundnivå
Att söka till högskolan med en IB-examen
Uppstart Status quo september 2018
Att söka till högskolan
Presentationens avskrift:

Tillträdesutredningen NUAK

Tillträdesutredningen Presentationen Organisation Aktiviteter Synpunkter som framkommit Utgångspunkter och frågor

Tillträdesutredningen Utredningens organisation Särskild utredare: Jörgen Tholin Sekretariat Åsa Rurling, huvudsekreterare, 100% Åsa Nandorf, sekreterare, 50% Linnea Gullholmer, administratör, 40% Jurist (ej klar) Grupper Experter Referensgrupp

Tillträdesutredningen Expertgrupp (utsedda av ministern) Jan Schierbeck, departementssekreterare, U/GV Ulf Walther, rättssakkunnig, U/RS Christina Hammarstedt, kansliråd, KU/DISK Stefan Holmgren, departementssekreterare, U/UF Nina Gustafsson Åberg, departementssekreterare, A/ARM Per Sonnerby, kansliråd, Fi/BA Per Anders Nilsson Strandberg, departementssekreterare, U/UH Erica Finnerman, utredare, Universitets- och högskolerådet Gunilla Hammarström, processledare, Universitets- och högskolerådet Marie Stern Wärn, verksjurist, Universitetskanslersämbetet Joakim Malmström, universitetsdirektör, Stockholms universitet (SUHF) Sigbritt Karlsson, rektor, Högskolan i Skövde (SUHF) Daniel Brandt, studerande, Sveriges förenade studentkårer Ylva Rosing, undervisningsråd, Statens skolverk

Tillträdesutredningen Referensgrupp utsedd av utredaren Sektorn –Mia Andersson, studievägledare Malmö högskola –Margareta Aspan, prefekt, Stockholms universitet –Anders Fällström, vicerektor, Umeå universitet –Marita Hilliges, rektor, Högskolan Dalarna –Tarmo Haavisto, SA-chef, Lunds universitet –Johan Scott, prorektor, Stockholms konstnärliga högskola –Malin Sigvardson, SA-chef, Södertörns högskola

Tillträdesutredningen Kommittédirektiv göra en översyn av hela systemet för tillträde till sådan högskoleut- bildning som påbörjas på grund- nivå och som vänder sig till nybör- jare, och lämna förslag till ett öppnare och enklare system.

Tillträdesutredningen Tidsplan Våren 2016Hösten 2016Våren mars 2017 Informations- och kunskapsinhämtning Formulering av förslag, avstämning och förankring Slutförande av betänkandet Redovisning av uppdraget

Tillträdesutredningen Våren 2016 Informations- och kunskapsinhämtning AprilMajJuni GymnasieutredningenSA-cheferUHR:s tillträdesråd SUHF:s expertgruppSkolverketLO Forskare tillträde (GU/HV)ArbetsförmedlingenHögskoleprovet (UmU) ValideringsdelegationenSFSSULF UHRSUHFUHR- breddad rekrytering UniversitetskanslersämbetetSACO, TCOMalmö högskola- validering Utskick av enkät till U/HExpertgruppReferensgrupp- sektorn

Tillträdesutredningen Hösten 2016 Formulering av förslag, avstämning och förankring SeptemberOktober- avstämning 1 November- avstämning 2 December Sammanställning av enkäten till U/H klar Referensgrupp - sektorn SFSExpertgrupp Skolverket, UHR, Arbetsförmedlingen SUHF:s och UHR:s konferens om tillträde NUAKSUHF:s förbundsförsamling Internationell utblick- rapport Expertgrupp Studieresa till Danmark och Litauen /28 Hearings med lärosäten

Tillträdesutredningen Lärosätesenkät: fungerar bra i dagens system Nationell samordning/enhetlighet Krav på svenska och engelska i den grundläggande behörigheten Gymnasieskolan huvudväg Prövning av reell kompetens Provurval till konstnärliga utbildningar

Tillträdesutredningen Lärosätesenkät: fungerar mindre bra i dagens system Svåröverskådliga regler, komplexa Många övergångsbestämmelser Systemet med meritpoäng Systemet med urvalsgrupper Högskoleprovet – många platser

Tillträdesutredningen Lärosätesenkät: Förslag till nya inslag Viktning högskoleprovets delar Slå ihop betygsgrupper Meritvärdering inom reell kompetens Utnyttja platsgaranti i stället för urval Högre betygskrav än E

Tillträdesutredningen Lärosätesenkät: synpunkter från enkäten 73 %: tillträde en strategiskt prioriterad fråga 93 %: betydelsefullt att lokalt kunna besluta om urvalsgrunder 78 %: områdesbehörigheterna är inte ända- målsenliga 89 %: högskoleprovet en mer begränsad roll 73 %: behov av ytterligare generella urvalsgrunder

Tillträdesutredningen 85 %: meritpoäng bör avskaffas Samordning och enhetlighet är viktigt Det måste finnas en andra chans Studenternas förkunskaper varierar

Tillträdesutredningen Utredningens utgångspunkter (direktiven) Flera vägar in Gymnasiet som huvudväg Möjliggöra livslångt lärande Inte utestänga någon med förutsättningar Samtidigt säkerställa nödvändiga kunskaper Önskvärda signaler till gymnasieelever Öppnare och enklare I huvudsak gemensamt för lärosätena

Tillträdesutredningen Utredningens egna utgångspunkter Bestämmelserna ska lösa tillträdesfrågan Forskningsförankrade förslag Internationellt perspektiv

Tillträdesutredningen Aktuella frågor Vilka är kraven på systemet? Göra om eller justera systemet? Vad innebär flera vägar in? Vad menar vi med att gymnasiet är huvudvägen?

Tillträdesutredningen Aktuella frågor forts. Vilka signaler vill vi sända till elever? Finns målkonflikter? Ska antagningsprocessen ses över? Hur hanterar vi eventuella förslag om ämnesbetyg från Gymnasieutredningen?

Tillträdesutredningen Följ oss!