Friluftsliv Lite inspiration... Lite inspiration... Lite inspiration...

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Friluftsliv. Koppling till LGR 11 ”Genom undervisningen ska eleverna utveckla förmågan att vistas i utemiljöer och naturen under olika årstider och få.
Advertisements

EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Strokerehabilitering Håkan Carlsson Leg. Sjukgymnast VO Neurologi och rehabiliteringsmedicin.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
9/21/2016 Föräldraenkäten 2015 Förskola Skyttebo.
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
Friluftsliv. Koppling till LGR 11 ”Genom undervisningen ska eleverna utveckla förmågan att vistas i utemiljöer och naturen under olika årstider och få.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Miljödatastöd Maj % svarsfrekvens 45 svar från 75 verksamheter Svar representerar 9 av 10 Fomaprogram 24 stycken frågor Syfte och motivation Innehåll.
Orienteringsteori Dagens lektion Varför ska man lära sig att orientera? Vad ska ni kunna? Hur funkar en karta? Att passa en karta Karttecken Olika begrepp.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
Tillsammans för en idrott fri från alkohol, narkotika, doping och tobak Gemensam ANDT- policy för idrottsföreningar i Mölndals stad Föräldrar.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Barn och ungdomars utveckling
Betyg och bedömning IDH
IdrotIdrottIitsskador
Fossilbränslefritt Kronoberg
En snabbkurs i orientering
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Pedagogisk planering- Naturkunskap
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Förhållningsregler Järfälla hC Team 07.
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
XX kommun Kommunikationsplan.
Friluftsliv ÅK Vandring.
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
Grön infrastruktur - Friluftsliv
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse

Bilaga 2 Sysselsättning - Fokusera på om utföraren måste avsätta resurser inom varje område för att ge stöd åt den enskilde och i så fall hur mycket?
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Etik- planering.
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Friluftsliv.
Friluftsliv Lite inspiration...
LPP – HLR HLR och säkerhet
NYCKELFAKTORER Följande 10 faktorer är principer och verktyg som Svensk Innebandys Utvecklingsmodell bygger på.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Akademikerförbundet SSR
Vår rätt att vara i naturen
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
INTRODUKTION SKOLKLASSIKERN
Det enskilda barnet ska vara förskolans,
”Jobbhälsan en samhällsutmaning?”
Sammanträdesprotokoll Motala kommunala pensionärsråd
Hållbar utveckling måste vara
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Ta hand om dig själv.
Tips för det praktiska ledarskapet
Kreativa verktyg och metoder
Utveckling och samordning av virkesmätningen
Friluftsliv Lite inspiration...
Lag (2017:310) om framtidsfullmakter
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
INTRODUKTION SKOLKLASSIKERN
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Presentationens avskrift:

Friluftsliv Lite inspiration... Lite inspiration... Lite inspiration...

Koppling till LGR 11 ”Genom undervisningen ska eleverna utveckla förmågan att vistas i utemiljöer och naturen under olika årstider och få förståelse för värdet av ett aktivt friluftsliv. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om risker och säkerhetsfaktorer i samband med fysiska aktiviteter och hur man agerar i nödsituationer.” ”Genom undervisningen i ämnet idrott och hälsa ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att genomföra och anpassa utevistelser och friluftsliv efter olika förhållanden och miljöer.”

Varför friluftsliv? Fysisk hälsa Fysisk hälsa Psykisk hälsa (avkopplande, naturupplevelse, estetiskt etc.) Psykisk hälsa (avkopplande, naturupplevelse, estetiskt etc.) Socialt Socialt Tradition Tradition

Att tänka på vid friluftsliv Vad vill du göra/uppleva? Vad vill du göra/uppleva? Område & transport Område & transport Säkerhet Säkerhet Utrustning/boende Utrustning/boende Klädsel Klädsel Mat & dryck Mat & dryck

Vad vill du göra/uppleva?

Område & transport Känt eller okänt område? Känt eller okänt område? Tillåtet område? Tillåtet område? Möjlighet att ta sig dit och därifrån Möjlighet att ta sig dit och därifrån Bekanta sig med området innan (t ex genom läsning, kartgenomgång, hörsägen) Bekanta sig med området innan (t ex genom läsning, kartgenomgång, hörsägen)

Säkerhet Väder Väder Utrustning Utrustning Karta & kompass (GPS) Karta & kompass (GPS) Mobil Mobil Träning Träning ”Flyktplaner” ”Flyktplaner” Färdmeddelande Färdmeddelande

Utrustning/boende Anpassa utrustningen efter turen/aktiviteten Anpassa utrustningen efter turen/aktiviteten Boendeformer Boendeformer - tält, vindskydd - snöka, bivack Packning = vikt Packning = vikt

Klädsel Vad ska man ha på fötterna? Vad ska man ha på fötterna? Vad ska man ha på kroppen? Vad ska man ha på kroppen?Flerskiktsprincipen Innerskikt: för bort fukt Innerskikt: för bort fukt Mellanskikt: värmande Mellanskikt: värmande Ytterskikt: mot vind och väta Ytterskikt: mot vind och väta

Matlagning utomhus Olika matlagningstekniker: Stormkök Stormkök Över öppen eld Över öppen eld Reflektorugn/jordugn Reflektorugn/jordugn Rökning Rökning

Mat & dryck Tänk på att dricka ordentligt Tänk på att dricka ordentligt Se till att få i dig tillräckligt med energi Se till att få i dig tillräckligt med energi God mat gör upplevelsen bättre God mat gör upplevelsen bättre

Torr, varm & mätt!

Uppgift Din uppgift är att planera, organisera och praktiskt genomföra en egen friluftslivsaktivitet. Planering, organisation och genomförande ska dokumenteras i bild och i skrift (ca 3 sidor dataskrift Times New Roman 12). AEleven planerar och genomför friluftsaktiviteter med god anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler. CEleven planerar och genomför friluftsaktiviteter med relativt god anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler. EEleven planerar och genomför friluftsaktiviteter med viss anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler.

Uppgift Dokumentationen ska innehålla: Val av aktivitet Val av aktivitet Plats/område Plats/område Transport Transport Utrustning/packning (kläder, skor, mat och dryck mm) Utrustning/packning (kläder, skor, mat och dryck mm) Upplevelsen av aktiviteten Upplevelsen av aktiviteten Utvärdering av planeringen, organisationen och genomförandet Utvärdering av planeringen, organisationen och genomförandet