Välkommen! Hanna Sepp Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Norrbacka språkutvecklingsgrupp
Gymnasiearbetet p..
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Lokal pedagogisk planering
HEM- OCH KONSUMENTKUNSKAP
Hjärtligt välkomna.  Kursintroduktion  Diskussion av läst litteratur  Inför nästa träff  Fika infaller vid väl valt tillfälle! Dagens program.
Välkommen till Hållbar utveckling A! Introduktion.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht Här idag: Presentation kursen, deltagare, lärare Introduktion av kursen: Kursplan, litteraturlista, momentschema.
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Kursansvarig lärare: Daniel Nylén
Att arbeta vetenskapligt
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Introduktionsfilm till Intensiv sommarkurs i spanska (SP1106)
Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela.
Nätverk kursplanepiloter
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
VFU!. VFU? Det var väldigt lärorikt för att vara första gången. Min tid ute på skolan har inspirerat mig och gett mig idéer.
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
Utmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson Högskolan Kristianstad.
Välkommen! Hanna Sepp Albina Brunosson Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
ISEX Individuella studieperioder och examensarbete Examensarbete 1 - T5 En introduktion till vetenskapligt arbete.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Välkommen till svenska 1
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Hemtenta: generell information
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Matspjälkningssystemet
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Forskningsprocessen idealt
Sociologi Introduktion.
L3VU20.
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
Föreläsning Svenska II
Hållbar utveckling.
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Välkommen! Hanna Sepp

Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom att utgå från att livet i hem och familj är beroende av samspelet mellan individer, samhället och den omgivande miljön. Rollen som lärare inom hem- och konsumentkunskap behandlas i relation till planering och värdering av lektioner i förhållande till styrdokumenten och ämnesdidaktiska frågeställningar. Momentet tar även upp IKT som en del av undervisningen i hem- och konsumentkunskap.

Förväntade läranderesultat moment 1 Efter genomgången kurs ska studenten - kunna redogöra för grundläggande begrepp inom hem- och konsumentkunskap och resonera omkring samspelet mellan individer i hushållet, samhället och den omgivande miljön (1) - kunna planera, genomföra, dokumentera och värdera undervisning i hem- och konsumentkunskap för åk 1-6 med syfte att stimulera varje elevs lärande och utveckling i ämnet med utgångspunkt i styrdokument (9) Delprov 1 (5 hp) Introduktion till Hem- och konsumentkunskap. Individuell skriftlig rapport med IKT- redovisad lektionsplanering. Förväntade läranderesultat 1 och 9 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

Delprov 1 (5 hp) Introduktion till Hem- och konsumentkunskap. Individuell skriftlig rapport med IKT-redovisad lektionsplanering. Förväntade läranderesultat 1 och 9 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

Examinationen är i tre delar Delprov 1a Vetenskaplig rapport med titeln Vad är hem- och konsumentkunskap? Max 4 sidor, teckenstorlek 12, radavstånd 1,5 och teckensnitt Times New Roman. Eventuell titelsida, innehållsförteckning (ej nödvändigt på en så här liten rapport) och bilagor är ej inräknade i dessa sidor. Referenser ges på ett korrekt sätt i texten och presenteras i slutet av arbetet i en referenslista. Arbetet ska vara publicerat på plattformen enligt anvisningarna för delprov 1a

Delprov 1b Du ska göra en presentation med hjälp av IKT där du berättar för dina elever om Vad är hem- och konsumentkunskap? Syftet är att du vill berätta för dem vad ämnet hem- och konsumentkunskap innebär. Gör din presentation med hjälp av powerpoint, blogg, facebook, youtube, film eller liknande. Presentationen bör vara 5-7 minuter. Lägg upp din presentation på it’s learning enligt anvisningar för delprov 1b.

Delprov 1c Du ska göra en lektionsplanering där du sätter din ikt-redovisning i ett sammanhang. Tänk på att det är viktigt att du formulerar ett tydligt syfte och mål med lektionen.

Träff 1 Seminariet på träff 1 är tänkt att fungera som inspiration och kickoff för delprov 1. Utifrån litteraturen kommer vi att diskutera vad hem- och konsumentkunskap är och vilka styrkor, möjligheter, svagheter och svårigheter som kan uppstå. Formulera fyra frågor var utifrån litteraturen om vad ni vill diskutera.

Litteratur moment 1 (den här litteraturen används även i moment 5) Benn, Jette (okänt årtal) Fra almendidaktik til fagdidaktik -hjemkundskab et eksempel. Hjälmeskog, Karin & Grönqvist, Margareta (2011), Humanekologisk teori. Arbetsrapport. Hjälmeskog, Karin (2006), Lärarprofession i förändring: Från “skolkök“ till hem- och konsumentkunskap. Uppsala: Föreningen för svensk undervisningshistoria. (236 s). Höijer, Karin (2013). Contested food: the construction of home and consumer studies as a cultural space. Diss. (sammanfattning) Uppsala : Uppsala universitet, 2013 Petersson, Monica (2007), Att genuszappa på säker eller minerad mark: Hem- och konsumentkunskap ur ett könsperspektiv. Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis. (223 s). Slater, J. (2013). Is cooking dead? The state of Home Economics Food and Nutrition education in a Canadian province.. International Journal of Consumer Studies. Venäläinenl, Salla (2010) INTERACTION IN THE MULTICULTURAL CLASSROOM: Towards Culturally Sensitive Home Economics Education. Home Economics and Craft Studies Research Reports 25. University of Helsinki Faculty of Behavioural Sciences Department of Teacher