Kulturantropologi A1 Föreläsning 5 Etnicitets-begreppet och Etnisk identitet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Multikulturella aspekter på apoteksverksamhet Är detta något vi bör forska om och i så fall hur? SIG Samhällsfarmaci Tobias Renberg Sofia Kälvemark.
Advertisements

Utmaning och möjlighet!
Konstruktivismens syn på krig och konfliktorsaker
Att jämföra två klassiker
Ledarskap och arbetsliv
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Vad är identitet?.
Stereotyper, fördomar & diskriminering
Människan – x:et i skapelsens ekvation Människan är genetiskt relativt oprogrammerad i jämförelse med andra arter. Människan är genetiskt relativt oprogrammerad.
Några av antropologins karaktärsdrag
Den sociala människan Social kategori Social grupp Folksamling
Eller formativt lärande…
Socialpsykologi.
- samhällsfaktorer, faktorer i närmiljö, kultur, etnicitet, kön.
”Vilka borde vi vara, då?” Johan Wickström. ”DEN ANDRE – VEM ÄR DET? Vem skapar bilden? Varför? På vilka sätt? När? Var? Vem är då den förste/ene? Hur.
Vad är du för typ av person?
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Kunskapskrav och matriser
Etik Moral Filosofi.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Nationalitet och etnicitet
Etnicitet och Nationalism
TEMA: Nationalism Introduktion, Del 1
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Genus och Kön.
Samhällets ojämlikhet
Identitet Vad formar oss till oss?.
Genus Manligt & kvinnligt.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Politisk Geografi.
Att lära sig att hantera sociologiska begrepp
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Ruralitet som global utmaning
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
A1 Kulturantropologi Föreläsning 6 Nationalism Kulturmöten och antropologin (förr och nu)
MR-systemets utmaningar: Relativism och mångfald Lisa Åkesson Mångkulturalism i Sverige.
ETNICITET SOM STRUKTUR Kap 6. RAS-BEGREPPET Människor kategoriserar – en av kategorierna har historiskt sett varit Ras – att dela in människan i olika.
Fontänhögskolan En modell för utbyte av kunskap och erfarenhet - blandning av teori och praktik.
Kulturantropologi A1 Föreläsning 3 Den sociala människan. Att skapa ordning och mening.
Identitet & livsfrågor Etik och moral. Identitet & livsfrågor Begreppen etik (fr. grekiskans ethos = sed) och moral (av latinets moralis = det som rör.
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
Välkomna till kursen! INTRODUKTIONSKURS – ANTROPOLOGISKA PERSPEKTIV - A1.
Vardagsrasism Inklusive etnocentrism. Etnocentrism betyder att man bedömer främmande kulturer med sin egen måttstock och att man placerar de egna kulturella.
Kulturantropologi A1 Föreläsning 8 Antropologiska erfarenheter – summering av introduktionskursen.
Segregering - integrering. Etnocentrism – egna kulturen som måttstock Kategorisering – kategorisera människor, risk för vi/dem Etnicitet – social tillhörighet,
SEGREGERING - INTEGRATION. Etnocentrism – egna kulturen som måttstock Kategorisering – kategorisera människor, risk för vi/dem Etnicitet – social tillhörighet,
Leder etnisk mångfald till kontakt eller konflikt? Andrej Kokkonen.
KULTUR Som struktur. VAD ÄR KULTUR? Kultur: en sammansättning av normer, värderingar, traditioner, föreställningar som håller samman en viss grupp. Två.
Kulturantropologi A1 VT 2015 Föreläsning 7 Antropologisk metod och arbetssätt + Gästföreläsning med Charlotta Widmark.
Genus och religion.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Internationella relationer
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Politiskt deltagande Sammanfattning.
Samhället och individen
Geografi / samhällskunskap
Kulturkrockar och kulturmöten
Individ och Identitet.
Dag Justin Vilket intryck får du av En? Justin? Rhiannon?
Presentationens avskrift:

Kulturantropologi A1 Föreläsning 5 Etnicitets-begreppet och Etnisk identitet

Hittills på kursen Antropologins idéhistoria Kulturbegreppet Antropologins arbetsmetoder Antropologiska förhållningssätt Kulturrelativism Etnocentrism Emic och etic/ Emisk och etisk Individ och samhälle Struktur och aktörskap Sociala statuspositioner Sociala roller Socialisering Genus och ålder Ni har läst en monografi om ett jägar- och samlarfolk (NISA)

Idag: ETNICITET och IDENTITET, STEREOTYPER (Etniska identitetsprocesser) Etnicitet som identitet, etikett och social konstruktion. Att klassificera ”andra” – att klassificera ”oss själva”.

