Medfinansierings påverkan på planeringssystemet Mattias Lundberg, Roger Pyddoke, Anders Wärmark CTS 28 mars 2011.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Advertisements

Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Strategi för Transportstyrelsens tillsyn över järnvägsmarknaden
Stöd för analys och förbättring
En reviderad läroplan för förskolan
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Mikael Johannesson, PhD Så mycket bättre, Göteborg 8 mars 2012
Folkhälsa i Gävleborg - gemensamma utgångspunkter
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Medfinansiering av transportinfrastruktur Utredningens förslag i korthet: Planeringssystemet: Stark koppling till den statliga budgetprocessen och de statliga.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Systematiserat sunt förnuft En idéskrift om intern styrning och kontroll Översiktligt presentationsmaterial.
Inriktningsplanering för
miljömål.se Miljömålens syfte: - Strukturerat miljöarbete
Att tillsammans påverka!
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Assistanskommittén – bred översyn av personlig assistans för vissa personer med funktionshinder.
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Vad händer med resursfördelningsmodellen och administrativa stödet?
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Kvalitetssäkrad välfärd Torkel Wadman
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Styrmedel och prognoser Bör prognoserna utgå från politiska mål? 11/24/2010.
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Ur regionens synvinkel En annan roll för staten (7.4) Punkt 2: Den nya rollen är att vara strategisk, drivande och samordnande. I denna ingår samspelet.
Infrastrukturplanering
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Beredningsprocessen vid förslag till nya Nationella riktlinjer och Nationell utvärdering.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbara städer: Urbanisering Anna Wahlström, Naturvårdsverket.
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Överenskommelsen inom integrationsområdet
Kvalitetsarbetet vid BTH
Handlingsplan för utveckling av exploateringsprocessen Ansvar och befogenheter I exploateringsprojekt Utkast 3 Exploateringsgruppen /Susanne Ek.
Hur kan 793 Mkr bli mer? Håkan Brynielsson
Systemanalys för Sydsveriges infrastruktur
Nytt kvalitetssäkringssystem höjer ribban – studenternas bästa i sikte Universitetskansler Harriet Wallberg.
Granskningsanteckningar av årsuppföljning 2015 Region Halland Rebecca Lindström Mars Driftnämnden Regionservice.
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Ekonomiska styrningen Styrningen långsiktig och strategisk Flexiblare – skilda förutsättningar Årliga återrapporteringskrav – mindre omfattning.
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Välkommen till studentdagen 2016
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Länsstyrelsens uppdrag och ansvar
Validering inom Lärarlyftet
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Barnkonventionen blir svensk lag – Lagrådets yttrande
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
Risk- och sårbarhetsanalyser
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Miljömålen består av tre slags mål
Material för socialtjänsten
Spelar priset någon roll? Om samhällsekonomiska analyser
Regeringens lagrådsremiss inkom till Lagrådet den 6 juli 2017.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Miljömålen består av tre slags mål
Regional utveckling och samverkan i miljömålssystemet
Riskanalys av XXXXXXXXXXX
Samordnad utveckling för god och nära vård
Regional utveckling och samverkan i miljömålssystemet
Presentationens avskrift:

Medfinansierings påverkan på planeringssystemet Mattias Lundberg, Roger Pyddoke, Anders Wärmark CTS 28 mars 2011

Uppdrag och utgångspunkter Uppdrag: Hur påverkas nytt planeringssystem för transportinfrastrukturen av olika former av medfinansiering? Våra utgångspunkter: Precisering av planeringssystemet och medfinansiering Planeringssystemet påverkar aktörernas roller och drivkrafter Syfte med medfinansiering påverkar hur systemet bör utformas Avgränsning: Förslaget är skissartat – vi har försökt tolka Vårt fokus på risker

Skillnader mellan förslagen Trafikverksutredningens förslag har transportpolitiska målen och principerna som utgångspunkt och fokus på ekonomisk planering Trafikverkens förslag har rumslig och planhushållningsorienterad utgångspunkt med mer fokus på fysiska planeringens resultat En konsekvens att trafikverkens förslag involverar fler aktörer i planeringen Trafikverkens förslag uttalat mål att underlätta medfinansiering

