Ulf Blossings 32 levnadsregler för pedagogen, som är viktiga för ett pedagogiskt förhållningssätt. 1.Barns och ungdomars sociala liv i förskola, fritidshem.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Tävlingens syfte TBS Stockholm vill att unga engagerar sig. Unga ska få möjligheten att göra skillnad, både i sitt eget liv och i andras. Därför bjuds.
Välkomna.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Hög kvalitet?? Hög kvalitet – förutsättning för barns lärande och utveckling – vad är hög kvalitet i förskolan? Barns bästa – en god start i livet! Internationellt.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Vision 2025 Foto: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är passion,
Pedagogisk dokumentation
Hälsa och Kondition.
SET Social Emotionell Träning
BARNKONFERENS 2012 Said Niklund, förvaltningschef, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen Trollhättans Stad.
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Kärnvärden.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Demokrati och hur Sverige styrs
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Funktionshinder i tiden 1-2 april, Stockholm Samling för social hållbarhet – åtgärder för jämlik hälsa i Västra Götaland.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Läroplansträff fritidshem
Tidiga insatser för barn i förskolan
Välkommen till Braås skola
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
BFL Bedömning för lärande
Ett rumsligt perspektiv på fritidsgårdens verksamhet se aktiviteter och insatser i ett sammanhang tydliggöra vad fritidsledare gör skapa en normativ struktur.
Hur kan vi förstå begreppet?
Hälsa och Kondition.
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Nämndplan 2015.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Projektstruktur Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Välkommen! Nya Regionens hus I Göteborg. Aktivitetsbaserad arbetsplats.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Yvonne H:son Tapper. Ledarskap – en kommunikativ nyckelfunktion Vad är ledarskap? Personlighet / Egenskaper Talanger? En ”god” pedagog: ett demokratiskt.
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013 Skarpnäck stadsdel.
Livsåskådning Wilhelm Kardemark doktorand. Livsåskådningsvetenskap Vad studerar man inom den vetenskapen? Vad folk tror på Samtida religiösa uttryck Hur.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Stresshantering och säljplanering
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
Välkomna till styrd helpdesk
Barnkonventionen i förskolan
Fritidshem på Knappekulla
Integritet läroplansanalys.
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
DET-Uppgifter.
Föräldramöte Tomtebogård
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Samhället och individen
Bedrägeri – Vad ni kan göra
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Barnkonventionen.
Vad innebär regionbildningen?
Tidigare granskningar
Välkommen på föräldraråd
Resultat från deluppföljning av Dialog och samarbete
”Tänk om det räckte att vara asbra på sitt jobb” - om jämställdhet, mångfald och att vända en kultur Alexandra Johansson 26 mars 2019.
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Ett teamarbete mellan socialpedagoger och specialpedagoger i förskolan
IF Friskis&Svettis Kalmar
Framtidens fritid och civilsamhälle
Presentationens avskrift:

Ulf Blossings 32 levnadsregler för pedagogen, som är viktiga för ett pedagogiskt förhållningssätt. 1.Barns och ungdomars sociala liv i förskola, fritidshem och skola är normalt dynamiskt och "stökigt". 2.Pedagogers föreställningar om det lugna och harmoniska sociala livet är därför vilseledande för utformningen av pedagogrollen. 3.Pedagogens roll är att engagera sig i barnens dynamiska och stökiga sociala liv och hjälpa till att ordna det. 4.Ordningen ska ta sikte på att främja kreativiteten, men ordningen kan fortfarande vara stökig. 5.Ordningen ska förhindra att stökigheten skadar individer eller hindrar dem i deras kreativitet. 1

6.Ordningen har inte till syfte att återställa lugn och harmoni. 7.Det dynamiska och "stökiga" sociala livet bland barn på förskola, fritidshem och skola är en funktion av situationen. 8.Det betyder att dynamiken och stökigheten beror av situationen i högre grad än det individuella barnet. 9.Stökiga situationer som riskerar att skada andras kreativitet hanteras av pedagogerna genom att förändra situationen. 10.Det är inte föräldrarnas uppgift att lösa dessa situationer genom att "prata sitt barn till rätta”.

11.Föräldrarna befinner sig inte i situationen som utlöser den skadliga stökigheten och har därför inte makt att göra något åt den. 12.Det är pedagogen som är engagerad i situationen tillsammans med barnen som har makt och ansvar att förändra. 13.Pedagogen förändrar en skadlig situation genom att organisera den på ett nytt sätt. 14.Att organisera innebär att gruppera barnen, bestämma aktivitet samt fördela rum och tid. 15.Syftet med organiseringen är att låta flera aktiviteter pågå samtidigt och som fångar upp skilda behov i barngruppen. 3

16.Aktiviteterna ska vara i överensstämmelse med läroplanen. 17.Det får plats flera aktivitetsrum i ett och samma fysiska rum. 18.En gruppering kan bestå av två eller flera barn. 19.Tiden kan fördelas på aktiviteter från ungefär två minuter till en vecka, eller i intervall över exempelvis en månad. 20.Fördelning av grupper på aktiviteter får inte permanentas utan behöver växla med lämpliga tidsintervall. 4

21.Alla barn behöver på sikt lära sig att umgås med alla barn i olika grupper och med olika aktiviteter. 22.På det viset utvecklas förståelse och tolerans mellan människor. 23.Det är pedagogens uppgift att i alla situationer förmedla en positiv och tillitsfull inställning till det som händer i situationen. 24.Det gör pedagogen genom att visa att det går att hantera/organisera situationen. 25.På det viset lär pedagogen barnen att världen är en trygg plats att leva i. 5

26.Det behöver barnen uppleva för att utveckla sin kreativitet. 27.En av pedagogens största utmaningar är att fråga sig själv: Upplever jag att världen är en trygg plats? 28.Och en av de största ansträngningarna är att trots att pedagogen kanske inte helt upplever att hens plats i världen är trygg, ändå lära barnen detta. 29.Genom att i situationen lära barnen att världen är trygg, ger sig pedagogen själv en möjlighet att medvetet utveckla sitt yrkeskunnande. 30.I förskola, fritidshem och skola erbjuds pedagogen rika möjligheter att få syn på bristerna i sitt yrkeskunnande och utveckla det. 31.På det viset är pedagoger och barn både lärare och elever på samma gång. 32.Eller: Barnen är de bästa lärare en pedagog kan få! 6

KONTAKT: Center för Skolutveckling, Göteborgs Stad Bente Tuff