Fascinationen för det Annorlunda… Att kategorisera Att etikettera Vi och Dem

Stereotyper - Resultat av vårt behov att kategorisera - Förenklade och överdrivna uppfattningar om Andra och om Oss själva - Eriksen: ”Legitimerar etniska gränser ideologiskt (…) och stärker gruppgemenskaper

Fundera på: Varför använder vi stereotyper? Ge exempel på hur de kan vara negativa och positiva När tycker ni att vi ska vara försiktiga med att använda stereotypa bilder? När är det ok?

Var observant på ordval! Ord kan reproducera negativa, etnocentriska föreställningar. Exempelvis: primitiv, naturfolk, stenåldersfolk, etc.

Vi tänker ofta på varandra i termer av etnisk tillhörighet. Men vad är egentligen etnicitet?

Etnicitet är ett relativt nytt begrepp (1950-talet) Har att göra med klassificering av människor och grupprelationer Grupper vars medlemmar upplever sig och anses av andra vara kulturellt särpräglade Skapas i relation till andra Föreställningar om (kulturella) olikheter

Etnicitet skapas i relation till andra: Liknelse: ljudet från en ensam hand som applåderar = en omöjlighet!

Hur definieras etniska grupper? Av vad består etniska grupper? Fredrik Barth (född 1928): -Fokusera inte på ”the cultural stuff” -Fokusera på gränserna

Etnisk revitalisering och Etnisk mobilisering Detta har många antropologer intresserat sig för (bl a jag!). -Vilka mekanismer? -Vilka villkor? -Under vilka omständigheter? -Vilka konsekvenser? urfolk och minoritetsgrupper postkolonialism dekolonisering

Viktigt i en etnisk mobilisering: Att befästa ett gemensamt ursprung Att markera och befästa gränser Vi Dem The Politics of Difference

Etnicitet ”aktiveras” I möten När den upplevs som hotad – Reella hot – Snabba samhällsförändringar – Migration – Ekonomiska förändringar Viktigt att komma ihåg att etnicitet kan handla om liv och död!

(Etnisk) identitet kan beskrivas som situationell… Jämför med Eidheims diskussion om dikotomisering och komplementarisering (i Eriksen 2000:289).

…och som segmentell Under det ena lagret döljer sig ett annat

Fundera på… Hur skulle du beskriva dina situationella och segmentella identiteter? Vilken är din etnicitet? På vilket sätt spelar din etnicitet någon roll för dig? När blir din etnicitet viktig för dig?

Antropologernas (och andras) roll i att skapa den verklighet vi studerar.

Viktigt att inte glömma vårt ”baggage” Anders Retzius ( )Gustaf Retzius ( )

Herman Lundborg ( ) Rasbiologiska institutet

I det samiska samhället ännu del av det kollektiva medvetandet… Katarina Pirak Sikku (Från en fotoutställning hon gjorde i Umeå för några år Sedan.)

Hur kategoriserar vi människor idag? Vad har förändrats? Vad har inte förändrats? Hur och var (varför) tar det sig uttryck?

Essentialism vs Konstruktivism Inom antropologin idag: konstruktivistiska perspektiv dominerar helt. Vi studerar hur (etnisk) identitet skapas i och av sammanhanget, i relation till andra och vad ”det etniska” betyder i lokala och globala verkligheter. Essentialisterna ser kultur och etnicitet som någonting fixerat, statistiskt och oföränderlig som man föds in i och som man aldrig kan komma ifrån. Konstruktivisterna ser kultur som en process. Etniska identiteter konstrueras i komplexa process och i mötet med andra. Etnisk tillhörighet inte nödvändigtvis medfödd och kan förändras över tid.

Fundera på… Skillnaden mellan ett essentialistiskt perspektiv och ett konstruktivistiskt perspektiv i relation till etnisk identitet Gör en ”samhällsanalys” gällande din omgivning och/eller samhället i stort. Var och när tycker du dig se essentialistiska och konstruktivistiska tendenser i hur människor relaterar till etnisk identitet? Var går gränserna för en konstruktivistisk syn på etnisk identitet?

Relevanta artiklar inför seminariet! leende-nationalismen/ leende-nationalismen/ na-misstolkar-begreppet-kultur na-misstolkar-begreppet-kultur d-forvirring-kring-sds-ideologi_ svd d-forvirring-kring-sds-ideologi_ svd ahren-samer-ar-inte-svenskar ahren-samer-ar-inte-svenskar

Sammanfattning av idag: Vi har diskuterat begreppen etnicitet, stereotyper och identitet Identitet är både situationell och segmentell Vi har konstaterat att vi i vår det av världen har haft en förkärlek att kategorisera människor (och vi har bitvis ett tungt baggage) Kulturantropologer (liksom de flesta andra idag) utgår från ett konstruktivistiskt förhållningssätt till (etnisk) identitet

I morgon: NATIONALISM - Den föreställda gemenskapen Dessutom: Möten mellan kunskapssystem (”kulturmöten”) och antropologins ”avkolonisering” (?).