Några konsekvenser (1) Policybeslut : Utmaning ge tydliga riktlinjer om medfinansiering Svårt för Trafikverket att förena sina roller Åtgärdsval: Fyrstegsprincipen blir mer formaliserad Svårt välja förutsättningslöst vid medfinansiering Medfinansiering kan öka fokus på utbyggnadsåtgärder Att ta fram underlag kan också vara medfinansiering Åtgärdsplan: Svårt skapa balans mellan allmän- och särintressen Regionala paketlösningar är sannolika Löften om medfinansiering kan ge bindningar 1. Policybeslut 2. Åtgärdsval 3. Åtgärdsplan för region 4. Planeringsprogram 5. Genomförandeprogram 6. Ekonomiskt plan.utrymme 7. Uppföljning/Utvärdering

Några konsekvenser (2) Planerings- och genomförandeprogram : Oklart hur det reella inflytandet fördelas Svårt balansera politiska krav mot krav på kvalitet i beslutsunderlagen Det tar tid att skriva avtal Planeringsutrymme: Oklart vad regeringens beslut ska innehålla Medfinansiering kan ev fylla ut diskrepanser mellan regeringens och regionernas beslut Uppföljning och utvärdering: Viktigt ha kontroll över intecknat anslagsutrymme Viktigt med oberoende 1. Policybeslut 2. Åtgärdsval 3. Åtgärdsplan för region 4. Planeringsprogram 5. Genomförandeprogram 6. Ekonomiskt plan.utrymme 7. Uppföljning/Utvärdering

Rekommendationer roller Undvik minskat inflytande för regering och riksdag Viktigt analysera styrmedel i policybeslutet Ökade krav på uppföljning och utvärdering Tydliggör (och begränsa ev) Trafikverkets mandat Underlaget till regeringens policybeslut. Besluta om åtgärdsval enligt fyrstegsprincipen och bereda dessa beslut. Föreslå åtgärder till regionerna, kvalitetssäkra underlaget, komplettera åtgärdsplanerna nationellt. Föreslå innehåll i planeringsprogrammet. Bereda regeringens beslut om planeringsprogram och genomförandeprogrammet. Med regeringen föreslå ekonomiskt planeringsutrymme. Underlag för uppföljning och utvärdering. Med Trafikanalys dra slutsatser av uppföljningen och utvärderingen. M.m. Organisera Trafikverket så att rollkonflikter kan hanteras

Rekommendationer planeringsprocessen Håll isär fysisk och ekonomisk planering Ej medfinansieringsdiskussion redan i fyrstegsanalysen? Krav på gemensamma planeringsförutsättningar? Stärk kalkylens roll – låt särintressen granska? Undvik mer resurskrävande planering och ökade transaktionskostnader Hur? Möjliggör omprövning av projekt Vid revidering mellan åtgärdsplan och planeringsprogram Om kostnader ökar eller nytta minskar Ge regeringen möjlighet göra egna bedömningar Inse att överenskommelser om paket binder upp statsmakterna

Rekommendationer spelregler Lägg fast tydliga kriterier för medfinansiering Förtydliga de olika avtalens status Tydliggör vilket mandat Trafikverkets tjänstemän har Skapa arbetsformer som underlättar för Trafikverket att skilja på sina roller Ta fram tydlig tidsplan för tecknandet av skarpa avtal

Rekommendationer medfinansiering Kriterier behövs, men först måste syftet klargöras: Öka volymen investeringar? Öka nyttan av statens medel? Utväxling av statens insats Samhällsekonomisk effektivitet (dämpa anspråk) Öka standard i projektutformning? Oavsett syfte: Strikta kriterier ett sätt att värna allmänintresset i mer förhandlingsbaserad planering

Tänkbara kriterier

Slutsats om påverkan på planeringssystemet Olika syften med medfinansiering kan uppnås Svåröverblickbar påverkan Kombination av medfinansiering med oklart syfte och opreciserat planeringssystem Processen: Oklart vems inflytande som (man vill) ska öka Förslaget ett trendbrott - från rationalistisk till kommunikativ och mer av fysisk planering i den ekonomiska planeringen Mer resurskrävande planering Utfallet: Planeringsramen byter funktion Nog ökat fokus på investeringar

Reservbilder

Trafikverkens förslag