Leder etnisk mångfald till kontakt eller konflikt? Andrej Kokkonen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Yrkeskrav inom funktionshinderområdet
Advertisements

Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
Samhället är mer än summan av sina delar
Sambanden mellan hälsa, ekonomisk utveckling och planering
Värdegrund 1.
Aktör / Struktur.
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Att jämföra två klassiker
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
”Varför betalar man svart?”
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Psykiska konsekvenser av missnöje med utseendet
Är ni en grupp? Varför? Ni växelverkar med varandra
Organisationskultur, makt och konflikt
Vad är identitet?.
Stereotyper, fördomar & diskriminering
Socialpsykologi.
Realism Makt, dvs förmåga att kontrollera andra, är centralt.
PP.
”Om vi bara hade fler svenskar” - Om skolpolitik, etnicitet och segregation bland ungdomar med migrationsbakgrund i svenska storstäder Sociologiska institutionen.
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Konflikt teori.
Den protestantiska etiken
Egenintresset som drivkraft i politiken Marcia Grimes, fil dr Statsvetenskapliga institutionen Göteborgs universitet Democracy’s Infrastructure: The role.
Tillsammans.
Nordirland konflikten
Social oro ur ett teoretiskt perspektiv Per-Olof Hallin Urbana studier Malmö högskola Vad händer efter Husby? - Samverkan i praktiken, Umeå
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
NSPH i Norrbotten (Regionalt nätverk) (Regionalt nätverk) Nationell Nationell Samverkan för Samverkan för Psykisk Psykisk Hälsa Hälsa Bildades
Samverkan – hindrande och främjande förhållanden Örebro 27 januari 2012 Berth Danermark
Vem är Benny. Vem är Benny Uppgift: Läs texten Vem är ”Benny”? Hur ska ni förstå Benny? Försök förklara hans handlingar utifrån berättelsen? Hur reagerar.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Institutioner och aktörer
Stress Vad är stress? Hur påverkas människor av stress?
Vad är identitet?.
Vad menas med Normkritik egentligen?
National Assessment Sweden: Age Nation Prepared by: Barrett Values Centre March 14, 2014.
National Assessment Sweden: Gender Kvinna- Nation Prepared by: Barrett Values Centre March 14, 2014.
Politisk Geografi.
National Assessment Sweden: Nation- Region Övriga Sverige Prepared by: Barrett Values Centre March 12, 2013.
National Assessment Sweden: Region Södra Sverige- Nation Prepared by: Barrett Values Centre March 14, 2014.
National Assessment Sweden: Region Stor Stockholmsområdet Prepared by: Barrett Values Centre March 15, 2012.
National Assessment Sweden: Age Nation Prepared by: Barrett Values Centre March 14, 2014.
Ruralitet som global utmaning
Vad driver den etniska bostadssegregeringen i Sverige och vilka konsekvenser leder detta till? Emma Neuman KEFU-dagen, Lund 2 juni 2016.
Genus. Kvinnor och män i media lkritikvemvadvarfor/kvinnorochmanimedier.425.h tml
National Assessment Sweden: Privat sektor - National Perspective Framställt av Barrett Values Centre March 18, 2016.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Vardagsrasism Inklusive etnocentrism. Etnocentrism betyder att man bedömer främmande kulturer med sin egen måttstock och att man placerar de egna kulturella.
Segregering - integrering. Etnocentrism – egna kulturen som måttstock Kategorisering – kategorisera människor, risk för vi/dem Etnicitet – social tillhörighet,
SEGREGERING - INTEGRATION. Etnocentrism – egna kulturen som måttstock Kategorisering – kategorisera människor, risk för vi/dem Etnicitet – social tillhörighet,
Religionskunskap Att undersöka tro.
Möjlighet till Egen Kraft!
Politiskt deltagande: Ideal och normer för politiskt deltagande
Något att tänka på när man söker pengar
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
Internationella relationer
Acceptans och hinder för miljöbilar i olika områden
Inkludering eller exkludering?
Självkänsla.
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Samhället och individen
Vad är grupper och roller?
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Kan tillit främja tillväxt?
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Konflikt och Konflikthantering Centralt innehåll: Interaktion och kommunikation vid konflikter och konflikthantering.
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

