Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Göra pgsa hjul Förbättringsområde: E-hälsa.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Videokonsultation med medborgare
Advertisements

Nolans modell MÅL Vad är det vi vill uppnå?
Mina vårdkontakter MVK är en formulärbaserad tjänst som kan användas för rutinärenden som av/ombokning av tid eller receptförnyelse eller som komplement.
Förbättringsområde enligt handlingsplan: ___________________________________ Mål: ________________________________________ Aktivitet (åtgärd/förändring.
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Framtidens bästa primärvård
Caroline Fruberg, Utvecklingsledare i Landstinget i Jönköpings län
Välkommen till Ledardagen!
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS3 – LS4 Förbättringsteam.
PGSA-hjulet.
Sammanställning av verksamhetsredovisning för fysioterapeuter verksamma enligt lag (1993:1652) om ersättning för fysioterapi (LOF) samt fysioterapeuter.
Ingrid Lindberg, Elin Carlson och Stefan Frisk Medicinkliniken Eksjö
Bra mottagning Team barn och ungdomsmottagning, Sunderby sjukhus
Att mäta för att lära - mätningar i förbättringsarbetet
Titel: Agera 1. Bakgrund (varför pratar du om detta?)
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
Oplanerade aktiviteter Namn: Datum:Tidpunkt: Sätt ett streck för varje gång en oplanerad aktivitet i form av en störning eller ett avbrott inträffar totalt.
Ledningskraft för god och säker vård - Fortsatt arbete hemma
1 SLUTRAPPORT NULÄGESANALYS STYRGRUPP – Frågor och analys
Riskanalys koloncancer ---- Patientmedverkan i riskanalys
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS4 – LS5 Förbättringsteam.
Att mäta för att lära - syfte, mål och mått
PGSA.
NattklubbEventRestaurang. Informera och Marknadsför NattPasset.se NattPasset appen.
1177.se och Hitta och jämför vård Sammanställning av förändringar
Nationella och regionala tjänsteplattformar och tjänstekontrakt Arvid Thunholm – Integrationskoordinator Inera Picsara Användardagar
Det här är 1177 Vårdguiden.
Introduktion till hälso- och sjukvården i Sverige April 2016 Hälso- och sjukvård för nyanlända Finns även tillgänglig digitalt på
Vad är landstinget? I Värmland finns tre sjukhus. De finns i Arvika, Karlstad och Torsby. Det finns cirka 30 vårdcentraler. Några är landstingets och några.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Patientförening för.
Förbättringsområde folkhälsa Matvanor hos föräldrar till minderåriga barn och vissa utvalda övervikts- och/eller diabetespatienter.
Analysera mera Gunnar Gidenstam, Sveriges Kommuner och Landsting Marcel Moritz, Huddinge kommun Elisabeth Skoog Garås, Sveriges Kommuner och Landsting.
Förbättringsområde Personer, listade på Wetterhälsan, med akuta vårdbehov ska söka akut vård på rätt vårdnivå.
Mall för kommunikationsplan. Den här mallen för kommunikationsplan är till för er som arbetar införandet av webbtidbok och andra e-tjänster. Väl planerad.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Förbättra kunskapsläget.
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Varför skapa ett digitalt vårdbesök?
Från Kalix till Ystad observationer på folkbibliotek
WP6D Lastbilsparkeringar med ITS
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Utbildning av patienterna för att minska telefonrådgivning
Sammanfattning av nationellt vårdprogram för cervixcancerprevention
Nästa steg utifrån vad vi lärt: Nytt PGSA eller implementering.
Förbättringsområde: Förbättrade förutsättningar för goda levnadsvanor
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Förbättringsarbete- tillgänglighet på Hälsans vårdcentral 1 år 2016
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Nästa steg utifrån vad vi lärt: Nytt PGSA eller implementering.
Hemblodtryck istället för mätning på vårdcentral
HbA1c <50 efter kost beh
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Webbtidbokning för patientens och vårdens bästa
Mål/delmål: ……..…………………………………………………..
Förbättringsområde Effektiv mottagning – rätt patient till rätt vårdgivare vid Bankeryds vårdcentral.
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Drop-in mottagning för provtagning
Nästa steg utifrån vad vi lärt: Nytt PGSA eller implementering.
Arbetssättet Mobila Estherteam
Personcentrerade E-tjänster
Hälsofrämjande arbete på Vårdcentralen Domnarvet
Hälso- och sjukvård i Region Östergötland Hur söker jag vård?
Bildspel från informationstillfällen maj 2018.
Bakgrund Arbetsväxling i primärvården i Värmland 2017
Trafikverkets kvalitetskrav för dig som arbetar på vägen
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
GÖR DIN VARDAG EN E-TJÄNST.
Presentationens avskrift:

Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Göra pgsa hjul Förbättringsområde: E-hälsa Bodafors Ansvarig: __________________________ Datum: ____________ Bakgrund – vilken är bakgrunden till valt förbättringsområde? Vi har haft möjlighet för våra patienter att boka tid via vårdtjänst i 2 år men det har inte varit någon framgång. Det är få patienter som har använt sig av tjänsten. Vi har haft en kampanj mot befolkningen i Bodafors för att marknadsföra mina vårdkontakter och lära ut hur man gör. Nuvarande situation - hur gör vi idag och hur ser våra resultat ut? Det är endast några professioner som man kan boka via vårdtjänster. I dagsläget ringer de flesta till tidsbeställningen/personligt besök på vårdcentralen för kontakt. Återbud lämnas via återbudscentralen eller via telefon. Receptförnyelse begärs via vårdtjänster och tidsbeställning. Analysera– vad visar resultaten av de testade förändringarna? Hur tolkar vi dem? Pinnstatistik på efterfrågade tjänster via tidsbeställningen visar att det är stor efterfrågan på recept, telefontid, tidbokning, rådgivning Mycket aktivitet pågår och är ännu ej analyserade i dagsläget. Basmätning recept via mina vårdtjänster. Sätt mål Basmätningar webtidbokning. Sätt mål Personalmätning Analys - Vilka är våra problem och varför? Vilka förändringa ska prioriteras? Fel eller bristfällig information på 1177 vårdguiden. Bristande information till patienter. Bristande kunskap om vårdtjänsterna hos personalen. Patienterna använder 1177 vårdguiden för lite. Vilka förändringar ska testas baserad på vår analys? Hur kommer de att genomföras? Uppdatera informationen som kan ses I 1177 vårdguiden samt information om olika kontaktvägar ska ges när patienten ringer eller besöker vårdcentralen. Ta fram nya informationskort till patienterna. (mickaela B) Schemautbildning för personalen. Ta kontakt med teleenheten för att få in intalat budskap om E-tjänster när man ringer oss. Utbildning hur man laddar ner mobilt Bank-id för att sedan kunna använda 1177 vårdguiden mobilt. Riktat till personalen så att de kan informera rätt till våra patienter. Mäta inflödet per telefon vilka tjänster som efterfrågas genom pinnstatistik, Justera grundmallen för bokning via 1177 vårdguiden genom att ändra id58. Mål - vad vill vi uppnå? Patienterna skall ha flera olika vägar att kunna kontakta vårdcentralen för tidbokning, boka planerad årskontroll, frågor, beställning av recept mm när det passar dem själva.. Vårt mål är att patienterna ska använda E-tjänster i så stor utsträckning som möjligt. Även att personalen informerar patienterna vid varje kontakt.

Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Ansvarig: __________________________ Datum: ____________ Bakgrund – vilken är bakgrunden till valt förbättringsområde? Nuvarande situation - hur gör vi idag och hur ser våra resultat ut? Analysera– vad visar resultaten av de testade förändringarna? Hur tolkar vi dem? Analys - Vilka är våra problem och varför? Vilka förändringa ska prioriteras? Vilka förändringar ska testas baserad på vår analys? Hur kommer de att genomföras? Mål - vad vill vi uppnå? Underlag för sammanställning