Friluftsliv Lite inspiration... Lite inspiration... Lite inspiration...
Koppling till LGR 11 ”Genom undervisningen ska eleverna utveckla förmågan att vistas i utemiljöer och naturen under olika årstider och få förståelse för värdet av ett aktivt friluftsliv. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om risker och säkerhetsfaktorer i samband med fysiska aktiviteter och hur man agerar i nödsituationer.” ”Genom undervisningen i ämnet idrott och hälsa ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att genomföra och anpassa utevistelser och friluftsliv efter olika förhållanden och miljöer.”
Varför friluftsliv? Fysisk hälsa Fysisk hälsa Psykisk hälsa (avkopplande, naturupplevelse, estetiskt etc.) Psykisk hälsa (avkopplande, naturupplevelse, estetiskt etc.) Socialt Socialt Tradition Tradition
Att tänka på vid friluftsliv Vad vill du göra/uppleva? Vad vill du göra/uppleva? Område & transport Område & transport Säkerhet Säkerhet Utrustning/boende Utrustning/boende Klädsel Klädsel Mat & dryck Mat & dryck
Vad vill du göra/uppleva?
Område & transport Känt eller okänt område? Känt eller okänt område? Tillåtet område? Tillåtet område? Möjlighet att ta sig dit och därifrån Möjlighet att ta sig dit och därifrån Bekanta sig med området innan (t ex genom läsning, kartgenomgång, hörsägen) Bekanta sig med området innan (t ex genom läsning, kartgenomgång, hörsägen)
Säkerhet Väder Väder Utrustning Utrustning Karta & kompass (GPS) Karta & kompass (GPS) Mobil Mobil Träning Träning ”Flyktplaner” ”Flyktplaner” Färdmeddelande Färdmeddelande
Utrustning/boende Anpassa utrustningen efter turen/aktiviteten Anpassa utrustningen efter turen/aktiviteten Boendeformer Boendeformer - tält, vindskydd - snöka, bivack Packning = vikt Packning = vikt
Klädsel Vad ska man ha på fötterna? Vad ska man ha på fötterna? Vad ska man ha på kroppen? Vad ska man ha på kroppen?Flerskiktsprincipen Innerskikt: för bort fukt Innerskikt: för bort fukt Mellanskikt: värmande Mellanskikt: värmande Ytterskikt: mot vind och väta Ytterskikt: mot vind och väta
Matlagning utomhus Olika matlagningstekniker: Stormkök Stormkök Över öppen eld Över öppen eld Reflektorugn/jordugn Reflektorugn/jordugn Rökning Rökning
Mat & dryck Tänk på att dricka ordentligt Tänk på att dricka ordentligt Se till att få i dig tillräckligt med energi Se till att få i dig tillräckligt med energi God mat gör upplevelsen bättre God mat gör upplevelsen bättre
Torr, varm & mätt!
Uppgift Din uppgift är att planera, organisera och praktiskt genomföra en egen friluftslivsaktivitet. Planering, organisation och genomförande ska dokumenteras i bild och i skrift (ca 3 sidor dataskrift Times New Roman 12). AEleven planerar och genomför friluftsaktiviteter med god anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler. CEleven planerar och genomför friluftsaktiviteter med relativt god anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler. EEleven planerar och genomför friluftsaktiviteter med viss anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler.
Uppgift Dokumentationen ska innehålla: Val av aktivitet Val av aktivitet Plats/område Plats/område Transport Transport Utrustning/packning (kläder, skor, mat och dryck mm) Utrustning/packning (kläder, skor, mat och dryck mm) Upplevelsen av aktiviteten Upplevelsen av aktiviteten Utvärdering av planeringen, organisationen och genomförandet Utvärdering av planeringen, organisationen och genomförandet