Leder etnisk mångfald till kontakt eller konflikt? Andrej Kokkonen

En fråga – tre svar Hur påverkar etnisk mångfald grupprelationer? Tre svar – Konflikt: Etnisk mångfald leder till intolerans och fördomar mot andra (Blumer, Quillian, Bobo) – Kontakt: Etnisk mångfald leder till tolerans och ökad förståelse (Allport, Pettigrew, Tropp) – Osäkerhet och rädsla: Etnisk mångfald leder till lägre tillit och solidaritet (Putnam)

Konflikt: Mångfald leder till fördomar En grupp känner sig förmer än andra Andra grupper upplevs som radikalt annorlunda …den etniska grupptillhörigheten är intimt knuten till sociala positioner (över- och underklass), och Gruppen anser att den bör vara priviligierad gentemot andra grupper …den grupp som känner sig överlägsen ser sin position hotad – På grund av att andra grupper växer/är relativt stora – och därmed riskerar att få ökat politiskt inflytande (och hota den dominerande gruppens maktposition), eller – På grund av dåliga ekonomiska tider, som ökar konkurrensen om begränsade resurser

Gruppens intressen går före individens intressen Individens egna intressen behöver inte vara hotade, det viktiga är uppfattningen om gruppens intressen – ej fråga om rationellt egenintresse Individfaktorer spelar mindre roll än gruppfaktorer Mekanismen kan verka på olika nivåer (länder, städer, arbetsplatser etc.) Kan förklara varför vita amerikaner känner sig hotade av svarta men inte asiater (de senare ej socialt underlägsna)

Kontakt – tolerans och ökad förståelse Mångfald leder till tolerans om individer från olika grupper har personliga kontakter med varandra, men bara om – Gruppmedlemmarna har lika status – Har gemensamma mål – Samarbetar för att uppnå målen – Och har stöd från auktoriteter (myndigheter, lagen, normer, tradition) – Situationen tillåter att medlemmarna blir vänner (upprepade kontakter)

Personliga kontakter gör att man …lär sig om utgruppen: fördomar korrigeras (kognition) …ändrar sitt beteende - och berättigar det förändrade beteendet genom att förändra sina attityder …skapar känslomässiga band till utgruppen: minskar rädslan för och ökar empatin för utgruppen …omvärderar ingruppen: ifrågasätter om den egna gruppens värderingar och vanor är så bra som man trodde …omdefinierar in- och utgruppen

Starka effekter förutsätter generaliseringar Mellan olika situationer Från individer som tillhör utgruppen till utgruppen Från en utgrupp till andra utgrupper

Kontakter förekommer endast i vissa kontexter Ej länder, städer och andra kontexter i vilka man sällan träffar varandra och där man kan undvika varandra Armén, grannskap, skolor och arbetsplatser som uppfyller de fem villkoren Praktiska konsekvenser för politiken: segregation är dåligt - avsegregering är bra (blandade skolor och arbetsplatser )

Osäkerhet och rädsla – tilliten till alla minskar Mångfald leder till minskad tillit – både till medlemmar av utgruppen och medlemmar av ingruppen Tillit till in- och utgruppen behöver ej vara negativt korrelerade – Om man litar på sina likar behöver inte det betyda att man inte litar på de som är olika (och vice versa) – Tidigare studier har bara mätt attityder till utgruppen (inte attityder till ingruppen)

I USA minskar mångfald både tilliten till in- och utgruppen, men varför… ? Putnam ger inget svar

Det är belagt att människor litar mer på sådana som är lika dem själva Det kan förklara varför man litar mindre på människor i sitt grannskap i heterogena områden …men det förklarar inte varför man litar mindre på den egna gruppen i heterogena områden Ännu inget bra svar

Min egen forskning Studerar hur etnisk mångfald i skolor och på arbetsplatser påverkar tillit och tolerans Kontexter i vilka man faktiskt möts och där kontakthypotesens villkor är uppfyllda Hur skiljer sig effekten av mångfald mellan olika länder och olika skolor/arbetsplatser Vad kan man göra för att få det att fungera bättre?